![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Mistä vaijerinippoja?Mistä ihmeestä löytää vaijerinippoja? Tulee siis 2-3mm teräsvaijerin pään tekemiseen (käsijarruvaijeriin; sakkelimallinen vaijerilukko ei käy). Kyseessä siis "putki", jonka läpi vaijeri menee ja kiristetään pultilla. v Näitä olen metsästänyt pk-seudulla kaikkialta ja edes IKH:lta ei saa. Viimeksi ostin Polvijärven Varaosasta hyllyn tyhjäksi eikä saanut enää tilattua lisää silloin. Eioota myydään kaikkialla.
|
||||
|
||||
![]()
Paikallinen fillari /mopo huolto niillä niitä on ollut ainakin kotkassa päin ton kokoisille vaijereille.
|
|
||||
|
||||
![]()
Moposport Vantaa, sieltä luulis löytyvän.
TEMÄHIK |
|
||||
|
||||
![]()
Käy hätätapauksessa sähkömiehen pakilla, ota sopivan iso sokerinpala liitinrima ja siitä yks pala tuhoten siten ettei jää kuin se putki ja siinä päällä kaksi ruuvia.
Jos tarvii lujempaa konstruktiota, niin tinaa putki umpeen lopuksi. Tällä hätätapauksessa jatkaa vaikka katkenneen kytkinvarpin. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
||||
|
||||
![]()
Mä olen tehny ite aina Lj.n käsijarruvaijerin (renkasta toiseen menevän osan).
Nipan teen itse ja sit olen tehny sen prässäämiseen työkalun, mihin tulee nippa vaijereineen ja sit tuurnalle oma reikä niin sit saa lyötyä tuurnaan kunnolla ilman että pitää jännittää et lipee sormille. Kertaakaan ei ole itse tehdyt prässätyt nipat pettäny. Tuohon sokeripalalukkoon en kauheesti luottaisi, saattaa käydä kallis vahinko jossain mäessä kun on oikeanlainen auto alapuolella parkissa. |
|
|||
|
|||
![]()
Jos löytyy kuvia toteutuksesta, niin kiinnostaisi nähdä :-)
|
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa olla työkalu kadoksissa taas tallin uumenissa niinkuin aina, pitää jokakerta tehä uus. Mut koitetaan selittää. Nipan sorvaan sopivan kokoiseta pyörötangosta, sopivan mittainen pätkä ja siihen läpireikä päästä tai sivusta sen mukaan minkä mallisen nipan haluaa. Työkalu esim pyöröyangosta tai neliötangosta, siihen hieman nippaa isompi (nippa muuttaa muotoaan niittauksessa niin saa helpommin pois työkalusta) reikä päähän pituus suuntaan tai sivusta sen mukaan kumpaa nippaa niittaa, jälkimmäisessä tapauksessa pitää tietty laikata vaijerille viilto. Sitten tuurnanreikä työkalun sivuun siihen kohtaan kun nippa tulee. Vähän hankala selittää pitää koittaa löytää työkalu tai tehdä yks malliksi.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nyt ois "tosi" hyvä kuva selventämässä epämääräistä selitystä.
Tuurnana olen käyttänyt hieman teroitettua tasapäistä tuurnaa, ei kuitenkaan ihan pistepuikon terävyistä. Ja ihan miesmäisesti saa mäiskästä. Siksi ehkä tuo neliötangosta tehty työkalu on parempi tukea johonkin kuin pyöreä, malliksi piirustin neliö sekä pyörötangosta mallit. Kerrotaan lisää ellei kuvasta aukene idea. Viimeksi muokannut Micco : 21.08.2009 19:30 |
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä asiat voi näköjään tehdä yksinkertaisestikin...
Itse olen aina juottanut vaijerin kiinni epämääräisen "ruuvipenkkipräyssäyksen" jälkeen, mutta noinhan tuon tekee "vähän" helpommin. |
|
||||
|
||||
![]()
Eikä ole tähän mennessä ainakaan tarvinnut tuon niittauksen lisäksi juottaa mitenkään.
|
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä mikä on paras konsti tai miten virallisesti homma tehään, mutta tinaamalla noita työharjottelussa teimmä.
Nippaan sopiva reikä haluamaansa kohtaan ja vaijeri läpi, sitten juotettiin lyijyttömällä tinalla käyttäen apuna suola- tms. happoa ja tarttu tiukkaan... ei tarvinu "epämääräisiä ruuvipenkkipräyssäyksiä", tai muutakaan prässäystä. |
|
|||
|
|||
![]()
Nippoja löysin sitten tosiaan Moposportista 70 senttiä kappale. Tuntui pitävän yksikin nippa ihan hyvin.
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pressutalli mistä? | Taisto | Chit-Chat | 21 | 21.12.2008 20:11 |
mistä liukukita..? | kala | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.09.2008 20:19 |
Mistä polyuretaanitankoa? | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 14.11.2007 17:45 |
Mistä infoa hj:stä??? | tunturiurho | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.08.2007 09:07 |
Mistä hiekkaa? | Nerd-O | Chit-Chat | 21 | 16.05.2005 06:49 |