![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Cherokee käyntiAuto 1991 4.0 H.O ja muutaman tovin keresi seistä, mutta lämpöisessä hallissa kokoajan. Kerran käyttelin lämpöiseksi ja vähän tuon jälkeen ajelin pidemmän ajan, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoikin ongelmat. Tyhjäkäyntiä käy tovin ja sitten alkaa hapuilla, sekä sammuu. Kaasua ei kestä kunnolla ja jos yhtään enemmän antaa, niin alkaa lyödä takaisin. Tulpat, johdot, jakaja+pyörijä vaihdettu uusiin, juuri ennen seisomaan jäämistä. Nyt vaihdettu lambda. Tuoretta bensaa kaadeltu tankkiin vai pitäisikö sitä laitella koko tankillinen? Vanhan lambdan pitäisi olla tallessa, jos sitä kokeilisi kiinni, mutta eikös tuo takaisin lyöminen jonnin verran viittaa sytytyksen ongelmiin? Jotain hyviä vinkkejä aletaan kuunnella..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mikä näissä mitäkin ohjaa? Sytytykselle lie oma aivolaatikkonsa, mutta missä päin sijaitsee (vai onko edes?)
Tyhjäkäynti laskee välillä ihan sammumisen rajoille ja sitten saattaa nostaa kierrokset 2000 paikkeille, jolloin kestää sitten antaa kaasua ihan normaalisti. Jossain vaiheessa alkaa sitten taas kiukutella ja lyödä takaisin päin. Otin ilmanpuhdistimen ja letkut pois, jotta pääsi tuota kaasuläppää ihmettelemään. Tyhjäkäyntipiirin kautta menee melko vihellyksellä ilmaa, mutta kuuluuko näin ollakkin? Välillä hiljempaa, mutta etenkin kierrosten vaipuessa alkaa tavaraa mennä. Kaasuläpän asentotunnistimen ja uuden pa-suodattimen vaihtelin tänään, mutta ei vaikutusta. Toisaalta ei tuntunut tuohon käyntiin olevan vaikutusta, vaikka tyhjäkäyntimoottorin (kaasuläppäkotelossa) ja asentotunnistimen johdotkin oli irti.. Ilmavuoto jossain voisi olla myöskin syypää, mutta ei tunnu sitäkään löytyvän. Kiusallisin tuossa se, että aloitti tuon aivan laakista, joten jonkun rikkoontuminen tuntuisi luontevalta, mutta sen keksiminen haasteelliselta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä juu noissa on älylaatikko (ECM/PCM mikä ohjaa konetta tai/ja automaattilaatikkoa). Tuskin on siinä vika. Mutta siis mitä meinaat mitä mikäkin ohjaa? Siellä on koneessa ihan normaalit tunnistimet mitä tavallisimmin ruiskukoneista löytyy jotta älyboksi osaa ohjata konetta oikein.
Jos ongelmia on vain tyhjäkäynnillä, niin aloita vaikka tyhjäkäyntimoottorin (IAC) tarkistuksella, joka voi kaivata puhdistusta. Pidemmän päälle iän tullen menee tukkoon eikä toimi kunnolla. Ohjeita on netti pullollaan, kuvineen päivineen. Siltä tuo vähän kuulostaa jos tyhjäkäynti heittelee noin pahasti. Toki voi olla imuvuotoa joka nostaa tyhjäkäyntiä, mutta outoa olisi että se olisi vain hetkellistä? Joku koneen tunnistinhan siellä toki voi olla rikki, kannattaa mm. tarkistaa MAP- tunnistimen toiminta, tai jos sille imusarjalta tuleva alipaineletku on irti. Aiheuttaa kaikensorttisia outoja käyntiongelmia. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tyhjäkäynti on suurin piirtein ok tai siis käy sitä edes jonkun aikaa. Jossain kohden alkaa sitten kierrokset vaipua ja jossain vaiheessa pompauttaa ne 2000 paikkeille.
