![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Akselilukon toimintaperiaateIltaa ! Haaveilen akselilukkoa Nivaan ja tekijäkin saattaisi olla tiedossa mutta ongelma on seuraavanlainen : Olen nähnyt valokuvia lukoista joissa on siirtohaarukka vaihteistojen tapaan. Tätä siirtohaarukkaa käytetään sitten kuvien perusteella joko vaijerin sähkön tai paineilman avulla.Mitä tämä siirtohaarukka siirtää lukon kytkemiseksi ? Eli olisiko jollakulla periaatepiirustusta tai jopa räjäytyskuvaa jonkun oikean maasturin akselilukosta ? Kiitos ! Nyypi Kurikasta
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite tekemisestäki on moni puhunu, mutta ei oo viä kuvia näkyny...
Paitsi kemppilukosta, mutta se ei ole kytkettävä, kuin kerran. Nivamiehet palstalla vois kertoa löytyykö mitä valmiita lukkoja ja mistä. Lukon toimintaperiaatteesa saa paremman kuvan kun kattelet linkin osumia: http://www.google.fi/images?hl=fi&q=...og&sa=N&tab=wi |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Toinen vetoakseleista lukitaan tasauspyörästön kuoreen, jolloin vetoakselit pyörii aina samaa nopeutta lautaspyörän kanssa.
Alkuperäislukoissa toisessa vetarissa pitkä poori, jossa siirtohaarukka liikuttaa lukkoholkkia. Holkin päässä hampaat jotka vastaavat tasauspyörästön kyljessä oleviin hampaisiin. Arb:n paineilmalukossa sama homma on tehty tasauspyörästön sisällä lukitsemalla poskiratas kuoreen.
__________________
Harbor Cruisers |
#4
|
||||
|
||||
![]() Siinä on oikeen räjäytyskuva vähän kärsineestä toyotan lukosta. Vasemmalla tasauspyörästön pääty, oikealla lukkoholkki. Ja arbbi osina. Suurin osa on tasauspyörästön kuori, jossa näkyy musta lukitseva holkki. Pohjalla näkyy hampaat. Oikealla puolella näkyy toisessa poskirattaassa lukkohampaat johon lukkoholkki pyydettäessä osuu.
__________________
Harbor Cruisers |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Junnikkalalta Oulusta on joskus saanu Ladaan lukkoja ja varmaan saa vieläkin, ei vaan tänään toimi sivut.
http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/hinnasto.htm Lainaa: Lada 5,1 perävälitys……………………….500,00 Ladan lukko………………………………..600,00 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
huhujen mukaan joku fiatin kitkalukko kävis nivan perään mutta ei oo varmaa tietoa
__________________
2X suzuki sj410 -83 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Muutama kuva jos apua.. Karkasun kanssa kannattaa olla tarkkana ps. repullisen noita osia teettänyt
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Hei !
Erittäin paljon kiitoksia hyvistä linkeistä.Baxxter räjäytti tajuntani erittäin hyvällä toimintaselostuksella...vieläkin keräilen aivonpaloja lattialta ! Mutta nyt offi-osku lisää tietoa, mittoja , missä teetit osia,onko vakiovetareihin vain jatkettu pooria? Eikö haljennutta holkkia voi tehdä pidempänä/kasvattaa halkaisijaa ? Näin aluksi...? LISÄÄ KUVIA! (Tein jakiksen välitystä puolitoista vuotta, kun kukaan ei tiennyt mitään.Kun sain sen valmiiksi ,totesin että oli helppo nakki kun vain olisi ollut ennemmin neuvojia.Nyt olisi mukava päästä joutuisammin liikkeelle! Kiitoksia! Nyypi Kurikasta |
#9
|
|||
|
|||
![]() Akselilukosta vielä-Offi-oskuuu !
Ehtoja !
Olisiko Oskulla ollut lisäinfoa lukkoasiaan...? Nyypi Kurikasta |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Naapurimaasta saa ostaa kaupasta.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Joo en ole huomannut lukasta tätä.. Ei ole enään noita osia, kun myin pois.. Ja osat teetetty tutun sorvaamon kautta jossain. Suzukiin ei mahtunut isompi halkaisijaista.
__________________
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Märkäkytkin lukoksi.
Näkyy olevan joissain traktorin etuperissä vaihtoehtona tollanen märkäkytkinlukko.
Jos on talenttia ja vehkeitä alkaa lukkoja tekemään omalla pajalla, tossa olis jotain mitä kokeilla. Olis vaan aika ässä homma kun vois periaatteessa pedaalilla lyödä lukkoa kehiin kesken tilanteen hidastelematta ja pelkäämättä tollasta sulkasatoa kun tossa tojon palalukossa aikasemmin oli esitetty. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Viiat..Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Iltaa !
Ensiksi kiitoksia tähänastisista neuvoista.Itsellä ei ole vehkeitä eikä juuri mitään käsitystä koneistustöistä,tarkoitus olisi neuvoa tekijää akselilukon rakenteesta ( josta on nyt hyviä kuvia tässä topicissa ! ) Haen tässä nimenomaan kytkettävää 100 % lukkoa, koska hirvittää ajatuskin Nivasta Saharoilla ja esim. kitkalukolla...Lisäksi isot pojat on kertoneet että ne kitkalukot luistaa kumminkin pahassa paikassa, tiedä sitten ? Olisikohan mahdollista muokata Nivan jakolaatikon sisällä olevaa keskitasauspyörästönlukkoa perään sopivaksi ? |
#15
|
|||
|
|||
![]() vähän tarkennusta.
Toi märkäkytkinhomma ei tosiaan ollu mikään lsd
vaan ulkopuolisella vivustolla tai hytkikalla kytkettävä juttu. Ainakin carraron akseleissa sellasta on tarjolla. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vnt ahdin, toimintaperiaate yms. | jkholma | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 10.02.2009 07:08 |