![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() lievä OT: mp-sähköteorian alkeet...sorry jos joku vetää herneitä kun aihe ei liippaa autoja, mutta kun kukaan ei osaa vastata missään... onkelma on seuraavanlainen, Yamahan 1100 cc V2 moottorinen motooripyörylä päätti reissussa keittää akun, happo hais ja akku pullahti vehkeet seis, akku pois, tarvikekaupasta UUSI akku hapotettuna ja ladattuna ja varuiks UUSI jännitteensäädin, kyseessä siis mopoissa tyypillinen öljyssä köllivä "laturi", eli staattori 3 vaiheella kiinteästi kopassa ja huimapyörä viuhuu ympärillä uudella akkusella ja säätimellä homma näytti ihan aluks hyvältä, mutta parin minuutin käytön jälkeen latausjännite pompahti n. 14 Voltista n. 18 Volttiin, tyhjäkäynnillä... Ajeltiin kotio latausliitin irti ja ruvettiin tutkimaan: vastukset vaiheiden päissä tasaiset n. 0,6 Ohmia kussakin, ei maissa tyhjäkäynnillä kultakin vaiheelta pukkaa noin 24 Volttia, kierroksilla n. 155 - 160 Volttia, vaihtosähikäistä siis jännitteensäädin mallia jossa 5 johtoa, kolme vaihetta, punainen ja musta jännitteensäätimeltä musta johto liittyy akun - napaan, punainen lienee + eli akkua kohti KYSYMYS: miten tällainen säädin toimii ? - punainen lienee latausta varten akulle + ... - mustaltako puretaan liika (?) jännite runkoon ... (WTF ![]() säädin kuumenee minuutissa parissa n. 50 asteeseen jolloin liika lataus alkaa, samoja viallisia säätimiä kokeilin myös toisessa vehkeessä, oireet täsmälleen samat, ehjää ei uskaltais eikä raaskis enää ostaa kokeeks, 78 euroa laaki ! KYSYMYS 2: mikä tällaisen säätimen polttaa ? - huono maadoitus ? oireiden jälkeen kaivelin maajohdon irti rungosta (koneesta), oli lievästi hapettunut, nyt putsattu ja rasvalla kasattu - voisiko tämä olla ollut syy... - huono virtajohto ? HAVAINTO: - toisella, oireilevalla säätimellä mopotus sammuu heti, kun irrottaa mustan (akun - napaan menevän) kaapelin käydessä - toisella, oireilevalla säätimellä ei sammu, jatkaa käyntiään, lataus vaan katkeaa RATKAISUUN JOHTANEESTA VINKISTÄ LUVASSA VAIKKAPA OLUTTA !
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.08.2009 21:39 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
ööö en tiedä onko apuja, mutta itsellä kokemusta saman konsernin 1000 kyykystä eli R1:sta. Sen korjausmanuaali sanoo laturin piuhoista mitattuna ohmiarvoiksi 0.19-0.23. Eli ne samat kolme "valkoista" mitkä tulee öljykylpylaturilta. Johdot esim. 1-2-3 niin mitataan 1-2 väli ja 1-3 väli. Mittarin pitäis näyttää tuota 0.19-0.23
Kytkentä on kyllä oikein. Musta maihin ja punainen akulle. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Motskareista mitään tiedä mutta veikkaus oluen himossa
![]() Oliskohan se sun vaihtama osa sittenkin vaan tasasuuntaaja? Ja laturille tulee jostain muualta säätökarva.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Niin joo. Noin pieniä arvoja ohmipuntarilla mitattaessa täytyy sitten mittajohdot kompensoida joko laskemalla tai jos mittarissa on valmiina nollaustoiminto niin sillä. Ja mittajohdoilla pitää saada tosi hyvä kontakti.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
juu varmaan ohmelot ei oo ihan FLUKE tarkkuuksissa, mutta mieltä rauhoitti ettei ole maissa, ja ovat tasaiset, tällä sulkisin pois alakäämin
jännänsäädinin sisältää tasurin ja päinvastoin, ja karvoja 3 + 2 = 5
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ikinä ei vastaan ole tullut että se itse laturia olisi ollut rikki. Säätimen vaihdolla on selvitty. Tarkista varulta ettei johtosarjassa ole jokin hankauma mikä lyö maihin aina silloin tällöin.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
joo usko meinaa loppua täälläkin
miten tuo ylijännite kuuluisi kuolla ? ei kai sitä noin vain voi runkoon työntää... ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä vähän kummalta kuulostaa säädin, joka muuttaisi ylimääräisen energian vaan lämmöksi. Kun normaalisti laturille annetaan suoraan vähemmän magnetointivirtaa kun tarvitaan vähemmän sähköä.
