![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Range Rover 3.5 EFI ruiskuongelmaTerve, Vuosimallin -89 rangesta meni ECU rikki (pitkä tarina, mutta laina ECU:lla tuo diagnoosi tuli lopulta varmistettua) ja niinkuin tuossa aiemmassa viestiketjussa (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91344) tuli todettua uusia ei saa kovin helpolla. Olen muutenkin ymmärtänyt, että juuri tuo 4CU ruisku ei ole kaikista luotettavimpia, niin katse kääntyy korjauksessa johonkin seuraavaan vaihtoehtoon: a) Etsiä 3.9EFI:n ruiskujärjestelmä ja laittaa se kokonaan (ilmeisesti pitäis käydä) b) Käyttää jotain ohjelmoitavaa ruiskujärjestelmää niinku megasquirt tms. Näillä vaan joidenkin tietojen mukaan on se yhteistä, että tuon 3.5EFI:n alkuperäisen 4CU:n ruiskun pohjalle ei suositella mitään tehtäväksi vaan kehotetaan ensin vaihtamaan 3.9:stä ruiskut ja ilmamassamittari. (Hotwire ilmamassamittari on ilmeisesti parempi kuin flapper. Ruiskujen vaihdon syytä en tiedä. Onko 3.9:ssä esim suurempi ruiskutuspaine tai paremmat suuttimet?) Olisko kellään mahdollisesti jäänyt 3.9:n ruiskuosia myytäväksi tai muita ideoita, miten kohtuullisella vaivalla sais tuon toimimaan luotettavasti? Onko noista ohjelmoitavien ruiskujen asentamisesta positiivisia kokemuksia eli menee heittämällä ja toimii kerralla vai onko se satoja tunteja ennenkuin mitään tapahtuu ja sittenkin polttoainetalous ja käytettävyys on heikohko? Toki olisin myös kiinnostunut, jos jollain on ylimääräinen 3.5EFI:n toimiva ECU kaupan.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
helpoimmalla pääset kun avaat sen vanhan matolaatikon, ja hyvällä kolvilla lämmität kaikki tinaukset. Ei haittaa jos hieman lisää ohutta tinaa. Näin ketterästi ja ihan kotikonstein saanee kuntoo suurimman osan lahonneista fläpperi-ecun bokseista. En varmaan oo ihan kamalan väärässä jos väitän että kaikki ne hajoaa 15-25 vuoden iässä. Mitä lie säästötinaa käyttäneet, tai sit ecuja on kasattu vaan yhtenä päivänä viikossa (sieltä ihan alkupäästä, vähän ennen tiistaita). Seuraavax helpointa vois olla ettiä vaan uus taikka kunnostettu 4CU, www.offroadpaja.fi tai joku muu luotettava "alan" kauppa. Sumuisilta saariltakin noita saanee, ja ebay jne. vois kahlata läpi kans jos on liikkeellä tositarkoituksella. Megaruutta on varmaan helpoin ja halvin tee-se-itse ja/tai ohjelmoitavista ruiskuista. Mun mielestä ainoo etu vaihtaa 3.9 suuttimet sitä varten on se, että 3.5 suuttimet on pienivastuksisia, eli suutinta auki pitävää virtaa pitää rajoittaa PWM-menetelmällä tai etuvastuksilla, muuten suuttimet lämpenevät liikaa ja kait saattaisivat vaurioitua. Just sitä varten 3.5:ssa on tehtaallakin laitettu etuvastukset, olikohan ne nyt koneen kuskinpuolella jossain iskaritornin tykönä, en muista. Joku viisaampi valistanee. Muts siellä jossain ne on, ja niitä voi käyttää megaruutankin kanssa, ihan samaa sähköä sieltä suuttimille tulee, ei ne tiedä onko se luukasta vai jotain älykkäämpää. Etuvastukset voi jätttää pois jos haluaa käyttä PWM:ää. Kurki täältä http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=15 lisää jos kiinnostaa. Megaruutta ei tartte ilmamäärä taikka -massamittaria, eli sen vois heivata lepikkoon (=laittaa myyntiin offipalstalle tms. niin saa megaruutan hankintaan tarvittavan rahoituksen). Mulla on megaruutta -88 rangessa, johon on laitettu kone -97 discosta. Ruutan laitto oli aika suoraviivainen homma, eniten työtä teetti uus johtosarja, jonka halusin tehdä ihan itse omin pikku kätösin kokonaan uusiksi, muka "lentokonelaadulla". Tiedä sitten onnistuiko, mutta hyvin se