![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Epätietoa wannabe 4wd:sta?Minulle riittää/toimii hyvin -03 hiace 4wd (alla hiukan isommat renkaat), mutta nyt pitää mahdollisesti saada istuin paikkoja lisää, ja kyseeseen tulee nähtävästi joku 10kg€ kantturoilla oleva citymaasturi tai jokin alennusvaihteella oleva esim. pitkä Vitara. Kysymys onkin että missä citymaastureissa toimii "4WD" kuten tuossa minun hiacessa, eli ei saisi olla liian pitkää kytkeytymis viivettä, siis jos en päädy esim. Vitaraan? Toki kiinnostaa muutkin mallit/merkit kunhan ei ole RAV:in mittaisia pätyköitä. Ominaisuutta tarvin pääasiassa huonosti auratuilla teillä ja penkkoihin pysäköimisissä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuohan on melko turha kysymys. Nyt on 4wd hiace ja pitää saada alle nelikko missä on enemmän istuinpaikkoja. Nelivedon kytkentä ilmeisesti mieluiten automaattisena. Vitarassa se ei muuten kytkeydy automaattisesti. Uudemmista en tie, mutta ainakin ennen piti valita että ajatko nelivedolla vai et.
Mutta vastauksena kysymykseesi. Ihan sama minkä nelivedon otat. Mä olen tuolla Citroenilla pysäköinyt penkkoihin ja ajanut sillä huonosti auratulla tiellä. Ei se nelivetoa ole kaivannut. Vain napin millä nostaa maavaraa ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kysymykseni oli ehkä huonosti muotoiltu.
Eli kun puhutaan monestakin "4wd" sitimaasturista, että toinen akseli kytkeytyy aivan liian myöhään mukaan jolloin on jo ainakin pikkupaskat housuissa, ja taas hiacessa toimii ihan jees tuo vajaa 4wd. Kysymys: Mitä citymaastureita kannattaa tuon ominaisuuden vuoksi vältellä? Toteamus: Tai hankin Vitaran. Toteamus II: X-trailissa ärsyttää tuo todella typerä mittariston sijainti. Ja ei, en aio ajaa ranskalaisilla, missasit pointtini. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Teknisesti se haluamasi asia on keskitasauspyörästöllä toteutettu jatkuva neliveto. Tässä ei ole kytkentäviiveitä, koska veto on jatkuvasti kaikkialla. Lontoon murteella "full time 4w" yleensä viittaa tähän.
Ehdottomasti haluat jonkin laitteen, missä on tarjolla alennusvaihteella toteutettu hitaampi välitysalue. Huonossa ja vetelevässä jäätyneiden loskapolanteiden "maastossa" on kivampi venkslata autoa hitaalla alueella kun vauhdin suoman jatkuvuuden avulla rysäyttää parin töyssyn yli huojuen. Saatat mahdollisesti haluta lisäksi autoon keskitasauspyörästön lukituksen, jolloin jakolaatikon kahvassa lukee "part time 4wd". Liukkaassa loskassa ajelu tasottuu tässä moodissa, mutta pitävällä alustalla pitää vaihtaa kepistä se full-time päälle. Vanhemmissa Pajeroissa ja valtaosassa Jeepeistä on tämmöistä tarjolla. Käsittääkseni myös Land Rover tehtaan tekosissa keskitasauspyörästö on. 2wd moodilla ei tee juuri mitään, mistä syystä britit eivät sitä tarjoa saataville. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Olisihan tuolla Citroen C-Crosser ~ Mitsun Outlander. Siinä tietääkseni neliveto toimii ok. Mutta kuten temmi_hoo tuossa jo kirjoitti niin jos päädyt maasturiin niin ota sellainen missä nelivedossa on vähän ominaisuutta. Kuten Pajerossa tai Jeepeissä. Subaru on myös varma valinta kun haluaa nelivedon mikä toimii. Tekniikkakin niissä yleensä toimii. Ne vaan taitaa edelleen mädäntyä, mikä on perin japanilainen ominaisuus. Esim. Legacy on siitä hyvä peli että siitä pääsee aina eroon. Juuri myin backup autona toimineen Legacyn. Soittoa tuli ihan hemmetisti. Toki halvasta autosta oli kyse, mutta enemmän mä siitä sain kuin maksoin ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Full time 4wd on yleensä varustettu keskitasauspyörästön lukolla (center diff lock), Jos on keskitasuspyörästö, taikka voimaa kuskataan jonkinlaisen mehumaijan läpi tuolle "apu" vetävälle akselille. Uudemmissa nuo lukitukset hoidetaan jarruilla ja sähköllä Noin siis nuo termit menee toyotalla |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Citymaastureista yleensä löytyy automaattisesti kytkeytyvä neliveto monilevykytkimellä (lamelli) toteutettuna. RAV4:ssa sekä X-trailissa löytyy kuitenkin tuon monilevykytkimen lukitus napista (vuosimallista riippuen), jolloin taka-akselin kytkeytymisessä ei ole viiveitä. CR-V:ssä tuota ei ole, mutta viive on hyvin pieni noissa tuoreimmissa. Alennusvaihteistoa noissa ei ole, eikä taida 10 keurolla saada vetoluistonestolla varustettuakaan mallia kaikista mainituista. Se olisi hyvä olla kun akselilukot puuttuu.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Eka korimallin ML mersu on jatkuvalla nelikolla ja keskitasauspyörästöllä. Jarrut hoitaa voiman jakautumisen pitäville renkaille.
Ei siis ole toteutettu millään kytkeytyvillä luistavilla viritelmillä. Löytyy myös alennusvaihde. Toimii kyllä moitteetta hankalassakin paikassa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kysymyksiä C304 sta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 10.05.2011 09:09 |
La:sta | Ralf80 | Chit-Chat | 2 | 20.01.2009 00:45 |
Myydään Hi-Lux LN65:sta | tomikoo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 16.09.2008 06:13 |
tosta soa:sta | petri.s | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 21.07.2007 21:06 |
Tositarina RAX:sta | Laskos | Jokes | 0 | 14.08.2002 15:38 |