![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() KansipahviTuli taas opeteltua uutta, kun kytkimen vaihdoin. Mutta kansipahvia en ole vaihtanut. Minulla tuli silloin tällöin kuplia syylarista ylikuumenemisen jälkeen. Kun saan vaihdettua ehjän syylarin, pitää tarkastaa tilanne. Lueskelin Jeepin kannen irroitus/kiinnitysohjeita. Niissä ei ollut mitään ihmeellistä. Pultit saa käyttää kahteen kertaan, joten entisillä pärjätään. Mitään ohjeita kannen hiontaan tai sellaiseen ei ollut. Kysymyksiä: Jos syylarista tulee hieman ilmaa, onko se merkki vuodosta syliteristä? Onko vaarallista koneella, jos sillä ajaa kun on pieni vuoto? Onko se pahvin vaihto vain työtä, eikä mitään rakettitekniikkaa? Pitääkö pakoputken/imusarjan tiiviste vaihtaa? Jotain erityistä huomioon otettavaa?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#2
|
||||
|
||||
![]()
paljoko se kuplii... syylärin vaihdon jälkeen monesti tulee jonku aikaa kuplia jos järjestelmä ei ole ilmaantunut kunnolla, jotkut koneen on sellasia että niitä saa ajaa useamman kerrankin lämpöseksi ja käytellä lämppäriä ja ajella pitkin polkuja ja aina vaan tuntuu nestettä häviävän johonkin ja silloin tällöin kuplii... sitte se vain joskus loppuu, tai ei lopu.. nykyäänhän saa mitattua onko syylärissä pakokaasua tai putkessa glygolia.. sen tosin jo jossain vaiheessa haistaa ja näkeekin putken päästä...
kannen vaihto oon vain työtä... tosin nokkien ja nostajien kanssa saattaa mallista riippuen olla hieman katseltavaa mutta jos ei järki riitä niin jenkkipeleihin löytyy aina hyvät ohjeen johonkin painettuna... kansi kannattaa kyllä aina kun sen irrottaa tarkistaa onko suora ja ehjä, ei maksa vaivaa laittaa huonoa tilalle, tiivistepinnat pitää putsata hyvin ja tosiaan tarvittaessa suoristaa hiomalla, ei ole kovin kallis juttu, mä maksoin kahdesta 6.2:n kannen hionnasta pari vuotta sitten kympin... kaikki tiivisteet mitkä tulee vastaan vanhassa koneessa kannattaa vaihtaa, ei tarvi sitten taas niiden takia aukoa... ja jos on vähäkään ajettu kone niin samalla ottaa ja putsaa venttiilit, vaihtaa niihinkin varren tiivisteet ja tarvittaessa putsaa seetit hiomalla tahnan kanssa periaatteessa se kupliminen ei muuten ole vaarallista, mutta vika pahenee kokoajan vuotavan kohdan syöpyessä isommaksi... ja mitä enemmän se syöpyy sen enemmän joutuu tiivistepintoja hiomaan suoraksi. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Venttilit
Kone on ajettu 82.000km ja pelittää muuten hyvin. Venttiilejä ei tuossa tarvitse säätää, joten kaiketi riittää keinuvipujen asennus samaan paikkaan ja järjestykseen.
Yksi kupla tulee noin 10 sekunnin välein vanhalla syylarilla ja ilman termostaattia. Vanhassa syylarissa on vuoto yläreunassa. Öljyn seassa ei ole vettä. Ajoin puhtalla vedellä kisassa 12 tuntia ja öljyä ei kertynyt syylariin. Pakokaasut normaalit.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 17.08.2008 13:34 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nuuskaise paisuntasäiliöstä haiseeko pakokaasulle. Joiltain korjaamoilta voi löytyä siihen testeriainetta, sen sekaan laitetaan jäähdytysnestettä autosta ja värin muutos kertoo pakokaasujäämistä jäähdytysnesteen seassa. -Riippuu mihin se niitä nesteitä vuotaa, esim. moottoriöljyn seassa oleva vesi on kuin nestemäistä lastua laakereille. Ja vaikka vuotaisi ulos, niin vuoto kertoo siitä ettei järjestelmää pysty paineistamaan -> alhaisempi kiehumislämpötila, tällä tosin tuskin on sinun käytössä merkitystä, et varmaan ollut menossa kiihdytyskisaa ajamaan? Ja jos/kun vuoto letkussa ulospäin on pieni eli järjestelmä muodostaa vielä painetta niin melko varma on että se vuoto siitä suurenee kun paineen vaikutuksesta vuotoaukko yleensä suurenee. Jos vuoto menee sylinteriin pienessä määrin, hmm...karstat ainakin lähtee k.o sylinteristä. Joka tapauksessa nestemäärä järjestelmässä ei saa missään vaiheessa käydä vähiin, ja kukaanhan ei ota kuumia nesteitä silmille korkkia avattaessa, eihän? -Työtä se on rakettitekniikkakin. -Riippuu otatko niitä irti, pakkohan niitä ei siltikään ole uusia jos ehjänä irti lähtevät, suosittelisin silti. Vuotava pakosarja vituttaa ja imuvuoto voi polttaa koneen. -Jakopään ajoitus, venttiilien säätö kannen vaihdon jälkeen. Ei ylimääräistä hiekkaa koneeseen. Kannenpulttien irroitusjärjestys ja kiristysjärjestys vähentää kannen oikaisun tarvetta. Viimeksi muokannut Repro : 17.08.2008 13:35 Perustelu: Yhdyssana virheitä, LOL |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos tarttee kansi irrottaa niin juuri omaan jeeppiin kannen vaihtaneena voin sanoa, että helppo homma koska on työntötankokone. Purkamisessa kesti vajaa 2h, kasaus vähän enemmän.
