Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2010, 18:53
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Cherokee käynti


Auto 1991 4.0 H.O ja muutaman tovin keresi seistä, mutta lämpöisessä hallissa kokoajan.

Kerran käyttelin lämpöiseksi ja vähän tuon jälkeen ajelin pidemmän ajan, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoikin ongelmat.

Tyhjäkäyntiä käy tovin ja sitten alkaa hapuilla, sekä sammuu.

Kaasua ei kestä kunnolla ja jos yhtään enemmän antaa, niin alkaa lyödä takaisin.

Tulpat, johdot, jakaja+pyörijä vaihdettu uusiin, juuri ennen seisomaan jäämistä. Nyt vaihdettu lambda. Tuoretta bensaa kaadeltu tankkiin vai pitäisikö sitä laitella koko tankillinen?

Vanhan lambdan pitäisi olla tallessa, jos sitä kokeilisi kiinni, mutta eikös tuo takaisin lyöminen jonnin verran viittaa sytytyksen ongelmiin?

Jotain hyviä vinkkejä aletaan kuunnella..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.06.2010, 12:15
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Mikä näissä mitäkin ohjaa? Sytytykselle lie oma aivolaatikkonsa, mutta missä päin sijaitsee (vai onko edes?)

Tyhjäkäynti laskee välillä ihan sammumisen rajoille ja sitten saattaa nostaa kierrokset 2000 paikkeille, jolloin kestää sitten antaa kaasua ihan normaalisti. Jossain vaiheessa alkaa sitten taas kiukutella ja lyödä takaisin päin.

Otin ilmanpuhdistimen ja letkut pois, jotta pääsi tuota kaasuläppää ihmettelemään. Tyhjäkäyntipiirin kautta menee melko vihellyksellä ilmaa, mutta kuuluuko näin ollakkin? Välillä hiljempaa, mutta etenkin kierrosten vaipuessa alkaa tavaraa mennä.

Kaasuläpän asentotunnistimen ja uuden pa-suodattimen vaihtelin tänään, mutta ei vaikutusta. Toisaalta ei tuntunut tuohon käyntiin olevan vaikutusta, vaikka tyhjäkäyntimoottorin (kaasuläppäkotelossa) ja asentotunnistimen johdotkin oli irti..

Ilmavuoto jossain voisi olla myöskin syypää, mutta ei tunnu sitäkään löytyvän.

Kiusallisin tuossa se, että aloitti tuon aivan laakista, joten jonkun rikkoontuminen tuntuisi luontevalta, mutta sen keksiminen haasteelliselta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.06.2010, 12:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Kyllä juu noissa on älylaatikko (ECM/PCM mikä ohjaa konetta tai/ja automaattilaatikkoa). Tuskin on siinä vika. Mutta siis mitä meinaat mitä mikäkin ohjaa? Siellä on koneessa ihan normaalit tunnistimet mitä tavallisimmin ruiskukoneista löytyy jotta älyboksi osaa ohjata konetta oikein.

Jos ongelmia on vain tyhjäkäynnillä, niin aloita vaikka tyhjäkäyntimoottorin (IAC) tarkistuksella, joka voi kaivata puhdistusta. Pidemmän päälle iän tullen menee tukkoon eikä toimi kunnolla. Ohjeita on netti pullollaan, kuvineen päivineen. Siltä tuo vähän kuulostaa jos tyhjäkäynti heittelee noin pahasti. Toki voi olla imuvuotoa joka nostaa tyhjäkäyntiä, mutta outoa olisi että se olisi vain hetkellistä?

Joku koneen tunnistinhan siellä toki voi olla rikki, kannattaa mm. tarkistaa MAP- tunnistimen toiminta, tai jos sille imusarjalta tuleva alipaineletku on irti. Aiheuttaa kaikensorttisia outoja käyntiongelmia.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.06.2010, 17:41
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Tyhjäkäynti on suurin piirtein ok tai siis käy sitä edes jonkun aikaa. Jossain kohden alkaa sitten kierrokset vaipua ja jossain vaiheessa pompauttaa ne 2000 paikkeille.

