![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() skoottereistaAloitetaanpas topic, jossa käsitellään skoottereiden tekniikkaa, korjaamista, varaosien hankintaa, ongelmatilanteita jne. Tuli hankittua tenavalle Hyosung sf50 merkkinen kiinanihme ja sitä pitäisi talven aikana hieman kunnostella. Sinänsä nuo on aika yksinkertaisia kapistuksia mutta omat omituisuutensa niissäkin on. Netissä on skobista paljonkin keskustelua mutta ne ovat lähinnä teinipoikien viritysjuttuja. Eli tässä topicissa voisi jutella skobien korjaamisesta ja muustakin asiaan liittyvästä. Hyviä linkkejä alan sivuille saa myös laitella näkyviin. Sivusto www.skootterini.com osui itselle ensiksi silmiin, sieltä löytyy tietopankin kautta ohjeita perushuoltoon.
__________________
Tumpula Racing Team |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla on paljon keskustelua mopoista-moottoripyöriin.
http://www.motot.net/forum/ |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Serkku purki tuollaisen kiinan skootterin atomeiksi. Itsekin pari sellaista omistaneena hieman katselin miten sen runko on hitsattu. Oli se kyllä aikamoinen esitys. Ei ois kyllä tullut sen jälkeen mieleen että lähdempä kiinan skootterilla ajaan tuonne liikenteeseen. Se hitsaus jälki oli vielä huonompaa mitä itse hitsaan ja se ei todellakaan ole mitään kovin kehuttavaa. En tie onko nuokin yksilöitä. Omat kiinan ihmeet olin hävittänyt. Toisaalta kiinan mönkijöissä kun rungot on esillä niin ei niissä ainakaan ole jäljestä mitään sanomista. Näyttävät ihan siistille.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tarvii tota omaa purkaa sen verran, että näkee rungon kunnon. Toisaalta esim. penkin alla "konetilassa" työnjälki on todella asiallista. Komponenttien laatu tietysti voi olla mitä tahansa.
Sen tuossa ehdin huomata, että kaikki pultit on ihan halpiskamaa. Sitä mukaan kun niitä saa irti niin suoraan roskikseen ja uutta tilalle.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 09.01.2012 19:31 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä oli Hyosungin kevari enkä ihan heti lähtisi vertaamaan mihinkään kiinanhalpatuontivehkeisiin. Sanoisin että laatu oli näiden parempien merkkien luokkaa. Oma tieliikennemönkkäri on kiinanihme enkä puhuisi siitä mitään saman päivän aikana. Tiedä sitten miten näitten skootterien kanssa on asia.
Hyosung on korealainen firma. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ilmankos poislukien noi pultit ja mutterit tuntui ihan asialliselta peliltä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
||||
|
||||
![]()
www.easyparts.com
Tuolta löytyy joihinkin laitteisiin osia, klikkaamalla isänmaanlippua oikealta muuttaa sivut suomeksi. Toimii , voi maksaa verkkopankista ja samoin takuu.. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Jokainen laiva rakennetaan jonkun ison luokituslaitoksen (DNV, BV, L'loyds jne) sääntöjen mukaan ja noissa sääntökirjoissa on hirmuisesti vaatimuksia esim. rungon osalta. Ja luokituslaitoksen tarkastaja tietysti hyväksyy kaikki tehnyt työt, käytetyt materiaalit, työmenetelmät jne. Joissain paikoissa sallitaan katkohitsit mutta ei tietenkään tärkeissä kantavissa rakenteissa. Kevyitä sisäseiniä ja muita vastaavia voidaan hitsailla katkohitsillä. Meni vähän kauas skoottereista mutta haitanneeko tuo mitään...... ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tuli purettua skootterista katteita pois, aika homma sekin kun lähes kaikki ruuvit & pultit oli jämähtänyt. Löytyi alkukäyrään liitetty kuvan mukainen ihme vekotin. Alkukäyrässä on haara, sitten joku metallinen pieni mokkula, sitten lyhyt letku ja joku ihme liitin, sitten isompi omituinen pallukka josta letku jatkuu vielä etukatteiden alle. Enempää en kerinnyt tänään purkaa, niin ei tiedä mitä tuolla loppupäässä on.
