Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.04.2013, 16:17
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Paljonko tällainen vie virtaa?


Paljonko palttiarallaa vie virtaa kuvan mukainen digitaalinen volttimittari? Kun tulin tuossa todenneeksi että Läjä purkaa akkua ~0.33a vaikka päällä on vain kello ja tuo mittari. On tullut sen verran viheliäisesti kytkettyä toi etten vielä sitä ruvennut irroittamaan joten en päässyt mittaamalla selvittämään.

__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.04.2013, 17:27
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Kello, radion muistivirta ja toi mittari, niin luulisin et toi kulutus on kartalla?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.04.2013, 17:44
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Eli jotain 4w.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.04.2013, 18:06
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reetu Näytä viesti
Kello, radion muistivirta ja toi mittari, niin luulisin et toi kulutus on kartalla?
No niin mäkin sen aattelin. Päädyin vaan mittailemaan asioita kun vuoden vanhat 2x95Ah akut menee viikon seisokissa kokolailla pimeiksi. Mutta kaitpa ne vaan tykkäsivät kyttyrää kun jäi talvella vehkeet päälle, tyhjenivät ja menivät tietysti sitten umpijäähän.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.04.2013, 18:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse Näytä viesti
No niin mäkin sen aattelin. Päädyin vaan mittailemaan asioita kun vuoden vanhat 2x95Ah akut menee viikon seisokissa kokolailla pimeiksi. Mutta kaitpa ne vaan tykkäsivät kyttyrää kun jäi talvella vehkeet päälle, tyhjenivät ja menivät tietysti sitten umpijäähän.
Onko sinulla minkälainen laturi läjässä? siis jos vakio, ja 2x 95Ah akut lähes tyhjät, niin vakiolla 60A laturilla, normaalin kulutuksen lisäksi, ja varsinkin jos käyntikierrokset matalahkot...
Niin voi viedä pitkääään..... esim. tyhjäkäynnillä ja työvaloilla voi olla ettei tule täyteen koskaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.04.2013, 19:21
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Ainakin mun mielestä hyvin perus ongelma läjässä tämä akkujumi.
Se oma laturi taitaa perusajolla matalilla kierroksilla tuupata sen 30-40 ampeeria, eli valot ja rokkivehkeet yms. päällä niin ei juuri lataile. Sitten kun tuupataan työvaloo ja lisäpitkää, niin saattaa olla, että ei lataa enään koskaan kunnolla akkuja.
Pistä amppeerimittari toisen voltin tilalle ja kytke se latausjohdon väliin, niin tiedät onko lataus tapissa vai ei.
Akut voisit koittaa ladata jollain ctek:in elvytys toiminnon omaavalla laturilla, toiminut itellä ainakin jäätyneisiin akkuihin. Saa siis vuoden kaks lisäaikaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.04.2013, 20:00
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Talking

Nyt on tyhmän pakko kysyä...


...siis onko Toyota LJ:ssä vakiona 60A laturi???

Onneksi mä ajan jenkillä.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.04.2013, 20:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jugga Näytä viesti
Ainakin mun mielestä hyvin perus ongelma läjässä tämä akkujumi.
Se oma laturi taitaa perusajolla matalilla kierroksilla tuupata sen 30-40 ampeeria, eli valot ja rokkivehkeet yms. päällä niin ei juuri lataile. Sitten kun tuupataan työvaloo ja lisäpitkää, niin saattaa olla, että ei lataa enään koskaan kunnolla akkuja.
Pistä amppeerimittari toisen voltin tilalle ja kytke se latausjohdon väliin, niin tiedät onko lataus tapissa vai ei.
Akut voisit koittaa ladata jollain ctek:in elvytys toiminnon omaavalla laturilla, toiminut itellä ainakin jäätyneisiin akkuihin. Saa siis vuoden kaks lisäaikaa.
Ja sitten jos laitetaan niitä amppeerimittareita, niin ehdottomasti shunttivastusmallia, nuo bilteman halpikset viimmeistelee sähkön loppumisen.
-> oikea amppeerimittari maksaa enemmän kuin muutaman kympin!
Ja tuohon max lataus/kierrosta minuutissa mittaamiseen käy pihtimallin dc alueella oleva yleismittari.