Kaasuläpän käytätin jo irti ja putsailin Kent:n aineilla. Likaa sieltä tuntui löytyvän aikatavalla.. Mitään vaikutusta ei asiaan ollut.

Ei siis kestä kaasua oikeastaan yhtään. Kaasuläppä kun alkaa aueta, niin sitten booa. Pienellä kaasulla saa härnättyä kierrokset ylös, mutta yhtään äkkinäisempää kaasua ei kestä.

Eniten kiusaa se, että toimi hyvin ja n20min seisotuksen jälkeen tuli tälläiseksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.06.2010, 18:19
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Jaa-a, liekkö tuo tyhjäkäyntivärkki särki/jumissa kuitenkin.

Anturitiedot MAP, lämmöt jne ovat kuten pitääkin, toki nämä mitattu vain anturilta. Tyhjäkäyntivehettä putsailin viellä lisää ja hieman se alkoi parantua.

En ohjeita kummemmin katsellut viellä, mutta voihan tuota viellä irroitella ja kait se kestää CRC:llä liotella. Riippuen mitä mahtaa taas uusi maksaa.

Ilmavuotoja ei mistään vastaan tullut ja kaikki alipaineletkut oli irti imusarjasta ja tulpattu lähdöt, joten ne nyt alkaa olla pois laskuista. Tosin löytyi sentään muutama särki mennyt letku esim. sinne alipainepallolle menevä, mutta eikö sen letkun rikkoontumisen pitäisi vaikuttaa noihin kaikkiin alipaineella toimiviin, eli vakkari, lämmitys ym?

Lisäyksenä sen verran, että tulpat ovat toiselta puolelta valkoiset ja toiselta tummat. Jos oikein tuota tulkitsee, niin on laihalla ainakin, mutta myös sytytys pulmia..

Viimeksi muokannut pt. : 06.06.2010 20:04
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.06.2010, 08:24
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Mittaa bensapaineet, kuulostaa pumppuvialta!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.06.2010, 11:33
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Mittaa bensapaineet, kuulostaa pumppuvialta!!
Tämä jäi tekemättä, kun ei ollut tuohon liitäntään käypäistä liitintä. Haynes:n kirja saa kerrankin kiitosta, kun löytyy selkeästi mitattavat ohmit, jännitteet ja paineet hyvinkin monelle häppäsvärkille.

Onko tuohon venttiiliin käyvälle liittimelle jotain kaupallista nimeä, jos sellaista etsiskelisi?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.06.2010, 11:51
maze:n Avatar
maze maze ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.06.08
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 90
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
Tämä jäi tekemättä, kun ei ollut tuohon liitäntään käypäistä liitintä. Haynes:n kirja saa kerrankin kiitosta, kun löytyy selkeästi mitattavat ohmit, jännitteet ja paineet hyvinkin monelle häppäsvärkille.

Onko tuohon venttiiliin käyvälle liittimelle jotain kaupallista nimeä, jos sellaista etsiskelisi?
varmaan löytyy joku sika kallis spesial tool. mutta pyörittää sen sielun pois siitä mitaus aukosta ja ottaa sopivan letkun pätkän ja lainaa renkaantäyttöpistoolista sitä mittaria niin saa helposti mitattua paineet. muista laitta lemmarit liitoksiin
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.06.2010, 13:41
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maze Näytä viesti
varmaan löytyy joku sika kallis spesial tool. mutta pyörittää sen sielun pois siitä mitaus aukosta ja ottaa sopivan letkun pätkän ja lainaa renkaantäyttöpistoolista sitä mittaria niin saa helposti mitattua paineet. muista laitta lemmarit liitoksiin
Yksi letkun päässä oleva teollisuusmittari ollut ahtopainemittauksissa, joten pitänee valjastaa tuohon käyttöön vain.

