Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2010, 13:42
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

BJ 42 rivipumppu


Turbotin BJ,n viikko takaperin, aukaisin edicin vivun topparista käsittääkseni syötön selälleen ja käänsin kaasuläpän yläpuolella olevan alipaine nipan 180astetta jonka jälkeen kone rupesi vetämään hyytymättä kierrokset loppuun saakka.
Nyt kiinnostaisi mitä muita säätöjä tuosta pumpusta löytyy. Alipaine kalvon kannessa on talttapää ruuvilla oleva säätö jota en saanut liikkumaan ja toinen säätöruuvi on sen alapuolella, oikein sinetöity ja kuusikanttisen suojahatun alla, tämän säätelyllä ei ollut ainakaan tallissa mitään vaikutusta koneen käyntiin/savutukseen joten palautin sen aikaisempaan kohtaansa. Elikkä nyt kone pelaa ihmeen hyvin mutta oisko tuosta mahdollista säätää vielä syöttöjä isommalle ja tehoa lisää, nyt ei savuta alkutuprausta lukuunottamatta ja ahtopaineet pysyvät aika alhaall 0,6baarissa maksimissaan.

Tässä on vielä palstan syövereistä löydetyt kuvat pumpusta jossa ensimmäisessä säätöruuvit näkyvät, ylempi on suojakupin alla.[IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-2.png[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.png[/IMG]

Attached Images
  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.12.2010, 14:03
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Tulipa näköjään pienenlaisina nuo kuvat enkä osannut muokata viestiä joten laitoin ne nyt isompana.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu2.jpg‎
Views:	357
Size:	84,9 Kt
ID:	16156   Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu1.jpg‎
Views:	354
Size:	54,3 Kt
ID:	16157  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.12.2010, 14:18
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Ekassa kuvassa vasen sinetöity nänni on kierrosrajoittimen ruuvi.
Mitä syvemmällä niin sitä vähemmän rajoittaa syöttöä yläkierroksilla.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.12.2010, 15:29
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

No se selittää miksi sen säätö ei tuntunut vaikuttavan mihinkään, säätelin sitä edestakaisin ennen kuin olin kääntänyt kaasuläpän yläpuoleisen alipaine nipan 180 astetta. Ennen nipan kääntöähän meno yläkierroksilla alkoi hyytyä kun ahtopaine alkoi nousemaan. Voisiko tuo suojakupin alla oleva säätö olla tyhjäkäynnille, ainakin pumpun kara toppaa kaasu kiinni tuohon säätöruuviin?
No löytyykö tuosta pumpusta muita säätöjä tai mahdollisuutta saada lisää syöttöä, nyt tuo näyttää melkein joltain ekodieseliltä kun savua ei putken päästä kierroksilla juuri tule!

Joku entisistä omistajista oli laittanut alipaine kalvon päällä olevan jousen alle rikan, kaiketi juurikin syöttöä lisäämään, jäykemmällä/pidemmällä jousella saisi myös syöttöä lisää? Vai olenko täysin hakoteillä tuon pumpun toiminnasta?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.12.2010, 16:52
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Turbotuksessa sen alipainekalvon jousen venyttäminen tuplapituuteen saa lisäämään syöttöä aika mukavasti.Omasta turbotetusta BJ.stä venytin sen jousen ja savua ja voimaa löytyy ihan yläkierroksille asti.Tuli aika herkkä kylmäkäynnistykselle myös,vetää pakkosyötön tappiin starttauksessa ja rauhottuu vasta kun turbo lähtee puhaltamaan kunnolla.Tyhjäkäynti tuli vähän hörsköttäväksi mutta lämmetessä rauhoittuu.Se jousi on tuon ylemmän kalvon alla,neljällä talttapää pultilla kansi kiinni.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/

