Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2010, 16:58
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

BJ:n laatikko metelöi tavallista enemmän


Oiskohan jollain vankka käsitys mistä mahtais johtua, että vapaasti pyöriessä BJ:n laatikko pitää sellasta "rattaat kolisee" räminää? Elikkä vedättäessä ja moottorijarrutuksella tätä ääntä ei ole, ainoastaan yli 30km/h vauhdeissa ja kun polkee kytkimen tai vaihtaa vapaalle. Tuota ääntä laatikko on pitänyt jo vuodenpäivät, eli kilometrejä on tullu ainakin se 20tkm. Luultavasti sieltä samoilta suunnilta tänään hajos jotain enempi, kun rullailin reilun 200km dynottamaan tuota Woimamoottoria. Viimesen 30km aikana tuntui että jotain isoa tulee jommastakummasta laatikosta hetkenä minä hyvänsä lattian läpi. Ja kun bertassa 80km/h vauhdissa, nekin vähäiset äänieristykset poisrevittynä mitä siellä vakiona oli, ja luonnollisesti korvatulpat päässä se ääni kuului kovasti kaiken läpi, niin voisi kuvitella että jotain hajosi. Ajelin kuitenkin määränpäähän laatikko meteliä pitäen ja kanssa-autoilijoita ilahduttaen maksimissaan viittäkymppiä ja pikkuinen dynotettiinkin vielä (98,3hv ja 350Nm ). Molemmat laatikot oli aivan tulikuumat kun kokeilin tienpäällä. Toyotan tekniikkaan luottavana ihmisenä ajoin vielä kotimatkan, 235km, takaisin noin 70km/h. Hetikohta kotiinpäin mennessä mekkalointi väheni huomattavasti ja jäljelle jäi vaan taas tuo perinteinen rälinä silloin kun lodjut pyörii vapaasti. Joku laakerihan siellä tietty on leiponu ja perinteisesti noista kai se etummainen apuryhmäpyörästön(?) laakeri menee? Sen laakerin varasin jo aikoja sitten vaihtoa varten, mutta nuo oireet ei oikein viittais kuitenkaan siihen.

Kyselen tyhmiä, koska autolla olis tarkotus lähteä torstaina vennäälle safaroimaan ja itellä ei oo ennen sitä oikeestaan ollenkaan aikaa, joten neuvot olis kivoja. Lodju menee purkuun/vaihtoon joka tapauksessa lähiaikoina, jolloin vika toki selviää, mutta jos joltain löytyis valmiiks jo osviittaa vikakohteesta, niin helpottas suuresti. Saattais päästä vielä safarille matkaankin. Sen jälkeen hommalla ei taas oo mikään kiire ja ehtii rauhassa muutaman tupukkiaskin kanssa tutkimaan lodjut perinpohjin.

Tietty jos joltain löytys joutava laatikko esim. Joensuun läheltä, niin saa tarjotella. Auto on -77 BJ40, mutta tuo laatikko ei kyllä oo ainakaan samanlainen ku kaverin -77 ja -78:ssa, vaan kiinnitysrauta on taaempana ja muoto on erilainen. Olisko tuo sitten uudempaa H42(?):sta? Vai mikä se nyt siinä BJ42:ssa onkaan...Laatikon perässä on split-case jakis HJ:sta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.09.2010, 09:41
Akipell Akipell ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.09
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 161
Wink

kolina


vastaava ääni oli mun bjssä. kytkin asetelman ja painelaakerin välissä, oli semmoinen rikka joka pääsi vapaasti kytkin akselilla pyörimään .kun kytkintä painoi ääni loppui. kuulosti juurikin joltain rikkoutuneelta laakerilta. kun kytkin lopulta antautui rikka oli kolmessa osassa kopan pohjalla. no kovaa ajoa kyllä ne sitten hajoaa kun aika on..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.09.2010, 10:33
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mulla piti vanha 1 osanen jakis rallatusta kun yhdistelmärattaan akselin neulalaakerit oli lopussa. Aika kauan ajoin senkin vian kanssa ja veto päällä ei kuulunut mitään. Pitää mun päälaatikkokin ihme rallatusta. Äänet tuli sen jälkeen kun laakeroin laatikon mutta ilmeisesti liian rajusti nuijin siitä irti osia (synkrot?). Toimii kyllä muuten täysin moitteettomasti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.09.2010, 10:58
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Kytkin on vaiheltu tään äänen läsnäoloaikana, ei pitäis sieltä kuulua.

Tuota jakista kuutioin itekin vaihtoehdoks, koska kuitenkin molemmat lootat kuumuu aika huolellisesti. Jos jakiksessa kahnais joku ni se aiheuttas enempi rasitusta päälaatikkoon jne...Sen taitais saada vaihettuakin ilman, että purkaa koko autoa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.09.2010, 21:15
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Mulla piti vanha 1 osanen jakis rallatusta kun yhdistelmärattaan akselin neulalaakerit oli lopussa. Aika kauan ajoin senkin vian kanssa ja veto päällä ei kuulunut mitään. Pitää mun päälaatikkokin ihme rallatusta. Äänet tuli sen jälkeen kun laakeroin laatikon mutta ilmeisesti liian rajusti nuijin siitä irti osia (synkrot?). Toimii kyllä muuten täysin moitteettomasti.
Ekaa kommenttia lukiessani asemoin vian just tähän samaan laakeriin mutta mikjus kerkesi ensin.