Kaasuläpän käytätin jo irti ja putsailin Kent:n aineilla. Likaa sieltä tuntui löytyvän aikatavalla.. Mitään vaikutusta ei asiaan ollut. Ei siis kestä kaasua oikeastaan yhtään. Kaasuläppä kun alkaa aueta, niin sitten booa. Pienellä kaasulla saa härnättyä kierrokset ylös, mutta yhtään äkkinäisempää kaasua ei kestä. Eniten kiusaa se, että toimi hyvin ja n20min seisotuksen jälkeen tuli tälläiseksi. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jaa-a, liekkö tuo tyhjäkäyntivärkki särki/jumissa kuitenkin.
Anturitiedot MAP, lämmöt jne ovat kuten pitääkin, toki nämä mitattu vain anturilta. Tyhjäkäyntivehettä putsailin viellä lisää ja hieman se alkoi parantua. En ohjeita kummemmin katsellut viellä, mutta voihan tuota viellä irroitella ja kait se kestää CRC:llä liotella. Riippuen mitä mahtaa taas uusi maksaa. Ilmavuotoja ei mistään vastaan tullut ja kaikki alipaineletkut oli irti imusarjasta ja tulpattu lähdöt, joten ne nyt alkaa olla pois laskuista. Tosin löytyi sentään muutama särki mennyt letku esim. sinne alipainepallolle menevä, mutta eikö sen letkun rikkoontumisen pitäisi vaikuttaa noihin kaikkiin alipaineella toimiviin, eli vakkari, lämmitys ym? Lisäyksenä sen verran, että tulpat ovat toiselta puolelta valkoiset ja toiselta tummat. Jos oikein tuota tulkitsee, niin on laihalla ainakin, mutta myös sytytys pulmia.. Viimeksi muokannut pt. : 06.06.2010 20:04 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mittaa bensapaineet, kuulostaa pumppuvialta!!
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tämä jäi tekemättä, kun ei ollut tuohon liitäntään käypäistä liitintä. Haynes:n kirja saa kerrankin kiitosta, kun löytyy selkeästi mitattavat ohmit, jännitteet ja paineet hyvinkin monelle häppäsvärkille.
Onko tuohon venttiiliin käyvälle liittimelle jotain kaupallista nimeä, jos sellaista etsiskelisi? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Huomenna tulee joka tapauksessa tuo tyhjäkäyntiventtiili, mutta tuota pa-pumppua ei raaski kokeilematta ostella enää. Ja tuo autohan sahauttaa todella pitkään käyntiin, kun ennen lähti "avainta näyttämällä." Paljonhan tuo 1,5 vuoden seisotuskin on temppuja tehnyt, joten yritetään pikku hiljaa autoa saada siihen mihin tehty.. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei mitään tietoa liittimen koodeista, mulla se on tossa polttoaineenpaineenmittaussarjassa!!
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Paineita en kerenny mittailemaan, mutta ei tuo tyhjäkäyntiventtiili viellä ihan toivottua tulosta tuonut.
Jos alkaa pumppua tilailla, eli ei ottaisi koko pakettia, niin onko noissa eroja? Eli onko tuo Bosch ihan omansa ja joku muu omansa, joten tarvitseeko käytättää pumppu pois tankista, jotta näkee mikä siellä on? Tuossa koko paketissahan tulee tuo uimuri, sekä se läpivientilaippa mukana, mutta toki noista joutuu useita kymmeniä euroja lisää maksamaan.. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
mitta ne paineet vaan ennen kuin tilaat sen pumpun. käykö se joka pytyllä? uusi tulppa rikki? jakajassa kosteutta??
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hyllyssä on yksi uusi sarja tulppia, joten voi viellä noikin kokeilla läpi. Jakajan sisälle myös kurkattu ja putsailtu, mutta ei toivottua tulosta. Huomenna kerkiäisi suoraan töiden jälkeen hallille, joten pitää alkaa mittailemaan paineita. Pumppu tulee huomenna joka tapauksessa, jotta saa huomenna sen vaihdettua, jos vika siinä, kun menee loppu viikko kaikissa muissa touhuissa. Pumpulla luonnollisesti palautus mahdollisuus, jos en sitä vaihtele. Jossain määrin pito mielessä on tuota autoa nyt tehty, joten saattanee vaihtua ihan huoltomielessäkin tuo pumppu uudeksi. Pitää samalla käydä läpi nuo tulpat ja jakaja viellä kerran, jos ei muuten ala vikaa löytymään, koska alkaa olla aika vähissä nuo mahdollisuudet.. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tuli vielä mieleen suutinvika? Jos kaikki tunnistimet yms. on kunnossa ja myös bensapaineet, tulpat, johdot, pyörijä & kansi on kunnossa, niin ei siinä oikein muu enää tule mieleen.