Viimeksi muokannut elhapero : 14.12.2010 16:56
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.12.2010, 21:00
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Tuolla lopussa kuvaa miten syötön hammastankoon saa lisää liikettä => lisää soppaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.12.2010, 10:45
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Kaasuun vastaaminen oli jo ennen turbotusta herkkää, nyt kun syöttöjä on aukaistu niin kaasuun vastaaminen on miltei hysteeristä. Mukavaltahan tuo tiellä tuntuu mutta maastossa pikkupuolella tahtoo ryntäillä kun jalka vähänkin heilahtaa kaasupolkimella. Mietiskelin että jos alipaineletkuihin laittaisi kuristimet, esim suuttimet niin kalvon liikkeenhän pitäisi rauhoittua. Onko kukaan rakennellut vastaavaa systeemiä kaasua rauhoittamaan?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.12.2010, 11:10
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Eskimo! Lueskelin suurella mielenkiinnolla tuota sun projektia, onko tuossa sun bertassa enää ollenkaan edicin liikkeen rajoitinruuvia tai edes sitä kohtaa pumpun korvakosta jossa ruuvi on? Mulla jos ruuvaa tuon säätöruuvin irti niin edicin vivun liike toppaa sitten siihen korvakkoon vai saako noilla "kärki pois, rikka alle" lisättyä itse pumpun karan liikettä vaikka edicin vipu jo toppaakin?
Ymmärsinkö oikein tuon "savutuksen eston" eli edicin vipu toppaa tuohon handmade toppariin ennenkuin ahtopaineet nousevat ja paineiden noustessa toppari karkaa edestä pois ja antaa edicin vivun painu pohjaan ja vetää syötöt maksimiin?
Oliko sinulla pelkkä reikä alipaine putkessa ja nipat alkuperäisessä asennossa vai 180astetta käännetty ylempi nippa ja reikä vielä sen lisäksi?

Tais iskeä kyselyikä!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2010, 05:10
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

No taas on pikkaisen turattu tallissa, syöttöruuvin ruuvasin sen tippumisen pelossa kokonaan irti ja talletin hanskalokeroon. Ehkä milli pari lisää liikerataa vivulle jos oikein positiivisesti ajattelee. Sitten venytin kalvoa vasten olevaa jousta 51mm-65mm jonka seurauksena tyhjäkäynti nousi ja sitä piti pienentää ruuvaamalla kaasuläppää. Mitään dramaattista nuo kumpikaan eivät syöttöön vaikuttaneet, no ei syöttö onneksi ainakaan vähentynyt.
Testit jatkuvat!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.12.2010, 00:05
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppi Näytä viesti
Eskimo! Lueskelin suurella mielenkiinnolla tuota sun projektia, onko tuossa sun bertassa enää ollenkaan edicin liikkeen rajoitinruuvia tai edes sitä kohtaa pumpun korvakosta jossa ruuvi on? Mulla jos ruuvaa tuon säätöruuvin irti niin edicin vivun liike toppaa sitten siihen korvakkoon vai saako noilla "kärki pois, rikka alle" lisättyä itse pumpun karan liikettä vaikka edicin vipu jo toppaakin?
Ymmärsinkö oikein tuon "savutuksen eston" eli edicin vipu toppaa tuohon handmade toppariin ennenkuin ahtopaineet nousevat ja paineiden noustessa toppari karkaa edestä pois ja antaa edicin vivun painu pohjaan ja vetää syötöt maksimiin?
Oliko sinulla pelkkä reikä alipaine putkessa ja nipat alkuperäisessä asennossa vai 180astetta käännetty ylempi nippa ja reikä vielä sen lisäksi?

Tais iskeä kyselyikä!
Nopeita vastauksia:
- ei rajoitin ruuvia
- ei sata varmaa miten paljon "kärki pois ja rikka alle" vaikuttaa. Se on kaverin tutkima juttu. Pitäs levitellä pumppua joskus joutessaan.
- korvakko on tallella ja vakio
- "savutukse esto" toimii just näin. Jossain 0.3-0.5 bar korvilla toppari lähtee liikkumaan => lisää soppaa. Huomasin seka-ajossa toiminnan lämpöjen putoamisena eli toiminee rajoittamalla syöttöä kun ei ahtoja.
Katsastuksessa alipainekellon letku pois ja topparia säätämällä savut kohdalleen
- pelkkä reikä eikä nippoja käännetty

Mulla kiertää savutestissä luokkaa 5000 rpm vaikka kiekkarajoitin on säädetty likimain löysimmälle. Kun keksisi vielä miten sais kiekat kohdalleen savutestiin.
Joku kerta tulee veivi ihmettelemään maailman menoa
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.04.2011, 10:00
Jarcca:n Avatar
Jarcca Jarcca ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: Kouvola
Viestit: 627
Perusasetus

Onko saatu syöttöä lisää jollain uusilla konsteilla.
Minkälaisia ahtoja bertoissa käytetty.
__________________
KYM#2
https://www.youtube.com/user/Offijarcca
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.04.2011, 12:45
Akipell Akipell ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.09
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 161
Perusasetus

pumpppu


hieman asian vierestä, mut mikä se nappi on siinä edicin liikkuessa toiseen suuntaan. toiseen suuntaan sammuttaa moottorin ja toisessa suunnassa on tappikatkaisin vastassa. mihin vaikuttaa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.04.2011, 18:26
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Se jousikuormitteinen vaste on pakko syötön palautus.Eli startatessa edicci vetää syötön "tappiin" eli ohi sen jousivasteen,ja starttauksen loputtua se jousi palauttaa sen liipottimen normaali alueelle.

