Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.11.2008, 15:39
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Suzuki: Turvakaaret


Eli tuohon suuren suureen koriin pitäisi sijoitella sääntöjen mukaiset turvakaaret, lajit ja luokat ovat vielä täysin auki mutta haulla törmännyt aika usein lauseeseen "tee suoraan sääntöjen mukaiset". Sääntö kirjaa asiasta koittanut lueskella ja myöskin keskusteluja aiheesta, missä aika selkeästi tulee esille ettei suoraan sääntö kirja ja offi vastaa toisiaan.

Joten aloitetaanpas, kaari tarpeeksi on nyt tilattu ens alkuun 18 metriä 48mm vesijohtoputkea 3.2mm seinämällä(ohje hinta putkelle 25eur/metri). Sikäli jos olen oikein jostain lukenut niin korin kiinnike lappujen tulisi olla vähintään 3mm levyä, kuitenkin vähintään putken seinämän vahvuista. Eli siis korin aluslapuiksi on tulossa 4mm levyä, hitsaten täysin saumoin.

Pääkaaren kiinnitys, paikkahan pitää olla kuljettajan takana. Suzukissa kuljettajan takana on jo pyörän kaaret...Ja runkoonkin on jo matkaa, josta saisi parempaa tukea pääkaarelle. Minkäs lainen sovitus pitäisi pääkaaren ala päälle siis tehdä?

Kelpaisiko esim tälläinen viritelmä:
Keltainen kuvaa pääkaaren putkea ja punainen 4mm metalli levyä. Ja tuleeko pääkaari riittävän taakse?

Etukaaren alapään lappu sattuu mukavasti korin ja rungon kiinnikkeen kohille, ainoastaan etukaaren putken ja lapun hitsaaminen ympäri tuottaa pientä rojektia. Tuleeko sijainnin kanssa sitten muita ongelmia?


Etukaari olisi tarkoitus tuoda ulos tuulilasin edestä ja palauttaa sitten katon läpi pääkaareen:


Myös takatuet mietityttää, sääntökirjassa mainitaan että tukien tulee seurata mahdollisimman lähellä auton sisä tilojen muotoja. Toden näköisesti tielle tulee pyörän kotelot sekä tankin täyttö putken paikka. Ja vähän sisemmäs tuotaessa saisi takatuet sovitettua rungon kanssa samaan linjaan.

Keltaisen takatuen vieressä näkyy lattiassa pieni reikä, runko kulkee reijän kohdalla:


Viimeksi muokannut Lehis : 06.11.2008 16:07 Perustelu: kirotushäröjä
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.11.2008, 15:49
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Asensin yhteen Suzukiin tälläiset Luuppalan vääntämät kaaret:







Takatuet on minun mielestä liian pystyssä parasta mahdollista tukemista ajatellen,mutta asennettiin kumminkin "taka-akseli linjan" etupuolelle.
Käytännössä on tietääkseni katsastuksissa joustettu tässä kohdassa ja takatukien alapäät saisi tulla taaemmaksikin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.11.2008, 17:10
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.11.2008, 17:39
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?
Putket tulee Onniselta, raakaputkena ilmeisesti siis väritöntä...Kaide putkea olisi saanut huokealla mutta sitä jossain topiikissa parjattiin kovin.

Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.11.2008, 18:09
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Täälläkin kuumeisesti mietitään Suzukiin tuota kaari asiaa. Muutama asia kuitenkin pistää mietteliääksi... jotta saa Suzukiin MIELESTÄNI hyvän ajoasennon (ja penkki pysyy kaarien sisällä) niin tulisi tuo pääkaari laittaa lähes pyörän kotelon päälle. Aikoinaan ainakin rallipuolella oltiin hyvinkin tarkkoja pääkaaren sijainnista ja siitä miten kaukana se on B-pilarista<--- pystyiskö joka viisaampi/offipuuhat paremmin tunteva kommentoida tuota.
Tietysti sääntökirjaahan pitää lukea kuin piru raamattua

Kyllähän se viisainta on tehä samantien "sääntökaaret". Eipä tuu sanomista sitten myöhemmin kun ois pitäny sit kuitenkin olla sääntökaaret.
Itse meinaan laittaa Luuppalan kaaret korin sisäpuolelle ja nojailuputket ulkopuolelle jostain höyryputkesta tai jotain (kuskina putkitukkurilla).
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.11.2008, 19:25
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Pääkaari vaan mahdollisimman taakke, itellä jäi vähän turhankin eteen. Itse laitoin kans luuppalan setin, makso muistaakseni hyvin alta kaks sataa, ni en viittiny siihen rahaan alkaa ite tekeen. Mites tuo pääkaaren kallistus taakkepäin? Jossain näkee, et niinkin on tehty, sillä saa kyl hyvin pään tilaa lisää.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.11.2008, 20:16
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Mites tuo pääkaaren kallistus taakkepäin? Jossain näkee, et niinkin on tehty, sillä saa kyl hyvin pään tilaa lisää.
Toi oli rallipuolella ainakin ERITTÄIN kiellettyä AKK:n kisoissa.
Onhan kallellaan oleva pääkaari toki hieman heikompi kuin suorassa oleva.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.11.2008, 20:32
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti

Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin...

"Kurskin" kuski taitaa olla noin 175-180cm pitkä

"Racing Rabbitissa" oli pääkaari vielä enemmän edessä ja sillä mahtui vielä 191cm kuski ajamaan



Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.11.2008, 22:26
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Sairastellessa kun on aikaa pohtia asioita niin, pääkaaren kiinnitys järjästelyistä alkaa hahmotelmat olemaan valmiit. Toteutusta sitten "terveempänä".

Mietiskely siirtyikin vuorostaan etukaareen, sen olos tuonti pitäisi toteuttaa korin sauman "sisä puolelta" joka taas aiheuttaa sen että etukaari peittää osan matkaa tuulilasia paksuudeltaan. Toivottavasti kuva selventää, kuvassa vihreät viivat kuvaavat etukaaren kulkua:

Kaari materiaali tuli tänään: teräs.kierteit.raaka 48.3x3.20 raaka musta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.11.2008, 22:28
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Miks se pitää tuoda noin keskeltä? Jos en väärin muista niin tuossa ulompana on suora aukko helmapalkkiin asti ja tietysti voin muistaa väärin
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.11.2008, 23:12
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Miks se pitää tuoda noin keskeltä? Jos en väärin muista niin tuossa ulompana on suora aukko helmapalkkiin asti ja tietysti voin muistaa väärin
Kyllä siellä suora väylä on, paremman suojan antaisi tuulilasin kehyksille juurikin tuossa ulko reunassa. Milläs toteutat alapään kiinnityksen? Helmapalkkihan siellä olisi hyvänä pohjana kyllä. Sitten oviputket, kuinkas ne viet tonne kotelon sisään? Mielellään tietty siten että ovetkin toimisi jatkossa...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.11.2008, 23:35
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Oviputki on mielestäni ihan turha kun on helmapalkki.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.11.2008, 23:43
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Taisin silloin aikanaan vaan vähän ali mitoittaa ton palkin, tais olla 5mm seinämällä

Sisäpuolen koteloita jos ajelis vähän auki niin tonhan voisi saada onnistumaan...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.11.2008, 11:28
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Oviputki on mielestäni ihan turha kun on helmapalkki.
On se ainakin hyvä este kyytiin nousemiselle.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.11.2008, 14:22
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Ei se ihan suora väylä etu kulmasta alas ole, mutta riittävän:




Toiset reijät kairaa niin sitten on palkki esissä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.11.2008, 18:41
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Taas tarviis tulkinta apua, elis etukaarien alapään kiinnitys tuosta helmapalkin läpi. Saako/onko mitn järkeä suorittaa kyseinen toimenpide yhdellä 16m pultilla, sorvissa pyöräyttäisi asiaan sopivan holkin kaariputken sisään johon tekisi sopparit kierteet? Ja miksi näin, kenties tällä saisin luotua mahdollisuuden nostaa kehikko kokonaisuudessaan pois korista.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.11.2008, 19:05
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti
tällä saisin luotua mahdollisuuden nostaa kehikko kokonaisuudessaan pois korista.
Miksi se kehikko pitäisi saada nostettua pois?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 11.11.2008, 21:21
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Miksi se kehikko pitäisi saada nostettua pois?
Liekkö joskus joutuu uusimaan joitain putkia..? Voipi olla mukavampi puuhailla jos saa kehikon nostettua tallin lattialle. Ja onhan se mukavampi hitsailla kehikko kasaan irrallaan.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.11.2008, 17:54
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

jos kaaret tarvii olla irrotettava mikset tee ulkopuolisia
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.11.2008, 10:48
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sami_k Näytä viesti
jos kaaret tarvii olla irrotettava mikset tee ulkopuolisia
Mielessä on tuokinvaihtoehto käynyt.

Toistaiseksi kuitenkin tarkoitus vedellä etukaaret kutakuinkin näin:

Saa nähdä kun mitä sitten viikonlopun aikaan voimajuoma päissään vielä keksii
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.11.2008, 13:35
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Red face

Tyhmä idea???


Kysytään nyt ennen kuin tehdään enempää sutta???

Eli onko tollainen ratkaisu pääkaaren pohjille aivan per...tä?
Pyörän koteloa vasten 170x120 lappu
Vaakaan on120x120 joka siis toimii kaaren kiinnitys lapun pohjana.
Loppu rekennelman voi sitten koteloida...jos tuossa nyt mitään järkeä on?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 26.11.2008, 13:51
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Saaks sen lapun laittaa vinoon putkeen nähden sillee että se myötäilis pyöränkoteloa?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 26.11.2008, 13:59
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Saaks sen lapun laittaa vinoon putkeen nähden sillee että se myötäilis pyöränkoteloa?
Mitäs se nyt juonii???

Siis se mitä oon nyt tuota liite jiitä tavannut ja kivoja kuvia katsellut, niin kyllä siinä koteloita on väsätty ja suoria liitoksia käytetty..?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 26.11.2008, 15:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

Piirrokset löytyy sääntökirjasta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti
Kysytään nyt ennen kuin tehdään enempää sutta???

Eli onko tollainen ratkaisu pääkaaren pohjille aivan per...tä?
Pyörän koteloa vasten 170x120 lappu
Vaakaan on120x120 joka siis toimii kaaren kiinnitys lapun pohjana.
Loppu rekennelman voi sitten koteloida...jos tuossa nyt mitään järkeä on?
Vilkaisepa AKK:n sääntökirjan liite J:n kuvia n 253-50 -> 253-58. Niistä selviää tuokin ongelma ja mitä kuvan rakenteeseen tulee niin tuokin versio siellä esiintyy.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 26.11.2008, 16:08
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Pistäkääs joku tulemaan toi Liite J:n linkki taasen...
Joku vanha linkki löytyi mutta se ei toiminut enää.

AKK:n sivuja selaamallakaan en sitä löytänyt...
Nimim."En vaan osaa"
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 21:06 (GMT +2).