Useita bertan lootia purkaneen lähtisin sitä vikaa hakemaan just jakolootasta. Päälootat on harvemmin rikki...
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.09.2010, 22:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Myös päälaatikko kuumuu?


Jos bj:n 4 vaihteinen päälaatikko kuumuu sikana, maantiellä 4.lla ajaessa niin silloin jotain uutta ja ennenkokematonta.
Olisiko mahdollista että jakis lämmittäs päälaatikkoa? jakis alumiinia ja päälaatikko valurautaa,
joten jos samanlämpöiset, niin jakis tuntuu kuumemmalta.
normaalistikkin nuo askit lämpenee, ja jos ulkoilma on plussalla, niin minusta tuollainen kestää
pitää sormea yli 30 sekunttia, lämpö on normaali maantiellä 80km/h nopeudessa.

Ja jakiksessa se väliakseli on epäilys numero 1, akseli itsessään vois olla noin 1 mm kuopalla molemmilla puolin,
ja kun tuo "nollaveto" on päällä, niin silloin painovoima ja vääntömomentti mittelee, ja syntyy ääntä

Ja koska ongelma on ollut jo hetken, niin öljyt lienee ok?

Paljonko öljypropussa on metallia?

Jari

P.S jos metallia liikenteessä, niin muista putsata ulosotto...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.09.2010, 06:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Öljyt laskettiin pihalle ja vaihettiin. Molempien laatikoiden magneettipropuissa oli hivenen metallijauhoa, muttei mitenkään normaalia enempää. Päälaatikon pohjalla hyvin pieniä metalliskögöjä. Kummassakaan ei varsinaisesti mitenkään metallihohtoiset öljyt, jakiksessa vähä tummemmat. Jakikseen vaihettu uudet laakerit pari vuotta sitten.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.09.2010, 09:07
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Öljyt laskettiin pihalle ja vaihettiin. Molempien laatikoiden magneettipropuissa oli hivenen metallijauhoa, muttei mitenkään normaalia enempää. Päälaatikon pohjalla hyvin pieniä metalliskögöjä. Kummassakaan ei varsinaisesti mitenkään metallihohtoiset öljyt, jakiksessa vähä tummemmat. Jakikseen vaihettu uudet laakerit pari vuotta sitten.
Onhan jakolootaan samalla vaihdettu se väliakseli ja ulosottoon myös laakerit?
Pelkkä laakereiden vaihto ei auta.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.09.2010, 09:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Onhan jakolootaan samalla vaihdettu se väliakseli ja ulosottoon myös laakerit?
Pelkkä laakereiden vaihto ei auta.
Väliakselissa ei ollut kulumaa, joten pelkät neulalaakerit on sinne vaihettu. Mites se ulosotto voimansiirtoon liittyy?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.09.2010, 09:56
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Kyllähän se ulosoton eka ratas siellä pörrää kokoajan, mut tuskin siitä on kiinni. Eilen kokeilin heittää lennosta jakiksen vapaalle, ni sillon loppuu meteli, eli ei ainaka jakiksen pääakselin laakereista oo kiinni. Nelivedolla tuntu nyt olevan meteliä enemmän ku takavedolla, kun aikaisemmin silläkään ei tuntunut olevan merkitystä. Nyt vaan pitäs löytää joku köyhä, joka tekis nopsaan jakisremonttia.

Appari tuossa vieressä justiin miettii, että sinne HJ:n jakolaatikkoon tais mennä bertan originaalirattaat ja sen väliakselin laakerit kun vuos sitten availtiin hupina niitä...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.09.2010, 21:06
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Jakolaatikko avattu, kaikki laakerit oli ok. Siinä keskimmäisen tuplarattaan päissä olevista lätkistä toinen oli lähteny pyörimään ja tehny pientä naarmuu koppaan. Mahollisesti asennusvaiheessa menny huonosti tai sit muutenvaan ei oo tykänny olostaan paikallaan. Nyt on uus päätylärpäke ja siinä keskirattaassa pari millii päittäisvälystä. Vapaalla rullaillessa ääni justiin samanlainen ku ennenki. Mie arvelin että se ratas vois siellä hakkailla joutessaan päittäin, mut Virpi arveli että pakin ratas häröilis päälaatikossa kun kuunneltiin rälinää..Mäne tiijjä, kait sillä uskaltaa yhen safarin ajaa, tuleehan se vika sieltä ajamalla ulos.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Vanteet 16", jako 6x139,7, leveys 6" tai enemmän, et -15 tai enemmän miinusta. ImacInnes O/M/V Renkaat ja vanteet 2 18.04.2010 09:07
Suzukin pakki metelöi Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 21 29.05.2006 22:53
M Toyota 2.4 koneita, Turbo D ja tavallista. MONTA tonnisata O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 30.04.2006 22:33
4runnerin voimansiirto metelöi kyläseppä Tekniikka & Jutustelu 13 09.02.2006 20:39
Tavallista vai syntettistä? Micke Tekniikka & Jutustelu 13 02.02.2004 23:29


Sivu luotu: 13:01 (GMT +2).