Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.08.2010, 00:11
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

bj:hin levy jarrut eteen ?


pikku-veli haluaisi toyotan bj-40 levyjarrut eteen,
pyysi kyseleen mitä tarvii muuttaa/vaihtaa
ja jos jollakin olis myydä tarvittavat palikat EDULLISESTI
joko koko pakettina tai tarvittavia osia niin olisimme kiinostunut

__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2010, 00:30
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

en ole kyseistä muutosta tehnyt vaan js onnistut löytämään HJ60 tai FJ40 tai HJ61 etuakselin niin siinä olisi kaikki osat.....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2010, 00:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Juu, HJ:n etuakseleita saa satasesta pariin, ja niistä voipi vaihtaa kaikki osat. Käytännössä sulla jää vanhaa berttaa vetarit ja akseliputki. Loput HJ:n akselista.
Pääsylinterikin kannattaa ottaa HJ:sta, kun nyt en ite muista, oliko bertan sylinterissä joku takaiskuhauli vai pitikö sen nyt antaa olla... Joku muu muutoksen tehnyt varmaan muistaa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.08.2010, 07:43
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Nii HJsta voi laittaa koko kääntökuulan/navan bertaan mutta silloin otettava huomioon että jos on bj vanhaa mallia niin kääntövarret ei käy pulttijaolta vaan käytettävä hjn kääntövarsia. Silloin muuttuun raidetangon päiden kartio ja käytettävä hjn osia jolloin joutuu tekemään lyhyemmän raidetangon putken bjn akselileveydelle. Samoin vetotangon joutuu myös säveltämään riippuen onko tehostettu vai tehostamaton ohjaus. Ei paha homma mutta kuten Viipokin jo sanoi niin lähtökohdaksi kannattaa varmaan ottaa vähintään täydelliset hjn navat + täydellinen raidetanko + vetotanko paketti + pääsylkky.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.08.2010, 09:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja BJ-42 akseli kävisi suoraan


joko osina tai kokonaan. ja samalla olkatapin takakallistumaa vois tulla lisää, mikä puolestaan parantaa suuntavakautta.
Tosiaan nuo nivelten kartiot/kierteet muuttuu hj-60 akselissa isommiksi.
Ja jos vanha bj-40, niin silloin pitkät napalukot, ohuemmat vetonivelet, ja silloin hj-60 nivel ei mahdu
akseliputkeen
Ja tuo hj-60 pääsylinteri halkaisijaltaan pienempi, ja vaatii yleensä myös paineen alentimen/säätimen taka-akselille, tahtoo olla takapainoiset ilman tuota säädintä.
Nuo "kääntöpallot", joihin olkatapit ja pyörän napa pultataan kiinni, pitää vaihtaa aina, koska niissä jarrusatulat kiinni.

p.s FJ-40 ja BJ-40 sama akseli jos saman ikäisiä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.08.2010, 09:51
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Minä puuhastelin nuo levyt eteen LJ:n kääntöpäistä/navoista. Kääntövarret passasi suoraan. Levyt jne. oli vanhemmasta LJ:stä, eli nuo jäähdyttämättömät levyt. Murrosnivelet ja vetarit kävivät alkuperäiset. Jarrujen pääsylinteriksi joutu vaihtamaan HJ:n ja takajarrupiiriin paineensäätöventtiili.
__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.08.2010, 20:37
Vilz:n Avatar
Vilz Vilz ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.06
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 52
Perusasetus

Tuossa vielä kuvalliset ohjeet muutokseen.

http://www.kotinet.com/vlahti/garage...rrumuutos.html
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.08.2010, 21:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Läjästä?


Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.08.2010, 21:56
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
levyn halkaisija on sama, jarrusatulan männät on saman kokoiset, samat jarrupalat (ainoa ero on että toisen levyn paksuus on 12mm ja toinen 20mm) läjä/hilux jäähdyttämätön vs. hj ja uudempi läjä joissa on jäähdytetty levy. ja jos läjän jakareista riittä massat bj:n kierrejousituksen tekemiseen niin miksi ei jarruissa riittäisi???

ilman muuta kannattaa vaihtaa kääntövarret isommilla kartioilla oleviin jos mahdollista, M23x1,5 kierteellä olevia raidetangonpäitä löytyy hyvin. ja jos etupäätä lähtee muuttamaan niin samalla kannattaa ehdottomasti tehdä/teettää kunnollinen raide- ja vetotanko vaikka ei laittaisikaan hysteerivarsia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.08.2010, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kehotin tarkastamaan!


