![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Jousivoimien laskemista?Mahtaakohan olla jonkinsortin laskukaavaa jousien kantokyvyn laskemiseen? Helpottaisi huomattavasti arpomista, mistä jousista lähtee susnukiin jousia rakentelemaan. (ei haku tuntenut aihetta aiemmalta)
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä tarkoititko lateja vai kierteisiä mut tossa olis tommonen kierrejousista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kierrejousi
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä kierteistä tarkoitin. Mutta mikä ihme on tuossa kaavassa oleva, materiaalin liukumoduli?
![]()
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toinen kaava, pätee jos langanpaksuus ja halkaisija ovat vakioita ja jousien päät on taivutettu + hiottu. (1,5 kierrosta jousesta on joustamatonta) c = G x d^4 / 8 x D^3 x (i-1,5) c = joustojäykkyys G = liukumoduuli (81000N/mm^2) d = langanpaksuus D = jousen keskihalkaisija i = kierteiden lukumäärä Lähteet... on ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#5
|
||||
|
||||
![]()
auttaisko noi?
Lähde: Valtanen Esko, Tekniikan taulukkokirja, Genesis-kirjat,2009
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kiitokset hyvistä kaavoista, noilla pitäs selvitä. Kunhan vain muistelee ensin kaikki laskusäännöt
![]() ![]()
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut Blis : 21.04.2010 19:18 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
k=81000x12^4/(64x11,5x((165-12)/2)^3)=5,1, eli 5,1 N/mm. Kokonaisjousto 500-11,5x12=362 mm, ja voima kokoonpuristuneena 1846 N -> /9,81 = 188 kg. Jousilangan jännitystä ei laskettu/tarkistettu.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Matematiikan asiantuntijoita, vipuvarren laskemista | valkkari | Chit-Chat | 12 | 11.04.2010 21:29 |