Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.09.2012, 12:16
Jan13 Jan13 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.06.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 69
Perusasetus

Hehkujen virran "jälkiasennus"


Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.09.2012, 12:38
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Eli releiden syöttöjohtojen sulake palaa heti kun sen laittaa akkuun?
Vika ei voi olla muualla kuin väärissä kytkennöissä tai virta piuha ottaa maihin jostain.

Meneekö johdotukset näin:

30 virta akulta (sulakkeen kautta)
87 Hehkuille
85 maa
86 Releen ohjaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 Näytä viesti
Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.09.2012, 12:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 Näytä viesti
Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?
Notmaali hehkut ottaa virtaa kylmänä suurusluokkaa 15-20 Amppeeria, ottakohan jotkun extra pika hehkut niin paljon, että 2x 40A culake palaa?

1. siis palaa heti, ei tarvi edes herätettä? joko kytketty väärin tai oikosulussa.

2. jos palaa heti kun hehkuttaa, niin hehkujen päällä oleva virtakisko jossain kohtaan oikosulussa kanteen tms.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.09.2012, 13:57
Jan13 Jan13 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.06.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 69
Perusasetus

Johdot on oikein, katsottu moneen kertaan eikä virtajohto ota maihin. Sulakkeet palaa heti kun virtajohdon laittaa akkuun, edes nappia ei tarvii painaa. Kokeilin hehkut ja yks hehku ei maadottanu siitä kärestä johon se virtakisko tulee mutta se hehku ei toiminut. Muut hehkut jotka ottaa maita siitä plussakisko kierteestä ja ne toimii irrallaan.

Niin ja releet testattu ja napsuu oikein kun hehkujen johto on irti
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.09.2012, 14:43
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 Näytä viesti
Johdot on oikein, katsottu moneen kertaan eikä virtajohto ota maihin. Sulakkeet palaa heti kun virtajohdon laittaa akkuun, edes nappia ei tarvii painaa. Kokeilin hehkut ja yks hehku ei maadottanu siitä kärestä johon se virtakisko tulee mutta se hehku ei toiminut. Muut hehkut jotka ottaa maita siitä plussakisko kierteestä ja ne toimii irrallaan.

Niin ja releet testattu ja napsuu oikein kun hehkujen johto on irti
Kyllä tässä nyt jokin mättää.

Sulake palaa vaikka ohjausvirtaa ei tule.
Hehkuille menevän johdon kun ottaa irti ,ei sulake pala ja releet naksuu.

Tuo edelleenkin viittaa kytkentä virheeseen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.09.2012, 14:58
Jan13 Jan13 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.06.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 69
Perusasetus

Nythän jos hehkun kärki on yhtäkuin miinus eli maa johon kuuluisi plussa tulla niin järjellä ajateltuna se nalli palaa aina kun hehkut kytketään virtaan. Onko alkuperäinen hehkurele toiminnaltaan jotenkin erillainen? Mielessä kävi jo että vedän akulta kabiiniin paksun virtakaapelin johon päävirtakytkin ja siitä hehkuille virta. Mutta ongelmaksi tulee tässäkin että silloin yhdistän akun plussan maahan hehkun kärjestä jolloin luultavasti koko muu auto pimenee kun hehkuille antaa virtaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.09.2012, 15:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tämän perusteella ainut? mahdollinen vika on seuraava:

sinulla on rele, missä on 5 napaa, ja tuo 87 napa on 2 kertaan (siis tarkoitettu esim. että molemmille apupitkille on oma napa)

ja nyt olet maadoittanut toisen noista 87 navoista ja toiseen tulee sähköt sulakkeelta.

ja rele napsuu, jun tuot herätteen napaan 85 (tai86) ja 86 (tai85) menee hehkuille.

Minä ottaisin vielä kerran reneet näkyville ja tarkastaisin nuo kytkennät nimenomaan releen pohjassa olevista numeroista.