Siis luinko oikein tuon kommenttisi: kun läjän tukivarsissa riittää kantavuus (akselipaino) bj:n, niin ne kaikkein huonoimmat läjän jarrut käy myös?

Spekulaatiota:

Noin siis niinkun periaatteessa; jos tuossa vanhassa läjässä, suurin sallittu etuakselipaino on pienempi kuin
tuossa BJ:ssä, ja siinä on samat tukivarret kuin uudemmassa, niin nuo vanhat jarrut kelpaa myös isommille massoille?
--> En tiedä mitä massoja noille jarruille on, mutta käsittääkseni homma menee kuin kettinki, suurimmat massat heikoimman lenkin mukaan.

Tuon jokin pala hyväksytty- mukaan minulla on pihassa kaksi yli 4000 kg kokonaispainoista land cruiseria!

Ja jos pilkulle annetaan kyytiä oikein kunnolla, niin nuo raidetangot muodostaa ongelman.

Okei, ei n****a sitä pilkkua, leppäkerttu tulee kateelliseksi

p.s tuolle LN-65 vois löytyä kunnon etuakselipainot, jolla k.o ongelman vois selättää.
(hämärä ja hatara muistikuva 1410kg, ja täysin ulkomuistista)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.08.2010, 06:44
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

mistä tulee ero jarruvoimissa jäähdyttämättömän vs. jäähdytetyn välillä kun osat ovat identtiset mitoiltaan? se tyhjä välikö siellä jäähdytetyssä levyssä lisää jarruvoimaa? kyllä tietysti jäähdytetty toimii viileämpänä jos jarrutellaan laikat punaisena rata-ajossa....

ja mikä ongelma tulee ohjausvarsissa? hitsata niitä ei saa eikä ole tarviskaan kun oikein tekee ja oikeista materiaaleista, muutaman ohjauksen tangon olen päässyt vuosien saatossa tekemään ja ihan vilpittömästi rohkenen väittää että kaikki ovat varmasti lujempia kuin alkuperäiset.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.08.2010, 07:07
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Joo ei ainakaan katsastusinsinöörin mukaan ollu mitään estettä laittaa noita levyjä LJ:n palikoista. Toki olihan mulla nippu papereita ja dokumentteja mukana katsastuksessa. Nimenomaa noita akselimassoja taisi vertailla?
__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.08.2010, 17:24
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilz Näytä viesti
Tuossa vielä kuvalliset ohjeet muutokseen.

http://www.kotinet.com/vlahti/garage...rrumuutos.html
kiitos etukäteen kuvallisista neuvoista
kyllä nyt veljelle on tietoa
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.08.2010, 17:31
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

bj ei tule enään TIE-LIIKENNE käytöön
siitä tulee metsä ajokki
joten akseli massoilla ei ole tässä tilaanteessa merkitystä.

niin olisko jollain tarjota tarvittavia osia ?
ensi viikolla lähden ajeleen kohti itä-lappia missä bj majailee
niin voisin noutaa osat matkalla kyytiin.
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.08.2010, 19:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuo helpottaa kummasti!


Kun ei tule tieliikennekäyttöön, niin voit vaikka sorvauttaa kaverilla siihen raidetangot!
Noiden sorvattujen tankojen lujuutta en kyseenalaista, mutta kun kyse oli siitä pilkusta....

