![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() HJ 60:sen 25-vuotishuoltoTämä projektikertomus koettaa valottaa muille ikääntyvien japanialaisten maastureiden omistajille, että kaiken epätoivon jälkeen on kiva ajaa "valmis" projekti luolasta takaisin päivänvaloon. Oli aivan hiinä ja hiinä etten vienyt Vanhaa Rouvaa nahkurin orsille syksyllä 2005. Kun leimaa ei irronnut ja pienen alustan tutkiskelun jälkeen, vuolaasti kyyneleet silmistä valuen hakkasin päätäni ruosteiseen lokasuojaan, sikisi päässäni ajatus... Josko kuitenkin poropeukalo hommaisit sen tallipaikan ja yrittäisit edes jotain tehdä Tojotalles. No, miksipä ei. Eihän siinä paljoa menettäisi, ajattelin. En tuolloin vielä osannut aavistaa niiden lukemattomien talli-iltojen, vaimon pahojen sanojen, poltettujen päreiden ynnä muiden vastoinkäymisten määrää jota tämä "pikku"projekti toisi mukanaan. Autuaan tietämättömänä tulevasta vuokrasin tallipaikan. Lähtökohta: HJ 60 vm-82 3+3 paku. Ei tuo niin pahalta näytä... ![]() Tämmöstä alko löytymään Ja tietenkin runko oli niinkuin sateen kastelema sanomalehti kuivattamisen jälkeen. Auto jäi talliin pölyyntymään kevättalveen 2006 asti inspiraation puutteen vuoksi, toki purkamishommia harrastettiin ja maksimoitiin v%#"&!ksen määrää kun ylläreitä löytyi joka reissulla. Niin ja ne yllärit eivät olleet koskaan mukavia tämän projektin alku-, keski- eikä loppuvaiheessa. No sitten kun inspis iski jälleen, nostimme korin pois haitoilta pukkien nokkaan. Tässä vaiheessa alkavat vanhat muistot saada vallan, enkä pysty pidättämään kyyneleitä...Kirjoittaminen ei onnistu... Joukkohaudassa et lepää yksin
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Auto jäi talliin pölyyntymään kevättalveen 2006 asti inspiraation puutteen vuoksi, toki purkamishommia harrastettiin ja maksimoitiin v%#"&!ksen määrää kun ylläreitä löytyi joka reissulla. Niin ja ne yllärit eivät olleet koskaan mukavia tämän projektin alku-, keski- eikä loppuvaiheessa."
Kuulostaa harvinaisen tutulta verraten omaa patrolli projektiani. Aina löytyi uusia ruoste kohtia. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tarmoa täynnä kävin projektin kimppuun ja runko kuumavesipesurilla puts puts sisältä ja ulkoa. Voi sitä hiekan ja saven määrää mikä sieltä irtosi! Sitten reipas hiekkapuhallus jonka jälkeen suunnittelin vahvistukset sekä vetopisteet.
Onneksi on olemassa kavereita jotka osaavat liimata rautaa yhteen ihailtavan tehokkaasti. Rungon takaosa tehtiin uudestaan 5 millin kulutusteräksestä ja samalla iskariputki läpivienteineen uusittiin paksuseinämäistä putkea sekä paksuja holkkeja hyväksikäyttäen. Kuulin huhun, että auton runkoja on suojattu ruostumiselta myös kuumasinkityksellä. Eipä siinä muuta kuin puhelin rasvaiseen käteen ja soitto Kuopion Kuumasinkitykseen jossa setä kertoi runkoja sinkityn hyvällä menestyksellä. Sinkittävän pinnan täytyy olla puhdas ja öljyä/rasvaa ei sovi juurikaan jättää. Ja ns. umpiperät eli tulpatut reijät ja vatakkain hitsatut kappaleet pitää reijittää. Näillä ohjeilla kävin rungon vielä kerran läpi, korventaen rasvat ja öljyt töhöllä pois. Ei sieltä juurikaan käryä hiekkapuhalluksen jäljiltä tullut. Muutaman päivän päästä runko näytti tältä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
oi kunkaunis.. kuin satiiniset rintaliivit..miksi mun hiluksista ei tuu tuollaista.. noo seuraavasta tulee taatusti!
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hyvää työnjälkeä, mutta jäikö tuonne rungon sisään jotain ruosteita tms., vai hämääkö tuo vika kuva?