Mutta jos valoja yms kulutusta enemmän, niin toinen laturi avuksi,
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.04.2013, 21:02
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Läjän latauspuolen vaatimattomuus tuli oikein hyvin selväksi jo ekalla työvalosafarilla 3 syksyä sitten, mutta ei tossa silti ole ikinä mitään varsinaista ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa ollu. Kyllä tää alko ihan selkeesti siitä kun invertteri jäi päälle viikoksi+, veti akut tyhjiksi ja sitä myöten umpijäähän. Ei ne sen paremmaksi ole muuttuneet vaikka on pitänyt isossakin laturissa kiinni monta päivää putkeen.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.04.2013, 16:02
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
...siis onko Toyota LJ:ssä vakiona 60A laturi???
Tä, 60A on jo iso laturi. RJ:ssä on 45A laturi, ja vanhassa HJ:ssa 25A laturi (24v tosin)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Onneksi mä ajan jenkillä.
Syvimmät osanottoni.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.04.2013, 17:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tä, 60A on jo iso laturi. RJ:ssä on 45A laturi, ja vanhassa HJ:ssa 25A laturi (24v tosin)
Ihan jos tosissaan puhutaan, niin miten ihmeessä tollasella olis tarkotus esim. vinssatessa saada virta riittämään? Parissa jeepissä ollut 90A ja nykyisessä 136A.



Lainaus:
Syvimmät osanottoni.
Osoita ne vaan sinne japani- harrastajien suuntaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.04.2013, 18:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ihan jos tosissaan puhutaan, niin miten ihmeessä tollasella olis tarkotus esim. vinssatessa saada virta riittämään? Parissa jeepissä ollut 90A ja nykyisessä 136A.
Siis eihän cruiserit tarvi virtaa vinssaukseen no, ehtä taakseppäin vinssaukseen, taikka sitten on unohtunut merkitä raksi varustelistaan. (ja jos land cruiser on tilattu sähkövinssillä, niin silloin on isompi laturi)

Ja tuossa minun bj:ssä oli alkuperäinen laturi 15A Hodarissa vakiona 80A, ja nyt 120A.

Siis tuo latureiden pienuus, ja vieläpä hitaasti pyöriminen, on yksi juttu, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, siis pistää suosiolla 2. laturi avuksi/vaihtaa suuremmaksi.

Ja nuo akkuongelmat johtuu monestikkin juuri tuosta jatkuvasta sähköpulasta, mitä ei yhtään auta nuo väärin kytketyt lisälaitteet, kuten topiikin aloittajalla 0,3 amppeeria jatkuvaa.... tekee 50 Ah viikossa, ja kun tuo 50Ah pitää saada latattua akkuihin kaiken muun kulutuksen lisäksi! invertterin tyhjäkäynti virta on muuten samaa luokkaa, että viikossa 2 kpl TÄYSIÄ 95Ah akkuja ei kulu tyhjäksi, eikä jäädy pikkupakkasessa, mutta taikasana on TÄYSIÄ.

Joskus aikaisemminkin ollut juttua noista autosähköistä, ja niiden toteutuksesta, mutta se silloin meni niin dedaljitasolle, että siitä ei ollut apua 95% harrastajista, ja nimenomaan kaikkein vähiten niille, jotka sitä perustietoa tarvisisivat eniten.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.04.2013, 18:22
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Totaali OT, mutta


Ilmeisesti noita Toyotoja ei ole suunniteltu oleen toimettomana saati sitten, että sammutettaisiin joskus On vaan surkeen pienen kuulosta laturia pellin alla ihan jo normaali ajookin varten Kiitos ja anteeksi
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.04.2013, 19:04
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Läjäkin on tarkoitettu aikoinaan siihen hommaan mihin se on tehty eli ajamiseen huonoilla teillä. Virtaa syöviä laitteita oli valot ja lämmityslaite. Tietysti varustettu 2:lla akulla, että starttivirta pakkasessa piisaa pidemmänkin seisomisen jälkeen.
Itsellä ainakin ampeerimittari näyttää nollaa kun virrat on pois päältä. Eli jos lisä sähkölaitteissa vikaa ja turhaa kulutusta ei se kait auton vika ole vaan onnettomien kytkentöjen. Herätevirrat on keksitty jo kauankauan sitten...

