![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Ozin Map Merge?Tossa skannailin muutamat kartat ja nyt huolisin ne yhdistettynä. Map merge vaikutti mukavalta, mutta millaisilla asetuksilla kartta kannattaa tehdä. Palaset on kalibroitu täältäkin löytyvien ohjeiden mukaan finland hayfordille... Mitkä asetukset map mergeen? Osaisiko joku auttaa?
|
|
|||
|
|||
![]()
Itse olen käyttänyt samaa koordinaatistosysteemiä (eli jos pikkukartat finland hayfordilla niin sitten iso kartta sillä kans, mutta toisaalta käytän tuoa kotimaista joka paikassa), mittakaavaksi (metriä/kuvapiste) oon ottanut keskiarvon pikkukarttojen vastaavasta lukemasta. Mitäs muuta sinne tarvittiin? Ei muistu mielen mitään kovin erikoista, muuta kun se että isoja karttoja map merge raksuttaa aika kauan, esim. 80km2 (8kpl 10*10km 1:20000 paperikarttaa scannattuna 300dpi, 4kpl A3 scannausta jokaisesta lehdestä, eli 32 "pikku" karttaa) taisi kestä luokkaa 20h 1GHz koneella, saattoi olla hieman vähemmänkin.
Pikkukarttoihin kannattaa ehdottomasti laittaa ne reunamerkit, että ozi tietää missä varsinainen kartta loppuu, ja missä on jonninjoutavaa osaa siinä kartassa (esim. scannatun kartan reunat). -Paavo Note! This message was posted anonymously! |
|
|||
|
|||
![]()
Sama keskiarvi ku pikkukartoissa? hmm...tyhmä kysymys? mistä näen pikkukarttojen m/kuvapiste arvot?
|
|
|||
|
|||
![]()
Siinähän ne on listassa missä on ne pikkukarttojen nimet, eka välilehti vasen laita (voi olla että muistan väärin, enkä voi hyt hetikätevästi tarkistaa). Tekemällä oppii.
-Paavo Note! This message was posted anonymously! |
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Oon senverta noviisi ozin käyttäjä että missäs on Palstalla tai netissä parhaat ohjeet map-mergen käyttöön ja mihin ja miten kartat pitää tallettaa ja missä muodossa että homma pelittää? Ite oon vain manuaalisesti aina vaihtanut karttaa tarpeen mukaan. TT Note! This message was posted anonymously! |
|
||||
|
||||
![]()
Samaan hengenvetoon voisi kysästä että miten tuo moving map oikein toimii? Mulla on mergettynä isoiksi yli 100mb läjäksi karttoja mutta samat on myös pieninä palasina. Pieniä karttoja käytettäessä mistä tuo moving map tietää mikä kartta pitää seuraavaksi ladata? En ainakaan map tiedostosta löydä mitään suoraa viittausta esim. seuraavan kuvaan?
www.G-69.tk - www.pahama.com |
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
moving map toimii siten että ozi tietää .map tiedostoista mille kulmalle maapalloa kartta sattuu, ja jos se on ryömimässä kartasta x ulos suuntaan y niin se osaa etsiä uusia karttoja siitä suunnasta ja jos soppeli löytyy niin se vaihtaa sille, jos tätä ei oo asetuksissa erikseen kielletty. kartan vaihdon voi kieltää kokonaan, allia vain samassa hakemistossa (tai sen alihakemistossa) oleviin karttoihin, tai yksittäiset kartat voi jättää toiminnan ulkopuolelle. Ottakaas esille vaikka map-valikko, ekana on re-index map files, joka hakee kaikki kartat (käytännössä .map tiedostot) läpi, ja tekee ilmeisesti sisäistä tietokantaa kartoista, tilannetta voi seurata Map -> Index map valikosta, jos/kun on soppeli (sopian iso tai pieni) indeksikartta. Toi re-indx map files "saattaa" kestää kauankin, jos kone on hidas ja karttoja paljon. Ozin kanssa kannatanee käyttää ozin omaa formaattia ozf2 (kts. img2ozf), eli kun karttakuva on melkeinmissatahansabittikarttaformaatissa, sen kannattaa pyöräyttää tuolla image to ozf apuohjelmalla .ozf2 tiedostoksi. Map merge tekee .ozf3 tietostoja. Mutta nää karttakuvan formaattijutut on vaan lievää hienosäätöä prossatehon ja muistinkulutuksen optimoimiseksi. Joskus kun jaksais niin vois vääntää vaikka rautalankamallin vaikka tuosta map mergestäkin... -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ozin karttojen yhdistäminen. | jack_broken | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 14.02.2008 21:38 |
ozin maksu englanti ei taivu | joker | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.05.2006 05:31 |
Ozin karttojen kalibrointi | Rabarberg | Chit-Chat | 10 | 24.03.2005 13:04 |
ozin karttojen rullaus/liittäminen | Jörmelö | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.02.2005 09:06 |
ozin käyttäjiä turun suunnalla??? | PeteTurku | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.01.2005 13:58 |