![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]() Lokasuojan levitys33x12.5 renkaitavarten joutuu laittamaan lokasuojiin levikkeet. mulla olisi n 10mm paksua kumia jolla ajattelin levittää 50mm/puoli. Jostain muistan lukeneeni että lokasuojan reunan pitää olla kourumainen, kelpaako siis suorareunainen levitys? Levikettä ei viitsisi kiinnittää nykyiseen ohkoseen lokasuojan reunaan joten samalla voisi kaaria vähän avartaa, eli jos takaa poistaa sen n 2cm peltikourun ja edestä kans 2cm niin kelpaakohan sitten tuon levikkeen kanssa konttorilla? Olen nähnyt päiväunia 38x13" creepyistä joten tuo avartaminen kiinnostaisi.
|
|
|||
|
|||
![]()
Oikein muistelet, kyllähän sen levikkeen pitäisi olla kourumainen reunaltaan.. tosin siinähän on ero onko kumista tai kovasta materiaalista... kumilirpaketta ei edes merkitä otteelle, jos levike on esim lasikuitua, saatetaan mitata ja merkata. Niiten kanssa oltu tarkempia kourumaisuudesta. oisko kumi ähän tulkinnan varainen, mene ja tiedä...
Kourumaista kumia saa vaikka sakari65:ltä, sillä on erimittaisina pätkinä tuota jumalten tavaraa... eikä minusta ollut edes kallista. Just roppasin omaan berttaan eteen siitä levikkeen. |
|
||||
|
||||
![]() Kyllä muuten merkitään muutoskatsastuksen yhteydessä mikäli renkaan kulutuspinta tulee ilman levikettä lokasuojan reunan ulkopuolelle.Leveyteen näitä ei lasketa, otteeseen tulee vaan merkintä " Lokasuojan levikkeet" . Siis jos toimitaan AKE:n ohjeistuksen mukaisesti. |
|
|||
|
|||
![]()
Ei ainakaan mun otteeseen tullu mitään mainintaa levikkeistä, ja ihan selvästi tulee purupinta ulos. Muuten oli tarkka katsuri noista renkaista ja mitoista.
|
|
|||
|
|||
![]()
mä laitoin kumimatosta suikaleet ja ne kelpas. otteeseen tuli vain merkintä uudesta auton leveydestä.
|
|
||||
|
||||
![]()
itselläni on myös 10mm kumia levikkeet eikä ole kourumainen. hyvin kelpas katsastukseen. varmaan hieman tulkinnan varaisia juttuja?
|
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä näillä tiedoilla lähden suoraa kumia laittamaan, 10mm kumi voi pysyä jopa paremmin ryhdissään kuin valmis kourunauha.
Ilmeisesti avarran myös pyöränkoteloita, korjataan sitten jollei kelpaa katsastuksessa. |
|
|||
|
|||
![]()
Ostin mattokaupasta muovista jalkalistanauhaa. Sitä on monen levyistä ja reunassa on pokkaus. Ei maksa pal mitään. Siitä popniiteillä tms. lokarin reunaan ni on kourumainen eikä ihan helpolla hajoa.
|
|
|||
|
|||
![]()
Höh, mitenkäs se nyybinä pääs lähtemään. Toi olin minä.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaas tähän vanhaan topikkiin.
Elis, onko jossain pykälässä ihan maininta että pitää olla kourumaista se levikekumi? Tältä finlexin sivuilta kattelin ja ei ainakaan tuosta silmään osunu. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 Itelläki tuota 10mm paksua ja ~45mm leveetä suoraa kumia ois jo rullalla valmiina mitä levikkeeks meinasin laittaa mutta ku katastusmieheltä kysäsin niin sano jotta pitäs olla kourumaista. |
|
|||
|
|||
![]()
Nostetaas tätä jos jollain ois tietoo.
|
|
||||
|
||||
![]()
Lakia:
20 § Roiskesuojat 1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella. 2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton. 3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten «kourumainen», että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä. 4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi. 5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä. 6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset. |
|
|||
|
|||
![]()
Roiskesuojat, eipä juolahtanu mieleen sillä nimellä hakee. Kiitän infosta.
'Kele soikoon, minun tuurilla sattuu olemaan v-mäinen katastusmies ja eihän se suoraa kumilevikettä kelpuuta, pitäsköhän askarrella jeesusteipistä kouru siihen jatkoks ![]() Niin ja laitan vielä linkin finlexin sivuille mistä tuo lakipykälä näky löytyvän, oikeella hakusanalla guuglekin näytti heti oikeen sivun. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090256 |
|
||||
|
||||
![]()
Hieno juttu tuo pykälä 5:
5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä. Varsinkin tuo kohta eikä maastoautossa..... Tuohan tarkoittaa sitä, että maastureihin ei roiskesuojaa tarvita! ![]()
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä tuohon voi vedota , ei ne katsastajat mitään jumalia ole , näytät vain kirjasta mitä laki sanoo. kyllä kerjäläinenkin keppiä uskoo.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla roiskesuojalla tarkoitetaan tässä yhteydessä esim roiskeläppää, jota ei g-luokan ajoneuvoissa vaadita, jos "olennaisesti haittaa ajoneuvon käyttöä".
Lokasuojan/pyöränkotelon levikkeen kourumaisuudelle ei tietääkseni ole ohjeita (voin kyllä olla väärässäkin). Jos siellä alkuperäisessä on jonkunlaista kourua jäljellä, niin silloin pitäisi ainakin kelvata. Levikkeet kannattaa kyllä merkkauttaa otteelle (materiaalista riippumatta), niin on sitten tien päällä helpompi perustella niitä ylisuuria renkaita, joita ei ole otteelle merkitty.
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Vanteiden levitys | Rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 08.02.2009 12:55 |
Vanteiden levitys??? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.05.2006 13:52 | |
O:vanteiden levitys+beadlock työ | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 26.04.2006 20:25 | |
o n,30mm levitys palat tojojako | jjtp | O/M/V Muut | 0 | 20.02.2004 14:47 |
Suzukiin raidevälin levitys paloja | Timbba | O/M/V Muut | 0 | 13.01.2004 22:26 |