![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Taas orbitrol 4-pyöräohjaussovellusPihatraktoriin tekeillä 4-pyöräohjaus yhdellä Sampo rosenlewin orbitrollilla. Taka-akseli hieman kiikkuva. Suht tasaisen ohjausken saamiseksi, onko ainoa järkevä vaihtoehto pistää sylinteri rungolle pitkittäin ja L-raudoilla liike etu ja taka-akseleille? Onnistusko joku sovellus, jolla sais molempiin päihin sylinterit. Kysymys siis, miten saa jaettua virtauksen tasaiseksi etu ja taka akselin välillä ? Molemmissa päissä T4 transporterin etunavat, joten liikeradat tulee aikalailla symmetrisiksi. tarkotuksena laittaa yks isompi pumppu, josta otetaan myös ohjauksen öljyt. Romuista kuvaa tuolla. http://lh5.ggpht.com/_v2Fe1g2x55g/TO...MRCA/Sampo.jpg
Viimeksi muokannut tonic : 20.11.2010 11:48 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
kuten tuolla ostopalstalla ni virtauksenjako moottorilla pitäis onnistua, eli periaatteessa kaksi pumppua joihin öljy tulee yhdestä ja jakautuu kahteen osaan joka kierroksella samassa suhteessa pumput siis on samalla akselilla joten virtausten pitäisi pysyä samana kokoajan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kytkemällä sylinterit sarjaan saat teoriassa tuon aikaan,tosin pitää tiivisteet olla viimeisen päälle kunnossa,muuten muuttuu sylinterien keskinäinen asento.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
ei onnistu kääntyy aina ensin se puoli joka helpommin kääntyy eli suoraa ajo voipi olla mielenkiintoista
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#5
|
|||
|
|||
![]() Kustannukset?
Mistäs tollasta virtauksenjakomoottoria löytäs käytettynä? tai halvalla.
Pitää vaan saada pyörät paikalleen ensin, niin näkee liikeradat ja saa laskskeltua nippeleiden kokoja. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Miten se sarjaan kytketyssä pystyy muka noin liikkumaan?Kun ensimmäiselle,vaikka etusylinterille,tulee öljy orbilta ja sylinteristä lähtevä paluuöljy menee takasylinterin halutulle puolelle,josta taas paluuöljy orbille.Eli se öljymäärä joka etusylinteriltä lähtee,käyttää takasylinteriä.
Minun ymmärryksellä ilman tiivistevikaa ei sylinterit voi liikkua eri tahtiin. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
äkkiä mietittynä vois kyllä toimiakki
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
AIVAN!!! ![]() Sain Käsiini kaaviot kolmesta erilaisesta Sovelluksesta, jota käytetään esim kaivinkoneissa, jonka merkki on JXX. En kerro merkkiä =) Kaavioissa kiinteä 4ws, 4ws lukittavalla kakkosakselilla ja 4ws rapuohjauksella. Ja yksinkertaisin niistä kiinteä 4ws, joka mulle tulee, on kaksi sarjaankytkettyä sylinteriä. Sylinterien välillä on tasausventtiili, josta ilmeisesti huolloissa korjataan mahdolliset heitot. venttiili auki. pyörien suuntaus ja venttiili kiinni. Rapuohjaus tarvii läpityöntävät sylkyt+lukkoventtiilit. Siihen mulla ei ole tarvetta. Nyt pitäis sitten Löytää oikeat kaksitoimi sylinterit Danfoss osp-80 150-001 perään. -Identtiset, -160mm iskua ja tavoitteena riittävän nopea ja kuitenkin kevyt ohjaus. Mielestäni pihakoneessa, joka kulkee max 40kmh ~ 4 kierrosta laidasta laitaan olis hyvä. 600kg nostovoima haussa, eli etuakselilla saattas olla noin tonni painoa pahimmillaan. Jaksaako Toyota camryn omalla pumpulla käyttää tollasta orbia? Sain kyllä orbin mukaan virtauksen jakoventtiilin, jolla ryöstetään orbille pääpumpulta öljyt. Ajattelin laittaa vaan yhden isomman pumpun, jolla hoidetaan etukauha, ohjaus ja mahd.työkoneen lisähydrauliikka. Öljytila ei ole oleellinen, saapahan perään painoa, jos öljyä tulee es. 60 ltr. Kellään tollasta pakettia olemassaan missään? mitä kokoa kannattas sylinteriin laittaa. Pieni on nopea, mutta samalla heikko.... Viimeksi muokannut tonic : 06.12.2010 19:12 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Orjasylinteri
