|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Jeep kj-cherokee, city maasturin päivittämistäEli kyseessähän vuoden -03 cherokee renegade, 2.8crd koneella. Auton liityttyä kattokerhoon tarkoitus olisi ruveta askartelemaan ja päivittämään entisetään paremmin käyttöön sopivaksi. Nyt on alla jo 62 milliä korottavat palat ja pohja panssari on paremmin peittävä ja suojaava. Eli tarkoitus olisi nostaa auto entisestään ylös päin ja laittaa alle isompaa kumia. Sit seuraavaksi olis tarkoitus askarrella rock-sliderit ja karjapuskuri tai sit jo suoraan puskuri pellistä. Mitenkää hc-offi autoa ei ole tarkotus tehdä kun auto tulee olemaan edelleen joka päiväisessä käytössä. Mut katsotaan nyt nyt sitten että mihin asti siinä sitten päädytään. tässä on kuva minkälainen se oli ostaessa vuonna 2012
|
#2
|
||||
|
||||
Pari kuukautta oli auto tuollaisen ja sit alkoi tulemaan sellainen olo tälle pitäisi jotain tehdä.
Eli aloitin pohjapanssarin päivittämisestä. Ei varmaan yleisin kohta mistä aloitetaan mutta itse mietin että kun vaihdetaan niin eipähän tule ikävä yllätys kun kone tai laatikko oksentaa öljyt pihalle. Aluksi epäilin että kestääkö kun nää on jotai alumiinia, mut yllätykseksi tää ei vissiin olekkaan ihan mitään perus alumiinia vaan jotain vahvempaa laatua. Muistaakseni oliko 12 milliä paksua. On saanut nimittäin muutamia tosi kovia paukkuja niin ei ole jäänyt kovin kummoisia jälkiä. Ekassa kuvassa näkyy vasemmalla alkuperäiset panssarit ja oikealla uudet. Viimeksi muokannut Kososen pentu : 12.03.2014 15:10 |
#3
|
||||
|
||||
Tälleen aloittelijana olisi pari kysymystä...
Onko kellään havaintoa siitä että miten isot rinkulat saa laittaa tälläiseen? Siis lain puitteissa? Ite kun olen miettinyt 235/85x16 renkaita niin saako nuo vielä leimaan? Mites sitten sen karjapuskurin tai "vinssipuskurin" itse tekeminen? Saako niitä itse tehdä niin että sen saa vielä leimalle? |
#4
|
||||
|
||||
KJ:n rankentamista.
Lainaus tuolta: http://www.katsastus.fi/rengasmuutos/
"Rengasmuutos on muutoskatsastus jossa ajoneuvoon hyväksytään käytettäväksi muu rengaskoko minkä valmistaja on hyväksyttänyt Auto tulee muutoskatsastaa, jos: vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm ja/tai, renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi. Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava." Terve. Et taida saada sopimaan nuin isoja kumeja Libertyyn ja että vielä saisit leimattua suomessa. Sisäälokasuojaa joutuu edestä muokkaamaan ja etupyörän aukon takaosasta ainakin sen ulkonevan sauman. Varmaan tarvii tehdä paljon muutakin. Näin uuteen tarvii puskuritkin olla hyväksyttyä mallia eikä taida sellaisia löytyä mistään. Vinsille tein puskurin sisään palkin johon saan irtovinssitelineen kiinni ja sähköt kytketään trukki liittimellä. Oman Libertyni olen alustaltaan panssaroinnut ja korottanut 1,5 tuumaa ja alla on ollut Insa saharat maastossa vaan kaikki puslat ja nivelet tuntuvat maastoajossa kulahtavan kovinkin nopeasti väljiksi, joten omani on jatkossa katuauto ja menen maasturilla maastoon. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 12.03.2014 16:02 |
#5
|
||||
|
||||
Kiitos vastauksesta. Onko kuvia että miten tuo vinssin kiinnitys on toteutettu? En tiedä vielä varmaksi että laitanko tähän hätään vinssiä, mut jos sitten tulevaisuudessa... arb:llä on puskureita näihin mutta hinta on aika suolainen itselle.
Tuo rengas juttu lähti siitä liikkeelle kun katselin netissä mitä ovat tuolla rapakon takana tehneet näille. Siellä on jonkin verran tuolla 32 renkaalla olevia, mut harmi vaan että täällä ei saa pultata alle, eli siis pitää ruveta miettimään toisia vaihtoehtoja. Miulla on rekisteri otteessa 235/70×16 pyörät, eli onko se sallittu koko tuosta 51mm, vai sitten siihen mitä on tuotu suomeen? Onkohan näitä tuotu isommilla pyörillä? kävin tuolta profiilista katsomassa tuon vinssin kiinnityksen, yksinkertainen ja fiksun näköin patentti. Viimeksi muokannut Kososen pentu : 12.03.2014 17:28 |
#6
|
||||
|
||||
Vinssin kiinitys.
Joo, tuo vinssin kiinitys toimii hienosti eikä katsurilla ole ollut mitään sanomista. Trukkiliitin ja vinssin johdot pystyy työntämään puskurin sisään näkymättömiin.