Huomenna tulee joka tapauksessa tuo tyhjäkäyntiventtiili, mutta tuota pa-pumppua ei raaski kokeilematta ostella enää.

Ja tuo autohan sahauttaa todella pitkään käyntiin, kun ennen lähti "avainta näyttämällä." Paljonhan tuo 1,5 vuoden seisotuskin on temppuja tehnyt, joten yritetään pikku hiljaa autoa saada siihen mihin tehty..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.06.2010, 14:11
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Ei mitään tietoa liittimen koodeista, mulla se on tossa polttoaineenpaineenmittaussarjassa!!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.06.2010, 13:00
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Paineita en kerenny mittailemaan, mutta ei tuo tyhjäkäyntiventtiili viellä ihan toivottua tulosta tuonut.

Jos alkaa pumppua tilailla, eli ei ottaisi koko pakettia, niin onko noissa eroja? Eli onko tuo Bosch ihan omansa ja joku muu omansa, joten tarvitseeko käytättää pumppu pois tankista, jotta näkee mikä siellä on?

Tuossa koko paketissahan tulee tuo uimuri, sekä se läpivientilaippa mukana, mutta toki noista joutuu useita kymmeniä euroja lisää maksamaan..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.06.2010, 16:18
maze:n Avatar
maze maze ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.06.08
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 90
Perusasetus

mitta ne paineet vaan ennen kuin tilaat sen pumpun. käykö se joka pytyllä? uusi tulppa rikki? jakajassa kosteutta??
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.06.2010, 21:20
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maze Näytä viesti
mitta ne paineet vaan ennen kuin tilaat sen pumpun. käykö se joka pytyllä? uusi tulppa rikki? jakajassa kosteutta??
Tuntuu käyvän kaikilla tai siis käynti alkaa ontua, kun ottaa jonkun pois pelistä.

Hyllyssä on yksi uusi sarja tulppia, joten voi viellä noikin kokeilla läpi. Jakajan sisälle myös kurkattu ja putsailtu, mutta ei toivottua tulosta.

Huomenna kerkiäisi suoraan töiden jälkeen hallille, joten pitää alkaa mittailemaan paineita. Pumppu tulee huomenna joka tapauksessa, jotta saa huomenna sen vaihdettua, jos vika siinä, kun menee loppu viikko kaikissa muissa touhuissa. Pumpulla luonnollisesti palautus mahdollisuus, jos en sitä vaihtele. Jossain määrin pito mielessä on tuota autoa nyt tehty, joten saattanee vaihtua ihan huoltomielessäkin tuo pumppu uudeksi.

Pitää samalla käydä läpi nuo tulpat ja jakaja viellä kerran, jos ei muuten ala vikaa löytymään, koska alkaa olla aika vähissä nuo mahdollisuudet..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.06.2010, 21:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Tuli vielä mieleen suutinvika? Jos kaikki tunnistimet yms. on kunnossa ja myös bensapaineet, tulpat, johdot, pyörijä & kansi on kunnossa, niin ei siinä oikein muu enää tule mieleen.

Tuolta jenkkilän foorumeilta on kuitenkin jonkin verran saanut lukea näiden vekottimien suutinvioista. Ei kylläkään kovin yleisiä, mutta sekin voi olla mahdollinen.. Menee jo vähän hakuammunnan puolelle
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.06.2010, 21:42
maze:n Avatar
maze maze ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.06.08
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 90
Perusasetus

olekkos muuten säätänyt tuon kaasuläpän asennon tunnistimen? vai nakannu vain paikalleen? pystykö sitä edes ho:sa säätämään.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.06.2010, 08:36
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maze Näytä viesti
olekkos muuten säätänyt tuon kaasuläpän asennon tunnistimen? vai nakannu vain paikalleen? pystykö sitä edes ho:sa säätämään.
Jäi sellainen käsitys, että tuota ei saa tässä säädettyäkkään, mutta kuihan mahtanee olla? Toisaalta vika oli samana myös ennen tuon vaihtoa.

