|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
3.10.2013 Kari "Lopen-Seppä" Salonen 70v!!Onneks olkoon iskä!! Palstalla faija ei ole, eikä varmaan tule olemaan, mutta täällä on kuitenki monia jotka hänet tuntee ja on tavannut aikojen saatossa, niin ajatteli laittaa tännekkin tiedoksi, että isä-ukko täyttää tänään 70 vuotta!!!! Uskollinen tyylilleen, eli "innokkaana juhlijana" lähti äiteen kanssa eilen johonki karkuun, ettei vaan tuu ketään häiritsee työpäiviään Niille joille hän on hiukka tuntemattomampi, nii mainittakoon, että autourheilu, niin noh moottoriurheilu on aina kuulunu faijan elämään enemmän tai vähemmän ja siitä aikanaa on saanutkin lisänimen "Lopen-Seppä"!! 60-70 luvulla Mini oli kilpurina ja sillä niitti kaikkiaa 9 Suomen mestaruutta, kun yhteen lasketaan asfaltti ja jääratojen mestaruudet! Asfalttiradoilta tuli 60-70luvulla 6 mestaruutta ja kaikki Minillä (myös jäältä ajetut 3 mestaruutta) ja luokassa alle 850cc. Ja jos joku miettii miten paljon nuo mestaruudet on Suomalaisessa mittapuussa, niin edelleen nykypäivään saakka faija on tuon listalla toisella sijalla, mikäli on uskominen listan laatijaan. http://naskinen.blogspot.fi/2012/06/...ncolnille.html Siinä vanhaa kuvaa isä ukosta yhden Mininsä rinnalla Keimolasta joskus. Tämän Minin pellin alla parkui erikoinen moottori, joka silloin aikoinaan herätti kiinnostusta myös Minin kotimaassa briteissä. Faija siis kehitti ja rakensi itse kilpuriinsa kannen yläpuolisella nokka-akselilla olevan moottorin. Monen mielestä ei mikään homma, mutta silloin 70-luvulla oli maaseudulla CNC koneet ja suunnittelu ohjelmat aika vähissä. Joskus nappulana faijalta siitä kyselinkin, niin kertoili moottorin mäntien olleen suunnilleen 1300cc koneesta, mutta kampiakseli oli muutettu erikoisen lyhyelle iskulle, jotta siitä saatiin luokan vaatima alle 850cc moottori. Kone oli kuulemma parhaillaan parkunut yli 10000rpm. Jos en ihan väärin muista, niin kierroksia olis ollut pannussa noin 11000rpm, kun Minillä oli pysynyt "villeissä" lähdöissä (ajettu käsittääkseni vasta mestaruuden varmistutttua) jo 1600 Escorttien vauhdissa, mutta se oli liikaa ja pannu oli sitten aikoinaan hajonnut johonkin näihin kokeisiin, eikä sen jälkeen ikinä kasattu....osat on vielä pajalla jemmassa, mutta kampiakselia ei siis ole....saa nähdä kasaako Lopen-seppä vielä moottorin jonain päivänä. Moottorikin sai jo lasikaapin itsellee 20 vuotta sitten, kun faijan 50v juhlia vietettiin. Sit offareille Lopen-Seppä alkoi tulla tutummaksi tuolla 1990-1991 nurkilla, kun faijan oli "pakko" alkaa harrastaan uutta lajia mun painostuksesta. Pari vuotta Rangella ja sitten piti alkaa rakentamaan enemmän.....ei faija osaa olla kehittämättä ja rakentamatta. 1993 keväällä tämä kilpuri oli valmis ja faija ajeli vielä silloin, koska multa puuttui ajokortti. Off Roadissa faija vaihtui appariks mulle 1994 ja on ollut mukana aina vuoteen 2006, jolloin ajeltiin viimeinen "virallinen täysi kausi" trialia vielä. Tuolle välillä mahtuu Suomen Trial CUP mestaruuksia 6 kappaletta, 4 Nordic Trial mestaruutta ja 1 Euro Trial mestaruus (+3hopeaa ja 1 pronssi). 1995 Lopen-Seppä loi uuden Trial auton: Chemog. Tässä Lopen-Seppä itse puikoissa ajamassa näytösajoa. 1997 auto vaihtoi väriä ja tässä isäukko neuvoo Hartwall Arenalle rakennetulla trila radalla. 1998 vuonna seppä rakensi uuden trial kilpurin. Kokonaan putkirunkoinen Moggster. Kyseinen auto on joskus nimetty Ruotsalaisen off road lehden päätoimittajan tekstissä maailman parhaaksi!! Auto on edelleen olemassa, tosin pahasti projektina. Kuvassa otettiin hieman lähikontaktia Norjalaiseen metsikköön Nordic Trialissa 1999 (tuloksena 2. sija). 1998 voitettiin myös ensimmäinen Eurotrial mestaruus, joka ilmeisesti jäi myös viimeiseksi, sillä iskä ilmoitteli pari vuotta takaperin, että hän ei kyllä enään lähde mukaan niin koviin ryminöihin. Prototype luokan Euroopan Mestarit Espanjassa 1998. 