![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Penaltia veroilleOnko ongelmana että verottaja "muistaa-" offroaderia kohtuuttomasti? Ohessa LIIAN nopeasti koottuja mielipiteitäni, varmaan on virheitä!!!!!!!!!!!! Tässä yksi konsti suunnitella veroja offiautojen suhteen: a) poistetaan autot rekisteristä, eli ns. maastoajoneuvoksi (saako ajaa tien yli kuin mönkijällä?) -offipeleille täytyy ottaa liikennevakuutus, arvelen että huomattavasti halvempi kuin autona. -tankissa täytyy olla katukäyttöön hyväksytty diesel/bensa ts. moottoripolttoöljy ja lentokonebensa käy kalliiksi b) ostetaan vanha? traktori - Kuskataan offivehjettä traktorilla,esim. nostetaan eturattaat ilmaan nostovarsiin kytketyllä vetoaisalla, peräkärryn töpselit yhteen välijohdolla ja takimmaiseksi hitaan ajoneuvon kolmio (kilven päälle) Ulkomuistista: jarruttoman kärryn tms paino saa olla vähintään (olemattomilla jarruilla ja ilman aisapainoa) 2x traktorin omamassa valmistajan hyväksymin lisäpainoin tms. ts. pienimmät traktorit 50-luvulta saavat vetää yli 3t?, ja uudemmat, esim 80 luvun takaveto belarus (omapaino n. 3,5t kertoimen 2,6 mukaan yli 9 tonnia. ja jos on esim valmistajan suositusten mukaan asennetut paripyörät tai etukuormaaja, niin kaikki lisää massaa... p.s 10 tonnia maksimi. oletan että Virkavalta toteaa k.o painot puntarilla, eli punnitaan vm. 1955 fordson major sekä etu että taka-akselilta, ja olettaa että koppi, radio, etupainot ja yms kuuluu "valmistajan.." ja vetoaisan aiheuttama kuormitus on vaikea todeta: yli vai alle 15% tai jotain muuta.... leveys saa varmaan olla tyhjänä 2.8m ja kuorman kanssa 3.2 metriä yhdistelmän pituus max 20m. Ja jälleen kerran verottajalle osuus: maataloustraktorinkin tankissa pitää olla diesel! tai maksaa päivämaksu! (Muistaakseni sekä maatalous että metsätalousyrittäjä saa ajaa omat ajot polttoöljyllä, mutta esim renkipoika ei saa ajaa kuin maa&metsätal. ajoja. ts. keskaria ei saa kuskata.) Itselläni maataloustraktorin tankissa dsl, eipä tarvi miettiä mitä ajaa! tuo B***** juo reilusti alle 100l/ vuosi, ja päivämaksu on 5e, ts hintaero n. 30c niin voin ajaa "hupia tai tms" maksimissaan 6:n päivänä vuodessa. (oman pihan lumityöt: en tiedä pitäskö maksaa?) Takaisin Off-roadiin Joillakin edellytyksillä traktorilla saa kuskata kahta peräkärryä(?) mutta en muista millä edellytyksillä. Olisi kiva yhdistelmä: neliveto traktori isolla kuormaimella ja "trailerilla" ja perään vielä korjaamo tai sauna tai asuntovaunu.(saiko olla 2 perävaunua?????) ja kun pistetään lavalle "hukkaviljan torjunta polkualusta, 3.2x 3.2 m niin saa (?) koko p**ka olla 3.2 metriä leveä? p.s k.o yhdistelmälle riittää t-kortti, jonka saa helposti jokainen 16v, ja 15v maa&metsätal. harj. lapset helposti vrt. mopokortti (on tietääkseni pikkasen vaativampi) Ja anteeksi: en viitsi kirjoittaa kuin anonyymisti. Ja jos joku viitsii perehtyä tuohon aiheeseen, niin oikokaa ihmeessä, sikäli kun virheitä/puutteita löydätte! niitä varmaan on! ja toistan itseäni: (2.rivi ylhäältä) Ohessa LIIAN nopeasti koottuja mielipiteitäni, varmaan on virheitä!!!!!!!!!!!! ks esim. http://www.mtk.fi/liitot/keskipohjan...6,Perävaunulla kuljetettavan työkoneen leveys
|
|
||||
|
||||
![]()
rattori kortin saa jokanen 15 vuotias joka läpäsee lääkärintarkastuksen ja teoria kokeen. en kyllä tajunnu mikä tän viestin idea oli en kyllä lukenut loppuunkaan
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
helpompi sitten saada kuskia joka kuskaa ajopaikalle tai kotiin sieltä
![]() muutenkin toi traktori homma fiksu juttu!ja voihan sitten vapaasti rakennella kun ei tarvii enää leimalle mennä maksamaan ittensää kipeeksi, tai mitä jos alettais suoraan traktoreilla offiajoa ajelee?
|
||||
|
||||
![]()
Kyl mieki taian olla tietämätön topikin aloittajan kysymyksiin. Ehkä jos kysymykset olisi vähän selvempiä niin vastauksiakin tulisi ja varsinkin niitä oikioita vastauksia.
|
|
||||
|
||||
![]()
"Joillakin edellytyksillä traktorilla saa kuskata kahta peräkärryä(?) mutta en muista millä edellytyksillä.
