![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() TurboGurut huom ! Ahtimen speksit ?"ISOssa Geessä" on kauheen pienen näkönen ahdin, tuollasin speksein: Garrett TO4B27 comp a/r 0.60 turbine a/r 1.32 trim 62 A) mitä nää speksit nyt sitten oikeasti rautalangasta väännettynä kertoo ? B) laippa lienee T3 (?) mikäs tämmösen tilalle sopis kivasti, esim Holset maailmasta, konehan on suora 6 syl. / 5.7 litraa ja maks kierrokset 3000 rpm, suositeltu maks käyttökierrokset 2800 rpm, ja öljysuihkut on tehotavoite ei oo huima, alkup teho 170 hp vääntöä sais olla ja tulla "alemmas"
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 29.05.2012 21:05 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pakopesän suuresta ar:stä päätellen portiton pesä?, joten nykyaikaisella portillisella ahtimella voi käyttää pienempää pakopesää jolloin tietenkin herääminen paranee.
Jollei tehoa tarvi yhtään kasvattaa niin hx30, jos taas pitää päästä päälle 200 niin hx35. Ja jos ei ole otsaan tatuoitu holset ![]() http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95503 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Juu, ei oo hukkaporttia ainakaan vielä näkyny
Paljoahan tuolla alkup ahtimellakaan ei oo ajettu, vaan pikku päivityksiä suunnitellessa tuli mieleen mm. Holset ![]() Tarvinnee hiukan asennella pakopuolen mittareitakin ennen ISOja virityksiä. Eikä lue otsassa, eikä kalsongeissakaan noin montaa kirjainta... Nuo siipikoot vielä ymmärrän, mutta tuo a/r ja pesän koot menee ohi... EDIT: Mites kauaks yli tuommonen wanha HX-40 (?) menee järkevyyden ? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95923 Liikaan ilmaanhan dieselit ei kuole...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 29.05.2012 21:38 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
jos 40 meinaa ni superina mieluummin ja joku 10-14' pesä 12 varmaan sopiva. Tuokin on ehkä yläkanttiin mitotettu riittää 200-400 hepalle nuilla pesillä.
tollasta 35 saa superina nykyisin en nyt muista mitä pesiä siihen oli saatavilla mutta varmasti järkevin. ja tässätapauksessa portillista pesää kannattaa käyttää jos saatavilla tai ainakin helpompi ja yleensä siistimpi. Mut niitä kuvia ! ![]() ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Minuakin kiinnostaisi tuo "koodikirja"
Ja turboguru en ole, tullut vaan käänneltyä noita ruuveja -80 luvulta alkaen, ja "erehdy, opi ja korjaa" opin mukaan.
Yritin taannoin selvittää noita "koodeja" ja niiden vaikutusta muutaman illan (oli haave pistää hdj-80 muuttuvasiipinen tai parempi ahdin) Ja minä en löytänyt silloin mistään minun järkeen käyviä ohjeita. toki niitä, että "kun vaihdettiin räjähtänyt ahdin kaverin kummin kaivurissa olleeseen saman kokoiseen ahtimeen, missä ar oli 0.05 pienempi, niin turbo toimi paljon paremmin, räjähtävää voimaa oli 2000 kierroksesta eteenpäin" Myös minä olisin kiitollinen jos joku löytäsi ja julkaisisi asiasta tietoa! Ja kun tietoa ei minulla ole, niin olen mm. myynyt kaverille ahtimen periaatteella maksa jos tuli riittävän hyvä: -80 luvun mazda 1,5L, 130 hv ? bensakoneen turbo pistetään samnikäiseen 2.8 litran n 100 hv? dieseliin korvaaman alkuperäistä turboa. Ja sikäli hyvä tuli, että heräsi alempaa! ja täyskaasulla ei savuttanut. ja vedot parani, ja kulutus ei ainakaan noussut. paineita ei mitattu ![]() toki tuo minun IHI-RHB5? oli ajettu 50tkm, ja varastoitu tuoreet öljyt sisällä 15 vuotta Mutta jos tahtoa löytyisi, niin sekä kompressoripesästä että pakopesästä olisi mahdollista ilmoittaa käppyrät, ja sitten kaavaan pistetään korjauskerrointa lämpöjen yms. mukaan. Ja Faktahan on se, että turbiini ottaa tehoa pakokaasuista jollakin hyötysyhteella/virtaus ja kuljettaa sen tehon kompressorille (laakerihäviöillä vähennettynä) joka taas pistää ilmaa koneeseen omalla hyötysuhteella.... ![]() Ja se että turbo-miehet kertoo että voima otetaan hukkaan menevistä pakokaasuista ilmaiseksi, eivät tiedä että mäntä painaa pakokaasut turbolle.... Ja tämä esimerkki on minun hihasta; ei ole elävästä elämästä, mutta totuus on jossain välimaastossa? Ja jos minulla ei parempaa tietoa: niin 1.5 ahtopaine tarkoittaa 1,3x tehoja, mikäli syöttö riittää, siis jos 100 hv kone turbotetaan, ja ahtopaine 1.5 kg/cm2 merenpinnassa, niin maksimi teho VOI olla 130 kw, tuo 20 kw menee pakokaasun ylimääräiseen poistamiseen palotilasta, koska siinä on sekä turbiinin että kompressorin hyötysuhteet ja lämpötilaerojen vuoksi saamatta jääneestä ilmasta/hapesta , ja faktahan on se, että lämmintä ilmaa, siis paineistettua, pitää pistää sylinteriin useampia litroja kuin kylmää, sillä kuuma ilma on isompaa... Ja Minäkin haluan täsmätietoa tietoja noista "koodeista"! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
tossa kerrotaan aika hyvin. Ja mitä isompi pakosiipi sitä enemän siinä on tietty massaa joka antaa sitkeyttä kovassa rasituksessa mutta kierrosherkkyys aina kärsii.
http://www.kosunenracing.com/turbo.html Viimeksi muokannut tdi : 30.05.2012 05:16 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
eikös tuo a/r luku oo garretti miestwn juttu. Holsetti se pitää olla
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Raakaa Faktaa ! ![]() Juuri jotain tällaista kaipasinkin, olen valaistunut !
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]()
holsetin 35 hx riitti hyvinkin 5.7 cummississa.
tosin motti on mulla traktorissa ja penkissä tuli nivelakselilta 220hv,eli jota kuin 250-260 kattilasta.
__________________
riiseli mersedes ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
taitaa kumminkin olla 5.9 vai meinasikko 6.7 ? paljon muute tuli vääntöö ?
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
juu 5.9
![]()
__________________
riiseli mersedes ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() pako
pienempi pakopesä kannattaa ainakin laittaa jos haluat heräämään alempaa.sitte joutuu varmaan hukkaportin laittaa.
t04e garret oli mulla 2h:ssa imu a/r50 ja a/r 0.63 pakopesä ,heräs alhaalta ja riitti tuotto hyvin,mut tohon varmaan sais olla pykälää ainakin isompi,mutuna olisko ollu a/r0.84? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Toyota CT-26 ahtimen öljynpaineen ja -paluunlaippa | Juh0 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.11.2009 18:12 |
Ostettu CT-26 ahtimen pakoputken laippa | Waalsku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.10.2009 10:52 |
Rover V8 Efi injektorien speksit | VilleJ | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 10.10.2006 18:48 |
Minkä koneen speksit | Ex_inkkari | Chit-Chat | 24 | 25.08.2005 19:40 |
O: Lj:n ahtimen osia | Jeeper | O/M/V Muut | 0 | 31.01.2004 13:06 |