Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.01.2010, 18:28
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Maantie&mettärattaat


Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.

Itte aattelin noin kokoa 275/55-18 tai 275/45-20 ja kuviota hieman enemmän kuin highway-rattaissa. Rengasliikkeesä pyörähdys tuotti tuloksen, jossa tarjous oli 265/65-18 BFG All Terrain. Tämä koko menee hieman yli sallitusta 51 mm:stä. Perustelut oli, että 55 tai matalamman sarjan rattaat ei tahdo kestää tai ainakin ovat vaurio herkkiä mettäajossa.

Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota? Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.

Mettäkäyttöön on toki kettingit, eli ihan kaikesta ei pelkällä rattaalla tartte selvitä. Isompi vannekoko oli mielessä lähinnä jämäkämmän maantie käytöksen johdosta. Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa. 20" voi silti olla liikaa.

Eli löytyykö ratasta joka täyttää tarpeen, vai pitääkö laittaa katurattaat ja aina ketju päälle kun poistuu pikitieltä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.01.2010, 20:36
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Kompromissirenkaat on yleensä no-go, eli huonot ajaa maantiellä sekä metässä. Ja all-terrain huono nimenomaan molemmissa suhteissa. Osta kunnolliset talvirenkaat, hieman kapeammat ja maksimikorkuset, niillä pääset jo pahaan paikkaan. Talvella ketjujen kanssa uskomattoman pahaan paikkaan ja kesän metsäretkille sitten maastokuumeen noustessa ihan omat metsärenkaat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2010, 05:31
Mika R:n Avatar
Mika R Mika R ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 300
Perusasetus

kyllä metsään jos aattelit mennä niin mahdollisimman pieni vanne ja paljon kumia ois parempi kun tuo mahdollisimman matala kumi. ei paljon olis 20" vanteesta jäljellä kun vähän hierois kiveen....ja maastokumit tuppaa kulumaan maantie ajossa aika nopeasti, eli saa ostaa uudet kumit aika usein.

mutta jos rahaa on niin mikäs siinä painellessa, muuten kyllä eri kumit metsään ja tielle.
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti)
-69 chevy c20 pickup
-78 opel kadett 1.9 talviauto
Banaani päivässä pitää kädet lattiassa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2010, 13:01
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Mitkä pirun rattaat? Ajetaanko siellä Limingassa vielä hevoskärryillä?
Lastenvaunut ja hevoskärryt on rattaat, muutoin puhutaan renkaista!

TT
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2010, 13:59
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

suzukissa fediman extreme evoluutiot. Maantiellä yhtähyvät ajaa ku nokian hakkapeliitta 2

Maastokokemuksia tulossa... kunhan saan tuon taas kuntoon.....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2010, 14:20
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Alkaa vannekoot kuulostamaan sen verran eksoottisilta (18" ja 20"),että tuskin renkaat vanhaan HJ Toyotaan alle on menossa?

Maasturi jolla ajetaan (tai yleensä edes kulkee) 120-140 kmh,ajo-ominaisuudet huononevat radikaalisti maastorengastuksella ja maastokäytöllä.

Olisiko järkevämpää alkaa miettimään erikseen metsäkäyttöön sopivan auton hankkimista ja pyhittää tiemaasturin vain tiekäyttöön?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2010, 14:30
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Mitkä pirun rattaat? Ajetaanko siellä Limingassa vielä hevoskärryillä?
Lastenvaunut ja hevoskärryt on rattaat, muutoin puhutaan renkaista!
TT
Pyörät tai rattaat, vanteet tai valssit, eri murrealueilla puhutaan vähän eri termein.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.
[...]
Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota? Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.

Mettäkäyttöön on toki kettingit, eli ihan kaikesta ei pelkällä rattaalla tartte selvitä. Isompi vannekoko oli mielessä lähinnä jämäkämmän maantie käytöksen johdosta. Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa. 20" voi silti olla liikaa.
Jos on tosiaan noin, että pedaali pohjassa pitää tuupata puolitoista sataa mittarissa ja samalla vehkeellä metsään mennä (hallitusti) niin tarvitset joko kahdet pyörät tai kaksi autoa. Helpommalla pääset, kun hommaat sen asvalttikiiturin lisäksi maasturin, niin ei tarvitse vaihtaa renkaita tai laittaa vitjoja päälle. Jos yhdellä autolla pitää pärjätä, niin sitten kahdet renkaat.

20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.01.2010, 14:36
Essonbaari:n Avatar
Essonbaari Essonbaari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.07.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 275
Perusasetus

Mulla on Maxxis buckshot mudder renkaat omassa kokona 31x10.50 R15 ja tyytyväinen olen ollu maantieominaisuuksiin. Metässä ei niin kauheasti ole tullu ajettua mutta toistaseks ei olla vielä mihinkään jumiinkaan jääty.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.01.2010, 14:43
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti

20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen


Siinä olis 20" maastokummeja, korkeus 49 tuumaa eli 124 cm. Esim H2 hummeriin joutuu vähän muokkaamaan lokareita.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.01.2010, 15:31
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Pyörät tai rattaat, vanteet tai valssit, eri murrealueilla puhutaan vähän eri termein.

