Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.09.2010, 22:01
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Akselilukon toimintaperiaate


Iltaa !
Haaveilen akselilukkoa Nivaan ja tekijäkin saattaisi olla tiedossa mutta ongelma on seuraavanlainen : Olen nähnyt valokuvia lukoista joissa on siirtohaarukka vaihteistojen tapaan. Tätä siirtohaarukkaa käytetään sitten kuvien perusteella joko vaijerin sähkön tai paineilman avulla.Mitä tämä siirtohaarukka siirtää lukon kytkemiseksi ? Eli olisiko jollakulla periaatepiirustusta tai jopa räjäytyskuvaa jonkun oikean maasturin akselilukosta ?

Kiitos !
Nyypi Kurikasta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2010, 22:06
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.944
Perusasetus

Ite tekemisestäki on moni puhunu, mutta ei oo viä kuvia näkyny...
Paitsi kemppilukosta, mutta se ei ole kytkettävä, kuin kerran.

Nivamiehet palstalla vois kertoa löytyykö mitä valmiita lukkoja ja mistä.

Lukon toimintaperiaatteesa saa paremman kuvan kun kattelet linkin osumia:

http://www.google.fi/images?hl=fi&q=...og&sa=N&tab=wi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2010, 22:06
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Toinen vetoakseleista lukitaan tasauspyörästön kuoreen, jolloin vetoakselit pyörii aina samaa nopeutta lautaspyörän kanssa.
Alkuperäislukoissa toisessa vetarissa pitkä poori, jossa siirtohaarukka liikuttaa lukkoholkkia. Holkin päässä hampaat jotka vastaavat tasauspyörästön kyljessä oleviin hampaisiin. Arb:n paineilmalukossa sama homma on tehty tasauspyörästön sisällä lukitsemalla poskiratas kuoreen.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.09.2010, 22:13
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus


Siinä on oikeen räjäytyskuva vähän kärsineestä toyotan lukosta. Vasemmalla tasauspyörästön pääty, oikealla lukkoholkki.

Ja arbbi osina. Suurin osa on tasauspyörästön kuori, jossa näkyy musta lukitseva holkki. Pohjalla näkyy hampaat. Oikealla puolella näkyy toisessa poskirattaassa lukkohampaat johon lukkoholkki pyydettäessä osuu.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.09.2010, 22:15
psk123 psk123 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 496
Perusasetus

Junnikkalalta Oulusta on joskus saanu Ladaan lukkoja ja varmaan saa vieläkin, ei vaan tänään toimi sivut.
http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/hinnasto.htm


Lainaa:
Lada 5,1 perävälitys……………………….500,00
Ladan lukko………………………………..600,00
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.09.2010, 16:23
Tuoppo:n Avatar
Tuoppo Tuoppo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Lehmäjoki
Viestit: 509
Perusasetus

huhujen mukaan joku fiatin kitkalukko kävis nivan perään mutta ei oo varmaa tietoa
__________________
2X suzuki sj410 -83
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.09.2010, 16:34
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus















Muutama kuva jos apua.. Karkasun kanssa kannattaa olla tarkkana ps. repullisen noita osia teettänyt
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.09.2010, 22:02
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hei !

Erittäin paljon kiitoksia hyvistä linkeistä.Baxxter räjäytti tajuntani erittäin hyvällä toimintaselostuksella...vieläkin keräilen aivonpaloja lattialta ! Mutta nyt offi-osku lisää tietoa, mittoja , missä teetit osia,onko vakiovetareihin vain jatkettu pooria?
Eikö haljennutta holkkia voi tehdä pidempänä/kasvattaa halkaisijaa ? Näin aluksi...?
LISÄÄ KUVIA! (Tein jakiksen välitystä puolitoista vuotta, kun kukaan ei tiennyt mitään.Kun sain sen valmiiksi ,totesin että oli helppo nakki kun vain olisi ollut ennemmin neuvojia.Nyt olisi mukava päästä joutuisammin liikkeelle!

Kiitoksia!
Nyypi Kurikasta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.09.2010, 21:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Akselilukosta vielä-Offi-oskuuu !


Ehtoja !

Olisiko Oskulla ollut lisäinfoa lukkoasiaan...?

Nyypi Kurikasta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.09.2010, 21:09
uokki uokki ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 04.09.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 745
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ehtoja !

Olisiko Oskulla ollut lisäinfoa lukkoasiaan...?

Nyypi Kurikasta
Naapurimaasta saa ostaa kaupasta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.09.2010, 19:54
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Joo en ole huomannut lukasta tätä.. Ei ole enään noita osia, kun myin pois.. Ja osat teetetty tutun sorvaamon kautta jossain. Suzukiin ei mahtunut isompi halkaisijaista.
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.09.2010, 18:16
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Märkäkytkin lukoksi.


Näkyy olevan joissain traktorin etuperissä vaihtoehtona tollanen märkäkytkinlukko.
Jos on talenttia ja vehkeitä alkaa lukkoja tekemään omalla pajalla, tossa olis jotain mitä kokeilla.
Olis vaan aika ässä homma kun vois periaatteessa pedaalilla lyödä lukkoa kehiin kesken tilanteen
hidastelematta ja pelkäämättä tollasta sulkasatoa kun tossa tojon palalukossa aikasemmin
oli esitetty.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.09.2010, 21:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Viiat..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Näkyy olevan joissain traktorin etuperissä vaihtoehtona tollanen märkäkytkinlukko.
Jos on talenttia ja vehkeitä alkaa lukkoja tekemään omalla pajalla, tossa olis jotain mitä kokeilla.
Olis vaan aika ässä homma kun vois periaatteessa pedaalilla lyödä lukkoa kehiin kesken tilanteen
hidastelematta ja pelkäämättä tollasta sulkasatoa kun tossa tojon palalukossa aikasemmin
oli esitetty.
Aikoinaan mirafiorin kitkalukkoa sovittelivat latan axeliin ja ootkos muuten kattonu hiluksin/hiasen periin? Siäl on se LSD eli luiston rajoitin eli kitkalukko. Ralliautoissakin käytetään tojotan periä juurikin sen lukon takia.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.09.2010, 22:01
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Iltaa !
Ensiksi kiitoksia tähänastisista neuvoista.Itsellä ei ole vehkeitä eikä juuri mitään käsitystä koneistustöistä,tarkoitus olisi neuvoa tekijää akselilukon rakenteesta ( josta on nyt hyviä kuvia tässä topicissa ! ) Haen tässä nimenomaan kytkettävää 100 % lukkoa, koska hirvittää ajatuskin Nivasta Saharoilla ja esim. kitkalukolla...Lisäksi isot pojat on kertoneet että ne kitkalukot luistaa kumminkin pahassa paikassa, tiedä sitten ? Olisikohan mahdollista muokata Nivan jakolaatikon sisällä olevaa keskitasauspyörästönlukkoa perään sopivaksi ?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.09.2010, 19:55
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

vähän tarkennusta.


Toi märkäkytkinhomma ei tosiaan ollu mikään lsd
vaan ulkopuolisella vivustolla tai hytkikalla kytkettävä juttu.
Ainakin carraron akseleissa sellasta on tarjolla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vnt ahdin, toimintaperiaate yms. jkholma Tekniikka & Jutustelu 22 10.02.2009 07:08


Sivu luotu: 07:39 (GMT +2).