![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Bj.n haasuläpän nipoista.Kumpi pitää kääntää??Kumpi niistä kaasuläpän nipoista pitikään kääntää reikä alaspäin kun bj.n turbottaa.Koitin katella kuvista mutta kaikissa mitä löysin näytti ne nipat eri suuntiin kuin minun bj.ssä??.Nipat näyttää eteen ja taaksepäin,sille etummaiselle nipalle on kolo kaasuläppään ja reikä ylös,onko tämä nippa se joka pitää kääntää,ja tästä nipasta menee sille kalvolle letku.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kaasuläpän yläpuolinen.
Ja kannattaa kiertää sitä hieman sisään päin. Esim se 1.5 kierrosta. Ja tämän jälkeen kone sitten kiertää katsastuksen savutus mittauksessa vaiikka lelut pihalle!!! Eli savut jossain pajalla ennen katsastusta. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei niitä tarvi mihinkään käännellä.
Turbo kiinni, syöttöruuvi hanskalokeroon ja solalle. Edit: mitä sen pitäisi vaikuttaa?
__________________
- eskimo kaenuusta Viimeksi muokannut Eskimo : 20.03.2009 16:07 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
hj:ssä heräämiseen vaikutti todella paljon, isolla T:llä
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No miulla vaikutti sen verran,että kun ahtipaine nousi niin syötöt putosi.
Ja nippa kääntämällä homma korjaantui. Miksi? No syöttö pumpussa on kalvo,ja jousi jotka säätää sitä syöttöä,siten että jousi koittaa työntää syöttöä kokoajan täysille,ja alipaine pienemmälle. Kaasu läpän keskellä(ventturiputki?) oleva letku menee kalvon jousenpuolelle,jolloin venttuuri putkessa(vaimikäseoli) virtaava ilma saa aikaan alipaineen,joka vetää kaasuläpän asennosta,ja kierroksista riippuen kalvoa jousta vasten,ja syöttö pienenee. Ja se yläpuolen letku taasen,alunperinhän siinä on reikä ylöspäin,jolloin ohivirtaava ilmamassa(synnyttää ylipaineen),joka menee siitä kalvon toiselle puolen tulee sen alipaineen kaveriksi vähentämään syöttöä maksimikierroksilla. No mitä sitten? Koska ahdin työntää ilmaa ylipaineella,niin 1 bar yli paineella on ilmamäärä,ja massa 2 kertainen alkuperäseen verrattuna,ja kun kaasuläpällä on vielä jonkinmoinen ahdistus.Niin tuo syöttöä pienentävä vaikutus tuplaantuu,eli kun ahti nousee niin syöttö pienenee. No.Kun tuon nipan kääntää toisin päin,eli siten että reikä on alas ,niin siihen tulee ohivirtaavan ilmamassan ansiosta pienehkö alipaine,joka vetää nyt kalvoa jousen työntäessä,siten että syöttö suurenee. Omassa bj:ssä siirsin sen nipan vielä 10 cm ylemmäs,ajatuksena ettei se kaasuläpän ahdistus vaikuttaisi niin rajusti. Vaikutus: Käytös on hieman rauhallisempaa. Joku on ratkaissut saman ongelman poraamalla n.3 mm reijän siihen putkeen,ei kokemusta mutta puheiden perusteella toimii sekin. Dumppi kannattaa asentaa ihan siitä syystä,että se säästää sitä säätökalvoa(mikä menee lähes varmasti hetimiten rikki jos on alkuperäinen,ainakin itellä meni). Ja uusi kalvo. Itsellä on suojana siinä ylä letkussa varoventtiili,joka aukeaa 0.9 bar paineessa.Sen asennuksen jälkeen ei ole kalvoja mennyt(aiemmin n.10 kk välein). Tuota jossain mallissahan on tuo,korkean paikan säätö mysteeri,mitenhän se vaikuttaa asiaan??? Jos joku on asiasta erimieltä/on ratkaissut jollain muulla tavalla,niin saa tyrmätä/kommentoida,koska tuo edellä kerrottu asia perustuu ainoastaan omaan pähkäilyyn,ja käyttö kokemuksiin. ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No joo. Hyväksytään tuo Andyn selitys.
Ittellä se 3mm reikä putkessa niin herää ilman sen nippelin kääntöä. Se reikäpatentti on Korpivaaran HJ:n turbotusohjeessa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo,tein sen reijän putkeen.Vaikutuksen pääsee kokeilemaan kunhan saan bj.n ulos tallista.Aijemmalla testauksella ei oikein saanut polttoainetta,joutu nostamaan kaasua ja sitten vasta löyty vetoja,nyt tuntui jotenkin herkemmältä paikallaan kaasutellessa tuon reijän teon jälkeen.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Toimiiko sen reijän kanssa maksimi kierroksen säätö?
Ja miten hyvin,eli onko ollut ongelmia savumittauksissa? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Savut 0.3 ![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
Miulla vain 4800rpm ![]() Eli syytä on rajoittaa kaasuläpän asentoa esim.koivuhalolla. ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Pitäisikö se edicin vipu siirtyä sinne pakkosyötön suuntaan kun polkasee kaasun lattiaan isolla vaihteella.Ei vaan meinaa millään saada syöttämään tarpeeksi polttoainetta,kaasua joutuu vaan nostamaan lattiasta ennen kuin lähtee vetämään,parhaiten tuntuu kiihtyvän kun painaa kaasua tasaisesti lisää kierrosten noustessa,savua tulee pikku pölläys kun kaasua polkaisee,kierroksilla ei tule enää mitän ajossa.Ahtopainetta ei ole kuin 0.6bar.Aijemmi ilman turboa sieltä tuli mustaa savua ihan reilusti.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Joo sama ilmiö oli itelläkin, ja ratkaisuksi tein sen että nostin sen nipan ylöspäin sinne mutkaan.
Muistaakseni sillä helpotti. Kumpi ratkaisu siulla on se reikä vai kääntö? Ja jos kääntö niin sitä asentoa kannattaa hakea,eli vähän käännellä suuntaan ja toiseen,ja kiertää hieman sisään päin. Ja kaasuläpän aukeamaa kannattaa ja hakea eli milloin vetää parhaiten. Ei se vakio pumpulla savuakkaan koska ilmamäärä verraten polttoaine määrään on kasvanut. Ja mikähän ahti siihen tuli? Onko cuuleria? Joo ja tosiaan sitten kun sille kalvolle käy kuin entiselle tytölle,niin pari prikkaa sinne jousen alle,niin antaa hieman terävyyttä. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Reijällä kokeilin.Meni se pikkusen paremmin tolla reikä systeemillä kun ensin en tehnyt mitään.Kokeilen seuraavaksi sitä nipan kääntöä,kyllä se lopulta löytyy kohdalle kun aikansa viittii temmeltää
![]()
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ Viimeksi muokannut elhapero : 23.03.2009 20:27 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Joo ja kannattaa kokeilla myös niitä paineita ylös sekä alaspäin.Koska jos se ahti on kovin pieni niin se kyllä äkkiä yläkierroksilla ahistaa. Itellä on 1 bar ja vielä ilman cooleria.Jos siitä nostaa yli niin ahistaa.
Sillä kello systeemillä ei muuten ole virkaa,ellei halua rajoittaa savutusta,koska se kalvojousi mysteeri sen säädön tekee. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Omaan kötöstykseen rakentelin tommosen systeemin mikä lisää syöttöä kun ahdot nousee. Ihan hyvin tuo pelaa mutta on nuuka vipusuhteesta Aluksi oli liiam mieto ja savutus lakkasi jo 0.5bar mutta nyt kun muuttelin vipua ni pukkaa savua vähän vielä 1 kilolla.
