![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Minkälaisia lukkoja?Mitäs kaikenlaisia lukkoja akseleihin on olemassa? Spoolin ja kempin hitsilukon lisäksi ja miten ne toimii? Haulla löyty joitain mitä lie mutta miten nekin toimii? Anteeksi tietämättömyyteni! T:Masa Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Elä suotta pyytele anteeksi..
Antauduppa vaikka kauppamiesten armoille ja soittele Offivarusteeseen tai Cros4WD:n pojille. Osaavat varmasti kertoa lukkoasioista. Ja saattavat jopa tietää toimintatavoista paremmin kun me, jotka lukkoja vaan käyttävät. Kiitos ja Anteeksi. Eespäin ja vinssillä loput.. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
ootko yleisesti hankkimassa tietoa vai johonkin tiettyyn autoon lukkoa etsimässä? Lukkoja on sekä kytkettäviä että automaattisia. Kytkettäva tarkoittaa sitä että kuski (tai appari) laittaa lukon päälle ja pois halutessaan, käyttövoimana voi olla sähkö, alipaine, paineilma tai neste. Kytkettävät lukot taitaa järkiään olla 100%, eli lukitsevat vasemman ja oikean veto-akselin toisiinsa siten että ne pyörivät varmasti samalla nopeudella. Esim. ARB tekee paineilmatoimisia kytkettäviä lukkoja aika moneen akseliin, ja arpit on hyvän ja kestävän lukon maineessa. Kytkettävän lukko on hyvä, pitää varmasti silloin kun on päällä, ja on täysin irti silloin kun ei ole päällä, eli ei haittaa lainkaan katuajoa eikä vaikuta (esim. liukkaankelin) ajo-ominaisuuksiin. Kytkettävät lukot vaan tuppaa oleen aika kalliita, luokkaa tonnin kipale. Kytkettävät lukot kai yleensä lukitsevat toisen vetarin tasauspyörästön runkoon, täällä http://www.itsajeep.org/PhotoPost/sh....php/cat/15094 pitäis olla (linkki ei just nyt toimi) räjäytyskuvia volvon akseleista, toimintaperiaate selkiää viimeistään kun katselee kuvia tasauspyrästön kanssa, toisen vetarin kytkeminen runkoon tosiaan riittää. Automaattisien lukkojen toimintaan ei kuski voi vaikuttaa. Automaattisia lukkoja on kans moneen lähtöön, lockright tulee tuotemerkkinä ainakin mulla mieleen. Automaattiset lukot on halvempia kuin kytkettävät, luokkaa viissataa kappale. Hyvä automaattilukko pitää käsittääkseni hyvin, jotkut (kaikki?) saattavat äännellä voimakkaastikin toimiessaan. Automaatilukko pitää myös silloin kun ei tarvitsisi, ja saattaa vaikuttaa "mielenkiintoisella" tavalla ajo-ominaisuuksiin, esim. lyhyt auto, lukko takana ja liukas keli ei ole välttämättä niitä mukavimpia yhdistelmiä, ainakaan takavedolla. Ja sitten on vielä kitkalukot, jotka eivät ole varsinaisia lukkoja, vaan eräänlausia jarruja, jotka tiettyyn rajaan saakka pytkivät pitämään vetarit samassa pyörintävauhdissa. Tuo pitokyky riippuu levypakan kuluneisuudesta ja kiristystiukkuudesta. Kitkalukkoperään pitää olla oma LSD (limited slip differential) öljy. Ikääntyessään kitkalukot löystyvät, kadulla ne toimivat kait hyvin, mutta vaativammassa maastossa kitkalukko ei jaksa pitää tarpeeksi. Viisaammat täydentäkööt ja korjatkoot, mulla on omaa kokemusta eniten lukottomasta autosta ja vasta kolme reissua kytkettävistä lukoista. Toi Nallen neuvo oli kans hyvä, noista kahdesta putiikista löytyy aika vankkaa asiantuntemusta, mutta tämä foorumi on hyvä paikka kysellä kans. Tässä muutamia linkkejä: http://www.arb.com.au/ -> http://www.arb.com.au/air_locker_loc...ferentials.htm http://www.kamdiffs.com -> http://www.kamdiffs.com/brochures_pd...e_brochure.pdf http://www.lockright.com -> http://jtspeed.com/how_s_it_work__ http://www.kemppi.fi & http://www.esab.fi sekä tietty http://www.offivaruste.com ja http://www.cros4wd.com -Paavo |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikä auta unohtaa "torque sensitive" tyypisiä
![]() http://www.tractech.com/Products.htm ja tuolta Truetrac ja sitten http://www.quaife.co.uk/index2.htm ja sieltä sitten "Torsen" Tapsa - - Why golf when you can have sex ? - - - - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - - - - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
minkälaisia vakuutuksija pidätte Maastureissanne? | hamaBJ40 | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 16.02.2007 15:09 |
Minkälaisia kokemuksia Fedima Maximoista | KajdePuu | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 17.01.2007 20:24 |
Onko minkälaisia kokemuksia bj-45:sta | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 31.05.2005 09:03 | |
minkälaisia vik.. | tapani | Yleiset | 4 | 09.09.2004 13:20 |
Minkälaisia ovat SAVERO renkaat?? | Ahma | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 19.02.2004 19:46 |