20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen
Minkähän nimisiä osia eri murteilla löytyy vaihdelaatikon rattaiden paikalta?

Just eilen pyöräytin 38x15,5-20 Super Swamperin TSL-gummit vanteille, eikä ne ollu metrin korkuisia, monta senttiä vajaaksi jäi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.01.2010, 16:06
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.
On.

Lainaus:
Itte aattelin noin kokoa 275/55-18 tai 275/45-20 ja kuviota hieman enemmän kuin highway-rattaissa.
Mihinkä kamppeeseen nämä on tulossa? Aika hoopon kuuloinen koko tuo jälkimmäinen jos tarviis maantieltä poistua.

Lainaus:
Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota?
No mettäkelpoista kuviota ei saa enää alle 55-profiilin kumeihin.

Lainaus:
Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.
Ihan kelvolliset jos vaan ovat tasapainossa. Nopeusluokat R, S ja T. Eli 170-190 km/h.

Lainaus:
Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa.
Enempi saattaa muljuta/tempoilla matalaprofiiliseilla, alustaa kun ei ole suunniteltu maastureissa millekkään umpikumilätyille.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.01.2010, 16:44
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Minkähän nimisiä osia eri murteilla löytyy vaihdelaatikon rattaiden paikalta?
Jaa-a, kyllä Oulun seudulla nekin taitaa rattaita olla. Selvä sekaannuksen vaara siis olemassa. Asuin tuolla tervaleijonakaupungissa aikoinaan sen verran pitkään, että rattaat auton alla ei vieläkään kuullosta ollenkaan oudolta, pyöriä kun siellä tarkoittavat

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Just eilen pyöräytin 38x15,5-20 Super Swamperin TSL-gummit vanteille, eikä ne ollu metrin korkuisia, monta senttiä vajaaksi jäi.
Höh, gummisetä on laittanut jotkin matalaprofiilirenkaat. Sisu-asentajalla oli tuolla ylempänä kuva 20" vanteelle paremmin sopivasta rengaskoosta
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.01.2010, 17:32
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Eli tuntemukset on no-go, kuten arvelinkin. Hoopo kokohan se 20 tuumanen on mettärattaille, mutta maantie ominaisuuksien puolesta sitä pietin suunnitelmissa mukana. All-Terrainit siis ei olleet hyvät rattaat lujaa ajoon(kaikkien mielestä), vaikka nopeusluokan puolesta kestävät.

Yhdellä autolla on tultu ja yhdellä jatketaan eteenpäin. Renkaita voin hommata kolmetkin, se ei ole ongelma. Talvirattaat on kokoa 215/85-16 ja näihin on lumiketjut joka renkaaseen. Toistaiseksi pito talvella on ollut riittävä. Ääritapaus, jossa ovat huonot maantiellä, on kurva jossa on heitto. Perä muljuaa jonkin verran. Alkuperäiset kesärattaat kokoa 245/70-16. Näitä saisi siis leventää ja hieman läpimittaa kasvattaa. 275 tai 265 ja kokonaiskorkeus noin 77-78 senttiä olisi ok. Tasan 80 senttinenkin vielä menee mettärenkaalla, jos on karkea kuvio. Jos on sileämpi kuvio niin noin 77 senttiä on maksimi, että sopii vielä ketju pyörimään päällä.

Itselläni tarve tien ulkopuolelle on lähinnä seuraava. Joulukuusta-huhtikuuhun talvirattaat (215/85-16), huhtikuusta-elokuuhun maantie käyttöön olevat kesärattaat (esim.275/45-20) ja elokuusta-joulukuuhun karkean kuvion maastorenkaat (esim.265/70-16). Pitääkö se laittaa kaikki kolmet renkaat ja unohtaa kompromissit.

Auto (ei kaikkien mielestä maasturi) on Isuzu D-max. Nyt lastutettuna n.160 hp ja kulkee kohtuudella tuon 140 km/h. 170 km/h:n kohdalla loppuu kierrokset. Kulkee mielestäni jämäkästi noissa nopeuksissa pikitiellä vakiorenkain. 215/85 renkailla nypyttää välillä enemmän. Arbin lukot laitoin viime kesänä molemmille akseleille ja nyt työn alla "lift & Leveling" sarja, jolla voi nostaa/laskea -50 - +50 mm ja lisäksi täysin säädettävä vaimennus. Vielä pitää takajätölle tehdä jotain, niin uskon pääseväni tuolla siihen mihin itselläni on tarve.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.01.2010, 18:49
JEO:n Avatar
JEO JEO ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 203
Perusasetus

Vai on meidän kylällä tuommonenkin kulkine...

Laitappa juttua Isuzun rakentelusta, kuullostaa todella hyvältä. Minä kun olen kuvitellut että nuin uuteen malliin eii saa mittään palikoita...

JEO
__________________
Toyota Hilux 2,4D-4D -17
M-B 280GE -87 (Yhteishyvä)
(Nissan KC 2.5TDi -05)
(Nissan Terrano2 2,4i -96)
(Mitsubishi L-200 2.5TD -96)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: 30x9.5x15 tai vastaavat, maantie kuvio Jeep-Ukko O/M/V Renkaat ja vanteet 1 23.06.2007 17:54


Sivu luotu: 22:48 (GMT +2).