Jos saat hommattua hj-60:n (tai jonkin muun) ohjaus simpukan ja etuakselin, niin olisiko vaihtoehto
pistää tuo hj-60:n akseli kokonaisena paikalleen?
Vänkärin puolen sisemmän U-pultin kanssa joutuu pikkasen voimistelemaan, mutta kyllä se sinne sijaantuu.
(tietysti jos levittää jousia 70 mm niin menee heittämällä) etuperä menee heittämällä hj-60:n akseliputkeen.
Oliko tehostin sinulla listalla?, vaatii pikkasen töitä tehostimen pumpun kanssa, mutta rattiakselin laakerointi
ja yksi ylimääräinen nivel ja simpukan sovitus suht` helppo metsävehkeeseen

Jos ei, niin saat tehtyä väliaikaisen ohjaustangon leikkaa ja liimaa menetelmällä, ja kun tiedät millainen sen pitää olla niin sitten mitat sorvarille.

Tuolla 60:n akseliputkella saat pikkasen lisää tilaa renkaille, ja raidetanko mene heittämällä.

Jos tuo hj-60:n akseli sijaantus taaksekkin, niin silloin siellä olisi jo "kääntöjarrujen" aihio valmiina, nimittäin
hj:ssa on käsijarru takarummussa, ja teholtaan riittää AUTTAMAAN kääntymisessä, varsinkin talvella ja kaasulla.

Työn iloa projektille.

Tietysti nälkä vois kasvaa ennen syöntiä, ja akselit hj-61 lukkoakseleilla ja SOA (jouset akselin päällä)...
Ja nyt joku ehdottaa porttaaleja, kyllähän nekin menis, mutta tuo levyjarrumuutos pikkasen töisevä,
ja hintavakin....

Ja nuo hj-61 lukkoakselit ovat halpoja kuin mitkä, itse yritin myydä vuosi sitten yhtä akseliparia, jotka oli uusilla jarruilla ja etulukko käyttämätön? (tanko poikki, oli aggrikaattiautosta) kahvoineen ja vaijerineen.
Hintapyyntöä en muista mutta paras tarjous oli 650e.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.08.2010, 20:00
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
bj ei tule enään TIE-LIIKENNE käytöön
siitä tulee metsä ajokki
joten akseli massoilla ei ole tässä tilaanteessa merkitystä.
Ei siinä sitten tarvi niitä jarrujakaan.

Korostan vielä että kaikki vielä leimakuntoiset Bj:t on ehdottomasti pidettävä liikenteessä!!!!

Jos haluaa mettä leluja särettäviksi , löytyy nettiautosta kyllä aihioita pilvin pimein.

Jokainenhan saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa,mutta jos esim.tuon levyjarruhomman tekee edes yhtään mitenkään,niin parin kuukauden päästä kun lelusta on uutuuden viehätys haihtunut niin sen saa ehkä vielä joko myytyä,tai kilpiin,varsinkin kun se on lähes sama vaiva tekeekö sen hyvin vai huonosti.Riippuen tietysti miten rusinaksi se on mennyt.

Nimim. Pelastakaa Bj:t Ryy
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.08.2010, 22:31
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ei siinä sitten tarvi niitä jarrujakaan.

Korostan vielä että kaikki vielä leimakuntoiset Bj:t on ehdottomasti pidettävä liikenteessä!!!!

Jos haluaa mettä leluja särettäviksi , löytyy nettiautosta kyllä aihioita pilvin pimein.

Jokainenhan saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa,mutta jos esim.tuon levyjarruhomman tekee edes yhtään mitenkään,niin parin kuukauden päästä kun lelusta on uutuuden viehätys haihtunut niin sen saa ehkä vielä joko myytyä,tai kilpiin,varsinkin kun se on lähes sama vaiva tekeekö sen hyvin vai huonosti.Riippuen tietysti miten rusinaksi se on mennyt.

Nimim. Pelastakaa Bj:t Ryy
tämä bj on kokenut jo aika kovia,
ei kannata pelastaa
se on toiminut piha traktorina 12vuotta ennen ostoani
nyt tulee jatkamaan toimintaa piha että metsä käytössä.
mutta ensin siihen tarvii tehdä kunnoliset jarrut
sitten ajoon ja tutkiin metsiä
bj on nyt josain vaarassa hyljättynä ilman jarruja
kun oli mennyt käsijarru vaijeri poikki sunnuntai iltana serkuilla.
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.08.2010, 22:52
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kun ei tule tieliikennekäyttöön, niin voit vaikka sorvauttaa kaverilla siihen raidetangot!
Noiden sorvattujen tankojen lujuutta en kyseenalaista, mutta kun kyse oli siitä pilkusta....

