Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.01.2010, 11:43
Matias. Matias. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 64
Perusasetus

Kaksoisakkujen kestoikä


Hilussa (2002) on luultavasti vielä orkkisakut ja meinasin jo uudet vaihtaa, mutta c-tek ilmoitti testilatauksessa heti vihreällä merkkivalolla että ovat ihan täynnä. Ovat näköjään kunnossa kun autolla on ajeltu vain lyhyitä muutaman kilometrin kauppa-ajoja eivätkä ole hyytyneet enkä niitä aikaisemmin ole lataillut.

Onko kokemusta lisääkö tämä kaksoisakkusysteemi noiden käyttöikää. Mun mielestä näiden luulisi olevan jo kierrätyskamaa ikänsä perusteella. Akkujen merkki Panasonic. Merkin perusteella arvelin niiden olevan alkuperäiset kun ei tuota merkkiä irtotavarana taideta myydä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2010, 12:06
hiski hiski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.10.06
Sijainti: Lahti, .
Viestit: 187
Perusasetus

Mene akkuliikkeeseen ja pyydä tekemään kuormitustesti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.01.2010, 12:11
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Kaverilla on -97 Hiacessa vieläkin alkuperäiset akut.
Auto tuli niille 2v käytettynä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2010, 14:18
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Pana kestää


Juuri vaihdoin emännä civikkiin uuden akun alkuperäisen vm-96 panasonikin tilalle. Pelashyvin kunnes voima loppu nurkka-ajossa ja yli -25 pakkasissa. Kesäkelissä pelaa kyllä varmaan vieläkin. Kannattaa tosiaan tehdä rasitustesti akkuliikkeessä ja jos kaikki kunnossa niin turha vaihtaa. Uusi tarviakku voi aivan hyvin sipata parivuotiaana ja noi panasonikit voi hyvin kestää vielä useenkin vuoden.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2010, 15:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Juuri vaihdoin emännä civikkiin uuden akun alkuperäisen vm-96 panasonikin tilalle. Pelashyvin kunnes voima loppu nurkka-ajossa ja yli -25 pakkasissa. Kesäkelissä pelaa kyllä varmaan vieläkin. Kannattaa tosiaan tehdä rasitustesti akkuliikkeessä ja jos kaikki kunnossa niin turha vaihtaa. Uusi tarviakku voi aivan hyvin sipata parivuotiaana ja noi panasonikit voi hyvin kestää vielä useenkin vuoden.
Ite latailin uudesta Corollasta jäätyneen ja siksi vaihdetun Panasonicin akun hissukseen täyteen ja se pyöritti Sutsukia kun pientä eläintä talvellakin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2010, 19:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matias. Näytä viesti
c-tek ilmoitti testilatauksessa heti vihreällä merkkivalolla että ovat ihan täynnä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiski Näytä viesti
Mene akkuliikkeeseen ja pyydä tekemään kuormitustesti.
Hiskin ehdottama kuormitustesti on ainoa oikea tapa sada selville akkujen todellista virranantokykyä. Akkua purkamaton testiväline pelkän varaustilan selvittämiseen on kunnollinen akkuhapon ominaispainomittari. Täydemmän akun elektrolyytti (se neste) on painavampaa kuin vajaan. Tällainen ominaispainomittari ei paljon maksa, eli on kannattava ostos, jos on avoimia lyijyhappoakkuja autoissa tai muissa vehkeissä.

Jos ne käynnistää auton nyt pakkasillakin kunnolla, niin kyllä ne vielä kelvolliset on.

Se, että automaattilaturi näyttää heti kohta täyttä voi kertoa myös hyvin heikossa hapessa olevista akuista. Akun ikääntyessä ne alkaa käyttäytyä eri tavalla laturiin kytkettynä. Vajaassa varauksessa pitkään pidetty ja siksi huonoon kuntoon sulfatoitunut akku tekee juuri noin, eli napajännite nousee hyvin nopeasti ylös, jos tarjoaa akulle virtaa. Sellaisen saattaa saada vielä hyvällä laturilla ja tuurilla elvytettyä. Tosin hyvässä kunnossa oleva akkukin tekee saman, nopean jännitteen nousun, jos se vaan on jo täydessä varauksessa. Akku pitäisi antaa olla 1-2 päivää lataamatta ja kuormittamatta, jotta laturin "nopeudesta" saisi mitään luotettavaa vinkkiä akun kunnosta.

Viimeksi omasta autosta (kaksi akkua rinnan) meni toinen sellaiseksi, että Ctek-laturi latasi sitä lähes loputtomiin. Se alkoi kai olemaan jo kennojen pohjalta jonkinlaisessa oikosulussa tai ainakin pohjalle karissut sakka alkoi johtaa jonkin verran. Pelkällä huonommalla startti ei inahtanutkaan, mutta se toinen akku jaksoi kesän käynnistykset. Rinnan kytkettyina heikompi purki yhdistelmän parissa-kolmessa päivässä. Akkujen uusimisen jälkeen se parempi on ollut irrallisena apuakkuna toista vuotta ja hyvin sillä 12V kompura pyörii vieläkin.

Auto on nyt 10v ja on kolmannet akut vaihdettu reilu vuosi sitten. 4-5 vuotta on akut siis kestäneet, mutta kyllä siitä on viimeinen vuosi aina ollut sellainen, ettei ainakaan paria autonmittaa enempää vinssata mäkeen tai pehmeässä.

Kun akkuja uusii, niin olipa akut rinnan tai sarjassa, niin useamman akun systeemissä pitää kaikki vaihtaa kerralla samanlaisiin, mielellään vielä samasta paikasta ostettuihin. Sillä tapaa ne kestää pidempään. Jos jättää vanhan uuden kaveriksi, purkaa se vanhempi sitä uudempaa aina, kun ei ladata. Sillä tapaa menee uusikin äkkiä huonoon kuntoon.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2010, 20:41
Matias. Matias. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 64
Perusasetus

Joo, mun täytyy etsiä tästä kylästä sellainen kuormitustestilaite jos vaan niitä löytyy...

Sen verran tuo eteni että näin netistä että c-tek -laturit jotka on valmistettu ennen 7/2007 ovat verkkojohdoltaan turvattomia ja pitää palauttaa myyjäliikkeeseen. Mun omani lähti tänään suoraan Kaha Oy:lle.
Lupasivat laittaa uuden tulemaan.

Verkkojohto ei kestä pakkasta (-35 celsiuksen testi)

Eli jotain lähti jo vaihtoon....

http://marek.tukes.fi/Julkaisu.aspx?id=112

Hyviä kommentteja Panasonicin akuista. Taidan ajella vielä ainakin tämän talven niiden kanssa kun eivät näytä väsymisen merkkejä huolimatta kahdeksan vuoden iästään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.01.2010, 21:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Katos vaan, näin ne takaisinvetokampanjat menee ohi silmien. Tuokin on jo vanha juttu. Oma Ctek XS 7000 on merkitty pohjaan A01 (mikä mahtaa A-vuosi olla jos J oli 2007?) ja samanlainen verkkojohto näkyy olevan kuin Tukesin kuvassa. Ei ole mennyt johto rikki, mutta eipä ole -35 lämpötilassa käytettykään.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:03 (GMT +2).