![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Maastotunkin nostokohdat ?Moi Olen rakentelemassa puskureita eteen ja taakse Suitzaan. En omista vielä maastotunkkia ja ajattelinkin kysyä, että minkäkokoinen on hi-liftin tassu niin osaa laittaa sopivat nostokohdat samantien. Ja ehdotuksia toteutuksesta otetaan vastaan. Ajattelin pätkää neliöputkea, niin ei ainakaan luista sivuttain, vaan se koko ? Onkos tassussa esim. kumi/koukku luistamisen estämiseksi ? Kuviakin voisi laittaa esille hyvistä toteutuksista. Riittääkös 48" vai pitääkö olla 60" tunkki ? Aattelis, että pidemmällä menee kyljet kasaan helpommin, kun tunkin pää on korkeammalla ? sj-410
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tässä kuva ABT:n tassusta
![]() Koko on noin 38x100. Reiitetty tukikolmio on matalimmasta kohtaa n.40 korkeimmasta n.70. Nostopinnassa on uritus. Kumi vois olla kiva nostopinnassa ja tunkin pohjaan hitsaat taiteellisia kuvioita niin sekin pysyy paremmin aloillaan. Neliöputkesta tulee kyllä mielestäni liian suuri. Hitsaa mieluumin vaikka harjateräksen pätkät puskuriin niin johan pitää. Korkeudesta sen verta, että koskaan en oo nostanyt yli 48" mutta varmuuden vuoksi ostin kuitenkin sen 60":sen. Kyllä sitäkin joskus tarvii ja silloin paikkakin on varmaan kiperämpi. Lainaus:
Lainaus:
--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.-- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
itse asiassa en kyllä hirveesti ole nähnyt että varsinaisia "nostokoloja" monikaan tekee.
pelkän tunkin varassa kuitenkin siellä alla on huono mitään tehdä jos ei tuettu paremmin. en ole ainakaan itse löytänyt semmoista tilannetta että ko paikoille olisi tarvetta,päinvastoin tunkki on pitänyt saada itestään irtoovaksi kun noston jälkeen ajaa siitä yli. tulipa perjantai-lauantai yönä taas vedettyä hilu jäykästä kurasta tunkilla(n 15metrin matka) oli äijä vähän puhki kun 4 tuntia jumissa (nää yhen äijän safarit on välillä aika haasteellisia!) tuli myös ekan kerran tarve vetää autoa myös helmaputkesta,alkoi olla lopuksi jo ainoa pitävä kanto niin lähellä että vyö piti pujottaa helmaputken etupäästä että sai sen johonkin kiinni. onneksi ei ollut koppaan kiinni hitsatut helmaputket. tossa yks kuva kun oli tarve tunkata lavakaaresta,nyppäsyn jälkeen tunkki helähti kahteen osaan ja osat tonne mutavelliin. ![]() muista tehdä myös puskureihin kunnon vetopisteet eikä kannata käyttää mitään rautakaupan peltisakkeleita niinkuin esim tossa hilussa keulalla on kiinni, tommosilla ei tee yhtään mitään. noiden taas uskon jo olevan riittävät. ![]() Edited by - jjtp on 29/05/2005 09:08:47 Edited by - jjtp on 29/05/2005 09:13:24 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Meikäläisen ruohikkomaasturissa kun ei ole takapuskuria, niin piti laittaa sinne
jotakin, mistä pääsee nostamaan. Kiireen kanssa äkkiä jotakin kasaan ja kuvien mukaiset nostopisteet hitsasin vetokoukun palkin päihin kiinni. Kunnollinen ratkaisu olisi tehdä ihan oikea vetoa, nostoa ja vääntöä kestävä takapuskuri, mutta kun noilla tilapäisratkaisuilla on paha taipumus muuttua pysyviksi... ![]() ![]() Putket on muistaakseni 50x50x4, yläreunassa harjateräksen pätkä pidäkkeenä ja alareunassa lovi, että liftin tassun vahvike mahtuu siihen. Tällainen ei ole hyvä muuhun kuin paikallaan nostamiseen, koska tällaisessa lifti ei pääse kaatumaan alta sivulle, joka olisi maastossa tärkeää, kun otetaan perämurikkaa tai rengasta kiven tai kannon toiselle puolelle (nostetaan ylös ja tuupataan sivuun). Parempi olisi tasainen nostopinta, jossa reunoilla vähän liukuestettä lipeämisen estämiseksi. Siitä liftin voisi kaataa tarvittaessa sivulle päin. Hi-Liftin tassu on tällainen: ![]() Omassa 60":ssa tassun pituus 11.5cm juuresta nokkaan, korkeus juuressa n. 7cm, leveys n. 3.5cm lähes koko pituudelta, mutta ihan juuressa se on leveämpi 6cm. Kuvassa näkyvän reiän kohdalla nokan puoleisessa reunassa korkeus on 4cm. Tunkin mitasta sanoisin sen, että ota pidempi, ellei ole mitään selvää estettä sille (raha, kuljetustila yms.). Maastossa nosto voi lähteä syvältä (Murphyn laki määrää nostopisteen alle offaajan kiusaksi usein kuopan) ja tunkki voi painua maahan vieläkin syvemmälle, joten pidempi antaa enemmän mahdollisuuksia. Jos tunkkia käyttää vinssin korvikkeena, on pidemmällä mukavampi kiskoa, kun ei tarvitse turata ihan niin usein liinan tai ketjun pituuden lyhentämisen kanssa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tänk juu, tämä valaisi asiaa paljon. Tuo sivulle kaatamis juttu ei tullu mieleen. Pitää laittaa vaan matalia liukuesteitä sivuttais liukuman estämiseksi.
Kiitokset vastauksista, kun oikein kuvien kera. sj-410 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Teräsputki on hyvää ainetta puskurin tekoon. Se on tasalujaa joka suuntaan ja ulkosäde on suuri eli puskuri liukuu hyvin estettä pitkin. Maastotunkkia varten ei tarvita mitään erityisiä paikkoja, tunkki kestää nostaa suoraan putkesta. Mulla on laitettu puskurien päihin hitsiknöölit, jotka estävät tunkin tapaturmaisen luiskahtamisen. Tommoinen umpiputki voi olla tunkille vähän vaarallinen, jos (kun) auto kaatuu sivulle eikä tunkin nokka mahdu käntymään putken sisällä, jolloin tunkin varsi taipuu.
![]() Vetokorvat kannattaa mielestäni laittaa vaakasuoraan, silloin sivulle vetäminen on paljon turvallisenmpaa kun korvakkeeseen ei tule lainkaan taivutusta. ![]() T, Antti |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastotunkin käyttö? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 25.10.2013 09:30 |