Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2012, 13:52
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Volvo FL4 nelipiirisuojaventtiilin säätö


Ostin tuollaisen Volvon FL408 -88 kuorma-auton. Moottorista öljyt ja vedet sekaisin. Eli paisunta-astia täynnä öljyä.

Kysymys koneesta? Onko tuo volvon moottori märkäputkikone. Eli voisko olla että sylinteriputkenja lohkon välistä tulee öljyt pihalle. Vai voiko olla jotain muuta. Kansi tietenki.
Voiko suuttimien välistä päästä öljyä jäähdytys järjestelmään.


Viimeksi muokannut Killer-Wo : 19.06.2013 20:20
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2012, 15:04
AP-1 AP-1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala
Viestit: 136
Perusasetus

Putki kone on, voi tietysti olla kupariset suutin holkit jotka vuotaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2012, 15:18
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Voiko tuon vuodon nähdä jollain tapaa. Vai vaihtaa uudet holkit ja testata??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.12.2012, 15:42
AP-1 AP-1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala
Viestit: 136
Perusasetus

Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2012, 18:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AP-1 Näytä viesti
Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Mie kyllä ihan ensin vaihtasin ne öljynlauhduttimen tiivisteet, ennenku irrotasin kannen. Jos putki olisi halki, niin öljyt olisi harmaat, nesteet puhtaat, jos taasen kansi halki, niin nestettä vaan häviäisi.
Öljyä ei oikein muualla pääse yhteen suuntaan kun siellä öljyn lämmönvaihtimessa. Ja useissa muissa kuorma-autoissa korjaantuu ihan vaihtamalla sinne tiivisteet...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2012, 18:58
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Niin onko siellä öljyn seassa vettä?

Tuota öljynjäähdyttäjän kennoa minäkin lähtisin ekana tutkimaan. Kenno voi itsessäänkin olla rikki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.12.2012, 22:15
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Auto ollut ihan normi ajossa. Aamulla ennen töihin lähtöä tarkastettu öljyt jolloin tikku näyttänyt lähes tyhjää. Sitten ihmettelyä mihin öljyt yönaikana kadonnut niin paisunta-astia täynnä öljyä. Eil ole oireillut aikaisemmin. Ja nyt siis auto minulla, mutta pakkasesta johtuen en ole haalannut vielä lisä tutkimuksiin.

Joo ja kone voi tosiaan olla TD41.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.12.2012, 01:43
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Öljynjäähdytinpuolella vuoto, jopa jonkinasteiseksi tyyppi"viaksi" luettava juttu. Aikaa päälle varmaan kaikkiin noihin volvon koneisiin tuleva vika, tosin yleensä ikää alkaa silloin olla.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2012, 10:46
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Tänään pitäis auto siirtää. Onkohan suurta haittaa jos imaisee paisuntasäiliöstä öljyä vähemmäsi ja laittaa uutta öljyä koneeseen. Sen jälkeen täräyttää koneen tulille ja siirtään kolmekilometriä tallille. Ei kait se öljy siellä koneen vesitilassa haittaa mutta onko jotain muuta mitä se haittaisi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.12.2012, 14:30
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Kunhan ei oo hyhmänny syylaria umpeen...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.12.2012, 20:42
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Auto vihdoin tallissa. Oli pientä puuhastelua jäätyneen käsijarrun kanssa mutta ántoi periksi kun aikansa kikkaili. No siirsin auton ajamalla sen 3km omaan talliin. Kone kävi todella sievästi eikä mitään poikkeavia äänia tai tärinöita ollut.

No nyt tyhjensin paisuntaastian joka oli aivan täynnä öljyä. Samoiten paisunta letku (t).

Lämmityslaitteen letkuista ei tullut öljyä.

Ylävesiletkussa oli pelkkää öljyä

Syylärin tyhjennyksestä tuli vettä noin 10l jonka jälkeen alkoi tietenkin tulla öljyä, jota on sinne mennyt ylävesiletkun kautta.

No sitten itse öljynjäähdytin oli vain hieman öljyinen. No tämä ei varmaan kerro vielä mitään koska virtaus jäähdyttimessä on tod.näk kova jokahuuhtoo öljyn mukaansa ja päätyy koneen yläosaan. No huomenna koe ponkaisen tuon jäähdyttimen.

Sitten taas viisaammille kysymys. Miten ja millä tuon koneen nyt saa pestyä sisäisesti kun se on aivan tervassa. Samoiten syyläri?????