Helpointa lienee aina lisämittareille yms. laittaa kimppa maadoitus/syöttö yhdellä releellä ja herätteellä/katkaisijalla. Ei tarvi sitten arpoa niitten kanssa, onko vika niissä. Saa ne sitten tiukassa paikassa myös napsauttaa pois päältä.

Kuinka monella on ollut 80 ja 90-luvun perus henkilöautojen kanssa virran riitto ongelmia? Ei mulla ainakaan. Eli pienikin laturi piisaa jos ei omia kulutuslähteitä liikaa.

Perus ongelma lienee nuo pitkät seisontajaksot. Ennen muinoin akut kannettiin yöksi sisälle. Ei tuo kovin typerää olis nytkään jos viikkoja seisotetaan. Itse olen ainakin kymmeniä akkuja tappanut seisottamalla kovilla pakkasilla viikkoja. Kyllä ne tyhjenee autosta riippumatta sisäisen resistanssin johdosta hiljalleen ja jäätyy jo aika täysinä kun pakkasta riittävästi. Nykyään itse nappaan akut läjästä sisälle talvella jos viikonkin parkissa. Samat bilteman akut ollu nyt viitisen vuotta ja hyvin pelaa. En tiedä kuinka moni jättäis vaikka 200€ vhf puhelimen talveksi pihalle ja sitten valittelis kun akku on huono? Ne akut on kalliita eikä erikseen suunniteltu -30asteen pakkaseen eli miettikää miten niitä käytätte.


ps.
Läjään vaan tahtoo kertyä kaiken näköistä mukavaa sähkösyöppöä ku se on niin mahtava rakennuskohde. Perkule sinnehän vois vaikkaa muuttaa asumaan jos tuota muijaa ei olis...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.04.2013, 16:48
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

Kun ton patrollin ostin niin purki uudet akut 2 viikossa jos seiso käyttämättä ja rupesin katteleen johdotuksia niin tuolla menee varmaan 5km edestä kuparia eli lisättyjä johtoja on aivan sairaanpaljon. osan johdotin uusiksi, ja osa on viellä sillä tolallaan mihin aikasemman harrastajat on ne saattaneet

siellä on mm keksuslukituksen yksikkö liekkö saatu ikinä toimimaan hälytin. ei toimi ja paaljon johtoa josta ei ota pirukaan taikaa mihin menee.

kaikkien noiden piuhojen setviminen on niin mahoton urakka että päätin vaan yksinkertasesti laittaa päävirta katkasimen ja hyvin pysyy virtaa vaikka kuukauden seisois.

Joskus kun sisustan joutuu jostainsyystä purkamaan niin sillon johotaa koko auto uusiksi
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.04.2013, 17:24
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:



On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.

En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.04.2013, 20:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:


On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.
Oletko monta kertaa potkassut auki? ja katkaiseeko kaikki sähköt? Onko palanut latureita?

Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki....
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.04.2013, 13:08
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 06.04.2013 11:52
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 06.04.2013, 02:18
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?

Viimeksi muokannut Viipo : 06.04.2013 02:20
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 06.04.2013, 18:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?
Siis LATURIN POLTTAMINEN: pura akkua jonkin aikaa, esim. 10 minuuttia valot päällä; auto käyntiin ja ota kaikki kulutus pois päältä, siis lämmityslaite valot yms.

Sitten koneeseen kierroksia esim 2500, ja akun kenkä irti.

Olet oikeassa, ei välttämättä pala, jotkut merkit herkempiä kuin toiset, mutta esim. hj-61:n laturi palaa suhteellisen herkästi, jos vauhdissa tippuu kaikki kuorma (siis myös akku) pois, niin jäännösmagnetismi laturin ankkurissa saa jännitteen pomppaamaan niin korkealle, että voi palaa.

