Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.01.2005, 00:09
mikkot mikkot ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.08.03
Sijainti: liperi, Finland.
Viestit: 225
Perusasetus

tupla kässäri?


Meinasin että josko hj:n panis bj:n käsijarrullisen kardaanin (ehkä hieman jatkettuna?)jolloin olis katsastuksessa aina paras ja tasanen pito ja sit vetäis noista jäljelle jääneistä hj:n kässäreistä omat piuhat ohjaamoon ja näin olis saatú aikaiseksi köyhänmiehen tasauspyörästön lukko. Eli kässäriä mettässä vaan sille pyrälle joka luistaa ja taas mennään.Ohjaamossa olis kolme kässäriä vierekkäin tai sitten paineilma kytkimet "lukoille"nätisti jonnekin jemmaan.

A/Onko kukaan tehny B/saako lainmukaan tehdä C/miten niin huonoooo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.01.2005, 13:04
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Itse mietin suzukiin vähän vastaavaa, siinä kun on kardaanijarru vakiona. Olisin tehny siitä hydraulisen, vakiorummuille tai jopa levyille.

Tuomio oli kuitenkin ettei saa vaikuttaa vain toiseen pyörään. Rinnalle kyllä saa tehdä hydraulisen jos se vaikuttaa molempiin. Aivan varmaa tietoa (tai ennakkotapausta) ei ole että voisiko lain kirjaimen täyttää lukitsemalla vivut kokonaan pois katuajosta tai vain yhdeksi vivuksi jolloin kyseessä olis lain sallima kääntöjarru (mallia ralli, ei raktori).

Matti vois sanoa virallisen mielipiteensä.

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2005, 20:08
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kyselin aikoinani aiheesta konttorilta, sellaista ei kielletty jossa vaijerit oli lukittavissa samalla kahvalla toimiviksi. Tarkoitus oli tehdä sellainen kahva jossa olisi ollut kolmiasentoinen nuppi, jolla sai ääriasennoissaan valittua jommankumman puolen kasijarrun, ja joka keskiasennossa olisi jarrutanut kumpaakin takapyörää. Jäi kuitenkin suunnitelmista pois kun tasauspyörästö vaihtui erilaiseen.



Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2005, 20:08
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

...

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.01.2005, 23:56
las-c las-c ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.10.04
Sijainti: jyväskylän mlk, .
Viestit: 1.742
Perusasetus

mun suikkaan olis helppo tehä ku 413sessa on kässäri rummuissa, 410 kardaanissa, eli mun 410ssä on 413sen rummut joten mulla olis valmiina vaijerien lähdöt jo rummuissakin...

olikoha tarpeeks epäselvästi selitetty...

enpähän taida jaksaa laittaa mitää kääntöjarrua, säästän ennemmin vaikka paineilma lukkoon

.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2005, 03:10
mikkot mikkot ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.08.03
Sijainti: liperi, Finland.
Viestit: 225
Perusasetus

Säästämisestä ei olis kyse vaan säätämisestä sillä vermeet olis jo valmiina, ei tarttis ku vaijerit vetää (ja kahvat kasata)

Joku vihjas lainsallimaan kääntöjarruun. Se on sit siinä. Eli ei tuu laki paneen keppejä pinnojen väliin kerrankin.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.01.2005, 11:13
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tarkennetaan että lainsäätäjän käsitys kääntöjarrusta on hieman harhaanjohtava. Käytännössä se tarkoittaa hydraulista, molempiin takapyöriin ottavaa käsijarrua jonka lisäksi autossa pitää olla mekaaninen, vaikka sitten samassa kahvassa. Se siis on tarkoitettu vain perän sitomiseen kilvanajossa.

Vain toiseen takapyörään ottavaa jarrua ei sallita. Edelleen vain on epäselvää, voisiko asiaa parantaa lukitusmahdollisuudella yhdeksi vivuksi tai kokonaan pois käytöstä. Voisi vaikka kohta käydä konttoorilla juttelemassa.

Kuitenkin jos itse sellaisen toteuttaisin, tekisin siitä hydraulisen.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.01.2005, 11:15
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Minä edelleen.

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.01.2005, 12:12
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Eipä ollu konttorilla aikaa jutella lauantaipäivänä...

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.01.2005, 11:19
whitejack:n Avatar
whitejack whitejack ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.02.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 326
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Meinasin että josko hj:n panis bj:n käsijarrullisen kardaanin (ehkä hieman jatkettuna?)

A/Onko kukaan tehny B/saako lainmukaan tehdä C/miten niin huonoooo
et taida suoraan saada laitettua BJ:n jakolaatikon jälkeisiä romppeita HJ:n laatikkoon. Muuntosarjaa BJ:n kardaanijarru--->HJ jakolaatikko on saatavana ainakin joillain aussi sivuilla ja hintaa olisi tullu 300-500e
Suomeen tuotuna. Olikohan sarjassa uutta akselia jakolaatikkoon ja päätylaippa (mutu).

-whitejack-
BJ-40 -77
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.02.2005, 20:38
mikkot mikkot ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.08.03
Sijainti: liperi, Finland.
Viestit: 225
Perusasetus

Käviskö bj:n jakoloota hj:n lootaan ja siihen se kardani jarru?

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.02.2005, 22:18
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Vastahan niitä kuvia siitä muutossarjasta laittelin johonkin viestiketjuun. Taitaa suurin ero olla takakardaanin laipalle menevä akseli, joka on kardaanikäsijarrullisessa pidempi.

En ole täysin varma jakolaatikkojen sopivuudesta keskenään (ainakaan jos on uudempi HJ), mutta pitäisi onnistua. En vain tiedä kannattaako, kun ainakin tuossa minulle kulkeutuneessa HJ:n jakolaatikossa on tiuhemmat pikkupuolen välitykset kuin BJ:ssä (kompensoimassa harvempia perävälityksiä maastoajossa). Pitkä puoli lienee 1:1 kummassakin.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tupla beadlockit swamber Tekniikka & Jutustelu 14 08.02.2008 00:53
3B moottoriin tupla hihnapyörö? BJ45 Tekniikka & Jutustelu 1 01.12.2007 05:36
O: Toyota tupla joint Hippo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 07.03.2007 20:50
m: chevyn tupla tankit avolavan O/M/V Muut 2 28.09.2005 11:41
toyotan tupla murros jami63 Tekniikka & Jutustelu 3 02.11.2004 11:10


Sivu luotu: 10:39 (GMT +2).