![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Maantie&mettärattaatTarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä. Itte aattelin noin kokoa 275/55-18 tai 275/45-20 ja kuviota hieman enemmän kuin highway-rattaissa. Rengasliikkeesä pyörähdys tuotti tuloksen, jossa tarjous oli 265/65-18 BFG All Terrain. Tämä koko menee hieman yli sallitusta 51 mm:stä. Perustelut oli, että 55 tai matalamman sarjan rattaat ei tahdo kestää tai ainakin ovat vaurio herkkiä mettäajossa. Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota? Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa. Mettäkäyttöön on toki kettingit, eli ihan kaikesta ei pelkällä rattaalla tartte selvitä. Isompi vannekoko oli mielessä lähinnä jämäkämmän maantie käytöksen johdosta. Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa. 20" voi silti olla liikaa. Eli löytyykö ratasta joka täyttää tarpeen, vai pitääkö laittaa katurattaat ja aina ketju päälle kun poistuu pikitieltä?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kompromissirenkaat on yleensä no-go, eli huonot ajaa maantiellä sekä metässä. Ja all-terrain huono nimenomaan molemmissa suhteissa. Osta kunnolliset talvirenkaat, hieman kapeammat ja maksimikorkuset, niillä pääset jo pahaan paikkaan. Talvella ketjujen kanssa uskomattoman pahaan paikkaan ja kesän metsäretkille sitten maastokuumeen noustessa ihan omat metsärenkaat.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
kyllä metsään jos aattelit mennä niin mahdollisimman pieni vanne ja paljon kumia ois parempi kun tuo mahdollisimman matala kumi. ei paljon olis 20" vanteesta jäljellä kun vähän hierois kiveen....ja maastokumit tuppaa kulumaan maantie ajossa aika nopeasti, eli saa ostaa uudet kumit aika usein.
mutta jos rahaa on niin mikäs siinä painellessa, muuten kyllä eri kumit metsään ja tielle.
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti) -69 chevy c20 pickup -78 opel kadett 1.9 talviauto Banaani päivässä pitää kädet lattiassa |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mitkä pirun rattaat? Ajetaanko siellä Limingassa vielä hevoskärryillä?
Lastenvaunut ja hevoskärryt on rattaat, muutoin puhutaan renkaista! TT |
#5
|
|||
|
|||
![]()
suzukissa fediman extreme evoluutiot. Maantiellä yhtähyvät ajaa ku nokian hakkapeliitta 2
![]() Maastokokemuksia tulossa... kunhan saan tuon taas kuntoon..... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Alkaa vannekoot kuulostamaan sen verran eksoottisilta (18" ja 20"),että tuskin renkaat vanhaan HJ Toyotaan alle on menossa?
Maasturi jolla ajetaan (tai yleensä edes kulkee) 120-140 kmh,ajo-ominaisuudet huononevat radikaalisti maastorengastuksella ja maastokäytöllä. Olisiko järkevämpää alkaa miettimään erikseen metsäkäyttöön sopivan auton hankkimista ja pyhittää tiemaasturin vain tiekäyttöön? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen ![]()
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on Maxxis buckshot mudder renkaat omassa kokona 31x10.50 R15 ja tyytyväinen olen ollu maantieominaisuuksiin. Metässä ei niin kauheasti ole tullu ajettua mutta toistaseks ei olla vielä mihinkään jumiinkaan jääty.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siinä olis 20" maastokummeja, korkeus 49 tuumaa eli 124 cm. ![]() ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Just eilen pyöräytin 38x15,5-20 Super Swamperin TSL-gummit vanteille, eikä ne ollu metrin korkuisia, monta senttiä vajaaksi jäi. ![]() |
#11
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jukka |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Eli tuntemukset on no-go, kuten arvelinkin. Hoopo kokohan se 20 tuumanen on mettärattaille, mutta maantie ominaisuuksien puolesta sitä pietin suunnitelmissa mukana. All-Terrainit siis ei olleet hyvät rattaat lujaa ajoon(kaikkien mielestä), vaikka nopeusluokan puolesta kestävät.
Yhdellä autolla on tultu ja yhdellä jatketaan eteenpäin. Renkaita voin hommata kolmetkin, se ei ole ongelma. Talvirattaat on kokoa 215/85-16 ja näihin on lumiketjut joka renkaaseen. Toistaiseksi pito talvella on ollut riittävä. Ääritapaus, jossa ovat huonot maantiellä, on kurva jossa on heitto. Perä muljuaa jonkin verran. Alkuperäiset kesärattaat kokoa 245/70-16. Näitä saisi siis leventää ja hieman läpimittaa kasvattaa. 275 tai 265 ja kokonaiskorkeus noin 77-78 senttiä olisi ok. Tasan 80 senttinenkin vielä menee mettärenkaalla, jos on karkea kuvio. Jos on sileämpi kuvio niin noin 77 senttiä on maksimi, että sopii vielä ketju pyörimään päällä. Itselläni tarve tien ulkopuolelle on lähinnä seuraava. Joulukuusta-huhtikuuhun talvirattaat (215/85-16), huhtikuusta-elokuuhun maantie käyttöön olevat kesärattaat (esim.275/45-20) ja elokuusta-joulukuuhun karkean kuvion maastorenkaat (esim.265/70-16). Pitääkö se laittaa kaikki kolmet renkaat ja unohtaa kompromissit. Auto (ei kaikkien mielestä maasturi) on Isuzu D-max. Nyt lastutettuna n.160 hp ja kulkee kohtuudella tuon 140 km/h. 170 km/h:n kohdalla loppuu kierrokset. Kulkee mielestäni jämäkästi noissa nopeuksissa pikitiellä vakiorenkain. 215/85 renkailla nypyttää välillä enemmän. Arbin lukot laitoin viime kesänä molemmille akseleille ja nyt työn alla "lift & Leveling" sarja, jolla voi nostaa/laskea -50 - +50 mm ja lisäksi täysin säädettävä vaimennus. Vielä pitää takajätölle tehdä jotain, niin uskon pääseväni tuolla siihen mihin itselläni on tarve. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Vai on meidän kylällä tuommonenkin kulkine...
Laitappa juttua Isuzun rakentelusta, kuullostaa todella hyvältä. Minä kun olen kuvitellut että nuin uuteen malliin eii saa mittään palikoita... JEO
__________________
Toyota Hilux 2,4D-4D -17 M-B 280GE -87 (Yhteishyvä) (Nissan KC 2.5TDi -05) (Nissan Terrano2 2,4i -96) (Mitsubishi L-200 2.5TD -96) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: 30x9.5x15 tai vastaavat, maantie kuvio | Jeep-Ukko | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 23.06.2007 17:54 |