on pelannut, ja konehuonee ainoa vedelle (paineilmaa ja vettä yhdestä ruutasta ja/tai painepesuria surutta jokakokoon ja tunteella) herkkkä paikka on volvon lukkojen alipainekytkimet, ne temppuilee joka pesun jälkeen. Niin ja jakaja ei tykkää jos/kun sen vie veden pinnan alle, kipinä menee hukkaan ja kone sammuu. Mut huolellisestakaan pesusta jakaja ei oo ollu kertaakaan moksiskaan. Mut jos harkitset megaruutan laittoa, niin joudut hommaamaan imuilman lämpötila-anturin, sellanen turbo-laatuinen (reagoi nopeesti isoihinkin lämpötilan muutoksiin) kustantaa parikymppiä, muuten rangen oma ruiskutekniikka sopii ja riittää sellaisenaan. Ja kannattaa ehdottomasti laittaa sitten laajakaista-lambda, niin saa seokset säädettyä kohdalleen sillen helposti, että kaataa bensaa tankiin ja ajelee. Käy kaupassa, kiertää kiimaa tai visiteeraa mummolassa, ihan sama kunhan ajelee mieluusti erilaisia tilanteita, niin saa seokset oikein mahdollisimman moneen moottorin toimintapisteeseen (kaasuläpän asento / imusarjan alipaine vs. kierrokset). Tein tuosta megaruutan asennuksesta ja säätämisesta pari juttua edesmenneeseen 4x4 makasiiniin, nyt kait ne vois piratisoida jälkipolvien iloksi, kun vanhoja lehden numeroita tuskin enää saa: http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.p...um138/album420 Jutut on tietty yritetty kirjoittaa asiallisesti, mut (jos tällanen tohelo saa homman toimiin hienosti ekalla kertaa niin) niistä voi päätellä senkin että kuka tahansa jolla pysyy kolvi ja näppis hyppysyssä osaa muuttaa rangen ruiskun megaruutaksi. Lontoon murteen osaaminen helpottaa jonkun verran, mutta savollakin pärjää. Mun mun mielestä tuo sun A-vaihtoehto ("Etsiä 3.9EFI:n ruiskujärjestelmä ja laittaa se kokonaan (ilmeisesti pitäis käydä)") on huono, kallis kuitenkin, ja työläs, etkä saavuta sillä mitään merkittävää etua alkuperäiseen fläppäeri-ecuun verrattuna. Tarttee sitten bensan lämpömittarinkin, eli helpointa vois olla ottaa iso määrä 3.9 osaa, samalla vaivalla (ja melkeen rahallakin?) vaihtais sen koko koneen keulille. Megaruutan yx ihania puolia on se, että anturitiedot näkee läppäriltä (lue: tietsikalta) reaaliajassa, eli jos auto sattuis oikutteleen, niin yhdellä vilkasulla näkee antaako joku väärää tietoa (lämpötilat, kaasuläpän asento jne.). Niin olettaen että megaruutan prossu on tajuissaan. Mulla on joku kylmäjuotosvika ekana käyttöönotetussa megaruutassa, alkoi sammuttelemaan konetta kun sen ajoi lämpimäksi, ja vaati jonkun aikaa jäähdyttelyä ennenkuin hörähti käyntii. varaosaksi hankittuun boksiin samat softat ja asetukset (vartin homma?) ja niks-naks boksin vaihto, ja hyvin on toiminut. Niin hyvin etten oo edes jaksanut avata sitä temppuillutta boksia. Rangen alkup. ruutan kanssa pitää sokkona arvella, tai sit nyhrätä tunti-pari yleismittarin kans apparin penkin vieressä. Mut tää juttu oli sulle vissiin jo tuttua... -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 25.01.2012 22:14 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Land Rover Range Rover kattoteline taakkateline CAP500040, 1 kpl | kuusesa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 21.11.2011 15:44 |
Myydään range rover | painepesuri | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 21.06.2010 12:00 |
Myydään M: Land ROver/Range Rover uretaanipuslat | Karvinen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 02.08.2009 20:24 |
M/V: Range Rover/Land Rover | LRV8 | O/M/V Muut | 15 | 05.01.2006 12:06 |
Land Rover vai Range Rover? | HEKULIINI | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 19.08.2004 08:33 |