Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.10.2010, 21:22
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Akujen kytkennästä


Miten pitää kytkeä latausjärjestelmään ylimääreinen akku joka latautuisi ajonaikana ja josta otetaan virtaa kun auto on parkissa.
Eli varmistetaan että auto saadaan käyntiin eikä virtoja päällekytkiessä tule mitään kaapelivaurioita vaikka tämä lisälaitte akku olisi kokonaan tyhjä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.10.2010, 21:30
komu komu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.03.05
Sijainti: Loimaa
Viestit: 205
Perusasetus

Veneissä on ainakin jokin Boxi jolla lataus jaetaan moottorin ja vapaa-ajan akulle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.10.2010, 21:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Laita toinen laturi ja tee siitä kokonaan erillinen järjestelmä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.10.2010, 21:40
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Vähän tilaa yhdellekkin laturille ja nuo boxit on juuttaan kalliita,purkamisen voi varmaan estää ihan diodilla mutta huolettaa että jos lisäakku on ihan tyhjä ja kytkee muut virrat päälle jossain sulaa jotain
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.10.2010, 22:13
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Päävirtakytkimellä. Halpa, ei vie tilaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.10.2010, 22:30
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Tuollaista hiplasin jossain tarvikekaupassa päivänä eräänä...: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2472
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2010, 22:59
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

http://motonet.fi/motonet/tuotteet/386514/0

Motonetistä löytyy tommonen. Ainut huono puoli tuossa on se että kun toinen akku hyyty tietyn jännitteen alle niin tuota ei saa enään kytkeytymään muutakun laittamalla akkulaturin kiinni. Tuo "pakko-ohjauskaan" ei silloin toimi.

EDIT: Tuon lisäks tietty kun laittais pääkytkimen a-b väliin niin että kun akku on tyhjä niin saa ohitettua tuon älyn.

Viimeksi muokannut samisami2 : 29.10.2010 23:02
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.10.2010, 23:06
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Tuossa myös yks vaihtoehto.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=491
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.10.2010, 23:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Nuo on kaikki tommosia 60-70e bokseja ja tuo pitäis minusta pystyä hoitamaan muutamalla diodilla jotka maksaa joitain senttejä kappale.tuo päävirtakytkin , mitätapahtuu jos lisä akku on tyhjä ja kääntää virrat päälle
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.10.2010, 23:21
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 971
Perusasetus

moi!

eikös tohon riitä rele, esim: http://thumbs1.ebaystatic.com/m/mpTV...mq378w/140.jpg

joka kytketään yksinkertaisesti näin:
http://www.freewebs.com/carawagon/Sp...arge_relay.gif

Halpa-ja-hyvä: mulla ollut monta vuotta veneessä käytössä ja hyvin on toiminut!

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.10.2010, 23:31
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tämä on varmaan se mitä hain ,kiitosta ja ylistystä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.10.2010, 06:42
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Mulla oli pitkään diodilla. Hyvin toimi.
Jos tuohon releen kytkentään vertaa niin diodi tulee releen paikalle, mutta akut on toisin päin. Ja ilman sulakkeita.

Eli laturilta hupiakulle -> diodin anodille -> katodilta starttiakulle. Jos nyt hupiakku menee ihan tyhjäksi niin auto käynnistettäessä suurin virta on laturin maksimivirta. Suoraa piuhaa pitkin. starttiakun ollessa tyhjä tarvitaan diodin kestoa. Diodin kun mitoittaa laturin mukaan niin mikään ei hajoa. Mulla oli joku 70-100 ampeerin schottky diodi. Pieni kynnysjännite niin haittaa vähemmän toimintaa. Ei ihan senteillä saa mutta toimii.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.10.2010, 11:22
BerttaMikke BerttaMikke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.09.08
Sijainti: Oulu
Viestit: 102
Perusasetus

Mites tuo releen nro 86 johto ? Luhee thin wire to no charege light. Mikä johto on joka ei mene latausvalolle ?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.10.2010, 11:27
diakka diakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

tuo päävirtakytkimellä toteutettu on helpoin ja halvin varmaan,tosin siinä on omahommansa nousta konepellin alle vääntämään virrat pois ja päälle ,ellei vedä kojetaululle akun piuhoja.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.10.2010, 14:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Cool

Mulle tulossa hupiakku invertterin takia. Otin kokeeksi w123 Mersusta n. 100 ah akun hupiakuksi ja auton keulilla on kaksi 70 ah akkua auton omasta takaa. Tuli päävirtakytkin, jolla saa valita miltä akuilta menee virta invertterille ja jos on enempi kuormaa, niin jätän auton käyntiin ja valitsen kaikki akut.

Meinasin jos keväällä tekisi aurinkennosysteemin, joka lataisi hupiakkua ja siihen omat latauksensäätimensä.

Jöötimpää latausta saisi sitten auton omalla laturilla.

Tällä systeemillä ja 3000 w invertterillä pystyn käyttämään ihan kivasti 1500 wattista pientä halpiskompressoria, sitää pyörittäen invertterin mittari näyttää jotain 140 ampeerin virtoja ja jännitekin on ihan ok vielä.

Invertterille tulee vähintää 100 neliötä kaapelipinta-alaa kun on 50 neliön kaapelit auton omilta akuilta ja lähempää olevalta hupiakulta. Harkitsen myös hupiakulta paksumpia 70 neliön kaapeleita.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.10.2010, 17:28
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Nuo on kaikki tommosia 60-70e bokseja ja tuo pitäis minusta pystyä hoitamaan muutamalla diodilla jotka maksaa joitain senttejä kappale.tuo päävirtakytkin , mitätapahtuu jos lisä akku on tyhjä ja kääntää virrat päälle
Sama mitä tapahtuu apuvirtaa antaessakin.

Semmonen boksi olis ihanteellinen missä olisi säädettävä hälytys ja jännitekatkaisu vielä samassa.Töissä on yhdessä käytetty tuota vastaavaa kun motonetin relekin ja joissain on tehty ihan tavallisella releellä akkujen yhdistys. Releelle ohjaus tulee sitten jostain auton omista sähköistä kun auto käy.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
24 v vinssin kytkennästä??! trail76 Tekniikka & Jutustelu 12 14.01.2006 22:06


Sivu luotu: 01:15 (GMT +2).