2002 "pappa-Salonen" (offi porukan antama yksi lempinimi) sai tas uuden luomuksen valmiiksi, joka kantoi nimeä Alfaster....niin tai kanta edelleen. Auto on siis nykyään myyty Italiaan. Alfasterilla yllettiin 3. sijalle Eurotrial kisoissa 2003 vuonna Italiassa. Kuvassa vasemmalta: Sveitsin Peter Hess, Kari "Lopen-Seppä" Salonen ja minä Jare Salonen. 2004 vuonna valmistui yksi kilpuri lisää: Willyster! Auto jolla oli alunperin tarkoitus ajaa Trial ja Formula Off Road kisoja pienin muutoksin. Kuitenki Willyster on ollut trial kisassa kerran, Itävallan Euro Trial 2004 jossa kuitenkaan ei kaikki riittäneet mestaruuteen, vaan tuloksena 2. sija prototype luokassa. Sittemmin Lopen-Sepän ideoima, rakentama ja huolella hoitama Willyster saavutti 2 Formula Off Road Nordic Cup mestaruutta. Jaahas...siinä tulikin historiikkiä.....mitä tulevaisuus tuo vielä tullessaan?? Mutta Onneks Olkoon 70v iskä!!!!! PS. jos jollain on vanhoja kuvia faijasta, niin laitelkaa vaikka tähä topikkii tai jotain muistoja kuluneilta vuosilta....niitä on itekki hauska kuulla/lukea
|
#2
|
||||
|
||||
Onnea lopen sepälle!
Kerrassaan mielenkiintoista luettavaa ja historiaa
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#3
|
||||
|
||||
Muistelisin Isä-ukkos kertoneen että 10400rpm jälkeen tuli tuhoa..
ONNEA! |
#4
|
||||
|
||||
Onneks olkoon vaan!
Säikähdin jo että tää on kuolinilmoitus, kun ei näkynyt tuossa etusivulla koko otsikkoa, mutta onneksi olikin vähän iloisempaa luettavaa!
__________________
-Pauli- |
#5
|
||||
|
||||
Onnea Lopelle! Jäi mieleen teidän Chemog vuonna -95 ku just kortin saaneena ekaa kertaa Kuopion kisoja kävin kattomassa.
|
#6
|
|||
|
|||
Onnittelut autourheilun yhdelle suurelle
ONNITTELUT 70-VUOTIS MERKKIPÄIVÄN JOHDOSTA
Jarelle ja offille sekä muullekin autourheilulle onneksi Lopen Sepällä riittää vieläkin virtaa olla mukana rakentelemassa jos jonkinlaisia projekteja. Onnea ja pitkää ikää tästä eteenkin päin |
#7
|
|||
|
|||
Onnea myös omasta ja Offi Powerin puolesta
|
#8
|
||||
|
||||
ja jos jokin on varmaa niin minikuvia katsellessa tulee väistämättä havaittua että ei oo ollu postimies eikä pannutinaaja asialla kun jarea on tehty....
|
#9
|
|||
|
|||
Onnittelut "Lopen Sepälle" myös täältä Raisiosta.
Uusi Alfaster Raisio 25.5.2002 Viimeksi muokannut sirP : 03.10.2013 19:21 Perustelu: Kuva lisätty |
#10
|
||||
|
||||
onneksi olkoon
Penskana aina sanottiin, että "mun iskä on kovempi kuin sun iskä", nyt ei kyllä pysty sanomaan.
Sun iskä on kovempi kuin mun iskä. Onneksi olkoon siitä sekä syntymäpäivien johdosta.
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#11
|
|||
|
|||
Onnittelut täältäkin Pappa-Saloselle
Hyviä historiakuvia. Mutta kuka on tuo hoikka nuori mies papan vieressä
__________________
Jukka |
#12
|
||||
|
||||
Kylhän tollanen iskä pitäs olla joka jätkällä.
Paljon onnea vaikken kyseistä "seppää" hekilökohtasesti tunnekkaan. |
#13
|
||||
|
||||
Onnea vaan mahottomasti we(l)homäeltäkin !!!
Aikaansaannoksiaan ei voine kyseenalaistaa - paitsi ehkä joskus vähän tuota Jarea Mulla jääny Faijastas mieleen ehkä parhaiten se tyyni ilme kasvoilla, vaikka näki että otti pattiin, kun tuhrit teidät joku vuos sitten Talman kuraplotissa oikein urakalla - "seppä" käveli autolta pois melko ilmeettömänä, vaihtamaan puhtaat ajohaalarit !!! LeGenda jo eläessään, lienee vähintä mitä voi sanoa
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 03.10.2013 17:18 |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onnittelut, harvalla tommosta isäukkoa on joka noin intensiivisesti jälikasvun harrastusta avittaa. |
#15
|
||||
|
||||
Onnee sepälle! Kuva vois olla 1995 Serenasta? Muistan kun pitkätukka pääsi kuskin paikalle joskus 1994?
