Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2009, 00:16
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Cool

Penaltia veroille


Onko ongelmana että verottaja "muistaa-" offroaderia kohtuuttomasti?

Ohessa LIIAN nopeasti koottuja mielipiteitäni, varmaan on virheitä!!!!!!!!!!!!

Tässä yksi konsti suunnitella veroja offiautojen suhteen:

a) poistetaan autot rekisteristä, eli ns. maastoajoneuvoksi (saako ajaa tien yli kuin mönkijällä?)
-offipeleille täytyy ottaa liikennevakuutus, arvelen että huomattavasti halvempi kuin autona.
-tankissa täytyy olla katukäyttöön hyväksytty diesel/bensa ts. moottoripolttoöljy ja lentokonebensa käy kalliiksi

b) ostetaan vanha? traktori

- Kuskataan offivehjettä traktorilla,esim. nostetaan eturattaat ilmaan nostovarsiin kytketyllä vetoaisalla,
peräkärryn töpselit yhteen välijohdolla ja takimmaiseksi hitaan ajoneuvon kolmio (kilven päälle)
Ulkomuistista: jarruttoman kärryn tms paino saa olla vähintään (olemattomilla jarruilla ja ilman aisapainoa)
2x traktorin omamassa valmistajan hyväksymin lisäpainoin tms.
ts. pienimmät traktorit 50-luvulta saavat vetää yli 3t?, ja uudemmat, esim 80 luvun takaveto belarus (omapaino
n. 3,5t kertoimen 2,6 mukaan yli 9 tonnia. ja jos on esim valmistajan suositusten mukaan asennetut paripyörät
tai etukuormaaja, niin kaikki lisää massaa... p.s 10 tonnia maksimi. oletan että Virkavalta toteaa k.o
painot puntarilla, eli punnitaan vm. 1955 fordson major sekä etu että taka-akselilta, ja olettaa että koppi,
radio, etupainot ja yms kuuluu "valmistajan.." ja vetoaisan aiheuttama kuormitus on vaikea todeta: yli
vai alle 15% tai jotain muuta.... leveys saa varmaan olla tyhjänä 2.8m
ja kuorman kanssa 3.2 metriä yhdistelmän pituus max 20m.
Ja jälleen kerran verottajalle osuus: maataloustraktorinkin tankissa pitää olla diesel! tai maksaa päivämaksu!
(Muistaakseni sekä maatalous että metsätalousyrittäjä saa ajaa omat ajot polttoöljyllä, mutta esim renkipoika ei
saa ajaa kuin maa&metsätal. ajoja. ts. keskaria ei saa kuskata.) Itselläni maataloustraktorin tankissa dsl, eipä
tarvi miettiä mitä ajaa! tuo B***** juo reilusti alle 100l/ vuosi, ja päivämaksu on 5e, ts hintaero n. 30c niin voin ajaa
"hupia tai tms" maksimissaan 6:n päivänä vuodessa. (oman pihan lumityöt: en tiedä pitäskö maksaa?)

Takaisin Off-roadiin

Joillakin edellytyksillä traktorilla saa kuskata kahta peräkärryä(?) mutta en muista millä edellytyksillä.
Olisi kiva yhdistelmä: neliveto traktori isolla kuormaimella ja "trailerilla" ja perään vielä korjaamo tai sauna tai
asuntovaunu.(saiko olla 2 perävaunua?????) ja kun pistetään lavalle "hukkaviljan torjunta polkualusta, 3.2x 3.2 m
niin saa (?) koko p**ka olla 3.2 metriä leveä? p.s k.o yhdistelmälle riittää t-kortti, jonka saa helposti jokainen 16v,
ja 15v maa&metsätal. harj. lapset helposti vrt. mopokortti (on tietääkseni pikkasen vaativampi)

Ja anteeksi: en viitsi kirjoittaa kuin anonyymisti.

Ja jos joku viitsii perehtyä tuohon aiheeseen, niin oikokaa ihmeessä, sikäli kun virheitä/puutteita löydätte! niitä varmaan on!

ja toistan itseäni: (2.rivi ylhäältä)

Ohessa LIIAN nopeasti koottuja mielipiteitäni, varmaan on virheitä!!!!!!!!!!!!




ks esim. http://www.mtk.fi/liitot/keskipohjan...6,Perävaunulla kuljetettavan työkoneen leveys

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2009, 00:47
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

rattori kortin saa jokanen 15 vuotias joka läpäsee lääkärintarkastuksen ja teoria kokeen. en kyllä tajunnu mikä tän viestin idea oli en kyllä lukenut loppuunkaan
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2009, 05:27
Heegi:n Avatar
Heegi Heegi ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.04.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 1.020
Perusasetus

helpompi sitten saada kuskia joka kuskaa ajopaikalle tai kotiin sieltä
muutenkin toi traktori homma fiksu juttu!ja voihan sitten vapaasti rakennella kun ei tarvii enää leimalle mennä maksamaan ittensää kipeeksi,

tai mitä jos alettais suoraan traktoreilla offiajoa ajelee?
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! !
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2009, 05:53
jjv:n Avatar
jjv jjv ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.04
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Kyl mieki taian olla tietämätön topikin aloittajan kysymyksiin. Ehkä jos kysymykset olisi vähän selvempiä niin vastauksiakin tulisi ja varsinkin niitä oikioita vastauksia.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.11.2009, 09:02
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

"Joillakin edellytyksillä traktorilla saa kuskata kahta peräkärryä(?) mutta en muista millä edellytyksillä.
Olisi kiva yhdistelmä: neliveto traktori isolla kuormaimella ja "trailerilla" ja perään vielä korjaamo tai sauna tai
asuntovaunu.(saiko olla 2 perävaunua?????) "

Saa jos 2 kärrin yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä sitä 1 kärrille sallitua suurinta massaa, ja jos on erikokoisia kärrejä, niin pienempi on takimmaisena. Ja kytkentä on turvallinen, luotettava ja tarkoituksenmukainen.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.11.2009, 09:34
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.732
Smile

Aivan loistoidea kuskata offipeliä raktorilla. Käyn oitis ostamassa vanhan avo Zetorin, lyön kilpurin nostovarsiin kiinni ja lähden losottamaan 170 km moottoritietä pitkin Nokian ajopäiville.