Tehtaan alkuperäisessä huoltomanuaalissa moista härveliä ei mainita, eli liittyisikö tämä jotenkin tehojen alentamiseen ? Vai voiko olla joku saastepäästöihin liittyvä viritys ? Tuskin tuolla äänenvaimennuksen kanssa on tekemistä, luultavasti ? Onko kenelläkään tietoa mikä tuo systeemi on ? Otin meinaan ja tulppasin sen pois käytöstä. Oli tuo ensimmäinen letku palanut puhki ja tuo kuvassa irrallaan oleva liitos oli osittain irti, sitä oli joku koittanut korjata sikamassalla ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
||||
|
||||
![]()
saaste viritelmiä ovat
voi rapsia pois virkavallan mielipidettä en tähän tiedä että saako poistaa |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tiedosta kiittäen.
Tuli laitettua tuon ekan letkun paikalle pätkä oliskohan ollut auton lämppärin letkua, jonka toinen pää on tulpattu pultilla. Varsinainen viritys ![]() Tuli mieleen, että kestääköhän se letku sittenkään tarpeeksi kuumuutta ? Vaikkei sen läpi pakokaasuja menekään niin kyllä tuo sivuhaaran putki aika lailla kuumenee. Tarvii varmaan hitsata siihen putkeen joku tulppa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Aiheeseen liittyen sen verran, että kurvailin viime keväästä syksyyn Solifer Speedin tarroja kantavalla skootterilla, joka oli kuitenkin Baotianin tehtaalta lähtöisin.
Kaikki osat mitkä on muovia tai kumia kuten katteet tai letkut, porsi siitä vehkeestä. Varsinkin kaikki kumiletkut hajos muruiksi kun vähänkään koski. Sähkövikaakin oli vaikka kuinka. Moottori kyllä kesti, mikä itseä hämmästytti. Kun vaihtoi variaattorin rullat vähän kevyempiin, kulki se ihan mukavasti tämmöinen 90kg saimaannorppa selässään. Etujarrussa joku "abs" systeemi olevinaan, joka kuitenkin enemmänkin vatkasi kun toimi: vaarallinen. No, ilmaiseksi kun sai niin otin riesaksi. En kyllä ton kokemuksen kautta uskaltais omalle lapselle antaa ajoon.
__________________
[ ][ ]=TOYOTA=[ ][ ] |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Eilen purkailin Hyosungista katteita pois ja näkymä yllätti positiivisesti. Runko ja hitsaukset on ihan hyvälaatuisen näköisiä. Kaikki asennukset on tehty huolellisesti ja kaiken kaikkiaan työn jälki on siistiä. Hiukan ihmettelin kun skoba on niin pirun painava mutta syykin selvisi, rungossa on paljon rautaa.
Pientä sanomistakin toki löytyy: - pultit ja ruuvit on vähän sitä sun tätä. Tosin kyllähän kaikki pultit jumiutuu aikanaan. - tuo saastehärpätin oli tullut tiensä päähän, kumi on kestänyt 6 vuotta / 16000 km, mikä toisaalta on ihan hyvä suoritus. - kaasuttimessa ilmaruuvi on jumiutunut paikoilleen ja sen takia ruuvin kanta on murjottu rikki. Kaasari on siis "vakiosäädöissä" ![]() - ei sinänsä skootterin vika mutta varaosien saanti on vähän ongelmallista. Maahantuojan kautta saa ihan kaiken mutta hinnat ovat aivan älyttömät (esim. variaattorin hihna 50 e). Tarvikeosia on saatavilla mutta valikoima on rajallinen.