Sama konehan tuo käytännössä on sinullakin, joskin vähän on piuhat & liittimet eri paikassa ja eri imu- ja pakosarja - pultit kyllä ihan samoilla mestoilla. Ainakin Cherokeessa oli helppoa, kun ensin ruuvasi bensakiskon irti ja irrotti suuttimien liittimet mutta jätti suuttimet kiskoon kiinni. Kaikki alipaineletkut yms. irti, merkkaa huolella jos et muista, samoin antureiden piuhat. Pura kaikki tarvittavat apulaitteet yms. mitä tarvitsee. Ilmastoinnin kompuran kiinnikke sai jäädä paikalleen kunhan vain irrotti kanteen menevät pultit. Ohjaustehostin piti irrottaa, samoin sen tuki. Wranglerissa tosin taisi olla apulaitteet vähän eri tavalla kuin Cherokeessa? Imu- ja pakosarjan pultit auki, osa on pirullisessa paikassa. 3/8" räikkä, pari eri mittaista jatkovartta & kääntöpala auttaa asiaan. Keinut irti ja työntötangot pois koneesta ennen kannen irrotusta. Tökkää vaikka pahvilodjuun pystyyn järjestyksessä. Kasaus on sama toisinpäin. Imu-ja pakosarjan tiiviste täytyy vaihtaa. Suosittelen viemaan kannen koneistamollle, kun se kerran on irti. Plaanaa pohjan ja tsekkaa venttiilit yms., pyytää mielellään vielä pesukoneen kautta. Itsellä oli ST-motorsissa, plaanaus + venttiilityöt + uudet ohjurin kumit oli ~250€, sain seur. päivänä pois kun olin vienyt. Suosittelen paikkaa, vaikka halvempiakin varmaan löytyy. Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Joo
Kone on perinteinen, joten nokka-akseli on lohkossa ja sieltä tapit liikuttaa venttiileitä.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kannen pultit
Osa kannen pulteista on mutterillisia.
Pitääkö saada koko pultti pois, vai pelkkä mutteri?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#8
|
||||
|
||||
![]()
mutterit pois vaan, pinnapultit saa jäädä lohkoon.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Pinnapultit
Lähteekö kansi pois, jos pinnapultit on paikallaan?
On kone aika syvällä tulipellissä.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä sen luulisi lähtevän wranglerissakin - ei ole XJ:ssäkään liikaa tilaa, ja siksi kuskin puolen taaimmainen pultti pitää nostaa kannen mukana. Varmaan voi joutua tekemään jotain vastaavaa wranglerissakin? Pako-ja imusarjan kiinnityksistä osa kuuluu jäädä lohkoon. Kansipultit pitäisi kyllä kaikki tulla kokonaan pois - tai sitten jotain on muuttunut vuosien saatossa.
Niin, ja kuten totesin niin työntötankokoneeseen on pirun helppo tehdä yläkerran remontti, kun ei tartte ajoitusten kanssa pelleillä.. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ei pitäisi olla muuta kuin pultteja käytössä!!!
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Pultit
Tuossa on kuva kannesta. Onko nuo kansipultteja. Ovat pinnapultteja ja omituinen mutteri.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jappe hyvä älä hätäile sen kanssa koska sulla ei oo termostaatti koneessa niin veden kierto on huomattavsti nopeempaa kuin termostaatin kanssa.
