Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2013, 18:35
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

auton kevennys.


koitin haulla, mutta en löytänyt suoranaista topiccia aiheesta. Eli tarkoituksena olis alkaa keventämään tollasta 160koppasta pätkä patrollia.

eli mitä kaikkea autosta saa riisua, että Se pysyis katsastus kelposena, ja miten oletta autoja keventäneet.

ja toiseksi, kun auto on pakettia auto niin onko mitään rajaa kuinka paljon sen pitää painaa pysyäkseen sellaisena käsitääksen ainakin huolto autoilla on joku alapaino raja, mutta onko näin myös pakuilla.

__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2013, 19:26
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Muistin sopukoista kaiveltuna seuraavia juttuja on jo tehty keventämisen nimissä (ja osa on muutenkin päivityksiä/korjauksia, joissa on ollut mahdollisuus myös painonsäästöön) ja osa on työn alla...

- takapenkit, vyöt ja korvakot pois jos on (tällä lähtee G-mersusta jo 50kg pois)
- etupenkkien vaihto kevyisiin kuppipenkkeihin, mielellään mahdollisuuksien mukaan alumiinijalustat (säästöä....5-10kg per penkki...riippuen paljolti orkkispenkkien jalustojen ratkaisuista ja penkkien säätöjen määrästä tms?)
- laittioista, seinistä, konepellistä ja ovista kaikki "äänieristeet, matot ja muut massat" sekä pehmusteet pois (säästö vaihtelee... ehken 5-15kg
- ovien ja takaosan "pahvipanelien" alta ylimääräinen "kaksoispellitys" pois oman maun, viitseliäisyyden mukaan....säästö ehkä 2-10kg...riippuen vähän autovalmistajan tyylistä rakentaa ja speksata esim. turvallisuusasioita...tähän liittyy myös konepellin tukirautojen tms. karsiminen
- ylimääräiset runkopalkkien jatkot ja kiinnityspalkit...(lähinnä siis koskee mersun pyöreitä poikkipalkkeja), jotka jatkuu korinkannakkeiden jälkeen...puskurin ja vetokoukun "ylimääräiset kiinnikepalkit tms....varsinin jos vinssipedillä voi korvata myös ko. palkkien funktion? Mersusta lähtee ehkä....10-15kg, tosin puolet ? tulee takaisin vinssipetien muodossa...mutta ei turhaa ns. kaksinkertaisia poikkipalkkeja rungon päihin.
- erilaiset värinänvaimennuslimput kardaanista pois (mersussa ainakin joku 2-3kg? limppu)
- syylarin vaihto alumiiniseen (sitten kun on ajanut sen messinkisen orkkissyylarin rikki)...ehkä 4-5kg säästö mersussa, muovinen sähköflekti ison metallisen viskon tilalle samalla.
- polttoainetankin vaihto muoviseen turvatankkiin...riippuen molempien tankkien koosta ja materiaalista ja kiinnityksistä/panssareista...muutamasta kilosta ehkä 5kg:n säästöön?
- pohjapanssareiden tms suojien materiaalien vaihto kevyempään...mersun etupanssarin vaihto 10mm muovipanssariin, säästö 3-4kg
- ikkunoiden vaihto 2-3mm polycarbonaattiin (ainakin tuulilasi pitää olla oikeeta lasia, en muista tarviiko etuovien olla myös), säästö on n. puolet mitä vastaava lasi....eli jos esim. pitkä takasivuikkuna on 4mm lasia ja painaa 8kg niin vastaava carbonaatti painaa 4kg ja jos vähän ohentaa niin 3kg? Potentiaalinen säästö siis...5-10kg kun ottaa takaoven lasit mukaan...ja paksut kumitiivisteet saa jättää pois myös...etuovien muovituksella vielä se 3-4kg lisää säästöä
- vinssiin vaijerin tilalle narut...jos molemmissa päissä niin säästö 6-7kg yhteensä?
- vanteiden vaihto kevyempiin => alumiinia ja ei turhan leveitä. G-mersun originaali 16" teräsvanne ja 205 peruskiekko painaa yhteensä enemmän mitä mersuun tarkoitettu BBS aluvanne ja 33/12-5" GY MTR. Eli esim. em kokoluokassa 10" leveän teräsvanteen vaihto vaikka 7" alumiinivanteeseen mikä toimii myös em. kokoluokassa...säästää ehkä 3-5kg per nurkka x 4kpl = 12-20kg. Lisäksi vararenkaan vanteen vaihtaa alumiiniin...vielä pari kiloa saa nipistettyä lisää.
- lasikuidusta konepelti ja lokarit? Riippuen vähän, että millaisia putkituksia tarvii ja kuinka hyvin haluaa suojata sitten kulmia ja kaaria tai kuinka hyvin pusikkoa kestävän haluaa keulasta...painonsäästö perstuntumalla...5-25kg? Samalla voi sitten karsia/keventää nykyisiä konepellin aukaisu/lukitus/saranointi ja etupalkkiasioita...

