![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Suunnistusautot ja Trial kilpailutMoi! Mitkä ovat suurimmat esteet etteivät harrastajat osallistu suunnistusautoilla Trial kilpailuihin? Äkkiseltään luettuna suunnistuksen Original luokan autot soveltuvat suoraan Trialin Standard tai mahdollisesti osa jopa Original luokkaan. Standard ja Modified autot kuulostavat kovasti Trialin Modified luokan autoilta, poislukien porttaali muunnetut. Porttaali muunnetut ja Prototypet ovat taas Trialin ProModified luokan kaltaisia. Eli olisiko mahdollista löytää ne ongelmakohdat jotka estävät harrastajia osallistumasta näihin luokkiin?? Löytyisikö näihin joku kansallinen ratkaisu? Mitään ylivoimaista etua nykyisiin Trial sääntöihin verrattuna ei ole järkevää sallia, koska olisi tyhmää että suomea saisi edustaa ulkomailla vain sellaiset kuskit joilla ei ole mahdollisuutta pärjätä suomalaisissa kisoissa. Olisivatko Suunnistuksen harrastajat edes kiinnostuneita ajamaan Trialia?? Junde
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eiks noissa suunnistuksen isommissa luokissa ole propleemana noi turvakaaret?
Viimeksi muokannut tare : 21.09.2011 07:54 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mää mitään tiedä mutta suurin este noissa on varmasti nuo turvakaarivaatimukset suunnistus vs. trialAKK.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kommentoin, vaikka ei mulla suunnistusautoa olekaan.
Jos haluaisi trialia ajaa vähänkin tosissaan(ja HEI, ei sinne nyt kukaan lähde häviämään) niin pitäisi kai se auto saada niin kevyeksi kuin mahdollista? Suunnistusautossahan on yleensä kori päällä, jossa on oikeat ikkunat, ovet ja peltiä niin paljon, että saa olla sateensuojassa. Vinssit on molemmissa päissä ja joskus niitä on kolme. Vinssien vaatimat akut tuo nekin jumalattomasti painoa, jne. Vähänkin kilpailumieltä(no minkäs muun takia sinne kisoihin sitten lähdetään?), niin aika paljon olisi muutoksia suunnistuksen ja trialin välillä? Suunnistuksessa ajetaan kurassa boggerilla ja rakkorin renkaalla, trialissa näkyy vähän erilaista rengasta? Nuokin taitaa olla niinkuin pintaraapaisu? Sitten se ajotyyli? Mitä olen kattellut suunnistuskuskeja, niin siellä otetaan varovasti lähelle suorituspaikkaa ja vinssillä loput. Trialissa autoa hakkautetaan kalliota vasten hampaat irvessä niin kauan kun yksikin pyörä pyörii ja kone käy. Sitten on järjestäjien huoli saada raato pois radalta. Kärjistettyä, mutta eikö se vähän näin mene? Ja tämähän on sitten omakohtaista kokemusta, mutta aina pitää ihmetellä trial ratoja noiden käännösten takia? Oikeastaan siihen kiinnitin huomiota alunperin sen takia kun ajoin Hiluxilla. Ikinä ei löytynyt sellaista rataa minkä olisi sillä kääntösäteellä ajanut, vaikka oli hydrauliohjaus ja kaikki. Nythän siellä on peruutussääntö akselivälin mukaan, tiedetään, mutta nykyisellä autolla ja lyhyemmällä akselivälillä ei vieläkään käännetä ilman kääntöjarrua. Monessako suunnistusautossa oli kääntöjarrut? Eikä siinä mitään, tokihan niillä käännöillä haetaan vaan piste-eroja kilpailijoiden välille, mutta minusta tuntuu, että ne piste-erot ratkaistaan tallilla, eikä ajamalla. Jotenkin se vaan tuntuu, että tuollanen trial -vaikutteisesti rakennettu safariautokaan ei oikeen kovaan kilpailuhenkeen sopisi. Onneksi itellä ei ole paljon niitä ongelmia. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joo, kyllä ne autot on aika erilaisia. Itsekin joutuisin modi-luokan Wranglerilla trialin pro-modiin. kivikikkailu on erittäin lähellä sydäntä, joten auto on rakennettu nimenomaan kivikkoon soveltuvaksi mutta nuo PM-reiti on kyllä liian vaikeita mun autolle tai kuskile
![]() Kiinnostusta olisi pelkästään trialiin tehdylle autolle, mutta oma aika ja tilat asettavat rajoitukset. Tästä syystä HS:ään osallistuminen on suunnitelmissa heti kun omat aikataulut täsmää kisapäiviin. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nämä muutama nyt tulee muistinvaraisesti ja varmasti olen jotain väärin ymmärtänyt ja muistanut:)
Taitaa suunnistuksen original -> trialin standard luokassa olla yksi eroavaisuus myös renkaat. Eikös trialin puolella ollut rajoitettu renkaan kuvio maksimissaan mud terrain tyyppiseksi? Ja Trialissa on sallittu suurempi korottaminen kuin suunnistuksessa. Muuten pystyy kumpaankin luokkaan ihan kilpailukykyisen auton tekemään samasta laitteesta. Mitä nyt paino voi nousta:) Ja toinen ongelma, niin eikö trial autojen turvakaarissa vaadita oviputket, jotka on suunnistusautoissa aika hankalat auton käytettävyyden osalta toteuttaa, varsinkin ulkopuolisilla kaarilla:) Muuten turvakaarisäännöissä pystytään suunnistuskisoissa ajamaan ihan kaarilla jotka kelpaa trialiin, poislukien se että suunnistusta ajatellen pitää pääkaari tehdä vähän järeemmästä tavarasta. Ja henkilökohtaisena mielipiteenäni hyväksyisin ihan akk:n mukaiset kaaretkin suunnistuksessa, mutta siinä tulee sitten suunnistuspuolella vastaan se, ettei näitä sääntöjä tuntevia katsastusmiehiä ole. Eikös trialin pm:ssä jo vaadittu myös kuppi-istuimet jotka suunnistuskäytössä on aika persettä kuluttavat, kun autosta pompitaan sisään/ulos:) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kivinen tuossa jo kirjailikin juuri niitä syitä miksi ainakin tämä sunnuntai-harrastelija ajaa vain suunnistuskisoja. Metsässä "yksinään" rämpiminen kaikessa rauhassa sopii meikäläisen mörrinmöykky-luonteelle, ei ole kiire juuri mihinkään.
