Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.04.2013, 20:55
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

hdj80mppiin välijäähy


Onko kellään kokemuksia minkä kokoisia coolereita on porukka laittanu vakio turbiinin kanssa?? et ei ois liian iso eikä myöskään pieni?

vinkkejä otetaan vastaan?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.04.2013, 22:02
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Pistä semmonen minkä saat sinne konehuoneeseen mahtumaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.04.2013, 12:41
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _jOhE_ Näytä viesti
Onko kellään kokemuksia minkä kokoisia coolereita on porukka laittanu vakio turbiinin kanssa?? et ei ois liian iso eikä myöskään pieni?

vinkkejä otetaan vastaan?
Tarkoitat ilmeisesti turbon ahtoilman välijäähdytintä/cooleria?

Toi vakio turbiini hämää...? ilmeisemmin automaatti hdj jossa alunperin myös vaihteisto öljylle jäähdytin?

Moottorin ahtoilman välijäähdyttimenä toiminu ainaskin 75 cm leveä 30 cm korkeus paksuus 8cm. 3" lähdöt päissä,mitoiltaan passeli valojen väliin sopii himpun joutuu muokkaamaan tilaa lisää.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	cossu ja toyota 055.jpg‎
Views:	298
Size:	106,6 Kt
ID:	36192   Click image for larger version

Name:	cossu ja toyota 080.jpg‎
Views:	295
Size:	119,9 Kt
ID:	36193  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.04.2013, 17:02
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Välijäähdytin ei ole koskaan liian iso.

Eli keulalle niin iso kuin saat mahtumaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.04.2013, 21:19
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

juu juurikin välijäähdytintä tarkoitin..kiitti vinkeistä ja kuvista..ruvettava hommailemaan sopivaa kennoa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.04.2013, 21:07
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

ootteko ite tehnyt laipan imupuolelle?? vai oliko joku joskus tälläsii väsäilly?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.04.2013, 22:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kirves miestä myöten....


Siis päivän mietittyäni päätin kommentoida:

Tuo välijäähdyttimen koko on hyvä kysymys: jos koneessa vakio turbo, niin noiden tehojen kanssa ei aivan taivaisiin päästä.

Ja mitä isompi (tilavuudeltaan putkisto+ cooleri) niin sitä enemmän viivettä, ja kun tuota hdj:n askia on tullut kokeiltua, niin on parasta vaihtaa kaasupoljin ylhäällä, rauhassa,, ja tilannetta ei paranna se, että otetaan voimaa koneesta (siis käytännössä vääntöä)

Jos automaatti, niin tuolla imupuolen suurella tilavuudella voi olla jopa positiivisia vaikutuksia jossain vaiheessa, mutta viivettä kaasupolkimen ja tehon välillä sitä enemmän, mitä suurempi tilavuus.

Ja mitä pienempi virtausnopeus coolerissa/putkistossa on, niin sitä enemmän sinne jää vettä ja öljyä: nollakelillä syyssateisella ilman kosteus on 100 % (samoin kuin talvella 40 asteen pakkasessa), ja kun ajoautolla ajellaan suurin osa "pintakaasulla", niin coolerissa voi olla vettä paljon. ja se lähtee liikenteeseen siinä "sikapoljennassa"; minä menen tuohon väliin;
-> sekunnissa nousevalla ahtopaineella/virtauksella vesi lähtee liikenteeseen... ja kauheimmillaan särkee koneen.

Suurempi ongelma (minun mielestä) on se, että jokainen turbo vuotaa öljyä imupuolelle; siis vaikkapa desilitra /10 tkm, ja cooleri on niin iso, että kennoissa öljy pääsee täyttämään alimmaiset "pillit", niin kun tulee se sikakiihdytys, niin öljy lähtee nousemaan ilmavirran mukana-> dsl käy myös coolerin öljyllä, ja kytkin polkaistaan pohjaan vaihtaessa suusempaa vaihdetta: kuorma tipahtaa pois, mutta tuolla coolerissa olevalla öljyllä kone käy esim. 10 kw teholla, kone kirmaa kierroksia sekunnissa, ja coolerista tulee lisää öljyä... teho moninkertaistuu ja ketjureaktio jatkuu muutaman sekunnin, kunnes männät ja kampiakseli ei pysy rytmissä:-> kiertokanki haukkaa happea...

Toki tuo on kärjistetty esimerkki; yhdellä LC-harrastajalla oli "sikaiso" cooleri hj-61:n keulilla ja kone oli ainakin lähes vakiosäädöissä, ja ei ongelmia.

Mutta itse tekisin tuonne ISON coolerin ja imusarjan väliin "öljy/vesi-" loukun, siis tuo "loukku" tyhjennetään "hallitusti" ja säännöllisesti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.04.2013, 00:54
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Millin reikä kuulerin kylmäänpäätyyn alanurkkaan riittää poistamaan kosteuden sun muut ei-toivotut litkut.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.04.2013, 20:36
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

kiitosta vaan vinkeistä!!1
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.04.2013, 08:21
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

milläs ootte säätäny ahtopaineita?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Välijäähy HUGE88 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.05.2012 19:26
Myyty välijäähy(mondeo?) tepa78 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 10.10.2009 19:49
Myyty pajeron välijäähy tepa78 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 10.10.2009 18:10
välijäähy läjään? kunevis Tekniikka & Jutustelu 1 23.08.2007 12:12
O: välijäähy pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.07.2006 16:22


Sivu luotu: 07:32 (GMT +2).