Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2012, 21:35
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Kierrejousien korotuspaloista


Löytyisikö mielipiteitä ja kokemusta kierrejousien korotuspalojen käytöstä?

Minkä suuruisen korotuksen voi toteuttaa iskuvaimentimia vaihtamatta?

Ja pitääkö paikkansa, että korotuspaloita ei taideta vaatia vielä Tüv-papereita?



Hakusessa olisi siis pienehkö maavaran lisäys, renkaita on jo laitettu ja suurin osa (90%) ajosta tulee kestopäällysteeltä. Korottavia jousia en koe vaihtoehdoksi, sikäli kun voi olettaa, että vakiojouset toimii maantieajossa paremmin.


Viimeksi muokannut Jhl : 06.02.2012 13:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2012, 21:54
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.268
Perusasetus

Ei vaadita mitään todistuksia kunhan vain ovat asiallisesti toteutettu. Ja tuo iskareiden riittäminen on varmaan aika paljon autokohtaista, mutta mikään ei estä vähän muokkaamasta myös iskareiden kiinnityksiä sen verran mitä spacerit korottaa.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.02.2012, 13:08
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Ja pitääkö paikkansa, että korotuspaloita ei taideta vaatia vielä Tüv-papereita?
No niin, kysyin asiaa ja sain vastauksen että korotuspalatkin vaatii paperit N1-luokan Ey-tyyppihyväksytyyn autoon. Onko oikein ja mistä sellaiset saa? En ole nähnyt missään myynnissä paperillisia paloja.



Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta


Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

Viimeksi muokannut Jhl : 06.02.2012 13:17
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.02.2012, 13:53
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 2.663
Perusasetus

Mikä auto? Jousituksen tyyppi ja malli on aika merkittävässä osassa kun korotuspalikoita asennellaa...

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93339
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.02.2012, 14:00
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KooPee Näytä viesti
Mikä auto? Jousituksen tyyppi ja malli on aika merkittävässä osassa kun korotuspalikoita asennellaa...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93339
Kierrejouset, joiden sisällä iskunvaimentaja edessä, erilliset kierrejouset takana.
Kehtaako sanoa että on Rav4 ja korotusosat, yllätys, on kortilla
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.02.2012, 15:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
No niin, kysyin asiaa ja sain vastauksen että korotuspalatkin vaatii paperit N1-luokan Ey-tyyppihyväksytyyn autoon. Onko oikein ja mistä sellaiset saa? En ole nähnyt missään myynnissä paperillisia paloja.
Kuka sulle tämmösen vastauksen antoi? Ohjetta ei ole (koskee vain jousimuutoksia) ja kuten linkittämässäsi päätöksessä todetaan, "asianmukaiset" on ainoa vaatimus. Ja tuo 4. kohta on kumottu jo useita vuosia sitten, ei ole voimassaolevassa versiossa mukana.

Tässä tuo ohje AUTON ALUSTAN KORKEUDEN MUUTTAMINEN JOUSIMUUTOKSIN: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.02.2012, 18:41
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kuka sulle tämmösen vastauksen antoi? Ohjetta ei ole (koskee vain jousimuutoksia) ja kuten linkittämässäsi päätöksessä todetaan, "asianmukaiset" on ainoa vaatimus. Ja tuo 4. kohta on kumottu jo useita vuosia sitten, ei ole voimassaolevassa versiossa mukana.

Tässä tuo ohje AUTON ALUSTAN KORKEUDEN MUUTTAMINEN JOUSIMUUTOKSIN: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf

Kunhan lähimmältä katsastusasemalta kysäisin, kanta tuntui selvältä korotuspaloja kohtaan.
En kyllä tuosta Trafin ohjeesta, jota jo aiemmin katselin, saa irti mitään, millä asemalla jotain perustella...

Viimeksi muokannut Jhl : 16.02.2012 22:27
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.02.2012, 22:29
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

No niin, johan tajusin ton ohjeen Eli vaan asetuksen teksti on määräävä, kun jousiin ei kosketa

Mutta onko vinkkiä mistä kysyä muutosta myös paperille?
Mukavampi sitten ajella vaikkei paperilla ajellakaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierrejousien lukitus BryGgi Tekniikka & Jutustelu 6 29.04.2011 10:45
Kierrejousien langanpaksuuksia? MK Tekniikka & Jutustelu 22 14.10.2008 21:18
Kierrejousien erot? Tekniikka & Jutustelu 3 29.01.2008 14:28
Korotuspaloista lehtijousitetulla taka-akselilla. Tekniikka & Jutustelu 2 14.11.2006 19:44
BJ:n kierrejousien mitoitusta HannuN Tekniikka & Jutustelu 4 18.04.2006 19:41


Sivu luotu: 22:16 (GMT +2).