Toki on toinenkin mahdollisuus, siis sinulla on vaihtorele (navat 30, 87 ja 87a ja ohjaus edelleen 85 ja 86) ja olet maadoittanut tuon 87a navan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.09.2012, 15:58
Jan13 Jan13 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.06.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 69
Perusasetus

Rele on bilteman 4-napainen 40a tuplarele. eli kaksi yhden kuorissa. Kaikki johdot oikein. Kokeilin jo vaihdella ohjaus ja plussan johtopaikkoja mutta edelleen sulake paukkuu. Nyt on homma edennyt siihen että enää ei sulake mene heti kun virtajohto kytketään akkuun vaan vasta kun painetaan virtakatkaisijaa. Katkaisijoita olen nyt käyttänyt kolmea erillaista paikoillaan kaikilla sama tulos. 4-napaisia releitä olen kokeillut noin 5 eri relettä ja kaikilla sulake palaa. Kaikki johdot uusia ja liitokset kunnolla tehty ja suojattu. Kuuluuko releen naksua kun siinä on pelkkä maa ja ohjausvirta kiinni? Sitten kokeilin yleismittarin piipparilla releet läpi ja toi uusi bilteman tuplarele piippaa napojen 30 ja 87 läpi nyt eli mennyt vissiin paskaks kokeiluilla.

Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?

Edit. Luin tuolta kylähullut sivuilta että linjaautoissa on solenoidilla hoidettu toi hehkutus. Solenoidit on vissiin noi alkuperäiset pajeron hehkureleetkin? Oisko tuo vaan hommattava tommonen solenoidi vaikka kerralla 150a että kestää...

Viimeksi muokannut Jan13 : 03.09.2012 16:01
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.09.2012, 16:14
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 Näytä viesti
Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?
Sen takia palaa kun on liian pienet releet...

Hehkut mallia 6V ja 15-20A eli sellaset 120 amppeeria menee normaalilla hehkulla lämpimänä, mutta kun kärki on kylmä niin heippatirallaa 150A alkaa olemaan "kestoraja"....

Eli rele palanut heti ekassa "kokeilussa".

Käsi taskuun ja menet kiltisti ostamaan sellaisen OIKEAN hehkun releen...

Niin ja hehkuhan on sama kuin starttimoottori, eli oikosululla toimiva!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.09.2012, 16:41
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.09.2012, 20:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 Näytä viesti
Rele on bilteman 4-napainen 40a tuplarele. eli kaksi yhden kuorissa. Kaikki johdot oikein. Kokeilin jo vaihdella ohjaus ja plussan johtopaikkoja mutta edelleen sulake paukkuu. Nyt on homma edennyt siihen että enää ei sulake mene heti kun virtajohto kytketään akkuun vaan vasta kun painetaan virtakatkaisijaa. Katkaisijoita olen nyt käyttänyt kolmea erillaista paikoillaan kaikilla sama tulos. 4-napaisia releitä olen kokeillut noin 5 eri relettä ja kaikilla sulake palaa. Kaikki johdot uusia ja liitokset kunnolla tehty ja suojattu. Kuuluuko releen naksua kun siinä on pelkkä maa ja ohjausvirta kiinni? Sitten kokeilin yleismittarin piipparilla releet läpi ja toi uusi bilteman tuplarele piippaa napojen 30 ja 87 läpi nyt eli mennyt vissiin paskaks kokeiluilla.

Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?

Edit. Luin tuolta kylähullut sivuilta että linjaautoissa on solenoidilla hoidettu toi hehkutus. Solenoidit on vissiin noi alkuperäiset pajeron hehkureleetkin? Oisko tuo vaan hommattava tommonen solenoidi vaikka kerralla 150a että kestää...
Siis tuo hehkutulppa toimii seuraavasti:
-Hehku Tulpan maadoitus tapahtuu siitä hehkutulpan rungosta, siis käytännössä siitä kiertreosasta millä tulee kanteen kiinni.
- Hehkutettaessa hehkutusvirta tuodaan siihen tulpan päässä olevaan noin 4-5mm halkaisijaiseen kierteeseen: tämä virtakiskon kierre on siis eristetty siitä noin 12mm kuusiokannalla olevasta kierreosasta.

