![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() HJ-61 JarrupulmaKopsataan tännekin: Eli kaverilla alkoi HJ-61:sen (tais olla -89) takajarru juonimaan,jumii päälle.Tilanteen ollessa päällä ei käsijarruvipu liiku rummulla juuri lainkaan vaikka onkin ns. nolla-asennossa,ilmausruuvista löysäsin ettei vaan jäisi nestepaine sylinteriin,ei ollut siitäkään apua. Purin kertaalleen koko keksinnön ja katsoin että kaikki osat suunnilleen liikkuu ja on ehjiä(vaikutti että osat oli kaikki uusittu aika vasta),kasasin ja säädin niin että ottaa käsijarrut tasaiseen.Tässä vaiheessa kaikki toimii kuten pitää,ei hiihdä,ottaa hyvin jne. Tänään,pari viikkoa aikaisemman jälkeen taas kuulosti olevan takaratas juntturissa.Ilmeisesti automaattisäätö vetää liian tiukkaan,kysymys kuuluukin miten ja miksi?Ja paljonkohan lienee alkuperäinen jarrupinnan paksuus?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Käsijarruvaijerin linkut jumivat, eikä jarru pääse palautumaan. Linkun runko on alumiinia, joten ajan myötä jäkittää raudan parina. Eikun irti, pöydälle, puhtaaksi ja rasvan kanssa kasaan. Täytyisi itsekkin taas tehdä sama.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole siinä vika,nuo liikkuu todella hyvin.Päivityksenä mainittakoon että jumii myös pelkästään käyttöjarrua käytettäessä.Ja se tosiaan ottaa niin paljon kiinni että liikkeelle pääsyyn pitää käyttää kaasua...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
onkohan jarrujen tekijä purkanut molemmat puolet samaan aikaan ja sekottanut ne automaatti säädöt kesenään..???
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Käsijarruvajeria "säädetty" väärin, jolloin vivuston/kenkien/säädön liikerata väärä (liikkeen pituus).
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuokin on mahdollista että kumpikin puoli on ollut purettuna yhtä aikaa ja osat menneet sekaisin.Mutta pitää jatkaa selvittelyjä ja purkaa oman hoijakan takajarru... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Seuraavan katsastus yrityksen jälkeen vaihdetaan kenkiä, löysäämättä vaijeria, jonka johdosta automaattisäädön liikerata jää virheelliseksi... Eli ensin vaijeri täysin löysäksi, sen jälkeen kengät jouset säädin kilkkeet paikoilleen, säätö kohdilleen. Katotaan jotta toimii takajarrut mieluiten dynamolla.. Sitten vasta kässärikahvan liike vajerista.. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tuo rumpujarruhan on tavallaan itsetehostava ja jos se kuluu liikaa niin mekanismi ei enää toimi suunnitellusti kun välyksiä kiristetään pois, onko rumpu vielä kohtuu mitoissa?
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuo se itselläkin on ollut mielessä,mutta oli silloin niin kiire saada auto liikkeelle ettei hokannut isommin katsella...Pitää yrittää katsella sopivassa välissä tuokin vaihtoehto.On se vain pirullinen ottaa rumpu irti kun se oikein vetää jumiin,ei meinaa sekään säätökierre enää pyöriä kun on niin tiukalla.
|