edit...tuli vielä mieleen jos raha ei ole este niin....hiilikuituiset penkit, alumiinipakoputki + hiilikuitupönttö

Tässäpä nyt aluksi askarreltavaa...?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...

Viimeksi muokannut petr : 22.07.2013 21:23
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2013, 19:37
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Vanha virittäjien mietelmä meni jotenkin "helpoin tapa keventää autoa 10kg on ottaa 10g tuhannesta eri paikasta."

Omasta HJ:sta lähtenyt talven aikaan n. 50kg poistamalla vanhoja ratsupaikkoja yms. pöljää turhaa rautaa.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2013, 19:53
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

keväällä vaihdoin jo 120l rauta tankin 60 litraseen muovitankkiin ja arviolta 40 kg takapenkit sai myös kyytiä eli siinä tuli helppo 100kg täydellä tankilla, loputa taitaa olla vähän vaikeamman takana. Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa
__________________
Tatsuni on mun ratsuni

Viimeksi muokannut nalle00 : 22.07.2013 20:08
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2013, 20:37
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

huoltoauto statuksella olevilla ainakin on ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2013, 20:44
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.799
Wink

Mun patrollin kevennys tapahtyi seuraavin keinoin. Kaikki sisusta pois,taka lasit muovia,kevyet puskurit,kevyempi kone,äänieriste massat pois ja kaikki ylimääräinen mitä mielikuvitus antaa myöten poistaa.

Niin ja sit alumiininen kytkin koppa ja jakolootaan vaihtaa peltikansi valurautaisen tilalle ja ulos otto pois niin keveni jonkun 25-30kg toi 5-lovinen loota paketti.

Viimeksi muokannut tapsa4x4 : 22.07.2013 21:06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.07.2013, 20:45
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.267
Perusasetus

Kuski, ja miksei apparikin joutais monesti pienelle tai vähän isommallekin kevennyskuurille, joten siltäkin osastolta saattaa saada parhaimmillaan kymmenien kilojen säästön...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.07.2013, 21:16
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 622
Perusasetus

Maata ja muuta töhnää tulee kaivettua kiloittain pois alustasta ja kaikista koloista aina välillä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.07.2013, 21:25
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Kyll se helpoin/halvin taitaa olla kuskin ja apparin painonvähennys...

Helpot 100kg yhteensä, arvioisin!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.07.2013, 21:35
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Sellainen radio-ohjattavan auton/lennokin ohjainlaite ja servot autoon...ja pehmeissä paikoissa ukot hyppää ulos autosta (miinus n. 200kg?) ja ajaa kauko-ohjaimella autoa?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.07.2013, 00:48
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

blazerista sai helposti vähän reilun 1500kg pois kun vaihtoi sen xj jeepiksi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.07.2013, 18:51
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

kuskia on kevennyt 30kg ja kevennetään lisää blazerin kun vaihtaa xj jeeppiin niin kevenee auto 1500kg, mutta varaosa laatikko tuplaantuu.
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.07.2013, 19:55
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Paljon mahtaa painaa Suzukin kori kaikki irtoava irroitettuna?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.07.2013, 20:36
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Paljon mahtaa painaa Suzukin kori kaikki irtoava irroitettuna?
Itse itselleni vastaten, Piratesista löytyneen tiedon mukaan 600-800 lbs eli n. 270-360 kg
Eli itselläni siitä on lähtenyt 190-280 kg riippuen paljonko se oikea paino nyt on (nykyinen kori 80kg).
Tuplapeltejä pois -> kanttauksia, koteloita ja yksinkertaistamista tilalle jäykkyyden saavuttamiseksi.


