![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vinssipedin materiaalivahvuusKun tosta Nivasta ei oo nyt pitkään aikaan hajonnu mikään nii tilasin siihen sitten vinssin remonttirahoilla, ja nyt pitäs funtsii sitä kiinnityssysteemiä. Mitä tuolta haulla jotain vinssipetijuttuja löysin niin ihan mahottomia materiaaleja on käytetty, 12 milliä ja tota rataa. Mut liikkuiskohan (/puskuri lähtis irti/auto menis poikki) toi Niva kuitenkin vähän kevyemmästä raudasta tehdylläkin setillä? Puskuri on 60x120x4 palkkia, ja ajattelin tehdä sen kiinnityksen silleen että puskurin päälle hitsataan (joo, tiedän et pulttikiinnitys on kiva kun sen saa helposti irtikin (mutta niin saa mun hitsauksetkin :-)) sen verran iso levy että että vinssin saa kiinni, ja alapuolelle sitten 2-4 kolmiopalaa tukemaan. Vinssiksi tulee China 12000lbs/5540kg, mut Nivan nyhtämiseen (/puskurin irrottamiseen/auton katkasemiseen) ei varmaan tuu ikinä koko kapasiteettia tarviimaan joten emmä kyllä mielellään milleen 12mm linjalle lähtis ku ehämmä saa sitä edes kiinni toho puskuriin :-D Joo ja puskurin kiinnitystä on parannettu ja on vakiota isompi laturi ja teline toiselle akullekin on maalin kuivamista vaille valmis..
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#2
|
|||
|
|||
![]()
10mm - 12mm paskarauta taitaa olla suosituin petiaihio, itse tein muistaakseni 5mm RAEX690 pellistä pedin siten että yksi reuna on särmätty 90 asteen kulmaan.
Kulma antaa riittävästi jäykkyytä petiin ja siihen on hyvä kiinnittää naru/rullakita. Eikä ole nyrjähtänyt ainakaan vielä vaikka on Juuan 9500 vedetty läkähdyksiin asti. Vanha viisaus on että siinä missä järki loppuu niin raudan paksuus kasvaa.. ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
ite ajattelin 5-6mm kanssa, taitaa olla enemmänkin kiinni kuinka kiinnität sen.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
centtistä paskarautaa mullakii, neljällä 10 millin pultilla kiinne. tein suoraan jykeän jos sattuu joskus isomman kelaimen hommaamaan.
__________________
kötköttimet on kivoja |
#5
|
||||
|
||||
![]() peti
6mm normi mustaa levyä ja alapuolella viel jäykkäri lattoja. kestää/ on kokeiltu. nii ja edessä samallai
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Läjässä takavinssipeti oli 4mm kantattua U-palkkia, kesti kun teki vähän jäykkäreitä, ikinä ei vinssi hajonnut.
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ja siinä sun Suzukin raadossa oli 3mm hard rockia, eikun siis suurlujuusterästä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Esim. 6mm weldox:ia särmättynä niin varmaan kestää ja on helppoa porailla reikiä. Hardoxit kannattaa unohtaa,jos ruvetaan pilkkua nus...n niin huomattavasti tarkempia hitsauksen kannalta ja koti konsteilla reiät saa vain pillillä,monestihan ne on ihan myös sen näköisiä
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ootteko kuullu, niitä saa valmiinaki, jos ei muualta saa ostettua niin ostaa sitte vaikka piltemasta. Ei oo kalliita, eikä ees painavia.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Niin muuten olikin, etuvinssipetinä, senkin joutaisi myydä pois.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri....351&ryhmaid=44 http://www.biltema.fi/osteri/osteri....352&ryhmaid=44
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ajoneuvossani kun on rajallinen määrä voimaa, niin on pitänyt säästää painossa...
Materiaalina halvin ja huonoin rakenneteräs. Vinssipedin paksuus on 4mm ja hieman jäykkäreitä. Peti on kiinnitetty ruuveilla 6kpl M12 ja 2 M10 ruuvia. 12000Lbs vinssi on vedetty pysähdyksiin toisella vaijerin kierroksella ilman minkäänlaisia mitattavia taipumisia. Tuo Bilteman tuote vaikuttaa vaivannäköön suhteuttaen sopivan hintaiselta! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Bilteeman pedissa ei sitten passaa kidan reiät kohdalleen, tai ainakaan minun ostamassa yksilössä ei passannut aukon keskilinjalta kinnittyvään kitaan(oisko ollu 4-6mm heittoa per puoli sivusuunnassa).
Ei toki tekijämiestä paljoa hidasta.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Viikolla tuli pokkautettua takavinssille peti. Levyn paksuus 6mm reunoista kantattu parin sentin siivut suunnilleen 50 astetta alas. Päistä meinasn laittaa hitsaamalla runkoon kiinni.
Luulis kestävän Lj:n painoilla.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Valmistajan ilmoituksen mukaan tuossa tilanteessa on voimaa ollut noin 9500Lbs (4300 kg) http://www.runvacanada.com/usa/12xs.htm |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Vähän poiketen topicista , minkä vahvuisia pultteja olette käyttäneet vinssin kiinnitykseen ?
Ja kannatteeko siihen hirveän kovaa pulttia laittaa ? Tuossa kiinan ihmeessä tuli M10/ 4.8 pultit .
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Itse heitin ne hiiteen, ja laitoin 12.9 pultit, ja 10 kovuiset mutterit tilalle.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssipedin kiinnitys? | JarnK | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.01.2009 21:42 |