![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kaksoisakkujen kestoikäHilussa (2002) on luultavasti vielä orkkisakut ja meinasin jo uudet vaihtaa, mutta c-tek ilmoitti testilatauksessa heti vihreällä merkkivalolla että ovat ihan täynnä. Ovat näköjään kunnossa kun autolla on ajeltu vain lyhyitä muutaman kilometrin kauppa-ajoja eivätkä ole hyytyneet enkä niitä aikaisemmin ole lataillut. Onko kokemusta lisääkö tämä kaksoisakkusysteemi noiden käyttöikää. Mun mielestä näiden luulisi olevan jo kierrätyskamaa ikänsä perusteella. Akkujen merkki Panasonic. Merkin perusteella arvelin niiden olevan alkuperäiset kun ei tuota merkkiä irtotavarana taideta myydä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mene akkuliikkeeseen ja pyydä tekemään kuormitustesti.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kaverilla on -97 Hiacessa vieläkin alkuperäiset akut.
Auto tuli niille 2v käytettynä. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Pana kestää
Juuri vaihdoin emännä civikkiin uuden akun alkuperäisen vm-96 panasonikin tilalle. Pelashyvin kunnes voima loppu nurkka-ajossa ja yli -25 pakkasissa. Kesäkelissä pelaa kyllä varmaan vieläkin. Kannattaa tosiaan tehdä rasitustesti akkuliikkeessä ja jos kaikki kunnossa niin turha vaihtaa. Uusi tarviakku voi aivan hyvin sipata parivuotiaana ja noi panasonikit voi hyvin kestää vielä useenkin vuoden.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ne käynnistää auton nyt pakkasillakin kunnolla, niin kyllä ne vielä kelvolliset on. Se, että automaattilaturi näyttää heti kohta täyttä voi kertoa myös hyvin heikossa hapessa olevista akuista. Akun ikääntyessä ne alkaa käyttäytyä eri tavalla laturiin kytkettynä. Vajaassa varauksessa pitkään pidetty ja siksi huonoon kuntoon sulfatoitunut akku tekee juuri noin, eli napajännite nousee hyvin nopeasti ylös, jos tarjoaa akulle virtaa. Sellaisen saattaa saada vielä hyvällä laturilla ja tuurilla elvytettyä. Tosin hyvässä kunnossa oleva akkukin tekee saman, nopean jännitteen nousun, jos se vaan on jo täydessä varauksessa. Akku pitäisi antaa olla 1-2 päivää lataamatta ja kuormittamatta, jotta laturin "nopeudesta" saisi mitään luotettavaa vinkkiä akun kunnosta. Viimeksi omasta autosta (kaksi akkua rinnan) meni toinen sellaiseksi, että Ctek-laturi latasi sitä lähes loputtomiin. Se alkoi kai olemaan jo kennojen pohjalta jonkinlaisessa oikosulussa tai ainakin pohjalle karissut sakka alkoi johtaa jonkin verran. Pelkällä huonommalla startti ei inahtanutkaan, mutta se toinen akku jaksoi kesän käynnistykset. Rinnan kytkettyina heikompi purki yhdistelmän parissa-kolmessa päivässä. Akkujen uusimisen jälkeen se parempi on ollut irrallisena apuakkuna toista vuotta ja hyvin sillä 12V kompura pyörii vieläkin. Auto on nyt 10v ja on kolmannet akut vaihdettu reilu vuosi sitten. 4-5 vuotta on akut siis kestäneet, mutta kyllä siitä on viimeinen vuosi aina ollut sellainen, ettei ainakaan paria autonmittaa enempää vinssata mäkeen tai pehmeässä. Kun akkuja uusii, niin olipa akut rinnan tai sarjassa, niin useamman akun systeemissä pitää kaikki vaihtaa kerralla samanlaisiin, mielellään vielä samasta paikasta ostettuihin. Sillä tapaa ne kestää pidempään. Jos jättää vanhan uuden kaveriksi, purkaa se vanhempi sitä uudempaa aina, kun ei ladata. Sillä tapaa menee uusikin äkkiä huonoon kuntoon.
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo, mun täytyy etsiä tästä kylästä sellainen kuormitustestilaite jos vaan niitä löytyy...
![]() Sen verran tuo eteni että näin netistä että c-tek -laturit jotka on valmistettu ennen 7/2007 ovat verkkojohdoltaan turvattomia ja pitää palauttaa myyjäliikkeeseen. Mun omani lähti tänään suoraan Kaha Oy:lle. Lupasivat laittaa uuden tulemaan. Verkkojohto ei kestä pakkasta (-35 celsiuksen testi) Eli jotain lähti jo vaihtoon.... http://marek.tukes.fi/Julkaisu.aspx?id=112 Hyviä kommentteja Panasonicin akuista. Taidan ajella vielä ainakin tämän talven niiden kanssa kun eivät näytä väsymisen merkkejä huolimatta kahdeksan vuoden iästään. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Katos vaan, näin ne takaisinvetokampanjat menee ohi silmien. Tuokin on jo vanha juttu. Oma Ctek XS 7000 on merkitty pohjaan A01 (mikä mahtaa A-vuosi olla jos J oli 2007?) ja samanlainen verkkojohto näkyy olevan kuin Tukesin kuvassa. Ei ole mennyt johto rikki, mutta eipä ole -35 lämpötilassa käytettykään.
__________________
Jukka |