Mutta asiaan. Itellä on ollu pumppu kohta pari vuotta joutsenon dieselissä laitettavana,erehdyin sanomaan että ei ole kiire ja joskus viime keväänä kävin sitä viimeeksi kyselemässä...Ei ollut vielä silloin valmis.

Alkaa taas tuo polttoaine maksamaan sen verran että olisi kohta säädöissään olevalle pumpulle tarvista.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.04.2011, 20:27
Jarcca:n Avatar
Jarcca Jarcca ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: Kouvola
Viestit: 627
Perusasetus

Onkohan muilla parempaa sanottavaa noista dieselkorjaamoista tai pumppupajoista
ja kuka niistä osaa laittaa bj:n pumppua.
Niin ja itsellä on nyt 1.5 bar:n ahdot.
__________________
KYM#2
https://www.youtube.com/user/Offijarcca
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.04.2011, 21:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jarcca Näytä viesti
Onkohan muilla parempaa sanottavaa noista dieselkorjaamoista tai pumppupajoista
ja kuka niistä osaa laittaa bj:n pumppua.
Niin ja itsellä on nyt 1.5 bar:n ahdot.
Ootko kokeillu meneekö paremmin tai huonommin pienemmillä paineilla. Nii ja onko Cuuleri?. Äkkiä kuulostaa tuo 1.5 baaria kovalta kun koneessa 22 puristukset...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.02.2012, 18:59
Larzza:n Avatar
Larzza Larzza ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.02.12
Sijainti: Vantaa
Viestit: 20
Perusasetus

Vähän ohi aiheen mut mitäs öljyä käytätte ton rivipumpun voiteluun kun vissiinkin joutuu jollain tippakannulla laittaa erikseen? Samaa kun moottoriöljy?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.02.2012, 21:02
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Larzza Näytä viesti
Vähän ohi aiheen mut mitäs öljyä käytätte ton rivipumpun voiteluun kun vissiinkin joutuu jollain tippakannulla laittaa erikseen? Samaa kun moottoriöljy?
Samaa kun moottoriöljy.
Vanhemmissa on pumpussa omat öljyt ja uudemmissa kiertää moottoriöljy.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.02.2012, 21:36
Larzza:n Avatar
Larzza Larzza ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.02.12
Sijainti: Vantaa
Viestit: 20
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Samaa kun moottoriöljy.
Vanhemmissa on pumpussa omat öljyt ja uudemmissa kiertää moottoriöljy.
ok, kiitoksii vastauksesta!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.02.2012, 16:28
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Mistäs muuten nuo pumput erottaa... Kauhu kourasi masusta...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.02.2012, 16:54
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Tästä!

Vanha pumppu.

Tuossa kohden öljynpinnan mittatikku, ja onhan tuossa muutenkin eroa.


By hevonen at 2011-01-2
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 27.02.2012, 18:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

oukkei, meilla B moottori 1980 BJ ssä, eikä mokomaa tikkua... huh !
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 27.02.2012, 20:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vanhan pumpun öljy


Itse lisäsin vanhaan pumppuun aina silloin tällöin 25ml moottoriöljyä, liika tulee sieltä pumpun kyljesssä olevasta huohottimesta ulos,
tietysti otetaan talteen letkulla öljypulloon.....
Yleensä pumppu vuotaa pikkasen dieseliä, ja nuo pumpun öljyt tuppaa laimentumaan dieselillä
Kun ostin tuon bj:n niin pumpussa oli huomattavan dieselpitoista (ohutta-)
Öljyä, silloin imasin tikunreiästä lähes kaikki pois 20ml lääkeruiskulla ja mehupillillä, sen jälkeen vaan lisäsin aina ruiskullisen.
P.S Kysykää apteekista muovimäntäisiä/tiivisteisiä ruiksuja, nuo kumipäiset ovat nimenomaan kertakäyttöisiä, kun kumi turpuu öljystä jumiin

.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:11 (GMT +2).