![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() SotakoiraElikkäs tämmöinen projekti pitäisi saada talven aikana kasaan (en sano minkä talven). Itseasiassa hankin tuon jo jumalan vuonna 2008, mutta lopulta se unohtui varastoon isompien projektien takia. Alkuun ostin tämän tarpeettomaksi talviautoksi, mutta syy miksi jäi käyttötarkoitus toteutumatta oli se että se oli seissyt monta vuotta vanhassa hallissa ja lopulta kesän puun alla. Halli oli muistuttanut enemmän terraariota ja samoin ulkoparkiksi oli osunut jonkinlainen kasvitieteellinen puutarhan ja sademetsän välimuoto - joten kun toin auton tallille niin yön aikana sieltä oli muuttanut noin miljoona satiaista, termiittiä, muurahaista ja hämähäkkiä meikäläisen tiloihin. Näky oli aivan kuin jostain luontodokumentissa, jokalaista hiihtäjää seikkaili lattialla, joillakin törröti jalkoja perseestä ja vielä päästäkin! No ei muuta kuin ensin varovasti raottamaan lattiamattoa ja sieltä löytyikin kohtuuagressiivinen yli miljardipäinen kusiaisyhteisö. Vastaanotto oli pistävä. Takatilaan en uskaltanut edes kurkistaa vaan auto äkkiä ulos! Auton historia on sellainen että ensimmäinen omistaja oli sveitsiläinen kaapeliyhtiö, sitten sen osti sieltä hyvä kaveri joka omisti sen n. 8 vuotta - meikäläisen kiristys tuotti sitten lopulta tuloksen ja sain sen sitten ostettua itselle. Olisin tehnyt oikein jos olisin myynyt koko härvelin suoraan National Geographicille, mutta shokin takia veri ei kiertänyt päässä. Päätin siis sitten heti alkuun repiä koko sisustuksen helvettiin, kaveri oli rakentanut sinne näyttävän tapetoinnin lattiamatosta ja alumiiniprofiilista. Penkit haisivat kuolleelle koiralle ja koko auto oli peittinyt puusta tippuneeseen tahmeaan tököttiin ja kuolleisiin kärpäsiin. Tuolta se siis näytti sinä herran päivänä jolloin tein elämäni virheen: ![]() Maalipinta oli niin paskainen että se oli pakko puhdistaa tinnerillä: ![]() Show-sisutus oli tälläinen, ja haisi ihan vehkeelle: ![]() Arkistoin sitten aluksi koko sisustuksen syrjään: ![]() Suurimmat osat purettuani vedin raakasti koko sisustuksen vesiletkulla lävitse niin että vesi valui kuin Niagaran putous ja laskeskelinkin kusiaisia jotka olivat siirtyneet koskenlaskun pariin, tosin hieman vittuuntuneella mielellä: ![]() Päätin että ostan kaikki pisteosat uutta, joten lievällä väkivallalla sitten irroittelin vanhoja pois. Jokainen ruuvi ja mutteri olikin hapettunut niin kiitettävästi kiinni että...: ![]() Koska Land Roverin tehtaalla on pidetty nerokkaana ajatuksena yhdistää terästä ja alumiinia, on siitä tuloksena tälläinen näkymä: ![]() ![]() Sitten auto seisomaan vuodeksi ja tänään lopulta sain itsestäni motivaatiota irti ja auto takaisin päivän valoon: ![]() Varastotilan ovet ovat n. 10 cm kapeammat kuin auto, joten kivasti lämpö nousi auto työnnellessä: ![]() ![]() Savukoneena on miehekäs 2.5 TDI ja kilometrejä löytyy 148k: ![]()
__________________
Uutiset kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja. |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koukkua löytyy joka lähtöön ilmajarruja myöten!: ![]() Paineilmasäiliö sijaitsee helvetin hyvällä paikalla ![]() ![]() Runko näyttää ihan hyvältä ja kompura on piiloitettu tuon taakse, ei vaan näytä toimivan - oiskohan sähkövikaa...: ![]() Ok, eli tästä pitäis nyt tehdä jotain tyyliin edullisesti tai ilmaiseksi. Tarkoittaa siis sitä että teen itse kaikki tai melkein kaikki osat ja tämän PR-työn. Sovitaan vaikka aluksi että tähän tulee Torni-väritys, maalia jota löytyy nurkista vähintään 100L... Katon pistän varmaan eBayhin myyntiin ja teen tästä koko avon, nuo alkuperäiset ovet ovat myös jotenkin ärsyttävät, toinen oli pohjasta niin ruostunut että heitin mäelle - luultavasti siis ne korvataan Series-mallin vanhoilla kunnon luukuilla. Tälle varmaan alkaa nyt tapahtumaan jotain, osia meinasin tilata näinä aikoina mutta ihan ei ole vielä itsellekään selvillä mitä tulee.
