Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.12.2009, 02:51
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Linja-auton määritelmä


Tervehdys!
Mitä esteitä on saada isohko maasturi linja-autoksi (1+9 hlö)? Välttyisi autoverolta tuotaessa ulkomailta, mutta onko M1 ajoneuvon muuttaminen M2-luokkaan tekninen mahdottomuus? Voiko luokkaa jälkeenpäin muuttaa takaisin ilman veroseuraamusta??

Eikös linjureilla ole katsastus 2x vuodessa ja muuta epämukavaa... sekä tietenkin E-kortti ym... mutta mikä on periaate ja este M1 auton saamiseksi M2-luokkaan?

Tällaisia vain mietin, kun ei taida oikein hautausautoakaan enää verovapaana saada, eikä oppiarvo eläinlääkintäauton ajamiseenkaan riitä.
TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.12.2009, 06:12
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Ensimmäinen este on jo se että mihin isohkoon maasturiin saa kymmenen istumapaikkaa? Chevy Suburban ja Ford Excursion lienevät ainoat vaihtoehdot, mutta ovat isoja. Molempia on käsittääkseni saanut 8 tai 9 paikkaisena.

Finlexiä selaamaan, sieltä löytyy pykäliä
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.12.2009, 06:52
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joskus itse mietin samaa.

Mielestäni ei pitäisi olla ainakaan mahdotonta.
9 matkustaja paikkaa pitäisi löytyä ja siitä ne vaatimukset sitten lähtee,on veto pistettä,hinausvaijeria, ym. mitä nyt maasturista löytyy muutenkin.

Ja ajokortiksi vaaditaan D1 vähintään(16 paikkaa tai alle) ja jos ei sitä ennestään ollut niin sen suorittaminen taitaa olla tällä hetkellä hieman työlästä(ammattitutkinto kaiketi).

Sitten lisäriemuna tulee se että sillä ei kaiketi nykyään saa ajaa tyhjiltäänkään ilman ko.korttia,eli kuskit on aika vähissä.

Vakuutukset saattavat olla paikkakunnasta riippuen yllättävän suolaiset,eli saattaa mennä jopa ha:n dieselveron kanssa yksiin(tosin bonukset auttaa tässä).

Katsastus on kerran vuodessa.

Mutta mikä parasta kun otat liftarin esim.kaupunkialueella pysäkiltä kyytiin niin sinulla on etuajo liittyessäsi takaisin muun liikenteen sykkeeseen(tosin tuon kokoisella maasturilla on muutenkin).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.12.2009, 07:23
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Pitkiä (110") Land Rover Defendereitä löytyy ainakin Englannista valmiiksi 10 paikkaisina.
Ja saahan Defeä 130" akselivälilläkin.

Kait nyt normaali (pitkään) maasturiin mahtuu 10 paikkaa,kun kerran lyhyeen MB Vitoon tai takamoottoriseen VW Transporteriin?

Ison (12m/15000kg) D1 bussin vakuutus on 10% bonuksilla Hämeenkyrössä noin 650€/vuosi,tuskin se kalliimpi olisi pienemmässä "linja-autossakaan"?

Yksityiskäytössä olevissa linja-autoissa katsastus on ainakin vain kerran vuodessa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.12.2009, 17:19
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tätä Defeä minäkin mietin, kun niitä on vähän väliä 9 paikkaisina ja eteen saisi keskipenkin. Se olisi sitten siinä.


Mutta, miten on veroseuraamukset sitten jos sen palauttaa henkilöautoksi? Käykö niin kuin huoltoautossa - eli kohtuuton verotus jos muuttaa myöhemmin?

TT
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.12.2009, 00:56
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.183
Perusasetus

Ja jos ei ole ammattipätevyyttä niin ei saa kuljettaa muita kuin samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.12.2009, 17:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Tervehdys!
Mitä esteitä on saada isohko maasturi linja-autoksi (1+9 hlö)? Välttyisi autoverolta tuotaessa ulkomailta, mutta onko M1 ajoneuvon muuttaminen M2-luokkaan tekninen mahdottomuus? Voiko luokkaa jälkeenpäin muuttaa takaisin ilman veroseuraamusta??

Eikös linjureilla ole katsastus 2x vuodessa ja muuta epämukavaa... sekä tietenkin E-kortti ym... mutta mikä on periaate ja este M1 auton saamiseksi M2-luokkaan?

Tällaisia vain mietin, kun ei taida oikein hautausautoakaan enää verovapaana saada, eikä oppiarvo eläinlääkintäauton ajamiseenkaan riitä.
TT
Ei onnistu. Linja-autoa varten on omat pykälät, joita Transporter/Vito/Sprinter/Ducato-kokoluokkakaan ei täytä automaattisesti, jollei suoraan linja-autoksi rakennettu isomman pajan toimesta (E-sääntö 52). Eli tarvittais AKE:lta poikkeuslupa (korin lujuus/kylkisuojat, sisäkorkeus, kynnys, käytävän koko jne.), jota ei siis todnäk saa.

Linja-autot katsastetaan kerran vuodessa, tuo 2x on joltain viime vuosikymmeneltä peräisin.

Ja kortti tosiaan loppuu yleensä kesken...

= unohda
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Linja-auton penkki rhm O/M/V Muut 0 04.06.2009 19:02
M/V: Linja/kuorma-auton nastarenkaat Hippo O/M/V Renkaat ja vanteet 0 02.01.2008 23:38
Huoltoauton määritelmä? TexasCruiser Tekniikka & Jutustelu 37 04.11.2007 12:36
M: Linja-auton penkkejä maraX O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 26 10.12.2006 20:20
PTO:n määritelmä LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 10 01.01.2004 21:21


Sivu luotu: 17:33 (GMT +2).