Tuota asiaa voi demota normaalilla lisävaloreleellä: kytke käämiin (siis 85 ja 86 nastoihin johdot eristämättömillä abikoilla, ja kytke sylkeen kostutetuilla peukalolla ja etusormella nuo navat yhteen, siis pidä releestä siten kiinni, ja kytke tuota relettä maan ja akun + navan väliin, niin silloin kun sähkö lähtee kulkemaan, niin ei tunnu miltään, mutta silloin kun irroitat johdon akun navasta, niin purasee pikkuisen. 12v jännitteellä jäähdytysneste tehostaa tuntemusta, 24v jännitteellä ja glygolilla voi jo käydä kipeää.

esim. noita ns. hj-61:n latureita tiedän useamman palaneen, esim. yksi tapaus oli, kun hj-61:ssä ei ollut akkuja, vaan pistivät toisesta sammutetusta hj:stä apuvirtakaapeleilla käyntiin, ja kun oli seisonut hetken, niin uuden dsl suodattimen ilmaus vei aikansa sahausta, ja kun lähti käyntiin, niin apuvirtakaapelit irti, ja kärrylle; mutta ei kerennyt, kun laturi paloi, jännitteet tippu alas, ja sammutin veti koneen sammuksiin.

-> siis lähes tyhmintä mitä voi tehdä, on kokeilla irroittaa akunkenkä, että kipinöikö koputettaessa napaan; siis tasavirtalatureilla ennen aikaa kokeilivat tuolla tavalla lataako, ja kun tuli vaihtovirtalaturit, niin olivat niin huonoja, kun eivät kestäneet.

Sillä yritän varotella, että jokainen laturi, joka palaa tuommoisen takia, on liikaa, ja esim. juurikin hj-61:n laturi on niin arvokas, että ainakaan minulla ei ole täysin ylimääräisenä semmoisia summia, ja tuo ylimääräinen remontintekokin on heittänyt kiinnostamasta, puhumattakaan siitä vitutuksesta, mikä tulee kun akut on sitten tyhjät jossain korvessa

Ja sitten se että palaako: jostain kummasta syystä ihmiset ei halua tulla kertomaan, että minäkin olin niin tyhmä, että menin kokeilemaan, paljon helpompi kommentoida, että minulla on niin hyvä auto, että ei palanut

Noita maasepän konsteja on muitakin; esim minä en irroita akunkenkiä autoa hitsatessa, taikka jos irroitan, niin maadoitan myös + kengän, ja yhtään laturia ei ole palanut. Suomessa on vapaus valita
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 06.04.2013, 19:58
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 07.04.2013, 00:54
tleppis:n Avatar
tleppis tleppis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.09
Sijainti: ylivieska
Viestit: 459
Perusasetus

mul on kans toi päävirta katkasin ollu 5vuotta ja lähes joka kerta ku sammutan
niin oon kääntäny eka virrat pois ja sitte sammuttanu eli aika monta kertaa.
yhtään laturia ei ole hajonnu.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 07.04.2013, 19:27
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
Eikös se säädin kuitenkin haistele sitä jännitettä siitä kaapelista joka menee akulle ja johon laturi sen virran tuottaa. Eli kun akun kytkee irti, pyrkii latausjännite nousemaan jolloin säädin pienentää roottorin magneettisuutta ja laturin jännite ei pääse nousemaan. Tästä huolimatta itse sammutan aina moottorin ennen päävirran katkaisua.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Paljonko hojon hehkut ottaa virtaa? Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 1 14.03.2008 22:39
BJ:n kattoa kiertävä peltivahvike.Mistä tällainen? jack_broken Tekniikka & Jutustelu 0 11.09.2007 05:30
M.Tällainen Range MYYTY... moggirange O/M/V Ajoneuvot 10 08.10.2006 06:51
Jos näkyy tällainen Espoossa Ex_inkkari Chit-Chat 36 22.02.2006 18:14
onko tällainen ohjausp. säätö olemassa? Vuosimallit 1963-1967 2 24.07.2003 13:14


Sivu luotu: 16:05 (GMT +2).