Tuolta jenkkilän foorumeilta on kuitenkin jonkin verran saanut lukea näiden vekottimien suutinvioista. Ei kylläkään kovin yleisiä, mutta sekin voi olla mahdollinen.. Menee jo vähän hakuammunnan puolelle ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
olekkos muuten säätänyt tuon kaasuläpän asennon tunnistimen? vai nakannu vain paikalleen? pystykö sitä edes ho:sa säätämään.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suuttimen toimintaa hieman myös pohtinut ja tosiaan niitä vikoja tuntunut olevan. Jos ei muuta, niin sitten aletaan jo noitakin testailemaan ainakin silmämääräisesti. Kait jotain näkee, jos suihkii johonkin kuppiin vain? Kaasuläpän ja kotelon puhdistelin Kent:n aineella, joka aukaisee/puhdistelee noita suuttimiakin, kun ruiskuttelee koneen käydessä imusarjaan, mutta ei mitään kummempaa muutosta tapahtunut. Loppukaneettina: Tulpat, kansi+pyörijä, tulpanjohdot, suodattimet, nesteet ym mahdollinen ja mahdoton tuli vaihtettua, kun alkoi pako Vaasasta ja mitään ei uskaltanut riskeereta. Tuon vian kun olisi tehnyt lähtöpäivänä, niin olisi saattanut olla jo murheellisemmat ajatukset, kun toivo paremmasta olisi haihtunut aivan nenän edestä pois ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Ei pysty H.O:ssa säätämään!!
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Vikakin löytyi.
Bensapumpussa ei vikaa ollut ja jäi vaihtamatta, kun tullut oli Walbro ja tankissa oli Bosch. Sen verran selkeä oli koko ero, että ei tarvinnut harkita vaihtoa. Syynä oli elämänsä ehtoo puolelle päässyt bensaletku, joka lähtee pumpulta siihen läpivientilaippaan. Oli irronnut/huulilla siintä läpiviennistä jo ja olomuoto tuolla letkulla oli melko hyytelömäinen. Laitoin uuden pätkän letkua ja pumppu takaisin, eikä enää moitteita esiintynyt. Jos vielä maalarilta löytyisi ensi viikolla aikaa askarrella maalit tuohon helmaan, niin sitten voisi alkaa vihdoinkin kasailemaan.. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli muuten vastaava ongelma edellisessä omassa '90 XJ:ssä, mutta se ei syöksenyt tulta ulospäin suuntaan eikä toiseen. Alkoi vain pykiä pahan kerran pienessäkin kallistelussa tai tankin ollessa vajaassa puolessa tankissa kun hörppi ilmaa systeemiin. Oli pirunmoinen etsintä viassa, mutta sekin löytyi lopulta.
Vika kuulosti sinulla vain niin erilaiselta etten osannut epäillä tuota. Hyvä että löytyi kuitenkin ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Eli vika olisi selvinnyt paineiden mittauksella!!
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä vain.
Viikonloppuna kun tuota kerkisi ihmettelemään, niin ei vain ollut kauppaa auki hakea letkua mittarille. Nyt viikolla ei vain muistanut.. Vääränä tullut pumppu menee palautuksena, mutta uutta Bosch:n pumppua en tilalle ota, joten mennään nyt näillä. Walbron pumppu on 110€:a ja Bosch:n pumppu taisi olla yli 250€:a, joten.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
suzuki sj 410 käynti | kivari | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2010 17:24 |
Range 88 käynti ongelma | secle1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.11.2009 12:46 |
xj käynti? | niko69 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 16.07.2008 19:46 |
LJ.n käynti häikkä | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.06.2007 14:40 |
Vieraissa käynti | Lars | Romance and Relationships | 0 | 13.08.2002 19:20 |