Olisi kiva yhdistelmä: neliveto traktori isolla kuormaimella ja "trailerilla" ja perään vielä korjaamo tai sauna tai asuntovaunu.(saiko olla 2 perävaunua?????) " Saa jos 2 kärrin yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä sitä 1 kärrille sallitua suurinta massaa, ja jos on erikokoisia kärrejä, niin pienempi on takimmaisena. Ja kytkentä on turvallinen, luotettava ja tarkoituksenmukainen.
|
||||
|
||||
![]()
Aivan loistoidea kuskata offipeliä raktorilla. Käyn oitis ostamassa vanhan avo Zetorin, lyön kilpurin nostovarsiin kiinni ja lähden losottamaan 170 km moottoritietä pitkin Nokian ajopäiville.
![]() ![]() ![]() Itse olen pitänyt offipelit pois kilvistä jo muutaman vuoden välttyäkseni katsastuksen riemuista. Kuljetukseen on pikkukuorkki ja kun sen verot nousee niin täytyy ostaa tallikaljat Tallinnasta. |
|
||||
|
||||
![]()
Tuo katastushan on meikäläisellä tarpeellinen ku haluaisin käyä rajan takana vähän kukkia poimimassa ;-D
|
|
||||
|
||||
![]()
itse oon kanssa kuljetellu maastureita ja monia muita autoja raktorilla oon tehny auton vetokoukkun siihen ni saa autonkuljetus trailerin perään tuollaselle traktorin korkelle kärrylle on pirun vaikee ajaa autoo jos on vähänki liukasta ni ei tuu mitää.. auto trailerilla oon vedelly eikä poliisit oo puuttunu vaikka kärryn kantvuus on 1500 kiloo ja ollu pikkasen isompiakin kuormia =D ja aina kun on käyny metäs ni sinnehän jaa jumiin ni eiku traktoril ylös ja meno jatkuu pärjää yksinki ja ilman vinssei
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
pitäs kyll alkaa aina hakee asennus kaljat tallinaasta niin sais vähän säästettyä veroissa
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ainaskin 3 kertaa oon puljannu tuntitolkulla yksin mettässä ropsia ketjulla vanteeseen kiinni yms. että päässy pois, vaikka aina on olevinaan varovainen ettei kyllä tahallaan aja koneita upoksiin.
|
|||
|
|||
![]()
Minäkään en tiedä mitä kysyttiin mutta aihe tuntui mielenkiintoiselta.
Voiskohan kuormurin vaihteistosta, lavasta tehdä peräkärryn, jonka kartaanilla yhdistäis traktorin ulosottoon. Sais vauhtia masiinaan ja offipelin kuljetuskalustokin olis mielenkiintoista rakentelun kannalta C.rok |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm.
Kivisen kanssa samoilla linjoilla, aikoinaan tuli vedeltyä pitkiä siivuja liikennetraktorilla, joka sentään kulki ruuvvattuna 65km/h muttei se mitään herkkua ollut. Ja tollanen tuplakärry homma on tehty paalinajohommissa jo 15v takaperin, eka kärry oli tehty volvon 2-akselisesta kuorma-autosta. Ensin sopiva vaihde kärrystä ja sitten traktorilla 65 vauhtia, traktori vapaalle, ulosotto päälle ja 80km vauhtia. Kokeilu loppui katkenneeseen etukardaaniin ja melkein hajonneeseen polttoainesäiliöön. Tämä kokeilu tehtiin Valtra 8400:lla. Jollain takaveto nuffilla kuulemma pohojalaaset päästelee kovaa mutta niillä onkin miestä väkevämpää antamassa rohkeutta. Jarrut on ihan kiva keksintö, usimmiten traktoreista puuttuu riittävän tehokkaat, jollei kärryssä ole.. MB Trac tahi JCB fast track olis jousituksineen ja jarruineen ihan ok mutta samalla hinnalla saa pari kuormista ja hoijjakkaata.. Eli teoriassa homma on tehtävissä mutta jos matkaa on useampi kymmenen kilometriä niin offailuaika himppasen lyhyempi. Ja kärryä kyllä käyttäisin, ei ainakaan automaattilaatikollista autoo hinata ilman kardaanin irrottamista, jos ajaakin haluaa. Itse en enää viittis traktorilla resuta yleisillä teillä toisten jaloissa mutta eipä ole traktoriakaan.
Broken Back Team #1 |