Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2013, 18:57
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

4runner seossuhde


Törkkäsin AF mittarin runneriin ihan mielenkiinnosta kun tuntuu bensiiniä menevän aika reippaasti.

Tyhjäkäynnillä pyörii siinä 14.4 - 14.8 välillä, ja kierroksilla tippuu 13.5 paikkeille. Mitä enemmän kierroksia sitä rikkaammalle menee. Runneri on pukeilla niin en päässyt ajossa kokeilemaan mutta vaikuttaisi että VAFM antaa väärää tulosta tai sitten on tehtaalta väännetty rikkaalle. Ei kai sen tämmöisiä lukemia pitäisi antaa kun pukeilla kierrättää ilman kuormaa?

http://autospeed.com/cms/title_Tunin...5/article.html
Tuolla sanotaan että voisi 15-16 välille laihentaa kevyessä ajossa, täytyypä kokeilla.

Edit: 3VZE moottori, V6 bensa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.02.2013, 16:00
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Kuormittaessa meni ihan liian rikkaalle. Väänsin ilmamäärämittaria pari naksua laihemmalle ja nyt tyhjäkäynnillä pyörii n. 16 tienoilla, kierroksilla 14.8 ja kuormalla menee 11 lähelle. Kulkee paljon nätimmin osakaasulla ja tehoa on huomattavasti enemmän kaasu pohjassa.

Ilmamäärämittari oli avaamaton eli ei tätä ollut edes ruuvattu. Kummallista. Olen näistä lueskellut että ovat tehtaalta sikarikkaalla mutta noin paljon?

Lamdan ruuvailu ei vaikuta seoksiin millään tavalla??? Ohjaisiko pelkästään saasteheebeleitä ja seosta säädetään pelkästään vafmilla?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.02.2013, 16:22
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Ompas hassusti pielessä. Nyt sinulla on aika ok tyhjäkäynnin ja osakaasun seossuhde, mutta talla pohjassa saisi olla 12.6

Täyskaasun seosta ei vaan pääse oikein säätämään kunnolla muutakuin boksin ohjelmaa muuttamalla. Toinen kikka voisi olla säädettävä bensanpaineen säädin. Bensan painetta hieman laskemalla tulisi tuo täyskaasun seossuhde alaspäin. Samalla voi joutua säätämään ilmamäärämittarista napsuja rikkaammalle, että moottori ei ole liian laihalla osakaasulla.

Boksin pitäisi kyllä lambdalla hienosäätää osakaasu ja tyhjäkäynnin seos. Outoa jos se ei näin tee... onko vikakoodeja..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.02.2013, 16:32
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Vikakoodeja ei ole. Otin nyt signaalin seosmittarilta kun siinä näkyy semmoinen olevan ja tein siihen ylösvetovastushässäkän potikalla, pääsee 0 - 1 volttia nostamaan tasoa ulostulon päälle. Ei vaikutusta seokseen. Varmistin skoopilla eculta että oikeasti signaali muuttuu. Eculle meni 0.9 volttia mutta seos ei inahtanutkaan mihinkään suuntaan.. Closed loopissa on nyt jotain todella hämärää..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.02.2013, 11:20
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Tää onkin erikoinen vekotin, ecu ei reagoi lambdasignaaliin millään tavalla. Vikakoodi kyllä tulee jos sen nykäisee pois. Vakiolambda kertoo että rikkaalla on mutta mitään ei tapahdu. Hienosti kyllä pelaa ja nyt seoksetkin pysyvät kohtiillaan ok ilmamäärämittarin säätelyn jälkeen. Tänään pääsin vähän pitempiä kaasu pohjassa vetoja tekemään niin siinä 12.5 - 13.5 välillä pyörii riippuen kierroksista. Ratio nousee kun kuorma vähenee niin kuin pitäisikin. Yhdessätoista käy hetkellisesti kun runttaa kaasun pohjaan.

Kaikki tätä VAFM:in ruuvaamista kokeilleet sanovat vähentää bensankulutusta ja parantaa tehoa 3VZE moottorin kanssa. Yleensä tässä kohtaa kaikki muut väittävät vastaan sillä argumentilla että lambda kompensoi ruuvaamisen osakaasulla. Mutta nyt näyttää siltä että ei kompensoi? Käytös täsmää muiden kertomuksiin. Vähän kyllä ihmettelen..

Täältä löytyy ohje ilmamäärämittarin kopelointiin:
http://www.customtacos.com/forum/showthread.php?t=56229
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.02.2013, 18:14
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

No sehän tuli sitten säätöihin ! Tuolla eculla on kyllä outo taktiikka lambdan suhteen. Toisaalta nyt kun muistelen oikein aivot on-asennossa, niin moista käytöstä olen nähnyt jossain samanikäisessä Toyota henkilöautossakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Hilux / 4Runner etupään puslat, 4Runner takapään puslat _Metal_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 17.02.2013 18:24
Myydään / Vaihdetaan Osia, 4runner, lj70, auto 4runner. Paziman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.01.2013 22:32
Ostettu Hilux LN110 / 4Runner etutukivarret ja 4runner takavarret _Metal_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.06.2011 13:53
Myydään 4runner Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 21.11.2008 17:39
4runner jorti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 23.12.2006 21:01


Sivu luotu: 09:23 (GMT +2).