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Meillä on 2 kpl kiinan keksintöjä ajossa likoilla ja eteenpäin kulkee ni se riittää. Saattaa olla saumat kuraa ja vampula muutenkin mutta toimii ja jarrutkin jarruttaa. Jincheng Sudoku JC50QT-20 ja toinen Jincheng JC Hartet 50. Jälkimmäinen teppuili uudesta asti ja rajoitin piuha poikki ni rupes kulkee ja vääntää. Loppunopeus kuitenkin "vain" 60km/h tuolla kikalla eli olkoot noin kun kerran nyt kulkee ja vääntää. Tää Sudoku kulkee ihan tehdas asetuksilla saman eli 60km/h ja vääntökin kohdallaan alusta asti. Eli vääntöä ei ole tai jotain käynti/kulku ongelmia muutenkin näissä mutta huolletaan ja hoivataan ni toimii. Melkosesti on pitäny touhuta näitten kanssa kun muutama muukin sukulainen päästelee skoottereilla ni joskus niihinkin tulee probleemia ja sit tutkitaan. Eritoten Solifer on purettu muttereiks mutta ihan samaa kauraa kaikki Kiinan keksinnöt.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan joku pulannut näiden 2-tahtisten kansssa enempi, pientä ongelmanpoikasta olisi.
Kyseessä on kolmatta kesää ajossa oleva Keeway RY2 ja on mittarissa vähän reilut 3000 km. Täysin ongelmitta on toiminut tähän asti mutta nyt on alkanut sammuttamisen jälkeen tiputella kaasarin ylivuotoletkusta arviolta 5-10 tippaa bensaa maahan. Lähtee käyntiin ja käy & vetää ihan normisti mutta kiusallinen vika tuo tiputtelu, autotalli haisee koko ajan bensalta ![]() Ilmeisesti kohokammio täyttyy liikaa, voisko olla roska kohon venttiilissä. Onkohan tuollainen tiputtelu "normaalia" näille 2-tahtikoneille ? Käytin vehjettä takuuhuollossa vian takia mutta kuulemma "aina nää haisee bensalta".
__________________
Tumpula Racing Team |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Eikai tollanen taputtelu normaalia oo , kaasari vaan irti ja putsaus
![]()
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Onko siä bensan tuloletkussa kaasarille mitään suodatinta ? Jos ei niin laita sellanen siihen vielä.
Pari linkkiä vielä lisäksi http://www.mc-scatter.com http://www.janikaasalainen.fi Noita honda mankeja tullut muutama omistettua ja seuraava pitäisi hakee jahka saan hiukan ylimääräistä rahaa, mukava näprätä tollasia pikkujuttuja ![]() ![]()
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Ei nyt skoottereihin liity, mut ostin poitsulle hienon kiinan ihme mopon kun halvalla sai.
![]() Aito Kinroad. Nimikin jo kertoo että se on luotu kulkemaan ![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.wandamotor.fi/magneeton-pohja-p-52.html |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Näitä ja nuita oikeita merkkejä korjailleena voin todeta että kaikki nämä sangjongit hyosungit,soliferit,fudet yms.. on samaa paskaa oli valmistus maa mikä tahansa...
Onha nuo nyt aiva helvetin rumiakin. Eikä voi laatua verrata edes samana päivänä.. Yamhaan, aprialaan yms.. Tuo Hegulin irrottama osa on juurikin se pakokaasun kierrätys hässäkkä.. vaikuttaa muuten mopon kulkuun 10km/H..lisäävästi Nämä 4-tahti koneet on iha hyviä siinä mielessä että toimivat vaikka seokset ja sytytykset on vähä perseellee ![]() |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Meillä on puolenkymmentä vuotta ollut Piaggio Fly50. Senkin tyyppikilvessä lukee made in china, mutta on se kestänyt ajella. Ei ole kumiosia eikä oikeastaan mitään tarvinnut rassata. Maksoi uutena muistaakseni 1500€. Tässä on sama moottori ja voimansiirto kuin vespan 50 kuutioisessa eli taitaa olla pikku-Vespakin kiinassa kasattu
![]()
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Piaggio ei kuulu näihin halppiksiin.. Eiks piaggio tuu italiasta...
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Perinteikäs merkkihän se on, mutta tuleeko se euroopasta jos siinä lukee kiina...
![]()
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |