![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() mitkä takalevyt helpoiten Cherokeehen?Akseli D35 ja koppa XJ. Minkä vehkeen takajarrut levyillä helpoin soveltaa tuohon? Käsijarru olisi hyvä olla samassa paketissa. Onko jossain Jeepissä sopiva setti?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä, miksi sulle taas tarjoon, mutta valmista settiä on tarjolla: http://www.jamant.fi/product_info.php/products_id/2220
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.jeepforum.com/forum/showt...isc+brake+swap |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei Suomessa ole kuin yksi rahamies ja se on muistaakseni Jaguaari-mies!!!
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Hyvä asennusohje muutoksentekoonLainaus:
Erittäinkin suositeltava juttu jos levyjarruja aikoo pykätä pikku Cherokeehen. Vaikka hintatiedot ovatkin 2005-vuodelta niin ei varmaan nykyäänkään hirveästi tuosta poikkea ![]() ![]() Inhorealisti |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Levyjä ei voi suoraan vain heittää paikoilleen, pyörän studit saattaa jäädä lyhyiksi, kannattaa sitten vaihtaa levyjarrumalliset studit myös, ja purkuosina pitää sitten käyttää myös kaikki muutkin osat, jarruosia ei saa hitsata!!! Jenkkilän pojat myy myös esim yleismallin jarrusatulan kiinnikettä, joka hitsataan akseliputkeen, ei kelpaa suomessa!!!
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Voihan sitä käyttää purkuosia ja uusia osia ristiinkin, mikäpä sitä estää? Eihän siellä mitään hitsaamisen tarvetta pitäisi olla kun kaikki on pultattavaa osaa. Vähän sama kun tekee jarrurempan, vaihtaa vain tarvittavat osat..
Se on totta että studit voi jäädä lyhyiksi - se selviää kokeilemalla, eikä ne montaa euroa maksa. Esim. mulla oli Fordin 8.8 akselissa ihan tarpeeksi pitkät studit kun vaihdoin rummuista levyihin. Koko Fordin alkuperäiselle 11" levyjarrusarjalle (kaikki tarpeelliset kiinnikkeet, levyt, kaliperit, jarrupalat, käsijarruhilppeet yms.), tuli hintaa us-partsiin tilattuna ~550€. Jenkeistä sama paketti olisi lähtenyt muistaakseni reilulla 300 taalalla, mutta kuljetuskulut, verot ja tullithan noihin tietysti aina tulee päälle joten ~450€ olisi maksanut.. tuon 100€ pulitin ihan siitä ilosta että mahd. takuuasioissa ei tule ongelmia. Isommilla renkailla ajaessa noista tuntuu olevan ihan oikeastikin hyötyä. Siihen vain kannattaa varautua että joutuu joko vaihtamaan jarrupaineensäätimen pellin alta, tai sitten ostaa takajarrulinjaan erillisen jarrupaineensäätimen että saa tarvittaessa jarrupainetta vähemmäksi. Ittellä on ihan siinä rajoilla että takana on liikaa jarrutehoa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
sellaisen akseliin missä on tehtaan hitsisaumoja saa myös hitsata jarrukiinnikkeet.löytyy ihan lakipykälä asiasta.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Missäs akselissa sitten ei ole tehtaan hitsisaumoja??? Kaikissa Jeepin akseleissa on hitsisaumoja!! Tarkennusta asiaan, mitä tarkoitetaan hitsisaumalla ja missä ne saa olla ja miksi silloi saisi jarruosia hitsata, kyseessä on turvallisuus, jos hitsaus pettää ja joku kuolee, niin en haluaisi olla se hitsari!!!
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
sikäli mikäli kun olen itse käsittänyt, niin esim levyjarrujen kiinnikkeet saat itse hitsata akseliin. muttei varsinaisia jarruosia, kuten rumpuja yms..
ja ei minu hitsaamista kiinnikkei´stä kukaan ole koskaan sanonu itää, mut kait se riippuu saumasta. joidenkin ei pitäis edes hitsata paikkoja auton pohjaan mitä tältäkin palstalta on kuvia katseltu. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
en jaksa ettiä sitä lakipykälää,sillä tarkoitetaan sitä että missä on tehtaan sauma niin silloin se materiaali on hitsattavaa ja silloin asiallisesti hitsattu kiinnike voidaan hyväksyä.
ei niitä laki pykäliä ole tehty jeeppejä varten et jos kaikkien jeeppien akseleissa on saumaa ni suurimmassa osassa autoja ei ole. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jamantin pajalla ei käsittääkseni hitsata lainkaan, ja ainakin meilläpäin on katsastuksessa tähän saakka hyväksytty asiallisesti akseliputkeen hitsatut jarrusatulankiinnikkeet. Palataas asiaan, onko siis ihan sama mikä akseli Grandissa on ja kiinnikelaipat sattuu D35 akseliin? Studien pituudesta ei tarvitse huolehtia kun akselissa on jotkut mitkä lie muka vahvemmat vetarit joissa pitkät studit. Käsijarru ilmeisesti kaikissa levyjarrullisissa Jeepeissä erillisillä kengillä? Käykö XJ:n orggis vaijerit suoraan? Miten ZJ ja XJ paineensäädin eroaa?
Blan B: Miten saada jarrukengät kestämään yli 1000km metsäkäyttöä? Kolmannet kengät loppu tämän kesän aikana, ja jarruja on avattu ja putsailtu enemmän kuin hermot kestää. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Selvii helpommin jos lukisit artikkelinLainaus:
![]() http://www.jeepforum.com/forum/showt...isc+brake+swap |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja edelleenkin, vaikka olen lukenut tuon artikkelin, kiinnostaa onko jossain Jeepissä käsijarru toteutettu jarrupaloilla? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kaikissa Jeepeissä, mitä olen nähnyt (ja on niitä nähty), on käsijarru toteutettu kengillä!!
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Grandin levyjarruista en tiedä että meneekö samalla paineensäätimellä, se täytynee vain testata. Itsellä tosiaan on ihan siinä hilkulla noitten halkaisijaltaan 11" takalevyjen kanssa että takarenkaat menee lukkoon asvaltillakin, mutta toisaalta akseli on Fordin 8.8 eikä Dana. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Satuin katsomaan työmaalla Opel Vivaron takajarruja ja ne vaikutti melko sopivilta Jeepin taka-akselille. Vaijerikin olisi kiinnitykseltään sopiva Jeeppiin eli kiinnitys käsijarrukahvaan saman tyyppinen kuin alkuperäinenkin. Jarrusatuloiden hinta vaan pysäytti tämän idean ainakin toistaiseksi
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Löytyisikö jostain tarkat mitat tuosta jarrukilven/satulankiinnikkeen pulttijaosta? Saahan sen tietysti mitattua rumpujarrujenkilvestäkin, mutta voisi teettää satulankiinnitys aihiot valmiiksi ennen rumpujarrujen purkamista. Tarkoituksena sovittaa Grandin levyt ja Ranskalaiset satulat.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
onko tästä tullut jokin uudempi joka hyväksyy hitsaamisen?
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998 Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 13 § Jarrujen muutokset 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Täältä kanssa vahva ääni sille että satuloiden kiinnikkeet saa hitsata akseliin kiinni jos akseli oikeeta rautaa eikä mitään valupaskaa. Näin on mulla tehty ja katsastusmieskin samaa mieltä. Mulla on mielestäni jossain printattuna joku aken pdffä jossa aisiasta mainitaan jossain yhteydessä.
Ja tässä faktaa. Dokumentti on nimeltään Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998) 14.1.2004 Viimeksi muokannut mikjus : 17.02.2009 14:36 |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Grand Cherokeen levyt, Vivaron/primastarin/trafficin satulat, kaksi vasemmanpuoleista käsijarruvaijeria myöskin Ranskasta sekä kiinnikkeet jarrusatuloille 10mm levystä. Näillä eväillä Jeeppiin löytyi toimivat takajarrut, jotka tähänastisten kokemusten mukaan kestää myös metsäajoa ja mudassa uittamista. Kustannukset jäi huomattavasti alhaisemmiksi kuin Jeepin omilla osilla rakennettuna. Takapään levyt on etujarrulevyjä suuremmat halkaisijaltaan, mutta jarrut on silti balansissa dynamometrin mukaan. Edessä noin 3000 ja takana 1800.
Viimeksi muokannut 454SS : 04.06.2009 18:54 |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Taas takajarruongelma ratkaistavana.
Esitiedot: - Akseli Ford 8.8 - Pakko saada 6-pulttinen jako pyörien kiinnitykseen - Akseli ei saa levetä yhtään 8.8 alkuperäisestä leveydestä - Alkuperäisissä pyöränlaakereissa ei ole erillistä sisäkoolia - Suomessa ei ilmeisesti pysty karkaisemaan vetoakseleita joissa laakeripinta kestäisi ilman tuota edellä mainittua sisäkoolia - 8.8 tarkoitetut c-clip eliminatorit ei ole ratkaisu koska tuolloin akseli levenisi - Tuon laakeriongelman takia suunnitelmissa sovittaa akseliputkeen Pajero Sportin 40mm leveät pyöränlaakerit pesineen ja sovittaa akselin leveys näiden osien mukaan - Vetoakselit teetetään Karpiolalla - Jarrusatuloiden kiinnikkeiden valmistaminen ei ole ongelma Ongelma on siis tämä: - Haussa ratkaisu jolla saan sovitettua levyjarrut joissa on käsijarru valmiina satuloissa - Pajeron levyjen halkaisija 325mm ja paksuus käytettynä 18mm, paljonkohan uutena? - Pajeron rumpukässäriä en haluaisi käyttää - Missä autossa olis noiden Pajeron levyjen kanssa yhteensopivat käsijarrulliset satulat? - Mistä autosta Pajeron levyjä ohuemmet levyt? - Vaijeritkin olis tietysti hyvä löytää sellaiset jotka saa modifioitua paikalleen |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.currieenterprises.com/ces...E.aspx?id=1889 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
XJ Cherokeehen takavinssi. | 454SS | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 06.06.2009 23:33 |
Ostetaan Lehtijouset Cherokeehen -89 | marko_p | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.10.2008 08:03 |
Cherokeehen 31" kumit? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.05.2007 19:20 | |
O: -90 Cherokeehen vetokoukku | O/M/V Muut | 0 | 22.06.2005 10:09 | |
Valityksiä XJ Cherokeehen? | HEKULIINI | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.04.2005 08:04 |