Note! This message was posted anonymously! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Semmosta rupulia jää rungon sisään väkisellä, kun ei sitä sieltä pääse hiekkapuhaltamaan. Vähän samannäköstä kuin se "raha" jota aina penskana uudenvuoden tinasta etsittiin. En ossoo sanoa onko ruostetta jääny sinne sisälle vai nou, aika näyttää. Jotain sulan sinkin tunkeutumiskyvystä kertoo kuitenkin se, että reikiin suojaksi kierrettyjen pulttien kierteisiin oli sinkki tarttunut. Siis sinne rungon ja pultin väliin.
Seuraavaksi oli tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa runko kevyesti ja vetää ruiskulla kunnon maali rungon pintaan. Tallista tuli kuitenkin häätö ja kiireessä vetelin hammerin pintaan by tela och pensseli. Harmittaa hieman näin jälkeenpäin kun ei kerenny maalata kunnolla, mut minkäs teet. Luulis tuon kuitenkin kestävän jonkun vuoden. Sit tekniikka rungolle ja OMEn hilut samaan pakettiin. Kori nostettiin vain malliksi päälle ja koko keksintö vietiin trailerilla uuteen talliin. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Uudessa tallissa Rouva saikin nukkua sikiunessa aina tammikuulle 2007, inspiraation ja hitsaajan puuttuessa. Jotain pientä nysväämistä käytiin tekemässä silloin tällöin mutta enimmäkseen tallilla vietetyt hetket kuluivat paskan puhumiseen ja muiden projekteihin sotkeentumisiin. Lopulta sain hitsaustaitoisen kaverin mukaan vilkaisemaan pikku työmaata. Ja kiitokset hänelle völjyyn lähtemisestä kuuluvat, sillä projekti sai uuden suunnan hetimiten sen käynnin jälkeen.
Korista löytyi tekemistä vähän jokapuolelta, mutta paljon etenkin peräpäästä. Hioin rupia näkyviin, jotta parempi arvio vaurioiden laajuudesta voitaisiin suorittaa. Uusille menisi koko takaosa poislukien lasikuituluukku. Takahelmat sisältä ja ulkoa, takalattiaa, takalokasuojat kaarineen, helmat ja jopa osa katon reunoja oli mätinyt puhki. Etupäässä oli pehkua silmäpellissä, sisä-, sekä ulkolokasuojissa. Tuulilasi meni säpäleiksi sitä irrotettaessa ja kehyksiä piti myös hitsaaman ja tinaaman. Ovien alareunat olivat vähemmän työtä vaativat kuin oli oletettu, mutta niistä päätettiin tehdä hyvät kun kerran alkuun päästiin. Varaosakorista oli tallella ovet, lokarit ja muuta kivaa joista pääsi arpomaan parhaat osat käyttöön. Korin takaosan leikkasin siitä irti takapenkin kohdalta tarkoituksena naittaa se projektiin. No, se parin kuution peltimöykky otti ja hävisi jonnekin, enkä tänäkään päivänä tiedä mitä sille tapahtui. Liekkö mennyt romukuorman mukana lusikkatehtaalle? Pikkuosien katoamisen vielä ymmärtäisin, mutta että puoli maasturin koria... Harmittamaan alkoi, kun siinä ei ollut ruostetta "takaseinässä" yhtään. Nytkö pitäisi tehdä koko takaosa suorasta pellistä, ei kerpele. Muistelin nähneeni 6-tien varressa olevan Maaselän Korjaamon pihalla puretun HJ:n ja soitin sinne. Sen puhelun, ja pakkasessa ison rälläkän kanssa heilumisen johdosta talliin ilmestyi tämmöinen. Seuraavaksi kuvia lokasuojien ja helmojen teosta. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Siistin näköistä jälkeä on!
Mitäs tuli maksamaan tuo rungon kuumasinkitys?? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Rungon sinkitys oli muistaakseni n. euro per kilo. Eli siis sinkityn rungon paino punnitaan ja hinta sen mukaan. Mulla tais kukkaro keventyä 130 euroa. Tämän päivän hinnoista ei hajua.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=GaryBlade;461527]Semmosta rupulia jää rungon sisään väkisellä, kun ei sitä sieltä pääse hiekkapuhaltamaan. Vähän samannäköstä kuin se "raha" jota aina penskana uudenvuoden tinasta etsittiin. En ossoo sanoa onko ruostetta jääny sinne sisälle vai nou, aika näyttää. Jotain sulan sinkin tunkeutumiskyvystä kertoo kuitenkin se, että reikiin suojaksi kierrettyjen pulttien kierteisiin oli sinkki tarttunut. Siis sinne rungon ja pultin väliin.
