![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Sj Suzukin ostoOis hakusessa SJ410 tai -413 käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon. Tulisi ajeltua myös maastossa jonkin verran. (yllätys) En ole ostamassa mitään offiautoa, mutta mikäli innostusta löytyy, niin tulee varmaan rakenneltua...silloin viimeistään tulisi toisen auton hankinta eteen? Eli kysyisin saako parilla kolmella tonnilla suzukia käyttöautoksi? (ja onko siinä yleesäkään mitään järkeä ![]() Mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa kyseistä kampetta. ("tyyppiviat" yms.)Hitsaushommia varmasti löytyy noista, mutta onko mitään toivoa hankkia tuollaista, mikäli hitsaustaitoa yms. ei ole hirveästi kertynyt. Miten noihin on varaosia tarjolla, löytyykö varaosaliikkeistä? Onko sj410 ja sj413 muuta eroa kuin moottorin koko? Muutenkin hyvät vinkit ovat erittäin tervetulleita ensimmäistä maasturia ostavalle! No tulipa siinä jos jonkinmoista kysymystä, ehkä joidenkin mielestä tyhmiäkin, mutta ei vihtis ihan tietämättömänä alkaa kauppoja hieromaa... ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No tuota käyttöä ajatellen.. 413 on 5 lovinen aski.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Suzukeissahan hitsaushommia on lähinnä korissa. Ruosteista suzukin runkoa en ole vielä edes nähyt. Joten siinä mielessä hitsaushommatkin ovat sieltä helpommasta päästä. Varaosia löytyy siinä kuin muihinkin autoihin, ja hinnat eivät päätä huimaa. Eroja en jaksa alkaa tähän kirjottamaan, kun siitä aiheesta varmasti löytyy tietoa palstaa selailemalla ja etsimällä, mutta itse etsisin kyllä 413 tai Samurai versiota jos olisin ostamassa...
__________________
-Pauli- |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Onko tiedossa moottorin, vaihdelaatikon yms. avaamisia?, meinaan se on mulle hepreaa. ![]() ![]() Yks 413 ois kiikarissa, vm.-85. Kiitokset neuvoista, niitä otetaan edelleen mielellään vastaan! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
eikös toi racingrabbitin kauppaama avo samurai olis just tohon lääke
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sais olla kokonaan kovalla katolla...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se on suzukissa ihan solifer-SM tason tekniikkaa, et sen puolen remonteistakaan ei kannata olla niin kovin peloissaan... :P
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
410:n unohtaisin heti käyttiksenä ja harkitsisin 2-3 kertaa 413/samuraitakin.
Jos kerran et aio offata niin turha kait silloin on kärsiä "turhasta"? 413 ja samurain kulutukset, ajometeli, hitaus (mukavasti max. 100kmh), kylmyys jne. ei mun mielestä vaan sovi käyttikseen. Jos taas ajaa vain lyhyttä nurkkaajoa+offia ja on asenne kohdallaan niin miksei. Mutta silloinkin tulee se luotettavuus vastaan. Eli metsässä kuitenkin jotain rikki ja milläs sitten meet esim. töihin? Käyttikseksi harkitsisin ennenmin toyota rj/lj tai jopa mersu g/rangea jeep xj:tä. Niissä kierteet alla, lämpenevät, ovat hiljaisia jne. Suzukin vitaraakin voisi harkita. Käyttiksenä eniten suosittelisin rj:tä tai gd/ge. Vaikka olen itse suikka ihmisiä. -sami- |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Yhdyn edelliseen, vaikka meillä 410 perheen kakkosautona onkin.
Omassa käytössäni se on ajanut asiansa täydellisesti. Käyttövarmuus on juuri sitä mitä 20-25 vuotta vanhalla autolta voi odottaa. Eli mikä tahansa paikka voi hajota milloin tahansa jos sitä ei ole uusittu jossain vaiheessa. Jos sinulle on ongelma että auto on silloin tällöin pari päivää telakalla kun joku paikka prakaa, ei auta kuin ostaa huomattavasti uudempi auto. Korjaaminen taas on helppoa ja halpaa, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä. Jos edellinen ei pelottanut liikaa, osta multa suikka pois: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1988939 Kaikki kulutusosat alkaa olla uusittu, pohja hitsattu pari kesää sitten ja vasta leimattu. Oma taivas-osuuteni vaan alkaa olla ansaittu, mieli tekisi isompaa ja vähän uudempaa jolla viitsisi ajaa pitempääkin reissua. Harrastukset kun vetää tuonne pohjoiseen jonne matkaa kertyy sen verran,että ei urheiluhenki riitä sj:llä lähteä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei ne sj:it nyt niin hirveen vilpoisia laitteita ole kunhan putsaa lämppäristä sen murkkupesän ja lehtikasan vekka. Lämppäri ei hirveän suuri ole, mutta ei ole lämmitettävä tilakaan. Palstalla oli joskus linkki jossa hyvät ja helpot ohjeet putsi reijän tekoon jonka kautta vuosi imuroinnit voi suorittaa. En löytänyt hätäseen haulla...