Jos saat hommattua hj-60:n (tai jonkin muun) ohjaus simpukan ja etuakselin, niin olisiko vaihtoehto
pistää tuo hj-60:n akseli kokonaisena paikalleen?
Vänkärin puolen sisemmän U-pultin kanssa joutuu pikkasen voimistelemaan, mutta kyllä se sinne sijaantuu.
(tietysti jos levittää jousia 70 mm niin menee heittämällä) etuperä menee heittämällä hj-60:n akseliputkeen.
Oliko tehostin sinulla listalla?, vaatii pikkasen töitä tehostimen pumpun kanssa, mutta rattiakselin laakerointi
ja yksi ylimääräinen nivel ja simpukan sovitus suht` helppo metsävehkeeseen

Jos ei, niin saat tehtyä väliaikaisen ohjaustangon leikkaa ja liimaa menetelmällä, ja kun tiedät millainen sen pitää olla niin sitten mitat sorvarille.

Tuolla 60:n akseliputkella saat pikkasen lisää tilaa renkaille, ja raidetanko mene heittämällä.

Jos tuo hj-60:n akseli sijaantus taaksekkin, niin silloin siellä olisi jo "kääntöjarrujen" aihio valmiina, nimittäin
hj:ssa on käsijarru takarummussa, ja teholtaan riittää AUTTAMAAN kääntymisessä, varsinkin talvella ja kaasulla.

Työn iloa projektille.

Tietysti nälkä vois kasvaa ennen syöntiä, ja akselit hj-61 lukkoakseleilla ja SOA (jouset akselin päällä)...
Ja nyt joku ehdottaa porttaaleja, kyllähän nekin menis, mutta tuo levyjarrumuutos pikkasen töisevä,
ja hintavakin....

Ja nuo hj-61 lukkoakselit ovat halpoja kuin mitkä, itse yritin myydä vuosi sitten yhtä akseliparia, jotka oli uusilla jarruilla ja etulukko käyttämätön? (tanko poikki, oli aggrikaattiautosta) kahvoineen ja vaijerineen.
Hintapyyntöä en muista mutta paras tarjous oli 650e.
minä en tee muuta kun ajan bj:llä kun se on kunnossa
ostin sen hetken mieli johteesta ja ajattelin sillon että tuotan sen etelä-suomeen
kun ei ole koskaan nähnyt maantie suolaa
mut pikku-veli ja serkku pojat halus tehdä siitä takamaille metsä/piha ajokin
itselläni on kawerin pihassa yksi offi-lelu
tiedän mitä on kun antaa offille pikku sormen se rupee viemään koko kättä
kun nyt saan vietyä niile etu levy jarruja varte osat niin ehkä ensi kerralla tarvivat
lukko-akseleita/ turbo konetta/ tai jotain muuta

kiitoksia kaikille jotka näki vaivaa kertoa mitä tarvii tehdä että saadaan bj:hin levy jarrut eteen.
vielä kun löytäs tarvittavat osat tai koko levy jarrulisen etu akselin edullisesti ?
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 04.08.2010, 00:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Helposti, ainaki vanhemmasta. Pyäreevalosessa 1300 kg, neliölampuilla 1150 kg mut siinäpä on samat laikat/satulat? ku esim. HJ:ssa/BJ42:ssa joten vertailujarruja riittää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Ohut levy mankeli 0ltzi O/M/V Muut 8 09.08.2010 22:54
Ostetaan Turkkipelti/levy Finnmerchant O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.06.2009 18:43
bj:n levy/rumpujarru? Tekniikka & Jutustelu 25 12.02.2008 14:35
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 12.12.2005 15:21
M: Tojo BJ asetelma + levy dbltrbl O/M/V Muut 0 08.06.2003 12:17


Sivu luotu: 08:33 (GMT +2).