Ja tuo rele mikä "piippaa", eli on oikosulussa 30 ja 87 navan välillä, on palanut -> siis paska

Mitä tarkoitat että rele napsuu kun siihen tuodaan ohjausjännite?

Siis kun 85 ja 86 napoihin tuodaan 12v, niin rele naksahta, kun se kytkee 30 ja 87 navat yhteen.
Jos naksuu, niin silloin ongelma, joko jännite tippuu niin alas että rele päästää (alle 5-6v??) tai sitten rele on joku muu rele, esim. vilkkurele.

Ja sitten tuohon testaukseen: ota hehkuille menevä/menevät piuhat irti, ja pistä menemään vaikka apupitkille: pitäs toimia napista kuin äänimerkki?

Ja sitten yleisellä tasolla releiden ja sulakkeiden rinnankytkennästä: kun 4 hehkutulppaa kytketään kahdella releellä, niin minä tekisin kytkennän seuraavasti:
Akun +navalta 4-10mm2 johto 4o A sulakkeen kautta releelle, joka hehkuttaa 1. ja 2. sylinterin hehkut;
ja toinen vastaava; Akun +navalta..... 3. ja 4. sylinterin hehkut

p.s Mikä tuo sinun mitsu on? ja mikä vuosimalli?

Ja jos nuo 4 (3:n, sillä yksi palanut) hehkun virrat jakaantuu edes suurin piirtein tasan niin nuo 2 kpl 40A sulaketta ei pala "samantien"

Jos tuo painonappi hehku toimii noilla halogeeneillä, niin tuo virtakisko on oikosulussa (tarkista vielä kerran), tai jopa joku hehku?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.09.2012, 21:02
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Riittää.


Hehkutulpat vie n.10-20A per tulppa,tojotissa oli alle 10A ja 40A rele estää hyvin. Kuten tossa aikasemmin sanottiinkin tulpassa on kaksi napaa -ja+ miinus on sen tulpan rungossa eli saa maita kiinnityskierteensä kautta ja siinä toisessa päässä on plus joka siis tulee releen 87 navalta. Katoppas piruuttaan minkä kokonen sulake siel on alunperin hehkuille.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.09.2012, 21:14
_Jape_:n Avatar
_Jape_ _Jape_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Lahti
Viestit: 987
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.

mullaki toi 70A 11euron hintainen rele, toimii sulakkeena kestänyt ihan 30A ja katkasijalla 10A sulake

Viimeksi muokannut _Jape_ : 04.09.2012 09:50
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.09.2012, 23:16
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.
Sama viritys täällä ja hyvin pelaa,asennukseen menee joku 15min ja hyvin pelaa.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.09.2012, 07:46
Jan13 Jan13 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.06.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 69
Perusasetus

Mulla noi releet asennettu niin että molemmille releille akulta plussa omalla johdolla ja 40a sulakkeella. Ja kaikki muutkin johdot on omat molemmille releille. 6 neliöstä johtoa.

Ajattelin nyt hakee pari kappaletta noita motonetin tehoreleitä ja isommat sulakkeet.

Hehkut kuitenkin toimii ja se yks pimeenä olevakin on nyt vaihdettu. Oon noin viikon hehkuttanu tota laitetta akkubuusterilla suoraan siitä kiskosta että saa käyntiin eli väärin ne hehkut ei luultavammin toimi, virta ei vaan piisaa noilla mun virityksillä.

Auto on 87 2.5d pätkäpajero
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty jeep "HIGH BOY chief 2d " 3 hklö "paku diesel" psychobilly O/M/V Ajoneuvot 2 28.02.2012 00:28
Myyty GR Partollin napalukot ja navat ""UUDET"" oska80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.01.2012 13:29
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 17.04.2011 17:00
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa Pörö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 13.02.2010 21:22
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" Cam1lla O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.11.2008 19:28


Sivu luotu: 01:18 (GMT +2).