__________________
Jeep ISORY Viimeksi muokannut KoniJeep : 03.10.2013 19:24 |
#16
|
||||
|
||||
Onnea yhdelle suomi-offroadin veteraanille!
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#17
|
||||
|
||||
Onnea täältäkin. Taitaa olla monen muunkin offarin ku pelkästään Jaren "isä"
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#18
|
|||
|
|||
Talma.
|
#19
|
|||
|
|||
Onnittelut
vaikken miestä tunne tai ole ennen kuullutkaan, mutta varmasti hyvää suomikuvaa maailmalla luonut Onnittelut vielä kerran
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#20
|
||||
|
||||
Onnittelut!
Täytyisi kaivella jostain arkistojen kätköistä (jos edes tallessa) vanha Vauhdin Maailma jossa oli juttu tuosta OHC moottorista. Muistelisin että siinä olisi mainittu että veivit oli tehty titaanista? Viimeksi muokannut Jeeper : 03.10.2013 21:40 |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juu faija ei koskaan, SIIS KOSKAAN ole pitäny offikisoissa olleesta mudasta ja autojen sotkemisesta. Ja toi on totta, että marssi pätkän jälkeen bussille ja vaihto kuivat ja puhtaat haalarit päälle ennen seuraavaa jaksoa. Varmaan geeneissä osittain, kun en mäkään ole liiemmin mutafani, mut joskus vähä lapsettaa Mutta 1993 järjestettin Muta-Kotka niminen kisa ja kun korttia ei mulla ollu silloin vielä, niin faija suostu lähteen ajaan kisan...yhdellä ehdolla! Minä pesen auton yhtä puhtaaksi, kuin mitä se on ennen kisaa. Kisa voitettiin ja minä pääsin pesemään......oli muuten oikeesti opettavainen homma tuohon mutaleikkiin, kun pari kolme päivää 17 kesäisenä puunas autoa sisältä ja päältä ja jarrut auki ja kaapi etuaksliputkien sisältä savet(oli jotain merenpohjasta nostettua savea kuulemma) pois ja rasvas paikat kuntoon.....kummasti opetti vastuuta kaluston huoltamiseen |
#22
|
||||
|
||||
Mahtavat onnittelut Pappa-Saloselle ! ! !
Muistoja salaisista arkistoista, Talma05 |
#23
|
|||
|
|||
Onnea vaan täältäkin. Tossa muutama kuvatus Eurotrial 2006.
|
#24
|
||||
|
||||
Myöhästyneet onnittelut täältäkin.
Minullakin on ollut kunnia kerran tavata isäukkosi. Tullut siitä teijän korjaamon ohi liikuttua ihan lapsesta asti ja ain on teijän piha kiinnostanut kovasti. Sit sulle ilmesty siihen pihaan se 404. Sitä siin ain kuolasin vuosien varrella ku ohi tuli kuljettua. Sit yks kerta v2010..? näin pihalla ekaa kertaa liikettä ja hokasin et moggi siin vielläkin niin rohkeesti koukkasin faijas juttusille. Heti tiedustelin et oliskohan moggi myynnissä. Kehui vaan et ei toi poika taida sitä myydä sil on niin paljon suunnitelmia. Tähän aikaan en ollut viellä eksynyt tänne palstalle enkä teistä Salosista tiennyt hirveesti enempää kuin et jotain pelle pelottomia olette tällä sarkaa Noh siin sit juteltiin jokunen tovi offiin liittyen ja sit alkoi esittelee ylpeänä Pussy wagonia. Tää on nyt uusin pojan projekti Isäs totesi naurahtaen tiedä vaik olis joku aamu ton mogin akselit tän alla Hieno mies ja olin otettu siitä luottamuksesta että raotti vähän korjaamon oveakin täysin oma alotteisesti. Ja se kuinka ylpeänä hän puhui sinusta Jare ja saavutuksistasi. Eipä ollut hänellä tarvetta kehuskella omillaan. Ei sanallakaan... |
#25
|
||||
|
||||
Onnittelut vain. Persoona en tunne, mutta autot kyllä tuttuja ja offi kuvat heittivät mukavasti ysärille kuivan kaankaa tuoksuun ja toi suuhun halvan makkaran ja jatketun sinapin maun...
Kunpa tietäisi missä pari muuton yhteydessä kadonnutta laatikkoa on, sieltä nimittäin löytyisi enemmänkin kuvia. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Saaremaa Trophy "Saarekoll 2013" 22.-24.02.2013 | Kynnapas | Tapahtumat | 7 | 01.03.2013 10:03 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
Mistä 16" x 10"/12" teräsvanteita? 8x6,5" jaolla. | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.03.2009 16:48 |
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla | Räjä | O/M/V Renkaat ja vanteet | 7 | 26.02.2009 18:29 |
Paljon Onnea Kari "DIRTY" Jormalainen 40V | tare | Chit-Chat | 14 | 09.06.2008 22:31 |