Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2018, 02:46
[peltsi [peltsi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.11.17
Sijainti: Meri-Lappi
Viestit: 6
Perusasetus

Maasturi arkiautoksi


Olen tässä potenut pitkän aikaa jo autokuumetta, nyt pitäisi alkaa löytymään jokin helpotus tähän vaivaan. Listaan ensimmäisenä millaiseen käyttöön ja mitä kriteerejä ajatellut autolle.

Käyttö olisi siis jokapäiväistä taajamassa, maantiellä, kaupungissa, metsäteillä ja välillä tien ulkopuolellakin, ympäri vuoden. Samalla autolla hoituisi siis arkiset työmatkat, kauppareissut yms. Metsälle ja kalalle pitäisi päästä ilman sitä jännitystä mitä etuvetoiset ja matalat kikkareet ovat tarjonneet tähän mennessä. Ainakin tietyissä keliolosuhteissa.
Vene (n. 400kg) pitäisi vetää kerran pari kesässä jonnekkin kauemmas kotisatamasta. Ja tietty laskea ja nostella venettä muutamia kertoja kauden aikana. Muuten kärryn perässä raahaaminen on hyvin harvinaista. (Tiedä sitten vaikka sijottaisi moottorikelkkaan niin olisi enemmäkin tarvetta vetää kärryä )
Talviolosuhteet ja huonokuntoiset metsätiet ovat suurin syy miksi maasturia tarvitsen.

Olen tässä yrittänyt paneutua nelivetotekniikoihin ja jotain ajatuksia on heräillyt siitä mitä pitäisi olla..? Alennusvaihteet, keskitasauspyörästö lukolla ja lukkoperä. Näillä eväillä käsittääkseni pystyy ajamaan talvella lumisella/jäisellä tiellä nopea neliveto päällä? Olosuhteissa missä sitten tarvitaan pitoa ja vetoa niin kytketään pikkupuoli, keskitasauspyörästö ja perä lukkoon.

Vai onko ylläolevat asiat yliammuttua käyttööni? Pärjääkö vähemmällä? Vaiko kaikki tingeltangeli on plussaa ja hyvä olla reservissä?

Budjetti alle 6000€ ja koneeksi ajatellut dieseliä. Nettiautoa tulee selailtua ahkerasti ja joitain autoja sieltä bongaillut, kuitenkaan mikään merkki tai malli ei ole lukittuna.

Ajatuksena sitten korottaa maltillisesti, rengasjumppaa ja kenties vinssiä keulaan jos oikein innostuu rypemään pahemmissa paikoissa.

Mitsun super select ja jeepin quadra drive ilmeisesti täyttää yllä mainitut asiat? Hyundai terrancan, kia sorento? Nissanin nelivedoissa ei lukkoja tai keskitasauspyörästöä taida olla niin poissa laskuista?

Olisiko teillä suositella jotain merkkiä tai tarkempaa mallia mistä lähteä etsimään tulevaa autoani? Heitelkää ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia taikka näkemyksiä asian suhteen.

Tulipas kysymyksiä, mutta toivottavasti jaksaisitte vastailla

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.02.2018, 05:11
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Cool

Jeep se ainoa aito ja oikea.


Jeep Grand Cherokee on käyttö-arkiautona ja tykkään kuin hullu puurosta....
-Ei tunnu työkalulta, kulkee pehmeästi ja isokin äijä saa hyvän ajoasennon hyvillä penkeillä....
-Speksit löytyy netistä ja niitä on riittävästi...!
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2018, 05:24
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Toyota
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2018, 05:57
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Oootko minkäikäsiä katellu?

