![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() KorkkitiivistePitäis vaihtaa Toitsun 3B:n öljypohjan ja lohkon sivuluukun korkkitiivisteet. Uudet jo on, mutta arvon että: • panenko kuivana? • tiivistesilikoonia väliin? • keitänkö korkkitiivisteet eka? • sipasenko kontaktiliimaa? • vai jotain aivan muuta? Entiset oli falskannu niin että kytkinkin öljyssä. Pienetkin öljyvuodot närästää kohtuu paljon, joten millä saadaan vuosiksi pullo tehtyä?
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 30.06.2019 13:40 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mä olen sipassut ihan pikkase silkkaria ja liimannu toiseen tiivistepintaan kiinni.
mun mielest tärkeintä on että pinnat suorat ja monentti tasanen. monesti vanhat peltikopat ylikiristetty niin että pultinreijät koholla. ensin taputtelee pinnat suoriksi jaliimaten toiseen puoliakoon kiinni. sitten oikeesti tasaseen kiinni, ja ei ylitiukkaa. näin on mulla pitäny.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Hyvä ja halpa; mutta punainen.... Siis bilteman moottorisilikoniLainaus:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/...ava-2000017141 Ja minä olen laittanut seuraavasti: - kaikki pinnat, mukaanlukien tiiviste, puhtaaksi rasvanpesulla tms. (esim crc bräcklee) - ja sitten kaikki pinnat hierotaan tuolla "bilteman punaisella"; siis että jää erittäin ohut kalvo pintoihin/tiivisteisiin. (jos pinnassa on jotain öljyä/likaa, niin sormi vie kaikki silikonit mennessään... ja tämä sitten roskiin... toki kun uudestaan laittaa esim. gramman silikonia, niin tarttuu paremmin) - Tuon tarkoituksena on varmistaa että kaikki pinnat on "kiinni silikonissa, vaikka alle 0,05mm paksussa. - Sitten hyvin maltillinen (halkaisija max 3mm milliä, jos tiivstepinnat ei ole kovin kierot) "makkara" silikonia lohkon öljytilan ja pulttien väliin, ja tiiviste ohjuripulttien avulla paikoilleen. - ja öljypohjaan siihen prässäyksen päälle samoin pieni makkara silikonia, ja OHJURI- pulttien avulla lasketaan paikoilleen. - Minä olen painanut käsin k.o öljypohjan paikoilleen, ja lähtenyt samantien kirimään pultteja ristikkäin sormikireyteen; siis sen verran mitä sormin 1/4" jatkovarresta saa väännettyä sormenpäillä. - ja kun öljyphja kierretty ristiin, niin sitten vähän enemmän voimaa; 1/4" tuuman räikkä kämmenessä, jatkovarsi nimettömän ja keskisormen välistä hylsälle... ja pari kierrosta ristiin. ja jos aikaa odottaa, niin muutaman päivän päästä ns. momenttiin, taikka heti... P.S tuo Bilteman Punainen on etikka? silikonia, ja tuo etikka syövyttää/ruostuttaa. Siis kun käytätte esim. öljypohjaan, niin öljyproppu ja öljyntäyttö korkki auki... ja tuota "hajua" vapautuu suuruusluokkaa noin 2mm/pv; eli 15mm leveä sauma, joka "kovettuu" molempiin suuntiin, "haisee" suuruusluokkaa 4 vrk normioloissa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ilmajäähyvolkkarin manuaali ohjeistaa tekemään korkkitiivisteelle näin:
Immerse new cylinder head cover gaskets in slightly warmed water before cementing the gaskets to the covers. Ensure that the cement fully covers one face of the gasket before attaching it to the cover. Itse olen ainoastaan rasvannut korkkitiivisteen ja laittanut paikalleen, mutta mua ei muutama öljytippa haittaa... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://www.summitracing.com/int/sea...and/lubelocker Laitat nuo niin ei tartte koskaan pelleillä silikonien kanssa. Sama tiiviste kestää helposti 10 vuotta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Tipahdin "kärryiltä"Lainaus:
käsitinkö oikein; Siis kaikki vuonna 2000 (tai 2009) valmistettujen autojen tiivisteet pitää uusia? Topiikki alkoi Toyota 3B moottorin Öljypohjan ja venttiilien nostajien luukun korkkitiivisteestä; Siis noin vm. 1981? 3,4 litran esikammio diesel, noin 90 hv? Ja noita tiivisteitä olen tehnyt "bilteman punaisella" olen tehnyt reilu 20v; (25? tms) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Suunnitelma valmis. Liotan tiivisteet kuumassa vedessä ja vetäsen hyllystä löytyvää Locktiten 574:sta väliin ohuen kerroksen.
Ei se ees ollu toi öljypohja vuotanu, nätti kuiva tiiviste oli välissä. Se nostajien kuikuiluluukku se on ku on rötvänny paikat. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos sama banjokopan tiiviste kestää toistuvaa avausta ja sulkemista vaikka 5-10 kertaa vuodessa 10 vuoden ajan, niin se on minun mielestäni aika helvetin hyvin - suhraamatta yhtäkään pisaraa silikonia ikinä. Onnea sen kanssa että asennat korkkitiivisteen, ja koitat saada saman korkkitiivisteen toimimaan uudestaan 100 kertaa ![]() Mutta se ei toki millään tavalla liity Matin korkkitiivisteen asennukseen. Minä olen yrittänyt niitä välttää aina, mutta vanhemmassa autossa voi olla pakko - tai jos tekee museopeliä niin oikeastaan kuuluukin olla. Ihan vaikka fiiliksen takia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja ulkopuolelta päin ei ollenkaan; Toki jos jossain "Saunassa" tms. jossa ilmankosteus on käytännössä 100%... -> Mitä olen tuota "bilteman punasta-" käyttänyt, niin en ole huomannut, että sauma kitkee ruostetta; Toki joskus on pitänyt jyrrätä nuo punaiset purseet pois; ja kerran ne piti piilottaa mustalla polyuretaanilla; sikaflex 11fc: - tuo 11fc ei kestä öljyä, eikä kovia lämpöjä, mutta ei ole kuulunut, että "bilteman punainen olisi" alkanaut paistaa. |