Kalustokaan ei oikein sovi muuhun kuin safarointiin ja suunnistukseen, painaa hirveesti eikä ole intoa hakata sitä pashaksi kivenkolossa. Tiivistettynä, trial ei sovi tälle kuskille henkilökohtaisista syistä. (ujo ja vähävarainen ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ok, kiitoksia kovasti nopeista kommenteista!
Eli nähdäkseni minun ei kannata yrittää etsiä muutoksia sääntöihin joilla saataisiin helpommin suunnistusautoja mahtumaan myös trial luokkiin. Ne joita myös trial kiinnostaa osallistuvat mieluiten HS luokkaan tai sitten heillä on erikseen trialia varten rakennettu ajopeli. Mikäli joku harrastaja kuitenkin onkin eri mieltä ja hänellä olisi joitakin omakohtaisia kommentteja mistä hänellä jää osallistuminen kiinni, niin laittakaa tänne viestiä niin katsotaan kuinka ongelma saataisiin ratkaistua. Sääntöjen tarkoitus ei kuitenkaan ole karkoittaa harrastajia! :-) Toki ulkomaille haikailevien pitää kuitenkin täyttää ne ulkomailla vaaditut säännöt. Kisajärjestäjille esittäisin kuitenkin toivomuksen että radat pyrittäisiin suunnittelemaan siten että erot saadaan aikaan muuten kuin aiheuttamalla kalustorikkoja! Junde |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Minä olen suunnitellut osallistuvan ensikaudella johonkin trial kisaan, jos vaan saan Suzukin sopimaan johonkin luokkaan. Näyttää vaan olevan paljon kaikenlaisia sääntöjä, mitä pitää huomioida/rakentaa jotain hilavituttimia, että kelpaa johonkin muuhun kuin HS luokkaan..
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä Kivisellä on tuossa kaikki palikat kasassa.
Kärjistäen: Ne jotka tykkäävät auton hajottamisesta ja uudelleen rakentamisesta ajavat trialia. Ne jotka tykkäävät ajamisesta suunnistavat. Trialissa jaksot ovat muutaman minuutin rykäyksiä. Niin lyhyessä suorituksessa on tosi vaikea päästä kunnolla sykähtelemään. Ulkomaankielellä puhutaan flow-kokemuksesta. Suunnistuksessa voi mennä rennosti ja fiiliksellä. Trialin lopputuloksista katsotaan kuka on epäonnistunut vähiten. Keskittyminen epäonnistumisiin ja normisuunnistusautolla ajettaessa vaadittava aggressivinen ajotyyli tekevät suorituksesta liian negatiivissävyisen minun makuuni. - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mä haluun kärjistää tota vähä erilailla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kärjistäen: Ne jotka tykkäävät auton hajottamisesta ja uudelleen rakentamisesta ajavat trialia. Ne jotka tykkäävät vinssaamisesta ja upottamisesta ja pesemisestä ja hajottamisesta suunnistavat. ![]() ![]() Ei herneitä, sillä itsekkin olen pari kautta suunnistuskisoja rämpinyt ja vinssannutkin ja pessyt ja huoltanut ja valvonut. Myöskin trial hommaa jonkin verran ajaneena voi sanoa, että on sielläkin noita samoja harmeja. Mutta kyllä toi paino ja varustelutaso rajaa autoja aikalailla eri kastiin. Tämä taas aiheuttaa äkkiä paljon lisätyötä kisakauden aikana, jos meinaisi molempia lajeja ajaa samalla autolla. Tyyliin trialiin mennessä vinssit pois, vinssi akut pois, lisävalot pois, työkalut ja varaosat pois ja kaikki ylimääräistä painoa tuova varustus muutenkin pois. Sitten taas trialin jälkeen sama homma toiseen suuntaan ja taas hetken kuluttua toiseen suuntaan......noh pysyis ainakin pultit herkässä ![]() Ja kuten Kivinen sanoi on monella kuitenkin pakko lähteä sinne kisoihin (oli sitten trial tai suunnistus) voittamaan, vaikka moni suunnistelija puhuukin ajelevansa ihan vaan huvikseen ![]() MUTTA!! Ei silti etteikö joku vois joskus kokeilla suunnistusautolla trialia.....ties vaikka tykkäis siitäki lajista ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kilpailut syyskuussa? | Nutti | Tapahtumat | 8 | 23.08.2008 22:40 |
Offroad-trial kilpailut yleisön kantilta | Mylppy | Chit-Chat | 18 | 20.06.2006 22:20 |
Offroad Trial kilpailut Bratronicessa Tsekissä | Donut | Tapahtumat | 7 | 17.05.2006 08:47 |
Juhannuspäivän kilpailut ja safari | myllis | Tapahtumat | 3 | 01.06.2005 16:44 |
KESÄN KILPAILUT????? | OlkaTappi | Tapahtumat | 5 | 09.04.2005 11:10 |