![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() KansipahviTuli taas opeteltua uutta, kun kytkimen vaihdoin. Mutta kansipahvia en ole vaihtanut. Minulla tuli silloin tällöin kuplia syylarista ylikuumenemisen jälkeen. Kun saan vaihdettua ehjän syylarin, pitää tarkastaa tilanne. Lueskelin Jeepin kannen irroitus/kiinnitysohjeita. Niissä ei ollut mitään ihmeellistä. Pultit saa käyttää kahteen kertaan, joten entisillä pärjätään. Mitään ohjeita kannen hiontaan tai sellaiseen ei ollut. Kysymyksiä: Jos syylarista tulee hieman ilmaa, onko se merkki vuodosta syliteristä? Onko vaarallista koneella, jos sillä ajaa kun on pieni vuoto? Onko se pahvin vaihto vain työtä, eikä mitään rakettitekniikkaa? Pitääkö pakoputken/imusarjan tiiviste vaihtaa? Jotain erityistä huomioon otettavaa?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#2
|
||||
|
||||
![]()
paljoko se kuplii... syylärin vaihdon jälkeen monesti tulee jonku aikaa kuplia jos järjestelmä ei ole ilmaantunut kunnolla, jotkut koneen on sellasia että niitä saa ajaa useamman kerrankin lämpöseksi ja käytellä lämppäriä ja ajella pitkin polkuja ja aina vaan tuntuu nestettä häviävän johonkin ja silloin tällöin kuplii... sitte se vain joskus loppuu, tai ei lopu.. nykyäänhän saa mitattua onko syylärissä pakokaasua tai putkessa glygolia.. sen tosin jo jossain vaiheessa haistaa ja näkeekin putken päästä...
kannen vaihto oon vain työtä... tosin nokkien ja nostajien kanssa saattaa mallista riippuen olla hieman katseltavaa mutta jos ei järki riitä niin jenkkipeleihin löytyy aina hyvät ohjeen johonkin painettuna... kansi kannattaa kyllä aina kun sen irrottaa tarkistaa onko suora ja ehjä, ei maksa vaivaa laittaa huonoa tilalle, tiivistepinnat pitää putsata hyvin ja tosiaan tarvittaessa suoristaa hiomalla, ei ole kovin kallis juttu, mä maksoin kahdesta 6.2:n kannen hionnasta pari vuotta sitten kympin... kaikki tiivisteet mitkä tulee vastaan vanhassa koneessa kannattaa vaihtaa, ei tarvi sitten taas niiden takia aukoa... ja jos on vähäkään ajettu kone niin samalla ottaa ja putsaa venttiilit, vaihtaa niihinkin varren tiivisteet ja tarvittaessa putsaa seetit hiomalla tahnan kanssa periaatteessa se kupliminen ei muuten ole vaarallista, mutta vika pahenee kokoajan vuotavan kohdan syöpyessä isommaksi... ja mitä enemmän se syöpyy sen enemmän joutuu tiivistepintoja hiomaan suoraksi. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Venttilit
Kone on ajettu 82.000km ja pelittää muuten hyvin. Venttiilejä ei tuossa tarvitse säätää, joten kaiketi riittää keinuvipujen asennus samaan paikkaan ja järjestykseen.
