Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.12.2004, 16:10
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Nappinelivetoon liittyviä kysymyksiä (J6, J7)


Kun nyt lopulta hommasin uuden vaihde-jakolaatikko-yhdistelmän vanhan tilalle, ja jakoaski on uudempaa alipaineella kytkeytyvää sorttia, niin olisi tällainen kysymys että toimiiko nelivedon kytkentä silloinkin kun virrat eivät ole päällä?

Eli pitäisikö vetää sähköjohto solenoideille suoraan akulta, vai virta-avaimen ja releen kautta? Periaatteessahan kytkentä ei toimi ilman alipainetta, eli kovin montaa kertaa tuskin suhautellaan pelkällä alipainesäiliöllä, mutta kiinnostaisi tietää miten se tehtaalta tullessaan on toiminut.

Kytkinnappi on jo hankittu, johon liittyen kiinnostaisi että eikö se tehtaankin kytkin toimi kahteen suuntaan, eli niin että takavedon solenoidi on kytketty silloin kun nelivetoa ei ole kytketty, ja toisinpäin?

Löytyi vaan toisenlaisesta nousevan auringon maan autosta hieno vaihdekepin nuppi jossa keskellä valmiiksi 4WD-niks-naks.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2004, 12:22
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kohta sata ihmistä lukenut eikä kukaan muka tiedä? Ei kai sitten muu auta kuin käydä itse katsomassa...

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.12.2004, 21:45
tare:n Avatar
tare tare on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Lainaus:
quote: takavedon solenoidi on kytketty silloin kun nelivetoa ei ole kytketty, ja toisinpäin
Käsittääkseni juuri näin

itselläni on nyt suora virta akulta katkaisijalle ja katkaisija on kolmiasentoinen eli keski asennossa ei katkaisija kytke mitään, koska kaksiasentoinen pitää solenoidia vetäneenä kokoajan ja se kulutti akkua jos auto seisoi kauemmin. tämä siis jos suora virta, mutta ota virtalukolta virta niin ei ole tätä ongelmaa.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.12.2004, 22:16
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Hyvä juttu, kiitos! Pannaan sitten virtalukon kautta, eipähän auto muutenkaan juuri liiku ilman että kone on päällä.

Pieni luotettavuus/käytännöllisyyshäviö keppikäyttöiseen verrattuna, mutta toisaalta otaksun vaihdekepin nupista kytkettävän nappinelivedon olevan paikoin aika kätevä ja mukava. Pitää vaan keksiä joku viritys millä saa tarpeen vaatíessa kytkettyä nelivetoa päälle/pois jos kalvo sattuisi joskus hajoamaan vanhuuttaan. Kokemuksia tai keksintöjä?

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.12.2004, 19:02
toyovoima:n Avatar
toyovoima toyovoima ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: Porvoo, Finland.
Viestit: 1.081
Perusasetus

Ei se minun mielestä Joonas ole paras mahollinen se vaihdekepissä oleva 4-wd nappi, ajattele kun ajat esim.Venäjän kivikossa ja vaihdat isompaa(pienempää) vaihdetta niin ,auwatt, 2wd päällä... Sitten ei riitä vauhti enään millään..!
No voithänsä kokeilla, kerro sitten mitä tapahtui!

Off-road is life!
Sonera is PoP
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2004, 15:15
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kyllä se on hyvä! Nappi on aika syvällä kahvan keskellä, ja vielä syvemmällä kun nelivedon painaa päälle, sanoisin että aika vaikea sitä on vahingossa paineskella, ainakaan pois päältä.

Navat auki ajellessa tai jos joskus jostain syystä joku muu ajaisi autolla, täytyy tietysti varoa painamasta. Itse asiassa ajattelin tehdä lisäkytkimen kojetauluun jolla voi estää vahinkopainelut, samaanhan voisi kolmiasentoisella katkaisijalla aika helposti viritellä sellaisen asennon että nappi ei vaikuta ollenkaan.

Ja onhan sitä totuttu siihen että vaihdekeppi aina välillä siirtyy esim. apukuskin jalan toimesta ja neliveto menee pois päältä.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysymyksiä HJ-45:stä burton Tekniikka & Jutustelu 19 16.05.2009 16:04
Terrano kysymyksiä. EZU Tekniikka & Jutustelu 2 15.03.2008 16:29
2LT-II kysymyksiä Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 15 14.08.2006 13:15
Tukivarsi kysymyksiä JERKKU Tekniikka & Jutustelu 5 01.03.2006 19:50
Kysymyksiä 86:sta Vuosimallit 1984-1996 0 15.10.2002 09:02


Sivu luotu: 13:24 (GMT +2).