Hoituu kahdella tavallisella sylinterillä, ku toisen tilavuus on toisen männänvarren tilavuuden verran pienempi.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Mielenkiintoista! Tästä samasta aiheesta on jo aiemminkin ollut juttua, kun kyselin miten teen nelipyöräohjaukseen rapuohjauksen (edelleen toteuttamatta). Noi kaikki lisähilppeet on pirun kalliita... Orbitrol on vain aika kranttu öljymäärälle, joten jos laitat kahdella sylinterillä niin tulee aika hidas ohjaus. Suosittelisin yksinkertaisuudessaan yhtaä pitkittäistä sylinteriä, josta mekaaniset vivut. Se on helpoin. Toisaalta, jos jaksaa väkertää niin rapuohjaus lumikoneessa on pop. Saa puskettua pienelläkin koneella ja kapealla levyllä paljon lunta ja leveästi! TT PS. Olisko toi JXX:n kaavio jostakin saatavana? Ottaisin opikseni tai koettaisin oivaltaa, miten tehdä köyhän miehen rapuohjaus. |
#11
|
|||
|
|||
![]() hidas?
Sarjan kytkennässä kaiketi nopeus on sama, kun yhdellä sylinterillä?
Kytkennässä, jonka teen, Etu ja takapään sylinterit on suoralla putkella kiinni toisissaan varrenpuolelta. (välissä se balanssiventtiili, josta aika ajoin saa käännettyä pyörät suoraan, jos sylkyissä sisäistä vuotoa). Eli tilavuudetkin on samat. kun rattia kääntää ja öljy menee orbilta etusylinterin männän taakse, mäntä liikkuu. Varren puoleinen öljy virtaa suoraan takapään sylinterin varren puolelle ja kääntää sitä vastakkaiseen suuntaan. Toiseen suuntaan kääntäen orbi painaa öljyn takasylinterin männänpuolelle ja varrenpuolen öljy kääntää etupäätä. Ilmatussa systeemissä vastukset oikealle ja vasemmalle samat ja väljyyttä ei pitäs olla. Toki sylinterit pitää olla kunnossa, mutta kai ne pitäs olla muutenkin. Mulla koneen mitat alkaa olemaan selvillä. Akseliväliä noin 185 ja leveys 148 Kauha ja puskulevy noin 165 ----> en usko, että mun käytössä saisin rapuohjauksella osiin sijoitetulle rahalle vastinetta. Mielummin tässävaiheessa pistän ne pumppuun ja 1-vipuohjaukseen sähkönapilla, niin saa teleskooppipuominkin. Rapuohjaus on ainakin kaavioissani läpityöntävillä sylkyillä, koska ne"väliöljyn" tilavuudet pitää olla samat. Jos kääntääkin hanikasta toisen pään ohjauksen ristiin, niin sitten tavallisilla sylkyillä yhdistyy männänpuoli varren puoleen ja se ei pelitä kunnolla tilavuuserojen vuoksi. Nyt vaivaa tuolla ylläolevat asiat, mikä pumppu olis hyvä kiinteä asenteinen sais olla ja lisäksi laaja kierrosalue, kerran kiinni 1.8TD koneessa ja pitäis antaa kunnon paineet myös lähes tyhjäkäynnillä. ja halpakin vielä.) ja minkäkokoiset sylkyt pitäis laittaa orbiin.. Kuka niitä oli hyvä laskemaan? Viimeksi muokannut tonic : 07.12.2010 12:11 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Orbitrol+sylinteri | PL | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 19.11.2010 15:47 |
Ostetaan Orbitrol 4-pyöräohjaus | tonic | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.11.2010 23:43 |
ei vittu p...le taas eläköön hurraa..jipii..KHO päätös taas | toyota4x4 | Chit-Chat | 4 | 02.03.2010 17:37 |
Orbitrol | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2010 21:21 |
Ostetaan Orbitrol | härdelli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 07.04.2009 16:19 |