Suuttimen toimintaa hieman myös pohtinut ja tosiaan niitä vikoja tuntunut olevan. Jos ei muuta, niin sitten aletaan jo noitakin testailemaan ainakin silmämääräisesti. Kait jotain näkee, jos suihkii johonkin kuppiin vain?

Kaasuläpän ja kotelon puhdistelin Kent:n aineella, joka aukaisee/puhdistelee noita suuttimiakin, kun ruiskuttelee koneen käydessä imusarjaan, mutta ei mitään kummempaa muutosta tapahtunut.


Loppukaneettina:

Tulpat, kansi+pyörijä, tulpanjohdot, suodattimet, nesteet ym mahdollinen ja mahdoton tuli vaihtettua, kun alkoi pako Vaasasta ja mitään ei uskaltanut riskeereta. Tuon vian kun olisi tehnyt lähtöpäivänä, niin olisi saattanut olla jo murheellisemmat ajatukset, kun toivo paremmasta olisi haihtunut aivan nenän edestä pois
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.06.2010, 09:57
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maze Näytä viesti
olekkos muuten säätänyt tuon kaasuläpän asennon tunnistimen? vai nakannu vain paikalleen? pystykö sitä edes ho:sa säätämään.
Ei pysty H.O:ssa säätämään!!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.06.2010, 19:16
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Vikakin löytyi.

Bensapumpussa ei vikaa ollut ja jäi vaihtamatta, kun tullut oli Walbro ja tankissa oli Bosch. Sen verran selkeä oli koko ero, että ei tarvinnut harkita vaihtoa.

Syynä oli elämänsä ehtoo puolelle päässyt bensaletku, joka lähtee pumpulta siihen läpivientilaippaan. Oli irronnut/huulilla siintä läpiviennistä jo ja olomuoto tuolla letkulla oli melko hyytelömäinen.

Laitoin uuden pätkän letkua ja pumppu takaisin, eikä enää moitteita esiintynyt.

Jos vielä maalarilta löytyisi ensi viikolla aikaa askarrella maalit tuohon helmaan, niin sitten voisi alkaa vihdoinkin kasailemaan..
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.06.2010, 23:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Mulla oli muuten vastaava ongelma edellisessä omassa '90 XJ:ssä, mutta se ei syöksenyt tulta ulospäin suuntaan eikä toiseen. Alkoi vain pykiä pahan kerran pienessäkin kallistelussa tai tankin ollessa vajaassa puolessa tankissa kun hörppi ilmaa systeemiin. Oli pirunmoinen etsintä viassa, mutta sekin löytyi lopulta.

Vika kuulosti sinulla vain niin erilaiselta etten osannut epäillä tuota. Hyvä että löytyi kuitenkin
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 11.06.2010, 08:54
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Eli vika olisi selvinnyt paineiden mittauksella!!
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.06.2010, 11:01
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Eli vika olisi selvinnyt paineiden mittauksella!!
Kyllä vain.

Viikonloppuna kun tuota kerkisi ihmettelemään, niin ei vain ollut kauppaa auki hakea letkua mittarille. Nyt viikolla ei vain muistanut..

Vääränä tullut pumppu menee palautuksena, mutta uutta Bosch:n pumppua en tilalle ota, joten mennään nyt näillä. Walbron pumppu on 110€:a ja Bosch:n pumppu taisi olla yli 250€:a, joten..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
suzuki sj 410 käynti kivari Tekniikka & Jutustelu 13 07.12.2010 17:24
Range 88 käynti ongelma secle1 Tekniikka & Jutustelu 3 23.11.2009 12:46
xj käynti? niko69 Tekniikka & Jutustelu 13 16.07.2008 19:46
LJ.n käynti häikkä Micco Tekniikka & Jutustelu 6 01.06.2007 14:40
Vieraissa käynti Lars Romance and Relationships 0 13.08.2002 19:20


Sivu luotu: 15:48 (GMT +2).