Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.11.2008, 15:39
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Suzuki: Turvakaaret


Eli tuohon suuren suureen koriin pitäisi sijoitella sääntöjen mukaiset turvakaaret, lajit ja luokat ovat vielä täysin auki mutta haulla törmännyt aika usein lauseeseen "tee suoraan sääntöjen mukaiset". Sääntö kirjaa asiasta koittanut lueskella ja myöskin keskusteluja aiheesta, missä aika selkeästi tulee esille ettei suoraan sääntö kirja ja offi vastaa toisiaan.

Joten aloitetaanpas, kaari tarpeeksi on nyt tilattu ens alkuun 18 metriä 48mm vesijohtoputkea 3.2mm seinämällä(ohje hinta putkelle 25eur/metri). Sikäli jos olen oikein jostain lukenut niin korin kiinnike lappujen tulisi olla vähintään 3mm levyä, kuitenkin vähintään putken seinämän vahvuista. Eli siis korin aluslapuiksi on tulossa 4mm levyä, hitsaten täysin saumoin.

Pääkaaren kiinnitys, paikkahan pitää olla kuljettajan takana. Suzukissa kuljettajan takana on jo pyörän kaaret...Ja runkoonkin on jo matkaa, josta saisi parempaa tukea pääkaarelle. Minkäs lainen sovitus pitäisi pääkaaren ala päälle siis tehdä?

Kelpaisiko esim tälläinen viritelmä:
Keltainen kuvaa pääkaaren putkea ja punainen 4mm metalli levyä. Ja tuleeko pääkaari riittävän taakse?

Etukaaren alapään lappu sattuu mukavasti korin ja rungon kiinnikkeen kohille, ainoastaan etukaaren putken ja lapun hitsaaminen ympäri tuottaa pientä rojektia. Tuleeko sijainnin kanssa sitten muita ongelmia?


Etukaari olisi tarkoitus tuoda ulos tuulilasin edestä ja palauttaa sitten katon läpi pääkaareen:


Myös takatuet mietityttää, sääntökirjassa mainitaan että tukien tulee seurata mahdollisimman lähellä auton sisä tilojen muotoja. Toden näköisesti tielle tulee pyörän kotelot sekä tankin täyttö putken paikka. Ja vähän sisemmäs tuotaessa saisi takatuet sovitettua rungon kanssa samaan linjaan.

Keltaisen takatuen vieressä näkyy lattiassa pieni reikä, runko kulkee reijän kohdalla:


Viimeksi muokannut Lehis : 06.11.2008 16:07 Perustelu: kirotushäröjä
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.11.2008, 15:49
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Asensin yhteen Suzukiin tälläiset Luuppalan vääntämät kaaret:







Takatuet on minun mielestä liian pystyssä parasta mahdollista tukemista ajatellen,mutta asennettiin kumminkin "taka-akseli linjan" etupuolelle.
Käytännössä on tietääkseni katsastuksissa joustettu tässä kohdassa ja takatukien alapäät saisi tulla taaemmaksikin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.11.2008, 17:10
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.11.2008, 17:39
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?
Putket tulee Onniselta, raakaputkena ilmeisesti siis väritöntä...Kaide putkea olisi saanut huokealla mutta sitä jossain topiikissa parjattiin kovin.

Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.11.2008, 18:09
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Täälläkin kuumeisesti mietitään Suzukiin tuota kaari asiaa. Muutama asia kuitenkin pistää mietteliääksi... jotta saa Suzukiin MIELESTÄNI hyvän ajoasennon (ja penkki pysyy kaarien sisällä) niin tulisi tuo pääkaari laittaa lähes pyörän kotelon päälle. Aikoinaan ainakin rallipuolella oltiin hyvinkin tarkkoja pääkaaren sijainnista ja siitä miten kaukana se on B-pilarista<--- pystyiskö joka viisaampi/offipuuhat paremmin tunteva kommentoida tuota.
Tietysti sääntökirjaahan pitää lukea kuin piru raamattua

Kyllähän se viisainta on tehä samantien "sääntökaaret". Eipä tuu sanomista sitten myöhemmin kun ois pitäny sit kuitenkin olla sääntökaaret.
Itse meinaan laittaa Luuppalan kaaret korin sisäpuolelle ja nojailuputket ulkopuolelle jostain höyryputkesta tai jotain (kuskina putkitukkurilla).
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.11.2008, 19:25
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Pääkaari vaan mahdollisimman taakke, itellä jäi vähän turhankin eteen. Itse laitoin kans luuppalan setin, makso muistaakseni hyvin alta kaks sataa, ni en viittiny siihen rahaan alkaa ite tekeen. Mites tuo pääkaaren kallistus taakkepäin? Jossain näkee, et niinkin on tehty, sillä saa kyl hyvin pään tilaa lisää.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.11.2008, 20:32
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti

Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...

"Kurskin" kuski taitaa olla noin 175-180cm pitkä

"Racing Rabbitissa" oli pääkaari vielä enemmän edessä ja sillä mahtui vielä 191cm kuski ajamaan



Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.11.2008, 22:26
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Sairastellessa kun on aikaa pohtia asioita niin, pääkaaren kiinnitys järjästelyistä alkaa hahmotelmat olemaan valmiit. Toteutusta sitten "terveempänä".

Mietiskely siirtyikin vuorostaan etukaareen, sen olos tuonti pitäisi toteuttaa korin sauman "sisä puolelta" joka taas aiheuttaa sen että etukaari peittää osan matkaa tuulilasia paksuudeltaan. Toivottavasti kuva selventää, kuvassa vihreät viivat kuvaavat etukaaren kulkua:

Kaari materiaali tuli tänään: teräs.kierteit.raaka 48.3x3.20 raaka musta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 11:24 (GMT +2).