![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Euroopan retkeilijöitä?Oliko porukka miten reissannut etelässä autolla? Tarkoitus oli lähteä kesällä perheen kanssa ajelemaan campperilla vähän etelämpään. Via Balticaa pitkin ainakin mennään ja alpeilla asti ainakin käydään kääntymässä. Paluu reitti vielä auki. Vinkkiä/kokemuksia näkemisen arvoisista/kaukaa kierrettävistä paikoista saa heittää... Ollaan parin pikkusen kanssa kulussa niin mitään extremeä ei haeta...
__________________
- eskimo kaenuusta |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran, että kattele netistä valmiiksi paikat minne menette yöksi, latviassa ja liettuassa ei tarkoita sit mitään jos open kyltti palaa ovenpielessä ja katolla on iso mainos hinnoista, paikka saattaa silti olla kiinni
![]() Ja puolasta muistan sen, että 200km voi olla, ettei vastaan tule yhtään mitään muutakuin loputonta peltoa ja huoltamoita ei ainakaan 90 luvulla ollut joka kylässä, mutta kanisteritelineitä myytiin lähes kaikkialla ![]() Sama on yöpaikkojen ravintola mainokset, itelle kävi nimittäin et oltiin pohjoiseen tulossa latviassa ja hotellin pihaan käännyttäessä döner mainokseen syttyi valot ja samalla kichen open kylttiin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Matkailusta
Turve!
Joka kesä on perheen kanssa kierretty ympäri Eurooppaa sotahistorian perässä, tai siis minä ja juniori... Ensi kesänä tarkoitus mennä ensin Arnheimin maahanlaskumuseoon, sieltä Dunkerquen kautta Normandiaan josta Saint Nazaireen katsomaan josko sukellusvenetukikohdasta on mitään jäljellä. Sitten ehkä Italian ja Unkarin kauta kotiin. - Nykyään pärjää hyvin, kun lataat navigaattoriin vaikka karavaanari-sivustoilta camping-paikkojen POI-pisteitä - Majoittautumista ei kannata jättää viime tippaan, sesonkiaikaan paikat täyttyvät aikaisin.. Siirtymillä kannattaa lähtä liikkeelle aikaisin ja alkaa katsella yösijaa joskus 14 - 15 aikaan - Moottoriteiltä kun pysyy pois niin näkee kivoja paikkoja - Seljanka edelleen hyvää entisissä itäblokin maissa. Syöminen ollut ainakin meillä turvallista, ei mahatauteja tms. Syödä kannattaa siellä missä alkuasukkaatkin, ruoka on edullista ja vaihtuu nopeasti. Salaatit ja majoneesit oman harkinnan mukaan, ei niistä kyllä ole ollut meillä mitään murhettä - Ota mukaan RC-offiauto, maailmalla tosi hienoja ajelupaikkoja - Ajoreitin suunnittelu kovin pitkälle ei juuri kannata, matkalla tulee aina ahaa-elämyksiä ja reitit muuttuvat tai ajateltu kohde onkin kiinni jotain syystä. - Työkaluja kannattaa ottaa mukaan, voipahan korjata vaikka puolalaisen karavaanarin autoa niinkuin viime kesänä minulle kävi. No kiva perhehän tuo oli, tarjosivat vielä oluttakin. - Autoa ei kannata jättää yksin kaikissa paikoissa ( Budapestin laitakaupunki ), yksi jää vartioon/keittämään kahvia kun muut käy jossakin - Aikataulu kannataan tehdä mahdollisimman löysäksi, kun yllätyksiä sattuu kuitenkin - Via Balticaa jos menette niin Tarzan-maa Latviassa on tosi kiva paikka lapsiperheelle. Tammimetsään on rakennettu kiipeilysysteemi, helpoin rata vissiin metrin korkeudessa, vaikein/pelottavin jossain 15-20 metrin korkeudessa. Joella voi kalastaa tai meloa, leiriytyä voi melontakerhon pihalle. Ainut vika ettei penskoja meinaa saada pois sieltä. - Seuraavana Via Baltican varrella onkin Sudenpesä, jos historia kiinnostaa. - Vältettävistä paikoista mieleen tulee Latvian rantaleirintäalueet, ne on yleensä täynnä venäläistä juhlivaa nuorisoa. Paikat sotkussa, nukkua ei voi. - Wlan käytössä lähes kaikkialla, osin ilmaiseksi, osin maksullisena. Läppäri/padi/älypuhelin hyvä ongelmien selvittelyssä ( mihin seuraavaksi?, mistä rengas rikki menneen tilalle? ) - Tärkein huomio ollut ainakin itselle: Travel light, eli liikkeelle mahdollisimman vähillä tavaroilla, matkalta saa vaatteita, olutta ja makkaraa, ihmisiä ne on puolalaisetkin ja kivoja ihmisiä ovatkin. Matkustaminen on mukavampaa kun auto ei ole tupaten täynnä. - Muutama tukikohta olisi hyvä olla reitillä, se keventää kummasti mieltä kun tietää että 2 päivän päästä ollaan kaverin luona jossa pääsee saunaan ja juomaan rommicolaa terassille. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Yllä melko hyvä listaus.
Reissussa pärjää kun käyttää maalaisjärkeä ![]() Itse oon suosinut majoituksena läntisessä-euroopassa Accor-ketjun halpishotelleja, Enimmäkseen Ibis-Budget (ex. Etap), Joskus Formule1. Sijaitsevat yleensä kaupungin ulkopuolella, Ja joissain on auto turvassa pihalla portin takana. Mukava startata aamulla takas tien päälle aamupalan jälkeen. Noissa huoneen + aamupalan saa 30-40€. Varsinkin kun yksin matkailee, Niin tuo on helppo vaihtoehto. Saksassa voi melko huoletta yöpyä autossakin huoltiksen pihalla, Näin on tullut muutaman kerran tehtyä. Eurooppaa on tullut jonkinverran myös ajettua ympäri, Enimmäkseen noita sotahistorian paikkoja kierrellen. Seuraavan kerran pitäis mennä jo maaliskuussa osienhakureissulle Hollantiin + jonnekinpäin...... En vielä tiedä että minne ![]() Tämä on nyt ollut muutaman vuoden turvana, Vielä ei ole tuon apuun täytynyt tarviutua: http://www.autoliitto.fi/edut-jaseny...urva-jasenyys/
__________________
www.classicjeepparts.com Viimeksi muokannut Jeeper : 28.01.2013 23:35 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
etap issa olin vasta yötä. ei mikään luxus, mutta laavun voittaa.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Huomasin, että paluu on auki melkein suosittelisin eurooppaa pitkin palaamaan ja ruotsin läpi pohjoiseen ajamalla maisemat on kauniita ja jos on aikaa niin näkemistä riittää.
Jos ajamalla meinaatte euroopan kautta niin tanskassa kannattaa muistaa, että yöpyminen on kiellettyä paitti sille tarkoitetuilla alueilla. Grenå;sta pääsee laivalla ruotsiin halvemmalla kuin siltaa pitkin, etenkin jos netistä katsoo milloin on halpoja lippuja myynnissä. Yöllä jos yli tulee niin kannattaa ottaa eväät laivaan ainakin pienemmille reissaajille koska ravintelia ei ole eikä baari ole kauaa auki. Yöpymis kiellon voi helposti ohittaa olemalla sataman lähellä olevalla parkkipaikalla poliisit pari kertaa ajoi ohi eikä olleet kiinnostuneet. Grenå;n satamassa on myös akvariumi vai mikä se sana nyt olikaan ja laiva hajottamoita lähellä. Kesällä on joinain päivinä oikea tuuliMylly käytössä. Ruoka on kallista, mutta hlapa marketeista löytyy tavaroita sopivaan hintaan. (DVD-soitin 28e) Baltiassa on erilaisia lakeja pakollisista varusteista. huomioliivit ja sammutin sekä ea-pakkaus on monissa maissa pakollisia. Niiten pakollisuus kannattaa tarkistaa useammasta lähteestä ennenkuin sakkoja maksaa reissussa. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ekaks tuli mieleen että jos Via Baltikaa lähdette painamaan tenavan kanssa, niin ekaks yöpaikaks soveltuis kivasti tämä lähellä Liettuan rajaa oleva: http://www.travellatvia.lv/8/10/1471/en/?main=2&noz=6 Ihan raitin vieressä ja tosi kiva ainakin lapsille, paljon kaikenlaisia leikkipaikkoja ja polkuautoja jne. Voi maksaa euroilla tai lateilla, eikä paljoo ota. On miinuksiakin: ei oo kunnollista kemssan tyhjennyspaikkaa/vedenottoa, suihkusta tuli aika karseen hajusta vettä ainakin viime kesänä. Kannattaa varata aikaa matkantekoon, meillä mennyt vähän turhan paljon matkustelu autossa istumiseksi, lapset kun ei kauheesti välitä maisemia auton kyydistä tölläillä. Pitäis keritä olemaan samassa paikassa pidempään kuin yö tai ehkä kaksi. Tekis siitä päiväretkiä lähiseudulle jne. Mutta kun ei se matkanteko tuollakaan tyylillä kauheesti edisty... ![]() Baltian maissa ei oo mun makuun kyllä yhtään mitään nähtävää, pakollisia läpiajettavia vaan. Puolasta jo alkaa löytymään nähtävää, tosin ei pääteiden varsilta vaan jalkauduttava kaupungille. Liikenne ei kyllä tahdo Puolan isommissa kaupungeissa (Varsova, Krakova) sujua, ruuhkaa on eikä ohiajoteitäkään ole jos kaupunkeja ei kiinnostaisikaan tutkailla. Matkanteko sinänsä tuntunut turvalliselta, mitään ei ole säretty, eikä varastettu (kopkop) ja ihmiset olleet ystävällisiä. Kaikki ruuat pysyneet aina sisällä ja hyvääkin on ollut. Tosin kielen kanssa on Puolassa ollut vähän ongelmaa kun valtaosa ihmisistä ei osaa nimeksikään englantia, eikä esim. puolalaisista ruuan nimistä voi päätellä oikein yhtään mitään. Nimim. tuli kerran tilattua sienivoileivät täytettyjen patonkien sijaan. ![]() Mutta Alpeille kannattaa ehdottomasti suunnata ja sinne majottautua hyväksi toviksi. Siellä silmä ja hermo lepää, ei tartte olla kaupungin vilinässä vaan puhdasta luontoa löytyy ja seikkkailtavaa millä tyylillä nyt tykkääkään, autolla, pyörällä, patikoiden, koskea laskien... Sinne suuntaa meidänkin seuraava Euroopan reissu, ehkä 2014. Joku tämmönen reissu vähän ylempänä viehättäis suuresti: http://www.fjcruiserforums.com/forum...nce-italy.html Edit: Saksan kauttahan pääsee nopsaan takaisin, mutta autobahnoilla ei paljoo maisemia katella. Pikkuteitä ajelemalla kestää ainakin 3-4 krt pidempään. Ranskassa nätimpää, varsinkin kun ajelee pienempiä raitteja. Mut sitten alkaa taas matkalle tulemaan pituutta ja aikaakin palaa... 3 viikkoa ei tahdo tollaselle reissulle riittää jos loman kannalta olis tarkoitus ottaa. Kauanko ootte aikaa tsuumaillu reissulle? Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.01.2013 00:14 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ja tähän niin sopiii se been there and done that.. ![]() ja sea eurocamper tms (OPA tietää) kortti kannattanee hommata ennen reissua. ja autoliiton jäsenyys. mä voin suositella (ja ottaa sen suosittelijalahjan ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ite hokasin viime reissulla että eihän mulla ollu ees vaunun ote mukana, saati mitään greencardia. ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tai sitten kun on tien varressa syystä tai toisesta niin sakkoa tulee jos seisoskelee ilman liivejä. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ranskassakin pitää olla huomioliivit autossa mukana ja kuskin käden ulottuvilla..... Ja sitten se alkometri tai muu vastaava systeemi.
__________________
www.classicjeepparts.com |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Täällähän alkaa olla keltanokkaretkeilijälle jo mukavasti asiaa...
Kyllä kai siellä sen 3 viikkoa ainakin on tarkoitus olla. Vrk siirtymät jää varmasti maltillisiksi kun on nuo mukulat (kesällä 1v ja vaju 3v) remmissä.
__________________
- eskimo kaenuusta |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Euroopan sotilasajoneuvotapahtumat 2013 | Jeeper | Linkit | 0 | 27.01.2013 16:33 |
Ford Rangerin (euroopan malli) korotus | gikseri | Maasturiprojektit | 25 | 19.08.2011 09:34 |
Euroopan suurin kusetus ERVV | H_Nietu | Chit-Chat | 7 | 24.07.2011 01:41 |
Euroopan karttoja Oziin? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2007 21:51 |
C5 euroopan malli | C5 | 1 | 28.05.2003 06:22 |