Nyt olen jo tehnyt samanlaisen kiinityksen kuljetusautoni lavalle ja näin saan vinssin myös sinne. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#7
|
||||
|
||||
Otin muutaman kuvan tänään kun käytin jeeppiä pihalla. Tuolta se nykyään näyttää ja joo... Tämä on mennyt katon kautta ympäri! Emännässä taitaa olla rattimiehen tai tässä tapauksessa naisen vikaa kun sai pidettyä sen noin ehjänä. Kuvista ei näy muut katossa on kanssa lommo.
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pumpuli kasaanko se pyllähti?
__________________
Jeep ISORY |
#9
|
||||
|
||||
Tää täytyy laittaa seurantaan.
Paremmalle puoliskolle hommattiin kans tälläänen -02 3,7L sport kauppakassiksi tuas viimmevuaren lopulla. Mukava ajella tiellä ja on sitä vähä maastossa joskus käytetty. Tarkoitus olis sitä vähä laitella pikku hiljaa jos muilta kiireiltä ehtii ja pystyy. Panssarointia, ~2" korotus, isommat renkaat ehkä miedot MT tai jokku AT, vinssi eteen tai sitte irrotettava ja molempiin päihin pistokkeet, katolle hiukois niitä orkkis valoja, rock slidereita, valorautaa ym. Mistä hommasit panssarit ja paljonko köyhtyi? Laitahan reilusti kuvia ja tarinaa aina ku jotain tapahtuu. |
#10
|
||||
|
||||
Se olikin itsellä ensimmäisen ihmettelyn kohde että meni noin vähillä vaurioilla. Mut taisi olla kerrankin valtatien penkat sopivassa kulmassa ja sen verran sitten lunta pehmentässä että auto kerkesi tehdä voltit ilmassa ja sit laskeutui katon nurkan kautta kyljelle ja siitä renkaille. Taka akseli siirtyi koriin nähden reilun sentin sivuun ja edestä meni tuki varsia. Renkaat on ihan vetelät ja vänkärin puolen vantteet vipottaa ja sit jousista hävisi se loppukin ryhti ja sit varamaan pulsia saapi uusia.
ite varmaan saan tehtyä melkein kaiken paitsi katon laittamisen taidan jättä jollekin kokeennemmalle että saa tuosta katto luukusta vielä tiiviin. Pohjapanssarin hommasin cros4wd:ltä ja nyt en suoraan muista että mitä maksoi, mut näkyy niitä vielä olevan heillä valikoimassa. Toimitus aika on vaan aika pitkä kun ei ole hyllytavaraa. Miulla taisi mennä reilun kuukauden päivät vai jopa 2, kun vissiin joutuivat tehtaalla oikeasti tekemään sen ensiksi. mut nyt on vakuutus yhtiön puolesta pudjetti tiedossa ja maahantuojalle laitoin kyselyä siitä maksimi rengaskoosta mitä ovat tuoneet. Sit odottelen tarjouksen katon laitosta niin tiedän paljon jää pelimerkkejä käytettäväksi loppu projektiin. |
#11
|
||||
|
||||
Maahantuojilta tuli sellainen viesti ettetivät pysty kirjottamaan todistusta isommille pyörille kuin on nykyään otteessa. Kj koria on heidän mukaan tuotu isommalla pyörällä mutta se on jokin eri versio niin sitä ei voida ottaa huomioon.
Voiko tämä pitää paikkaansa? Tuntuisi itsestään jotenkin oudolta... Valaiskaa tyhmää jos jollain on tietoa. Mut näillä tiedoilla taidan lähteä sitten eteen päin ja nyt rupean etsimään että mikä olisi se isoin koko mitä voisi laittaa alle. 235/70x16 on nyt ja sit tuosta se 51 mm lisää. Heitelkää kokoja jos jollain on hajua mikä se voisi olla. Ite tuossa nopeasti jo katsoin että 245/75×16 tai 265/70×16 voisi olla mut nuohan taitaa jättää vielä vähän kasvun varaa? Lötyisikö tuuma koko puolelta jotain? |
#12
|
||||
|
||||
Isompaa kumia Jeep Libertyyn?
Isonveden takan myyvät noita korotus osia ja sielä mainitaan jotta 2,5- 3" korotuksella mahtuis 31" ja yli pyörät?
esim tuolla: http://www.jeep4x4center.com/jeep-lift-kits/liberty/ Suomessa vaan katsuri rupeaa kyselemään korotus osien hyväksyntää ja sehän rajoittaa kummasti. Mulla oli 265/70 R 16 nastarenkaat ja 1,5" korotus, hyvin mahtuivat pyörimään eikä tarvinnut vielä edes etu pyöränaukossa olevaa saumaa poistaa. Nyt on alla talvikumina 235/60 R 18 jotka ovat halkaisijaltaan 71mm ja ovat 30-40 mm pienemmät kuin nuo 265 kumit. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#13
|
||||
|
||||
Päivitellään tämän tilannetta. Ei ole oikeastaan edennyt kuin purkamalla ja osia hankkimalla. Mut nyt rupeaa olemaan osat kasassa kun tänään tuli vika paketti. Tulipahan opeteltua miten se tilaaminen onnistuu rapakon takaa.
