Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_83
Olen harkitsemassa vm.80 blazerin ostoa auto on bensakoneella ja automaatti. Nyt haluaisin autosta risuja ja ruusuja. Autoa kävin katsomassa paikanpäällä ja päällisin puolin hyvässä kunnossa. Pieni lenkki käytiin autolla ajamassa. Sen ainakin huomasin, että laatikko vaihtaa aika myöhään isommalle, onkohan sillä käytännön kannalta mitään väliä?  Nelikkoa ei ole ilmeisesti käytetty aikohin eli onko riskiä jos sen kytkee käyttöön? Pohjaa en vielä sen enempää tutkinut joten ruosteista ei ole tietoa paljon niitä on, koska niitä varmaan löytyy ton ikäisestä autosta. Lisäksi kiinnostaa onko osien hommaaminen ko. autoon helppoa?
|
mikä kone, laatikko ja jakis siinä yleensäkkin on, vanhassa kun voi olla mitä vaan luultavasti siis th350 ja perässä np205 jos kerran ton ikänen on...
th350 vaihtoajankohtaan vaikuttaa osakaasulla moottorin alipaine ja sitte kierroksilla governori jousineen ja painoinen, reilusti kiihdyttäessä sen kuuluukin vaihta myöhään, myös painava auto pitkillä perävälityksillä venytää aika pitkälle, mutta vaihtoajankohtaa saa/kannattaa säätää miellyttävämäksi, alkuun voi auttaa pelkkä alipaineletkujen eheyden tarkistaminen...
ei kai sen nelivedon käytössä mitään maata kaatavaa, stefat ja nivelet voi olla kuivuneet että kun niitä osia lähtee pyörittään niin saataapi ruveta vuotamaan/kitiseen/väljistyä nopeasti, kaikki alustan nipat ainakin kannattaa rasvata ensin.
etuperä 10 bolt, takaperä 12 bolt, voi olla tehtaalta käkikellolukolla tai sit joku jälkiasennettu, luultavimmin avoin. jousethan vanhoissa noissa on kovilla, kuluu ja painuvat väärinpäin kaarelle aikaa myöden.
kori on ruosteessa takajalkatilojen/takapyöränkotelon kulmista, jotkut jopa niin pahasti että turvavyöt ei ole kiinni missään enään alapäästä, takaluukku ruostuu alareunasta ja korin takakulmat/takaluukun saranan ympäristö samaten, nämä on helppoja korjata jos pysyy kolvi kädessä, korin korvat kannattaa katsoa, ne on sitte kovempi homma korjata ja rikkonaisina kori saattaa ruveta makaan rungolla jolloin siitä tulee sitte meteliä ja kolinoita eikä leimallakaan tykätä.
konehan nyt on ihan perus liikkuvaa valurauta ja semmosta, isoimmat huolet on vanhana sytkäosien ja kaasarin kuluneisuus.