Laita nyt se termostaatti paikalle ja ilmaa vesijärjestelmä ja katso sen jälkeen kupliiko vielä ja jos kuplii niin soita mulle, koska löytyy testeri |
#14
|
||||
|
||||
![]() Kansipahvi
"Kun saan vaihdettua ehjän syylarin, pitää tarkastaa tilanne."
Juu. Tarkoitus on tutkia tilannetta kun uusi syylari on paikallaan ja termari. Mutta hommaan valmiudet vaihtoon, koska kiire tulee. Tura offiin pitää olla kunnossa. Minkälainen tuo testeri on? Hyvin mielellään sillä testaisin ![]()
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#15
|
|||
|
|||
![]()
pitääkö se sun syyläri nyt vettä? ja jos pitää niin laita takas se termostaatti niin katsotaan onko pahvi mennyt!
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Juu tsekkaa tosiaan ensin että on jäähdytyspuoli kunnossa ja että pitää vettä yms.. Kun nämä 4- litraiset on melkoisen pomminvarmoja vehkeitä. Tosin, 2000-2001 Cherokeen koneissa on ollut valunumerolla 0331 olevissa kansissa jonkin verran murtumisongelmia, ja sama ilmeisesti koski myös vuosimallin 00-03 Wranglereiden nelilitraisia.
Tjaah onkohan noissa uudemmissa mahdollisesti torx- kanta? Tuosta kuvasta kun ei oikein ota näin väsyneenä selkoa? Minulla lähti 5/8" hylsyllä auki, mutta oli kyllä ihan normaalin näköiset pinnapultit - ja vuosimalli on '90.. :S |
#17
|
||||
|
||||
![]() Syylari
Syylari on halki yläreunasta ja vuotaa siitä hieman. Uusi on jo matkalla suomeen.
Kokeilen mielummin sen uuden syylarin kanssa. Kuvassa mutteri suurennettuna. Vaatii pitkän hylsyn. Varmaan sitten myös tuumainen. Mistäköhän sellaisia saa?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 17.08.2008 21:11 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Kansi
Löysin toisesta topiikista kuvan kannesta
![]()
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#19
|
|||
|
|||
![]()
ok mut älä mee irrottaa sitä kantta viellä ! ja tohon pulttiin käy normaali 12kulmanen pitkähylsy pitäis löytyy semmonenkin tuumasena
|
#20
|
||||
|
||||
![]() En irrota
En irrota kantta ennenkuin asia on kunnolla tutkittu
![]() Mutta edelleen varmistelen jos vaihto on edessä, niin tietämys, osat ja työkalut on etukäteen hankittu.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Sitten vois vielä jengat puhdistaa tapilla ja pakalla jos on ruostetta/karstaa/tms.
Näin saat tasaisemman kiristyksen. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Se on pultti, siinä on vain kanta tuossa matkalla ja se on 12-kumainen ja 1/2"!! Jos et sellaista helpolla löydä, niin lainaksi saat!!
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jenkki tykkää laittaa moottoreissa ruuveihinsa kannan ulkopuolelle toisen ruuvin pystyyn. Sama juttu CATin, Cumminsin ja ainakin Detroit Dieselin kanssa. Saavat siihen sitten ripustettua kaikenlaista(johtosarjaa, maadoitusjohtoja, kaikenmaailman kiinnitysrautoja, suojia, ym.) Saavat ilmeisesti halvalla lisää kiinnityspisteitä koneeseen ilman lisäkoneistuksia. Tuo ulkopuolinen kierreosa on sitten yleensä pienempää kuin varsinaisessa kannan alla olevassa ruuvissa ettei tule väännettyä ruuvia tiukemmalle siitä ulompaan laitetusta mutterista ![]() |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Niin, unohtui äsken kun hait osia, sanoa, että pultti nro 11 (etu oikea, edestä katsottuna) kierteeseen pitää laittaa kierretiivistettä!!! Menee pultti vesitilaan...
|
#25
|
||||
|
||||
![]()
..ja sopivaa Loctiten kierretiivistettä löytyi ainakin Teollisuus-Etolasta Suutarilasta. Numero taisi olla 577, mutta en ole 100%-varma! Tehtaan huoltokirjan mainitsemaa Loctiten tiivistemössöä ei saa Euroopasta, mutta vastaavaa tököttiä tuo on. Itse en ainakaan muualta löytänyt kun viimeksi ostin.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kansipahvi meni?? | Nerd-O | Chit-Chat | 23 | 09.02.2008 19:06 |
Patrolin kansipahvi? | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 05.02.2006 22:15 | |
Bensapajeron kansipahvi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.07.2004 16:48 | |
O:Willys Kansipahvi | J-4880 | O/M/V Muut | 2 | 06.07.2004 21:37 |
Kansipahvi petti | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2004 13:36 |