|
#14
|
||||
|
||||
Tuon näköistä osaa tuli rapakon takaa. Pitäisi olla vahvempia osia mut mistä näitä tietää. Renkaat hommasin 1001renkaat.com:in kautta. 245/75x16 tuli kooksi.
|
#15
|
||||
|
||||
Ja pakolliset joustokuvat. olisi varmastsi venynyt lisää mut ei jaksanut leikkiä enempää. Lähinnä selvitin että mistä ottaa kiinni. Edestä se pystysauma sileäksi ja sisälokaria ajovalojen takapuolelta pitää vähän uudelleen muotoilla.
|
#16
|
||||
|
||||
Tukivarsissa ollut maalin tapainen aine ei ollut oikein mistään kotoisin, joten otin ne töihin mukaan ja arvelin korjata asian. päivän värit oli valkea tai tuollainen oranssi. Hetken mietittyä lippis painui takaraivolle ja sisäinen pikku ammatikoulun poika huuteli päässä että oranssi! ja tulihan noista aika söpöt.
|
#17
|
|||
|
|||
Onko tämä edennyt? Ja miten nuo uudet etupään ylätukivarret eroaa vakioista?
Tuli itse veinaan samanlainen auto ostettua ja ilmeisesti 2" korotettu. Korotus tehty kaiketi uusilla jousilla kun alustassa ei mitään korotuspalikkaa ole. Rek.otteessa lukee että lokasuojan ja pyörännavan etäisyys edessä 550mm ja takana 530mm. Nyt kun mittailin niin etupää laskenut 20mm ja takaata tullut +10mm lisää Eli liekkö viety heti uusilla jousilla muutoskatsastukseen. Eli nyt pitäisi vaan etupäätä saada korotettua se pari senttiä, kerta otteessa on varaa |
#18
|
||||
|
||||
On edennyt. Viikko sitten sain kaikki jarrut huollettua ja vähän on tullut jo ajeltua. Kylällä käynyt tankkaamassa ja kaupassa. Nyt tiistaina on varattu kulmien säätö ja sitten vain armotonta ajoa.
Noissa uusissa tukivarsissa vaihdettava ja rasvattava pallonivel. Neljällä pultilla kiini. Sit niiten pitäisi olevinaan olla vähän pitemmät ja vahvemmat kuin alkuperäiset. Painavemmat ne ainakin on. |
#19
|
|||
|
|||
Laittakaapas kuvia siitä vinssin tellingistä.
Tuli ittelläki vasta laitettua KJ ja vinssin asennus alkoi heti kiinnostamaan
__________________
- eskimo kaenuusta |
#20
|
||||
|
||||
Itellä ei ole vielä vinnsiä, mut ajatus on hyvää matkaa hautomassa. pitäisi vissiin vaan ekaksi hommata se vinssi ja piättää että laitanko kiinteästi vai tuollaisen irotettavan version... varmaa jälkimmäinen kun on kuitenkinkin käyttöaato. Jos tällä pyrokratian luvatussa maassa saisi tehdä mitä haluaa niin tekisin puskurin kokonaan rauvasta, mut en ole ainakaan vielä saanut keltään inssiltä hyväksyntää siihen.
Tietysti voisihan varmaan tuo koko puskin härpäkkeen tehdä pikairroitukella ja laittaa katastukseen aina tuon vakion... |
#21
|
||||
|
||||
Laitella tästäkin jotain todisteita on ollu ajossa. suosittelen kaikille joilla on tälläinen niin tuo varapyörä telinee kääntöä. Peräkärri käyttö mukavuus lisääntyy aika helkutisti
|
#22
|
||||
|
||||
Sit olisi yks tyhmä kysymyskin... kun en ole ikinä ennen omistanut tälläistä hienoutta. mitehä tuon vetokouku irroitus mekanismi pitäisi toimia?
Siis että viänänkö vai kiänänkö, vejänkö vai painanko tuota namiskaa? Siinä on varmaan joskus ollut joku kahva tai vastaava, mut tästä se on jäänyt jonnekkin matkan varrelle. Eikä ole tainnu olla ikinä irti joten on sitte jumissa. Suosiolla tai voimalla ei vielä auvennu joten taidan ottaa hienosäätö välineet käyttöön. Olisi kyllä suotavaa että sen saisi siihen vielä takaisin ja että pysyisi siinä ilman hitsi konetta. Viimeksi muokannut Kososen pentu : 28.04.2015 16:49 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään myydään: Jähdytin, uusi Jeep Cherokee (KJ) | ImacInnes | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.03.2016 07:57 |
Myyty Jeep KJ takaiskarit | WinChester | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 10.05.2014 08:28 |
Myyty Jeep Cherokee KJ kattotelineet | J0hannes | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.04.2013 13:24 |
Myydään JEEP Cherokee/Liberty (KJ) -02 peltivanteet | PeteKJ | O/M/V Renkaat ja vanteet | 8 | 04.04.2011 23:34 |
M: Jeep Liberty (KJ) 2003 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 12.04.2006 14:14 |