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vähän lisää kun laitat ja ostat vitaran niin tulee ajomukavuutta huomattavasti lisää. Jos kerran hardcore offia ei harrasta. pystyy ajamaan pienet reissutkin ilman kuuroksi tulemista ja hampaissa paikat pysyy kiinni.
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Joo tätä olen juuri itsekin pohtinut, että kyllä se pitää "oikeakin" auto olla kaverina. Mutta kyllä nyt viimeistään alkaa tuntumaan siltä, että jos hommaan sj:n, niin pidän myös nykyisen autoni... maastossa tulisi ajeltua ja töihinkin pitää päästä. Kyllä tuo vain taitaa olla mahdoton yhtälö.
![]() Ei tuo vitarakaan varmaan paha vaihtoehto ois, vähän vaan ovat kalliimpia... Mites sj410/-413 kulkee maastossa "vakiona"? Siinä ei ilmeisesti ole tasauspyörästön lukkoja, mutta "keskilukko" on? Eli jää "ristiriipuntatilanteeseen", mikäli saa sössittyä sellaseen tilanteeseen auton...? Jaa nuita on siis automaatteinakin... eikös se syö koneen jo entisestäänkin pienehköjä voimavaroja?? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1988939 |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Muihin vakioautoihin verrattuna kulkupuoli on erinomainen maastossa. Jäähän se ristiriippuun siinä kuin muutkin lukottomat, mutta se nyt ei ole aloitellessa mikään ongelma vielä. Ennemmin aloittelevalta kuskilta kantti loppuu kuin susukilta menohalut... ![]() Ei varmasti ole automaattivaihteisia. Tuonkin linkin autosta selkeästi löytyy vaihdekeppi...
__________________
-Pauli- |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Juu niin olin kattovinakin että normi keppi sielä ois. Pitää siis alkaa etsimään sopivaa yksilöä..."kakkosautoksi".
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kappas, automaatiksikos arvi olikin mennyt. Korjattu nytten...=P
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mites nuiden ylläpitokulut? Ei taida olla ihan mahdottomat kun niin pieni kone ja kevyt auto, eli millaset verot ja vakuutukset? Vakuutuksiin vaikuttaa tietenki bonukset mutta esim. ilman niistä.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Vakuutukset on sieltä pienimmästä päästä mitä henkilöautoilla on, en muista euromäärää.
Vero on normaali henkilöautovero, mutta verotushan muuttuu nyt lähivuosina. Eli noissa vanhoissa katiskoissa se taisi mennä kuutiotilavuuden ja painon mukaan, eli suzuki tulee olemaan varmaan 4-vetoisista halvin siinä kastissa. Bensaahan nuo vievät hillittömästi, paljoa alle 10l/100km tuskin kukaan pääsee? Missä päin asut? Varmaankin tältä palstalta löytyy samalla seudulla asuvia SJ-miehiä jotka voivat näyttää ja kertoa "luonnossa" pahimmat kannot mitä näissä on. Viimeksi muokannut riude : 29.07.2008 11:16 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Itte pääsin 413 normi seka-ajossa vaki kumeilla 7-8l ja 410 vei litran enempi, johtuen varmaan pitkälti vitos vaihteen puutteesta?
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Raahessa asustelen. Ei oo täältä lähialueilta hirveästi ilmaantunut myynnissä olevia suikkia, tuossa ois yksi ja aatelin käydä tänään kattomassa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_ca40 Mitäs sanoisitte tuosta ilmoituksen perusteella? Viimeksi muokannut MattiH : 06.10.2008 22:18 |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Joo tuolla kympillä/satku tarkotin nimenomaan 410:ä.
Vaki kumit auttavat varmaan asiaa vähän jos sellaisista tykkää. Ja vitosvaihde saattaisi olla ika turha 410:n tapauksessa...=P |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos perustekniikka ja ruosteet(tomuus) on kunnossa niin itse tarjoaisin jotain 2:lla alkavaa summaa. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen. Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"? Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...? Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia? Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili ![]() Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei. ![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei kuulosta ihan normaalilta tuo lock right:n toiminta, ei mulla ainakaan noissa tilanteissa kuulu mitään ääniä. Aina kun lukko kytkeytyy päälle ja pois niin silloin kuuluu "kolahdus". Mutta suoraan ajettaessa ei kai saisi kuulua moisia ääniä. Tosin en ole asiantuntija tässä asiassa, viisaammat kertokoon lisää.
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mb 300 osto??? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.02.2008 10:59 |
Trooperin osto | muggo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.08.2006 08:10 |
osto ilmoitus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.02.2005 08:38 | |
Blazerin osto? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 19.01.2004 10:04 | |
90-> Corveten osto | Vuosimallit 1984-1996 | 4 | 13.05.2003 11:26 |