Se tämmösessä systemissä on vikana että se nostaa maximi kierroksia ahdoilla kun ahdot työntää keskipako rajoitinta vastaan mutta vetäviä kierroksia on paljon pitemmälle. Onko kellään muuten kokenusta tommosesta patrollin koneesta et miten ylös kannattaa kierrättää? Ite oon vaijerit säädelly niin että pykälä vaihtuu 4200-4400 kohdalla mutta mikä on vanhalle malmille liikaa? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
siellä kalvon vieressä olevaa jousta kannattaa vähän venyttää!
sitten kun tollasen vaparin pumpusta säätää riittävän pitkäksi ruiskutus ajan niin sitä savua tulee läpi kierros alueen. ja sitä huippu kierrosten määrää kannattaa tutkia ennen savutusmittausta. hjsta lähti 6130r/min savumittuksessa. sen jälkeen olen ennen savumittausta vähä rajottanut kierroksia kaasupolkimen alla olevasta ruuvista. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
pyörittelee sitä syöttöruuvia tarpeeksi auki!
|
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla omia laboraatioita pumpun max.syötön virityksen ja ahdonalaisen syötönsäädön merkeissä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
__________________
- eskimo kaenuusta |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Eilen katselin JVn BJn turbotusta niin tuli taas näistä nipoista puhetta. Sitten rupesin puhumaan tuosta mystisestä 3mm reiästä letkussa. Itse olen ollut siinä uskossa että letku pitäisi kuristaa niin että se olisi 3mm ja JV taas väitti että letkun kyljessä pitäisi olla 3mm reikä ulkoilmaan. Olen tuota oikeasti joskus miettinyt että miten se kuristaminen muka auttaisi kalvoa ja tuo reikä ulkoilmaan nyt tuntuisi järkeenkäyvältä. JV oli ainakin samalla tyylillä huijannut hukkaporttia. Olen siis ilmeisesti ymmärtänyt itse totaalisen väärin aikanaan homman. Eli oikeesti siis letkun kylkeen 3mm reikä?
Viimeksi muokannut mikjus : 03.04.2009 07:47 Perustelu: typot |
#22
|
||||
|
||||
![]()
kyllä. reikä letkun kylkeen.. eihän se kuristaminen muuta mitään muuta kun virtausta.
ite ajattelin laittaa t-haaran letkun väliin, ja siitä vastusvasta venttiilillä säätö ulkoilmaan ni ei tarvii arpoa reiän sopivaa kokoa kun säätämällä löytyy varmasti oikea asetus. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
No mie kokeilin myös tuollasta venttiiliä enkä saanut mieleistä toimintaa ja sitten heittelin kaikki ylimääräiset kilkkeet hiiteen.
Paitsi en kokeillut sitä 3 mm reikää ulkoilmaan. ![]() ![]() Nyt on se nippa käännetty,ja jousta tiukattu, niin on toiminut jo lähes 150tkm kohtuu hyvin. ![]() Se siinä oli siinä reikä,ja venttiili hommassa että kaasua nostettaessa jäi hetkeksi veto päälle ja aika reilusti. Mutta kokeile ihmeessä,jos vaikka tulisi joku uusi oivallus. ![]() ![]() |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Heh joo täytyypä kokeilla vaikka sais räkytäkystä lisää tehoa pihalle kun tekis noi oikein
![]() ![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Tänään porasin 3mm reiän siihe letkuun. Toivottavasti meni edes oikeaan oikeaan putkeen
![]() Onkohan toi 3mm reikä miten tarkka? Kumiletkuun kun sen tekee niin tuntuu et se menee umpeen samantien kun poran vetää pois. Viimeksi muokannut mikjus : 08.04.2009 20:13 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ny pitää jo myyrä... | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.09.2006 15:18 | |
Parkkipaikalla voi pitää hauskaa | Bruno | Chit-Chat | 8 | 06.09.2006 21:45 |
Muistitko kääntää kelloa? | Käyttäjä | Chit-Chat | 11 | 26.03.2006 14:37 |
Tytöt tahtoo pitää hauskaa | Lars | Mikko Alatalo Fanclub | 0 | 26.07.2002 05:14 |