Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.09.2013, 21:46
97Hiace4x4 97Hiace4x4 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.09.13
Sijainti: Satakunta, Suomi
Viestit: 2
Perusasetus

97 neliveto hiacen etupyöränlaakeri


Ihan tälläinen yksinkertainen kysymys, onko kyseisessä autossa säädettävä kartiorullalaakeri vai ihan kuulalaakeri ja jos on kuulalaakeri, niin kuuluuko olla pieni toimintavälys...?
Jos jollain on räjäytyskuva hiacen navasta ja laittaisi sen tänne, niin olisin kiitollinen siitä

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.09.2013, 08:16
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.766
Perusasetus

Koita löytyykö tuolta kuvaa.
http://www.toyodiy.com/parts/
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.09.2013, 15:41
97Hiace4x4 97Hiace4x4 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.09.13
Sijainti: Satakunta, Suomi
Viestit: 2
Perusasetus

Kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.09.2013, 19:17
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ihan on kartiorulla ja välystä pitää pikkusen olla.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2013, 19:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Ihan on kartiorulla ja välystä pitää pikkusen olla.
Siis miksi pitää olla välystä? Haisulin laakerista ei kokemusta, mutta ainakin muut vastaavat kiristetään välyksettömiksi, itseasiassa jopa niin tiukalle, että liikkeellelähtöön tarvitaan joku voima.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2013, 20:37
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis miksi pitää olla välystä? Haisulin laakerista ei kokemusta, mutta ainakin muut vastaavat kiristetään välyksettömiksi, itseasiassa jopa niin tiukalle, että liikkeellelähtöön tarvitaan joku voima.
Vanhaan laakeriin olen itse ainakin jättänyt pienen välyksen. Ei ole kartiorulla kovin pitkäikänen jos kirraa niin tiukaksi ettei pyöri kunnolla. Taidat nyt sekoittaa kartiorullalaakerin ja viistokuulalaakerin...
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2013, 05:04
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Eikös se kiristys ollut ihan momentilla, en muista määriä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2013, 07:27
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis miksi pitää olla välystä? Haisulin laakerista ei kokemusta, mutta ainakin muut vastaavat kiristetään välyksettömiksi, itseasiassa jopa niin tiukalle, että liikkeellelähtöön tarvitaan joku voima.
Mihinkäs tuo perustuu että pitää olla niin tiukalla että vastaan puree ?
Eiks se lämpeemisen takia pieni välys jätetä... ?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.09.2013, 10:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Mihinkäs tuo perustuu että pitää olla niin tiukalla että vastaan puree ?
Eiks se lämpeemisen takia pieni välys jätetä... ?
Muistaakseni siksi, että kun tuota kiristetään ilman kuormaa, niin jos kiristettäessä pitää kiristää sen verran tiukkaan, että kuorman alla kun laakeri joustaa, niin siitä huolimatta kaikki rullat on kiinni molemmissa kooleissa????
Ja kun lämpiää, niin lämpiäähän ne kaikki muutkin osat? siis koko laakeripaketin koko kasvaa?
(ainakin perässä pinjoniakseli kiristetään niin tiukkaan, että liikkeellelähtömomentti pitää olla paljon suurempi, kuin mitä stefasta johtuu löysillä laakereilla, ei toki suoraan liity tähän)

Kun olette noin yksimielisiä välyksestä, niin pitänee tarkastaa HDJ-80 manuaalista miten tuo tehdään toyotan ohjeiden mukaan.....
Siis kartiorullalaakerit, samalla lailla kuin HJ-60 ja BJ-40.

Manuaali ei nyt käsillä, pitää yrittää muistaa illalla tarkistaa...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.09.2013, 15:49
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Tähän asti on yleensä ollut kaikissa säädettävällä välyksellä olevissa kartiorullalaakereissa semmonen kiristys että ensin vedetään tiettyyn momenttiin ja siitä löysätään tietty määrä asteita, eli vaikka varttikierros. Mutta nekin koskee vain uutta laakeria.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.09.2013, 16:46
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Land Roverin navassa mitataan päittäisvälys 0,05-0,10mm lukkomutterin ollessa kiristetty ja lukittu. Lienee pitkälti sama Toyotassa.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.09.2013, 17:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HDJ-80 etunavan esikireyden säätö:


Asiasta on aukeaman juttu korjauskäsikirjassa, oikaisen huomattavasti:

kiristä säätömutteri 59 Nm (minusta kuulostaa paljolta), pyöritellään napaa edestakaisin.
Löysätään mutteria niin paljon että pyörii helposti käsin.

Ja sama uudelleen; kiristys 59Nm....

sitten löysätään laakeri niin löysälle, että voidaan mitata stefan aiheuttama esivastus:

Jousivaakalla vetämällä PYÖRÄNPULTISTA (pultti yläkohtaan ja vedetään eteen- taikka taaksepäin) mitataan voima, mikä tarvitaan navan liikenteeseen saamiseen ja tämä on stefan tarvitsema voima.

sitten kiristetään niin paljon laakeria että saadaan 27-56N (2,8 - 5,7kg) stefan tarvitsemaan voimaa suurempi voima mitattua pyöränpultista (siis se voima millä napa lähtee pyörimään.)

-> siis laakerista aiheutuva liikkeellelähtö voima on tuo 2,8-5,7 kg. ja siihen vielä stefan voima päälle.
(Itse olen kasannut niin, että suoralla pikkusormella saa juuri ja painettua pultista liikkeelle).

Ja tämä on vissiin uudella laakerilla, mutta vetonivelen vaihdossa viitataan juurikin tuohon ohjeeseen navan kasauksessa.

Lähde:Toyotan "korjaus manuaali", suomenkielinen, varaosanumero RM184-83 Tammikuu 1991

-> siis HDJ-80 etupyörän laakerin alkujäykkyys on jotain aivan muuta, kuin se että pikkasen klapia.

en ota mitään vastuuta ohjeen oikeellisuudesta, olisi pistänyt digikuvana tuon aukeaman, mutta kameran johto jossain hukassa. Ja jokainenhan saa kasata miten lystää, katsastusmies korjauttaa kaikkein räikeimmät asennusvirheet, ja jos pyöränlaakeri särkyy, niin senhan huomaa jo ajossa.
(tuo löysälle jätetty/oleva pyöränlaakeri pyrkii pyörimaan sisäkoolista akselilla, erittäin työläs/kallis korjata oikein, varsinkin hdj-80 taka-akselilla....)

Ja hiacessa voi olla jotain aivan muuta......

p.s aikaisemmin kun viittasin pinjoniakselin esikuormitukseen, niin siellä VANHALLA laakerilla noin puolet pienempi liikkeellelähtö voima
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
-91 Hiacen neliveto ei kytkeydy päälle Hiace-91 Tekniikka & Jutustelu 13 13.08.2022 17:46
Myyty Hiacen kytkin 97-02 100e toyovoima O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 16.12.2014 18:51
hiacen neliveto ei kytkeydy konstu323 Tekniikka & Jutustelu 7 11.07.2014 19:25
HJ etupyöränlaakeri Punanenä Tekniikka & Jutustelu 17 28.06.2007 21:20


Sivu luotu: 14:54 (GMT +2).