Kun kerran johtoja on vain viisi niin kolme on käämeiltä ja plus ja miinus. Siitä epailen, että jossain jemmassa on, kohta poikki oleva, säätimen johto. Mittaa nyt huviksi säätimestä diodialueella jokaisesta vaiheesta plussaan siten, että mittarin punainen johto on käämin puolella. Sitten vaiheista miinukseen musta johto vaiheiden puolella. Jos piippaa noilla ja näyttää jotain 0,5v:n luokkaa niin kyllä se on ihan vaan tasuri. Jos sieltä ei kuulu mitään niin siellä siten varmaan on jotain oikein säädintäkin ja mä meen mökkiini häpeämään.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#9
|
||||
|
||||
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
näin kertois tarkkuusmittaus noiden risojen osalta: punainen käämeillä musta miinuksella; 0,551 musta käämeillä punainen miinuksella; 0549 nyt en mä tajua enään vähääkään... EDIT: noin tuo kaiketi on toteutettu:
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.08.2009 22:45 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
mmm...
Tuosta Taiston linkistä kun katsoo niin tosiaan mopoissa on noinkin hölmöjä systeemejä. Ja toisekseen se mittaus ei kerro mitään jos säädin on tolla lailla. Eli voipi se sittenkin olla kestomagneettilaturi ja tasuri+säädin samassa paketissa. Täytyy nukkua yö ja funailla lisää. Ei tällä kyllä olutta tienannut. ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Tehonpudotus
Laturin tehoa voidaan pudottaa esim jättämällä joku käämi irti. Näin oli tehty ainakin -80 mallin GS1000S Suzukissa. Kolmas käämi kytkeytyi kun valot laittoi päälle ja ilman valoja lataus oli vain kahdella käämillä. Tiedä sitte onko tuollasta viritystä missään muualla, mutta jos oliski, ja kaikki käämit olis pelissä mukana (vaikke tarviskaan) niin teoriassa jännite vois nousta ja hajottaa säätimen. Mutta eikait kukaan tuollasta systeemiä enää käyttäs??
Ja jos säätimen ja akun välinen plus tai maakaapeli on huonossa jamassa niin luultavasti särkee säätimen koska säädin ei saa kontrolloitua jännitettä jolloin latausjännite nousee taivaaseen ja se särkee säätimen. Mitä muuten tapahtuu akkujännitteelle kummallakin viallisella säätimellä jos nappaa miinus-karvan säätimeltä pois? Olit tätä jo kokeillu niin tohtinee kokeilla uudestaan - uudella säätimellä en ite uskaltas... ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kanyn teoriaan vastaus:
vanhojen Suzukien tapaisia ei kai enää käytössä, ajateltiin aluks tienpäällä että jos pannaan yks vaihe poikki ja latauksella kotiin, mutta eipä se kai jännitettä olisi laskenut, ehkä jopa päinvastoin... joten ajeltiin sitten pelkän akun varassa kotio muttamutta: toisella risalla säätimellä sammuu, kun nappaa maadoituksen poikki, toisella ei tiedä mitään, jatkaa käyntiään hivenen kevyemmin, kun lataus loppuu... ehjällä säätimellä, jos maadoitus irrotetaan, ei anna virtoja käynnistykseen, eli kuollutta pukkaa tänään muutaman empiirisen testauksen jälkeen uskalsin kokeilla taas uudella ehjällä säätimellä, ja avot: TOIMII ! eli joko uusikin säädin oli heti rikki, tai kosahti huonon kontaktin takia, saattoi olla koneen pään maadoitus... KIITOS KAIKILLE KUITENKIN !!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Johan on vehkeitä, taidan pysyä autoissa.
![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Jeep CJ 7 lievä projekti | Haamu | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 22.02.2010 11:31 |
M: Pajero tcic lievä off road | offipete | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 18.02.2008 18:56 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |
Myyty M: Lievä OT: Tosioffarin peli,HYDROKOPTERI | Hujane | O/M/V Muut | 8 | 01.01.2006 09:45 |
Sattuu ja tapahtuu (lievä OT) | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 38 | 16.09.2004 15:59 |