Vanhemmissa toyotissa pajeroissa ja nissaneissa ei keskellä ole tasauspyörästöä. Vaan kepistä vedetään nopea tai hidasnelikko päälle ja toki takaveto asento. Tuollainen on hieman kankea kääntymään kun nelikko on 50/50 aina, toki kun parkkipaikka vekslaa voi nelikon pistää kepistä pois.
Hyvä puoli on että etuvoimansiirto on usein kytkettävissä pois pelistä napalukoin, ei siis pyöri etuvetarit ei perä eikä kartaani kesällä kun tarve on vähäistä.
Ikähän noilla jo on... toyotan cruiseria lj saanee jonain 93na? Hj taitaa loppua 89 tai 90?
Tarkoititko lukkoperällä kitkalukkoa mikä löytyy varmaan aika monistakin vai ihan oikeaa kytkettävää 100% lukkoa.
Uudemmissa citymaastureissa ainakin kantsii selvittää luistoneston poiskytkentä mahollisuus. Eukolla oli 2006 mallin rav4 josta sitä ei suoraan napista ainakaan saannu pois, meitä ei kyllä haitannu eteni lumes sen mitä meillä tarviki. Ja ykkönen ja pakkk oli niin pitkiä että mihkää umpihankeen en ees lähtis jos ei ihan pakko.
Tuo alennusvaihteisto on hyvä painavia kärryjä puljates ei tarvi kytkintä luistattaa ja pääsee hiljaa samoin umpihangessa ei tuhoa kytkintä niin äkkiä.

Meilläkin taas korollaverson vaihto nelivetoon houkuttaa... katellu esim vanhempaa susukin granvitaraa niissä on vielä ihan kepistä nelikko ja pikkupuoli. Noita ei vaan dieselinä löydä vanhoja siis.
Katseltu myös pajeroa gen3 se kai on 2000 tai uudempi, diesel ei kannata kilsoi ni vähä ja kovat verot. Ja pensana noita on tosi vähän tarjolla.
Ite en enää sotkis vakavampaa offiharrastusta ja käyttöautoa.. metässä tuppaa aina tapahtumaan ja remonttia saa tehä.

Riittäskö sulle lava-auto, saahan niitäkin toki 5paikkasena hintoihin en oo perehtyny.

Täältä löytyy varmasti jokamerkin suosiaa, ja suositteliaa.. mikä on hyväkin ni saat kokemuksia kaikista.
Noo tässä jotain ajatuksia asiaan.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200

Viimeksi muokannut Vilkutin : 02.02.2018 06:10
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2018, 08:01
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Oootko minkäikäsiä katellu?

Vanhemmissa toyotissa pajeroissa ja nissaneissa ei keskellä ole tasauspyörästöä. Vaan kepistä vedetään nopea tai hidasnelikko päälle ja toki takaveto asento. Tuollainen on hieman kankea kääntymään kun nelikko on 50/50 aina,.
Eikös pajeron super selektissä ole valittavissa myös jakolaatikossa miedompi nelikko, ei ole kankea.
Kuin myös useassa kytkettävä taka akselin lukko.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2018, 08:29
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Omassa käytössä range, pari toitsua ja pajero on hoitanut vastaavaa hommaa. Kaikilla merkeillä on puolensa. Tuolla budjetilla hyvän yksilön löytäminen on merkkiä tärkeämpää. Itse olen pärjännyt tönkkönelivedolla 20 vuotta. Olisihan keskitasauspyörästö luksusta, mutta mielestäni ilmankin pärjää. Pajero on ensimmäinen lukollinen maasturini, ja toisaalta ainoa jolla en ole offia ajanut. Parantaahan se lukko etenemistä, mutta ilmankin voi elää.

Ehdottelit itse korealaismerkkejä. Noista saisi ainakin oleellisesti uudemman, vähemmän ajetun ja vähäruosteisemman samaan budjettiin. Varsinaista offiautoa en ehkä tuollaisesta tekisi, ainakin muovia on molemmissa päissä runsaasti. Huonot tiet tuollainen hoitaa varmasti yhtä hyvin tai huonosti, kuin vaikka pajero. Osien saanti korealaisiin saattaa olla hiukan heikompaa ainakin käytettynä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Maasturi willys89 O/M/V Ajoneuvot 14 28.01.2013 02:30
Ostettu Maasturi ! hoojii O/M/V Ajoneuvot 9 22.01.2013 12:42
Ostettu Maasturi Tikru75 O/M/V Ajoneuvot 1 18.01.2013 09:24
Ostettu Maasturi -ja- O/M/V Ajoneuvot 12 17.06.2010 19:47
O:Maasturi O/M/V Ajoneuvot 0 09.04.2006 22:28


Sivu luotu: 09:41 (GMT +2).