Yksi kupla tulee noin 10 sekunnin välein vanhalla syylarilla ja ilman termostaattia. Vanhassa syylarissa on vuoto yläreunassa. Öljyn seassa ei ole vettä. Ajoin puhtalla vedellä kisassa 12 tuntia ja öljyä ei kertynyt syylariin. Pakokaasut normaalit.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 17.08.2008 13:34 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nuuskaise paisuntasäiliöstä haiseeko pakokaasulle. Joiltain korjaamoilta voi löytyä siihen testeriainetta, sen sekaan laitetaan jäähdytysnestettä autosta ja värin muutos kertoo pakokaasujäämistä jäähdytysnesteen seassa. -Riippuu mihin se niitä nesteitä vuotaa, esim. moottoriöljyn seassa oleva vesi on kuin nestemäistä lastua laakereille. Ja vaikka vuotaisi ulos, niin vuoto kertoo siitä ettei järjestelmää pysty paineistamaan -> alhaisempi kiehumislämpötila, tällä tosin tuskin on sinun käytössä merkitystä, et varmaan ollut menossa kiihdytyskisaa ajamaan? Ja jos/kun vuoto letkussa ulospäin on pieni eli järjestelmä muodostaa vielä painetta niin melko varma on että se vuoto siitä suurenee kun paineen vaikutuksesta vuotoaukko yleensä suurenee. Jos vuoto menee sylinteriin pienessä määrin, hmm...karstat ainakin lähtee k.o sylinteristä. Joka tapauksessa nestemäärä järjestelmässä ei saa missään vaiheessa käydä vähiin, ja kukaanhan ei ota kuumia nesteitä silmille korkkia avattaessa, eihän? -Työtä se on rakettitekniikkakin. -Riippuu otatko niitä irti, pakkohan niitä ei siltikään ole uusia jos ehjänä irti lähtevät, suosittelisin silti. Vuotava pakosarja vituttaa ja imuvuoto voi polttaa koneen. -Jakopään ajoitus, venttiilien säätö kannen vaihdon jälkeen. Ei ylimääräistä hiekkaa koneeseen. Kannenpulttien irroitusjärjestys ja kiristysjärjestys vähentää kannen oikaisun tarvetta. Viimeksi muokannut Repro : 17.08.2008 13:35 Perustelu: Yhdyssana virheitä, LOL |
#5
|
||||
|
||||
![]() Joo
Kone on perinteinen, joten nokka-akseli on lohkossa ja sieltä tapit liikuttaa venttiileitä.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#6
|
||||
|
||||
![]() Kannen pultit
Osa kannen pulteista on mutterillisia.
Pitääkö saada koko pultti pois, vai pelkkä mutteri?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#7
|
||||
|
||||
![]()
mutterit pois vaan, pinnapultit saa jäädä lohkoon.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Pinnapultit
Lähteekö kansi pois, jos pinnapultit on paikallaan?
On kone aika syvällä tulipellissä.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jos tarttee kansi irrottaa niin juuri omaan jeeppiin kannen vaihtaneena voin sanoa, että helppo homma koska on työntötankokone. Purkamisessa kesti vajaa 2h, kasaus vähän enemmän.
Sama konehan tuo käytännössä on sinullakin, joskin vähän on piuhat & liittimet eri paikassa ja eri imu- ja pakosarja - pultit kyllä ihan samoilla mestoilla. Ainakin Cherokeessa oli helppoa, kun ensin ruuvasi bensakiskon irti ja irrotti suuttimien liittimet mutta jätti suuttimet kiskoon kiinni. Kaikki alipaineletkut yms. irti, merkkaa huolella jos et muista, samoin antureiden piuhat. Pura kaikki tarvittavat apulaitteet yms. mitä tarvitsee. Ilmastoinnin kompuran kiinnikke sai jäädä paikalleen kunhan vain irrotti kanteen menevät pultit. Ohjaustehostin piti irrottaa, samoin sen tuki. Wranglerissa tosin taisi olla apulaitteet vähän eri tavalla kuin Cherokeessa? Imu- ja pakosarjan pultit auki, osa on pirullisessa paikassa. 3/8" räikkä, pari eri mittaista jatkovartta & kääntöpala auttaa asiaan. Keinut irti ja työntötangot pois koneesta ennen kannen irrotusta. Tökkää vaikka pahvilodjuun pystyyn järjestyksessä. Kasaus on sama toisinpäin. Imu-ja pakosarjan tiiviste täytyy vaihtaa. Suosittelen viemaan kannen koneistamollle, kun se kerran on irti. Plaanaa pohjan ja tsekkaa venttiilit yms., pyytää mielellään vielä pesukoneen kautta. Itsellä oli ST-motorsissa, plaanaus + venttiilityöt + uudet ohjurin kumit oli ~250€, sain seur. päivänä pois kun olin vienyt. Suosittelen paikkaa, vaikka halvempiakin varmaan löytyy. Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kansipahvi meni?? | Nerd-O | Chit-Chat | 23 | 09.02.2008 19:06 |
Patrolin kansipahvi? | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 05.02.2006 22:15 | |
Bensapajeron kansipahvi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.07.2004 16:48 | |
O:Willys Kansipahvi | J-4880 | O/M/V Muut | 2 | 06.07.2004 21:37 |
Kansipahvi petti | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2004 13:36 |