Itse olen pitänyt offipelit pois kilvistä jo muutaman vuoden välttyäkseni katsastuksen riemuista. Kuljetukseen on pikkukuorkki ja kun sen verot nousee niin täytyy ostaa tallikaljat Tallinnasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.11.2009, 11:02
jjv:n Avatar
jjv jjv ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.04
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Tuo katastushan on meikäläisellä tarpeellinen ku haluaisin käyä rajan takana vähän kukkia poimimassa ;-D
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2009, 11:16
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

itse oon kanssa kuljetellu maastureita ja monia muita autoja raktorilla oon tehny auton vetokoukkun siihen ni saa autonkuljetus trailerin perään tuollaselle traktorin korkelle kärrylle on pirun vaikee ajaa autoo jos on vähänki liukasta ni ei tuu mitää.. auto trailerilla oon vedelly eikä poliisit oo puuttunu vaikka kärryn kantvuus on 1500 kiloo ja ollu pikkasen isompiakin kuormia =D ja aina kun on käyny metäs ni sinnehän jaa jumiin ni eiku traktoril ylös ja meno jatkuu pärjää yksinki ja ilman vinssei
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.11.2009, 12:12
Heegi:n Avatar
Heegi Heegi ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.04.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 1.020
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Aivan loistoidea kuskata offipeliä raktorilla. Käyn oitis ostamassa vanhan avo Zetorin, lyön kilpurin nostovarsiin kiinni ja lähden losottamaan 170 km moottoritietä pitkin Nokian ajopäiville.

Itse olen pitänyt offipelit pois kilvistä jo muutaman vuoden välttyäkseni katsastuksen riemuista. Kuljetukseen on pikkukuorkki ja kun sen verot nousee niin täytyy ostaa tallikaljat Tallinnasta.


pitäs kyll alkaa aina hakee asennus kaljat tallinaasta niin sais vähän säästettyä veroissa
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! !
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.11.2009, 17:37
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
itse oon kanssa kuljetellu maastureita ja monia muita autoja raktorilla oon tehny auton vetokoukkun siihen ni saa autonkuljetus trailerin perään tuollaselle traktorin korkelle kärrylle on pirun vaikee ajaa autoo jos on vähänki liukasta ni ei tuu mitää.. auto trailerilla oon vedelly eikä poliisit oo puuttunu vaikka kärryn kantvuus on 1500 kiloo ja ollu pikkasen isompiakin kuormia =D ja aina kun on käyny metäs ni sinnehän jaa jumiin ni eiku traktoril ylös ja meno jatkuu pärjää yksinki ja ilman vinssei
Kyllähän tuo raktori on aika helppo saada jumiin, tossa olin kaverille hommissa ja onneksi oli apu lähellä. Tarvi 2 suunnillen samanpainoista nelikkoa niin saatii toi kuiville.

Ainaskin 3 kertaa oon puljannu tuntitolkulla yksin mettässä ropsia ketjulla vanteeseen kiinni yms. että päässy pois, vaikka aina on olevinaan varovainen ettei kyllä tahallaan aja koneita upoksiin.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.11.2009, 10:59
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Minäkään en tiedä mitä kysyttiin mutta aihe tuntui mielenkiintoiselta.

Voiskohan kuormurin vaihteistosta, lavasta tehdä peräkärryn, jonka kartaanilla yhdistäis traktorin ulosottoon. Sais vauhtia masiinaan ja offipelin kuljetuskalustokin olis mielenkiintoista rakentelun kannalta

C.rok
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.11.2009, 18:13
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Hmm.

Kivisen kanssa samoilla linjoilla, aikoinaan tuli vedeltyä pitkiä siivuja liikennetraktorilla, joka sentään kulki ruuvvattuna 65km/h muttei se mitään herkkua ollut.

Ja tollanen tuplakärry homma on tehty paalinajohommissa jo 15v takaperin, eka kärry oli tehty volvon 2-akselisesta kuorma-autosta. Ensin sopiva vaihde kärrystä ja sitten traktorilla 65 vauhtia, traktori vapaalle, ulosotto päälle ja 80km vauhtia. Kokeilu loppui katkenneeseen etukardaaniin ja melkein hajonneeseen polttoainesäiliöön. Tämä kokeilu tehtiin Valtra 8400:lla.

Jollain takaveto nuffilla kuulemma pohojalaaset päästelee kovaa mutta niillä onkin miestä väkevämpää antamassa rohkeutta. Jarrut on ihan kiva keksintö, usimmiten traktoreista puuttuu riittävän tehokkaat, jollei kärryssä ole..

MB Trac tahi JCB fast track olis jousituksineen ja jarruineen ihan ok mutta samalla hinnalla saa pari kuormista ja hoijjakkaata..

Eli teoriassa homma on tehtävissä mutta jos matkaa on useampi kymmenen kilometriä niin offailuaika himppasen lyhyempi. Ja kärryä kyllä käyttäisin, ei ainakaan automaattilaatikollista autoo hinata ilman kardaanin irrottamista, jos ajaakin haluaa.

Itse en enää viittis traktorilla resuta yleisillä teillä toisten jaloissa mutta eipä ole traktoriakaan.
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 03:57 (GMT +2).