Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.08.2016, 14:59
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Mäntien koko ja paino? Tasapainotus?


Tuli tilattua uudet männät tuohon omaan 2l-t koneeseen tuolta euro4x4partsista. Toimituksessa tuli ulkonäöltään kolme samanlaista ja yksi erilainen. Kaikissa männissä se syvennys siinä männän päällä on valun jäljiltä ja koneistamaton, saattaa vissiin vaikuttaa toimintaan (tilavuus eri)? Lisäksi tuo erilainen mäntä on ilman pinniä 16g kevyempi ja pinnin kanssa 20g painavampi kuin muut, tämäkin vissiin toiminnallisesti aika huono juttu?

Onko nuo männän laet koneistettavissa jossain ja onko jollain kokemuksia aiheesta? Onko muilla ollut euro4x4:n laadun kanssa ongelmia?

Laittelin sinne nyt viestiä kysyäkseni, josko olisi saatavissa vielä yksi samanlainen noitten kolmen muun kanssa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20160805-WA0008.jpg‎
Views:	453
Size:	50,8 Kt
ID:	72562   Click image for larger version

Name:	IMG-20160805-WA0009.jpg‎
Views:	445
Size:	54,5 Kt
ID:	72563   Click image for larger version

Name:	IMG-20160805-WA0010.jpg‎
Views:	452
Size:	59,7 Kt
ID:	72564   Click image for larger version

Name:	IMG-20160805-WA0011.jpg‎
Views:	464
Size:	70,6 Kt
ID:	72565  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.08.2016, 15:17
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Aika perseestä, kun erilaisia mäntiä lähettelevät. Kaivoin amattikouluaikaisen "Auton moottorin peruskorjaus"kirjan 90-luvun alusta esille. Siinä kerrotaan, että alle 85mm halkaisijan omaavan eripainoisuusarvot ovat: Hyvä 1,5-2g, sallittu 5g ja korjattava 6g. Yli 85mm männissa rajat ovat tämän kirjan mukaan: Hyvä 3-4g, sallittu 5g ja korjattava 10g.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.08.2016, 15:33
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.196
Perusasetus

Syy miksi tuo yksi on erilainen on se, että se on tullut eri valumuotista selvästi, vaikka päät koneistaisi identtisiksi painoeroa voi siltikin olla huomattavasti. Lyhin ja halvin tie olisi myyjältä saada yksi taikka kolme samaa sarjaa olevaa. Koneistaa toki voi, mutta ilman hyväntekeväisyyttä tulee kalliimmaksi kuin neljä uutta mäntää. Tämän jälkeen sitte pitää korjata puristukset takasin alkuperäsiksi
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.08.2016, 15:53
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Todellisuudessa ei mitään haittaa kun ei nyt ole kyseessä mikään kiertävä moottori.
Keveimmän kangen pariksi vaan ja kovaa ajoa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.08.2016, 16:34
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Todellisuudessa ei mitään haittaa kun ei nyt ole kyseessä mikään kiertävä moottori.
Keveimmän kangen pariksi vaan ja kovaa ajoa.
Just näin. Ei tuo painoero aiheuta merkittäviä eroja massavoimissa. Ja nelipyttysessä koneessa massavoimat ei ole tasapainossa kuitenkaan........
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.08.2016, 18:06
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Just näin. Ei tuo painoero aiheuta merkittäviä eroja massavoimissa. Ja nelipyttysessä koneessa massavoimat ei ole tasapainossa kuitenkaan........
Eli johtopäätöksenä voitaisiin sanoa tasapainon osalta, että esim. materiaalin postaminen männän alapuolelta vain heikentää rakennetta ja siitä ei suurempaa hyötyä olisi?

Ja haluttaessa "tasapainoa" niin laittaisi tuon painavamman männän ja kevyimmän kammen yhteen?

Mitenkäs tuo männän lakien kuoppien tilavuus? Ei sekään niin justiinsa tällaisessa moottorissa 2l-t?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.08.2016, 18:18
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marso Näytä viesti
Mitenkäs tuo männän lakien kuoppien tilavuus? Ei sekään niin justiinsa tällaisessa moottorissa 2l-t?
Mittaa kuoppien tilavuus esim. lääkeruiskun avulla, eli lasi- tai muovilevy, jossa pieni reikä mistä neste ruikitaan männän päälle. Hio tilavvuudet suunnilleen samankokoisiks.

Mittaa vielä varmuuden vuoksi, että ne männät on kaikki saman korkuisia männätapista männän laelle.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.08.2016, 18:41
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

kaveri teki hj61:sen tehtaan jäljiltä olevaan moottoriin koneremonttia, siinä sitten puntaroitiin osia niin painavimman ja kevyimmän kiertokangen painoero oli 70g. mäntien eroja en muista mutta kyllä sielläkin heittoja oli. ei tämänkään moottorin toiminnassa saati pyörimisäänessä kuullut mitään erikoista.

kone kuitenkin kasattiin muutaman gramman sisään yksittäiseten osien osalta, nyt ainakin pyörii hienosti. en vaan ole ihan varma että tuleeko kaunis käyntiääni päänsisäisestä tietoisuudesta....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.08.2016, 20:59
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
kaveri teki hj61:sen tehtaan jäljiltä olevaan moottoriin koneremonttia, siinä sitten puntaroitiin osia niin painavimman ja kevyimmän kiertokangen painoero oli 70g. mäntien eroja en muista mutta kyllä sielläkin heittoja oli. ei tämänkään moottorin toiminnassa saati pyörimisäänessä kuullut mitään erikoista.

kone kuitenkin kasattiin muutaman gramman sisään yksittäiseten osien osalta, nyt ainakin pyörii hienosti. en vaan ole ihan varma että tuleeko kaunis käyntiääni päänsisäisestä tietoisuudesta....
Tasapainotetaanko tehtaalla kampura nolla punttiin vai varsien ja mäntien kanssa?
Eli kampuran tasapainotuksella poistetaan värinät ja vibraatiot kampien ja mäntien painosta?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2l mäntien eroista jsmn Tekniikka & Jutustelu 0 25.01.2016 21:45
Myydään koko maallinen omaisuus ja vaikka koko elämä pesix Chit-Chat 4 08.02.2012 22:52
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Patrol sd33 mäntien irroitus ? bluevan Tekniikka & Jutustelu 7 13.04.2009 14:50
Mäntien öljysuihkut BJ:n koneeseen? Eskimo Tekniikka & Jutustelu 3 28.10.2005 09:23


Sivu luotu: 18:18 (GMT +2).