Toki jos rahaa olisi niin: dimplellä duunattuja reikiä, materiaalien vaihtoja (alumiini, hiilikuitu, chro-molybdeeni), hyvää suunnittelua. Kallista ja aikaa vievää.
Tuloksena parempaa suorituskykyä ja kestävämpää tekniikkaa painonpudotuksen myötä.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4

Viimeksi muokannut Repro : 23.07.2013 20:41
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.07.2013, 21:11
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

Juu täällä mennäön sen verran harrastuspohjalla, että käytetään ylimääräiset eurot tekniikan päivitykseen. Haavena ois nyt ens kesäksi saada aikaseksi toi välitetty jakis hommattua. Ja hoidetaan kevennys hommat karsimalla turhaa rautaa. Tosin tuo tatsunin kone painaa varmaan samanverran kun Yks vakio susuki. Ehkäpä välitysten jälkeen uskaltsis sen verran kasvattaa rengaskokoa että siittäkin suuri apu olis.
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.07.2013, 21:59
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Vaihdat sinne Mersun 2,5L OM602/5 moottorin niin kevenee 150-160kg kertalaakista. Siihen perään tietenkin mersun loota ja jonkun pikkunäpprärän erillisen jakiksen (Samurai? Volvo...mites se oli patrollin etumurikan sijainti..?) mihin saa helposti tihemmät rattaat ja saat vielä parikymmentä kiloa pois ja välitykset kerralla kutoon...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.07.2013, 22:09
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.799
Wink

Patrollin loota pakettia en ihan heti lähtis vaihtamaan. Suzukin ei ainakaa patrollissa tuu menestymään kun suzukiinkin on laitettu jo patrollin jakoloota kestävyyden takia.

+ kestää aika kovaa piiskaa vaikka on yleensä +400tkm ajettu.
+ ei oo tolkku painava reilusti alta 100kg koko paketti.
+nopein ulos otto mitä nähty.
+hyvä kardaani jarru
+jakolootaan saa välityksiä.
+lootia löytyy ja halvalla.
+osassa 5-lovisissa jo vakiona yli 4ykkösen välitys.

-kaikki usein ajettu +400tkm
-laakerit,synkrot,tiivisteet helvetin kalliita.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 01.08.2013, 00:52
luke_L:n Avatar
luke_L luke_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.11.04
Sijainti: raajärvi\kemijärvi
Viestit: 167
Perusasetus

minä en laittas merseedeksen moottoria jaapanian autoon... alkaa vieroksumaan toisia.
__________________
toyota lj73
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 01.08.2013, 10:26
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Itse olen kans omien autojen kanssa pähkäilly näitä samoja juttuja mutta olen tullu siihen tulokseen että huomattavasti hyödyllisempää on yrittää saada painojakauma kohdalleen etu ja takapään suhteen. Nykyinen "hardcore" auto on aivan liian etupainoinen vaikka kaikki reissutarvikkeet olisi pakattu aivan takapäähän autoa joten jängällä ollaan keula upoksissa kiinni ja takapää on yleensä vielä pinnalla... Tokihan kaikki helposti/halvalla tapahtuva keventäminen kannattaa aina kun vaan mahdollista.

Tämä siis täällä lapin olosuhteissa kun tulee paljon "hiipimällä" ajamista.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 01.08.2013, 12:16
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luke_L Näytä viesti
minä en laittas merseedeksen moottoria jaapanian autoon... alkaa vieroksumaan toisia.
Tämä on oikeastaan ihan kannatettava ajatus. Tällöin jää noita laadukkaita koneita enemmän meille mersumiehille
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 01.08.2013, 18:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.057
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 Näytä viesti
Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa
1800 kg jos huoltoauto (1875 kg 1.1.1995 ja uudemmat).
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Auton pesua Rekisteröimätön Linkit 1 25.09.2008 17:45
auton jatkaminen upi7 Tekniikka & Jutustelu 3 11.10.2006 12:53
Kevennys ryppyotsille AVRO Chit-Chat 3 20.03.2005 20:50
Kevennys: Mikä tämä on JERKKU Tekniikka & Jutustelu 13 30.08.2004 11:25
Kevennys.... Vuosimallit 1984-1996 3 06.02.2003 18:09


Sivu luotu: 21:31 (GMT +2).