__________________
Uutiset kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onko rengastus, misukka, lyöty jo lukkoon?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
No itseasiassa otin aikalisän! Syynä nuo YV:t sulle päin, eli jos ne 14.75 x 20 menis laillisesti Proton orggisvanteille niin olisin ostanut sieltä Hollannista kaikki kumit. Tulee meinaan rahti aika kovaksi noiden muutaman Misukan takia
![]() Tuossa sulle sopivaa kuvaa mun varastosta (kaatopaikalta) ![]() ![]() ![]()
__________________
Uutiset kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sulla on kumit vaan mielessä
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No niin, projekti edistyy hieman muiden projektien ohella.
Purkaminen on ollut hyvää terapiaa rikkoutuneelle kylkiluulle, oikein nauratti tai ainakin vedet oli sillmissä ![]() Jos ei tässä autossa olisi muutama euroa kiinni, olisin sen jo haudannut lähimpään maakuoppaan. Joka toinen pultti tai ruuvi täysin ruostunut/hapettunut kiinni, ja tässä autossahan niitä riittää. Kesti ikuisuuden irroittaa istuinten alla oleva koriosa, takalava oli taas sikäli vit..umaisempi että perävaunun paineimajarruille oleva kompura ja letkut oli kiinnitetty suoraan lavaan, kompura painaa vielä ihan kohtuullisen paljon. Helvetin älykästä ja tässä kunnossa kun en voi mennä auton alle makaamaan niin välillä varmasti näytti siltä että yritän tanssia lavan kanssa. Lopulta kuitenkin kaikki letkut ja johdot poikki, kompura on ihan laatuvehje (Wabko lukee kyljessä) mutta sen kiinnikkeet hitsattu samoin kuin paineilmasäiliö runkoon kiinni. ![]() ![]() Varauduin etulokasuojien irroitukseen tsekkaamalla netistä miten muut sen tekivät, ohjeet olivat vain sellaiset että jäähdytin pitää irroittaa - ei pidä paikkaansa vaan auton voi pitää yhä ajokunnossa: ![]() Kojelauta ja tulipeltihässäkkä pitää vielä irroittaa, mikä on varmasti päivän homma. Autossa kun vaihtuu väri niin "pakko", valkoinen sopii paremmin johonkin jääkaappiin tai mikroaaltouuniin. Tuossa lämmityslaitteessa on jonkinlainen suunnitteluvirhe, on nimittäin niin ruostunut etten pystynyt edes työkaluilla pyörittämään... Huomaa sen kulma, oikein mukava veden kerääjä ![]() ![]() Runko on oikeasti aika hyvässä kunnossa, ainoat isommat ruosteet olivat siinä kohtaan mihin joskus oli hitsattu paineilmasäiliö - sain kuitenkin ruosteviat korjattua suht helposti. Tämä on HD-malli, joten en osaa sanoa onko rungossa mitään eroa tavalliseen vai onko ero vain jousituksessa?: ![]() Likainenhan tuo on, mutta ehjä kuitenkin: ![]() ![]() Nyt on suunnitelmat jatkon suhteen selkeytyneet hieman, eli tilasin Islannista superleveät lokasuojan levikkeet - hirveän haeskelun jälkeen löytyi toimittaja. Tarkoitus on rakentaa Rooveri samalla tavalla kuin siellä tehdään, eli renkaiksi 35-38" pallot ja leveyttä tulee renkaisiin 15.5". Lantikkaan ei oikein tahdo löytyä korotussarjoja paitsi 2" asti ja nyt olisi tarkoitus korottaa 4". Tämähän tarkoittaa sitä että joudun pudottamaan koko jousitusta sen verran alaspäin, samalla pitää vähän tutustua noihin kardaanikulmiin, eli erilaiset nivelet pitää hommata jne. jne. Toinen vaihtoehto olisi pistää porttaalit, mutta täältä ei oikein saa kuin Unimogin akseleita. Hintaa tulee ja niissä on kuulemma aika tiuhat välitykset. Lets see. Jos menee liian vaikeaksi (tämä kun on lyhyt malli ja kulmat saattaa tulla liian jyrkiksi) täytyy pysyä 35" renkaissa, niihin riittänee 2" korotusta (tai ehkä HD-jousituksella ei yhtään). Koria joutunee leikkelemaan aika ankarasti, mutta se ei pelota - päinvastoin... ![]() No tältä jos se näyttäisi jonain päivänä, kuvassa juuri nuo samat levikkeet: ![]() ![]() Niin tää tulee vielä rekisteriin ja kilometrejä vuodessa max. 2000km, joten en paljoa välitä käytännöllisyydestä tms. seikoista.
__________________
Uutiset kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja. Viimeksi muokannut Sisu AH-45 : 03.11.2009 20:42 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mistä sulla tota intoa oikein piisaa,omat projektit ei tahdo edetä lainkaan mutta kai ne joskus valmistuu.Tosta tulee varmasti parempi kuin uudesta kun tietää hieman tekijän taustoja
![]() |