Pitäiskö uppopumpulla kierrättää polttoöljyä koko järjestelmässä, vai oisko helpompaa tai fiksumpaa keinoa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.12.2012, 22:12
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Pistät uudet nesteet sisään ja "ylitäytät" paisuntasäiliötä säännöllisin väliajoin. Se ylimääräinen öljy kyllä kulkeutuu sinne paisuntasäiliöön pinnalle ja siitä sen saa helposti nostatettua ulos.
Polttoöljyllä saa puhdasta, mutta tiivisteet ja letkut ei siitä tykkää. Esim. se paisuntasäiliön korkin kumitiiviste turpoo dieselillä melkein kaksinkertaiseksi :/
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.12.2012, 09:06
AP-1 AP-1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala
Viestit: 136
Perusasetus

Kidesoodalla pojat noita puhdisteli. Haet vaan rautakaupasta pussin, pari ja kuumaan veteen liotat ne ja sitten koneeseen. Tietty vika ensin korjattava,eli onko se sitten öljynjäähdytin tai joku muu.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.12.2012, 20:48
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

astianpesukoneaineet totesin aika hyviks, ja apkoneiden kirkastusaineet kans, kun tuota Discon konetta sisuspesin ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.12.2012, 21:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ite laittasin korkeintaan fairyä, jos on vanha, alumiininen syyläri. Konetiskiaineet on melkostä myrkkyä alumiinille yhdistettyinä rautaisiin osiin...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 21.12.2012, 21:50
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

No nyt on öljynjäähdytin ponnistettu vesipuolelta. Ja pettymyksesti vaikuttais pitävältä. Olisi ollutkin liian helppo rasti jos vika ois tuossa ollut. En sitten tiedä voiko vuoto olla sellainen että vuotaa vain öljypuolelta vesipuolelle. Pitää sepätä jonkinlainen laippa jotta onnistuu näin koeponkaisemaan. Vesipuolen ponkaisin vesijohtopaineella eli jotain 5 bar.

Mut vaikuttais nyt äkkiseltä että vika on muualla eli kansi pois.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.12.2012, 22:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Öljynjäähdyttimen o-rengasvuoto on sellainen, että vuotaa vain kuumaa öljyä öljypuolelta nestetilaan. Vaihda sinne ensin ne tiivisteet ja kokeile, selviät halvemmalla. (jos on siellä se vuoto)
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.12.2012, 11:24
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

hetkinen, mitkä o renkaat pitää vaihtaa. Tässä autossa öljyn jäähdyttimessä on kaksi o rengasta. Ja ne on öljyn tulo ja paluu putkessa. Jos ne vuotaa niin öljy valuu joko ulos päin tai öljyn tuloputkesta paluu putkeen. Itse neste puolu on prässätty eli lämmönvaihdin on putkimallinen ja päätyt on prässätty. Vesi tulee lämmönvaihtimen alapäätyyn ja poistuu yläpäästä. Eli sinne ei voi vaihtaa tiivisteitä.

No pitää viel yrittää ponnistaa tuo öljypuoli.

Viimeksi muokannut Killer-Wo : 22.12.2012 11:30
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.12.2012, 12:17
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

nyt painekoe tehty uudelleen ja sieltä se vika löyty. Eli lämmönvaihdin täyteen vettä jonka jälkeen 5 bar ilmaa. Odottelua 10 min ja vettä siirtynyt jonkin verran. Arki kun tulee niin pitää kysyä volvolta mitähän kyseinen lämmönvaihdin maksaa.
Posted via Mobile Device
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.06.2013, 20:29
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Volvossa sellainen ongelma että kompura hakkaa täydet paineet siis yli mittarin asteikon 10bar. Ja kompura ei kevennä. No aloittelin huollon nelipiirisuojaventtiilistä koska sieltä kuului melkoinen tuhina. Wetteriltä sain rebuilt kitin. Nyt venttiili on huollettu ja asennettu paikoilleen.

Ongelma on nyt selleinen että 2 säiliön paine nousee sinne 9bar tuntumaan. 1 säiliön paine jää noin 5 barin. Nelipiirisuojaventtiilien kuvuissa on sellaiset pienet kuusiokolo säätö pultit. Mutta mites tuo säätö tapahtuu?? Oli muuten kaikki tiivisteet sökönä tousta nelipiirisuojaventtiilistä.

No perimmäinen ongelma joka siis oli kompuran kevennyksen toimimattomuus vaivaa edelleen.
Pitää ilmeisesti purkaa seuraavasti paineensääöventtiili ja tutkia mitä se on syönyt. Siinäkin on säätöpultti kuvussa. Alkaako kompura keventää pienemmässä paineessa jos säätömutteria aukaisee??
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	nelipiirisuojaventtiili.JPG‎
Views:	838
Size:	66,3 Kt
ID:	38207  
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.06.2013, 01:19
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.06.2013, 15:29
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Nyt on oikea paine järjestelmässä. Paineensäädintä piti hieman virittää.
Vielä on noin 1,5 bar paine-eroa 1 ja 2 säiliön välissä. Mutta kyllä tuo nyt saa hetken kelvata.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 21.06.2013, 16:08
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Volvoissa on ainakin kolmea erilaista järjestelyä, yksi on kuten tuo mersun systeemi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Pajero 2.5 td kone Senaattori O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 03.12.2012 20:46
Myydään Volkkarin 1.6 td kone _k3ijo_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 13.12.2010 22:02
O: 1.9/2.0 TD kone riude O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.06.2007 12:40
O:Pajeron 2,5 TD kone -71 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.03.2007 20:37
O:pajeron 2.5 td kone JaHa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.03.2006 15:45


Sivu luotu: 23:44 (GMT +2).