Seuraavaksi oli tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa runko kevyesti ja vetää ruiskulla kunnon maali rungon pintaan. Harmittaa hieman näin jälkeenpäin kun ei kerenny maalata kunnolla, mut minkäs teet. Luulis tuon kuitenkin kestävän jonkun vuoden. Morjens jos satut lukemaan tämän niin pari kysymystä tuli mieleen ja itsellä tuon rungon kanssa kun on samanlainen tilanne: Lähtivätkö ne sinkkiä pintaansa ottaneet pultit ehjinä pois, etteivät katkeilleet? Miten maali on pysynyt sinkityssä pinnassa? Viimeksi muokannut Urbancityboy : 19.11.2009 15:43 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Olipas mukava kun joku kaiveli tämänkin vielä esiin. Joo pultit pyöri hyvin auki, oisko sinkki senverta pehmeämpää ainetta kuin pultit. Nii ja niitä pultteja en kiertäny ihan pohjaan asti ennen sinkitystä. Muistaakseni vielä osan kierteistä aukaisin puhdistustapilla ennen kuin pulttasin jotain kiinni.
Yllättävän hyvin on maali rungossa pysynyt kiinni vaikka en varsinaisia pohjia tehny ollenkaan. Sinkitys on samannäköinen kuin silloin "uutena". Oishan mulla kuvat lopustakin projektista kun vain jaksaisi tänne linkitellä. Ps. moottorikin jo ehdittiin viimekesänä tähän vaihtaa. Viimeksi muokannut GaryBlade : 21.11.2009 19:05 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
niiin kyllä täällä jäätiin kaipaamaan rojektin loppu kuvia...
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
mullon tuo bj:n runko sinkitty jo melkein 10 vuotta sitten siinä oli edellinen maali tosi pahasti halkeillut ja lähti ihan rapsuttamalla pois hiottiin suunnilleen puthaaks se sinkille ja uuttamaalii joka purkin mukaan sopii hyvin sinkinpintaan mutta kyllä se lohkeilee ainaku joku lenkkiavain siihen kopsahtaa et en tiä sit miten muilla pysyy..
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Laita ihmeessä loputkin projekti kuvat esille!!
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Siellä olis miun profiilissa hätäisimmille kuvie. (Se hätä ei ole tätä projektia kyllä häirinnyt muuten...) Jos saan aikaiseksi niin laittelen vielä tarinaakin joskus.
Bai tö vei, kuvat kansiossa ei ole oikeassa järjestyksessä vaikka ne yritin sinne loogisesti ladata. Vai oisko kuitenkin vika tässä penkin ja näppäimistön välissä?! |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onhan tämä aika lohdutonta suunnitella näitä juttuja kun ei noiden uusien verojen aikaan ole sitten kumminkaan varaa ainakaan itsellä pitää noita vehkeitä liikenteessä:-( Hemmetin hienosti uusittu tuo takarunko noissa ketjun aloittajan kuvissa, hienoa työtä. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Ei varmaan kiveniskusuoja ole paha juttu. Mutta itse ajattelin sitä hommaa sinkitystä miettiessäni, etten ole vielä nähnyt yhtään ruostunutta kuumasinkittyä peräkärryä. Varmasti kivet on pieksäneet meidänkin kärryä, eikä ole massoja tms. Sinkkihän korjaa itse itsensä jos tulee esmes kiveniskelmä.
Kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen tulokseen ja voin suositella muillekin. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Nii ja piti vielä puuttumani tuohon verotushommaan. Mullahan veroon menee vuodessa n. 90 eur(dieselvero)+ n. 100 eur(ajoneuvovero). Muutoksen jälkeen ajoneuvovero lähes kolminkertaistuu.
Voi niitä poloisia joilla on pehmeet penkit ruiserissa ja veroa napsahtaa liki 1000 euroa vuodessa. Minusta ihanan kallista kolmattakymmentävuotta vanhasta autosta... Sinällään reilua se ei minusta ole jos perusteena on saastutus. Joku samanikäinen jenkkilehmä kutitetulla pensakoneella selviää sillä ajoneuvoverolla ja varmasti saastuttaa enämpi. Meille harrastajille hyvä puoli on se että verotetaan vain ajoajalta. Myös vakuutusmaksut maksetaan vain ajokuukausilta. Eli varmaankin myös tämän tarinan ruiseri tulee viettämään suuren osan vuodesta huilaten tallissa tai tallin vieressä. Liikenteestä nämä helmet (HJ 60&61) kyllä häviää parissa vuodessa. Uskokaa pois. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |