![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Suzuki: TurvakaaretEli tuohon suuren suureen koriin pitäisi sijoitella sääntöjen mukaiset turvakaaret, lajit ja luokat ovat vielä täysin auki mutta haulla törmännyt aika usein lauseeseen "tee suoraan sääntöjen mukaiset". Sääntö kirjaa asiasta koittanut lueskella ja myöskin keskusteluja aiheesta, missä aika selkeästi tulee esille ettei suoraan sääntö kirja ja offi vastaa toisiaan. Joten aloitetaanpas, kaari tarpeeksi on nyt tilattu ens alkuun 18 metriä 48mm vesijohtoputkea 3.2mm seinämällä(ohje hinta putkelle 25eur/metri). Sikäli jos olen oikein jostain lukenut niin korin kiinnike lappujen tulisi olla vähintään 3mm levyä, kuitenkin vähintään putken seinämän vahvuista. Eli siis korin aluslapuiksi on tulossa 4mm levyä, hitsaten täysin saumoin. Pääkaaren kiinnitys, paikkahan pitää olla kuljettajan takana. Suzukissa kuljettajan takana on jo pyörän kaaret...Ja runkoonkin on jo matkaa, josta saisi parempaa tukea pääkaarelle. Minkäs lainen sovitus pitäisi pääkaaren ala päälle siis tehdä? Kelpaisiko esim tälläinen viritelmä: Keltainen kuvaa pääkaaren putkea ja punainen 4mm metalli levyä. Ja tuleeko pääkaari riittävän taakse? Etukaaren alapään lappu sattuu mukavasti korin ja rungon kiinnikkeen kohille, ainoastaan etukaaren putken ja lapun hitsaaminen ympäri tuottaa pientä rojektia. Tuleeko sijainnin kanssa sitten muita ongelmia? Etukaari olisi tarkoitus tuoda ulos tuulilasin edestä ja palauttaa sitten katon läpi pääkaareen: Myös takatuet mietityttää, sääntökirjassa mainitaan että tukien tulee seurata mahdollisimman lähellä auton sisä tilojen muotoja. Toden näköisesti tielle tulee pyörän kotelot sekä tankin täyttö putken paikka. Ja vähän sisemmäs tuotaessa saisi takatuet sovitettua rungon kanssa samaan linjaan. Keltaisen takatuen vieressä näkyy lattiassa pieni reikä, runko kulkee reijän kohdalla:
Viimeksi muokannut Lehis : 06.11.2008 16:07 Perustelu: kirotushäröjä |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Asensin yhteen Suzukiin tälläiset Luuppalan vääntämät kaaret:
![]() ![]() ![]() Takatuet on minun mielestä liian pystyssä parasta mahdollista tukemista ajatellen,mutta asennettiin kumminkin "taka-akseli linjan" etupuolelle. Käytännössä on tietääkseni katsastuksissa joustettu tässä kohdassa ja takatukien alapäät saisi tulla taaemmaksikin. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mistä putket, ja onko väristä tietoa ?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Putket tulee Onniselta, raakaputkena ilmeisesti siis väritöntä...Kaide putkea olisi saanut huokealla mutta sitä jossain topiikissa parjattiin kovin.
Kuinkas pitkä kuljettaja räppitin autoa ajaa? Lähinnä tuota pääkaaren paikkaa mietin, noin se vois onnistuakkin... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Täälläkin kuumeisesti mietitään Suzukiin tuota kaari asiaa. Muutama asia kuitenkin pistää mietteliääksi... jotta saa Suzukiin MIELESTÄNI hyvän ajoasennon (ja penkki pysyy kaarien sisällä) niin tulisi tuo pääkaari laittaa lähes pyörän kotelon päälle. Aikoinaan ainakin rallipuolella oltiin hyvinkin tarkkoja pääkaaren sijainnista ja siitä miten kaukana se on B-pilarista<--- pystyiskö joka viisaampi/offipuuhat paremmin tunteva kommentoida tuota.
Tietysti sääntökirjaahan pitää lukea kuin piru raamattua ![]() Kyllähän se viisainta on tehä samantien "sääntökaaret". Eipä tuu sanomista sitten myöhemmin kun ois pitäny sit kuitenkin olla sääntökaaret. Itse meinaan laittaa Luuppalan kaaret korin sisäpuolelle ja nojailuputket ulkopuolelle jostain höyryputkesta tai jotain (kuskina putkitukkurilla ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pääkaari vaan mahdollisimman taakke, itellä jäi vähän turhankin eteen.
![]()
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onhan kallellaan oleva pääkaari toki hieman heikompi kuin suorassa oleva. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Kurskin" kuski taitaa olla noin 175-180cm pitkä "Racing Rabbitissa" oli pääkaari vielä enemmän edessä ja sillä mahtui vielä 191cm kuski ajamaan ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Sairastellessa kun on aikaa pohtia asioita niin, pääkaaren kiinnitys järjästelyistä alkaa hahmotelmat olemaan valmiit. Toteutusta sitten "terveempänä".
Mietiskely siirtyikin vuorostaan etukaareen, sen olos tuonti pitäisi toteuttaa korin sauman "sisä puolelta" joka taas aiheuttaa sen että etukaari peittää osan matkaa tuulilasia paksuudeltaan. Toivottavasti kuva selventää, kuvassa vihreät viivat kuvaavat etukaaren kulkua: Kaari materiaali tuli tänään: teräs.kierteit.raaka 48.3x3.20 raaka musta. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Miks se pitää tuoda noin keskeltä? Jos en väärin muista niin tuossa ulompana on suora aukko helmapalkkiin asti ja tietysti voin muistaa väärin
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä siellä suora väylä on, paremman suojan antaisi tuulilasin kehyksille juurikin tuossa ulko reunassa. Milläs toteutat alapään kiinnityksen? Helmapalkkihan siellä olisi hyvänä pohjana kyllä. Sitten oviputket, kuinkas ne viet tonne kotelon sisään? Mielellään tietty siten että ovetkin toimisi jatkossa...
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Oviputki on mielestäni ihan turha kun on helmapalkki.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Taisin silloin aikanaan vaan vähän ali mitoittaa ton palkin, tais olla 5mm seinämällä
![]() Sisäpuolen koteloita jos ajelis vähän auki niin tonhan voisi saada onnistumaan... |
#14
|
||||
|
||||
![]()
On se ainakin hyvä este kyytiin nousemiselle.
![]()
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei se ihan suora väylä etu kulmasta alas ole, mutta riittävän:
Toiset reijät kairaa niin sitten on palkki esissä. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Taas tarviis tulkinta apua, elis etukaarien alapään kiinnitys tuosta helmapalkin läpi. Saako/onko mitn järkeä suorittaa kyseinen toimenpide yhdellä 16m pultilla, sorvissa pyöräyttäisi asiaan sopivan holkin kaariputken sisään johon tekisi sopparit kierteet? Ja miksi näin, kenties tällä saisin luotua mahdollisuuden nostaa kehikko kokonaisuudessaan pois korista.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Miksi se kehikko pitäisi saada nostettua pois?
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Liekkö joskus joutuu uusimaan joitain putkia..? Voipi olla mukavampi puuhailla jos saa kehikon nostettua tallin lattialle. Ja onhan se mukavampi hitsailla kehikko kasaan irrallaan.
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
jos kaaret tarvii olla irrotettava mikset tee ulkopuolisia
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Mielessä on tuokinvaihtoehto käynyt.
Toistaiseksi kuitenkin tarkoitus vedellä etukaaret kutakuinkin näin: Saa nähdä kun mitä sitten viikonlopun aikaan voimajuoma päissään vielä keksii ![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]() Tyhmä idea???
Kysytään nyt ennen kuin tehdään enempää sutta???
Eli onko tollainen ratkaisu pääkaaren pohjille aivan per...tä? Pyörän koteloa vasten 170x120 lappu Vaakaan on120x120 joka siis toimii kaaren kiinnitys lapun pohjana. Loppu rekennelman voi sitten koteloida...jos tuossa nyt mitään järkeä on? |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Saaks sen lapun laittaa vinoon putkeen nähden sillee että se myötäilis pyöränkoteloa?
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis se mitä oon nyt tuota liite jiitä tavannut ja kivoja kuvia katsellut, niin kyllä siinä koteloita on väsätty ja suoria liitoksia käytetty..? |
#24
|
|||
|
|||
![]() Piirrokset löytyy sääntökirjastaLainaus:
![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Pistäkääs joku tulemaan toi Liite J:n linkki taasen...
Joku vanha linkki löytyi mutta se ei toiminut enää. AKK:n sivuja selaamallakaan en sitä löytänyt... Nimim."En vaan osaa" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |